Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Johan de Neef

Piraten, Ahoy ! Illegale Digitale Strips

Recommended Posts

Vandaag kwam ik tot mijn verrassing een tiental Windmill Comics uitgaven tegen op eboek.info die daar te downloaden zijn. Die uitgaven staan daar echter op zonder onze toestemming. Weet hier iemand wie er achter deze site zit?

Deel dit bericht

Link naar bericht

De domain name 'eboek.info' is geregistreerd op een postbus in Panama:

Registrant Contact

Name: WhoisGuard Protected

Organization: WhoisGuard, Inc.

Mailing Address: P.O. Box 0823-03411, Panama Panama 00000 PA

Phone: +507.8365503

Ext:

Fax:

Fax Ext:

Email: a5a41df00e2b45d8b2e0e384cb1c1aa2.protect@whoisguard.com

Deel dit bericht

Link naar bericht

De domain name 'eboek.info' is geregistreerd op een postbus in Panama:

Nee, de informatie wordt afgeschermd door WhoisGuard, en die hebben een postbus in Panama.

De site wordt gehost in Amerika, maar de eigenaren zijn ongetwijfeld Nederlands. Ze opereren in een schemergebied, maar op de site zelf staat geen illegaal materiaal, ze linken alleen naar Usenet.

Proberen om de scans daar vanaf te krijgen is vechten tegen windmolens.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ahah. Weer iets bijgeleerd, thanks. :) Ik dacht dat de WHOIS info altijd publiek moest zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nee, de informatie wordt afgeschermd door WhoisGuard, en die hebben een postbus in Panama.

De site wordt gehost in Amerika, maar de eigenaren zijn ongetwijfeld Nederlands. Ze opereren in een schemergebied, maar op de site zelf staat geen illegaal materiaal, ze linken alleen naar Usenet.

Proberen om de scans daar vanaf te krijgen is vechten tegen windmolens.

Als de strips van Windmill Comics er ongevraagd op staan is dat toch wel illegaal materiaal zou ik denken!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Vandaag kwam ik tot mijn verrassing een tiental Windmill Comics uitgaven tegen op eboek.info die daar te downloaden zijn. Die uitgaven staan daar echter op zonder onze toestemming. Weet hier iemand wie er achter deze site zit?

Die site bestaat al een paar jaar, misschien niet zo verstandig dit hier te posten.       brilsmurf_18.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als de strips van Windmill Comics er ongevraagd op staan is dat toch wel illegaal materiaal zou ik denken!

Zeker weten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Van u Willy, staan er 179 albums op.

Pure achterbaksheid.

Als de handelsakkoord tussen de VS en de EU er komt, zou die kerel wel eens kunnen hangen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb de site nu ook eens bezocht, maar vraag me nu wel af of het wel illegaal is.

Ze vermelden oa Yieha.

Bij 20th Century Boys vond ik o.a:

"Let op : U download dus wel degelijk GEEN stripboek maar een nzb bestand. Een nzb bestand is vergelijkbaar met een torrent bestand. Om met dit nzb bestand stripverhalen te kunnen downloaden hebt U een usenet reader nodig. Als dit Chinees voor U is, lees dan even DIT waar het uitgebreid beschreven staat. Of mogelijk zijn deze stripverhalen reeds online te koop bij Yieha, dan kan U meteen beginnen lezen."

Het kan natuurlijk lekker hypocriet geformuleerd zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb de site nu ook eens bezocht, maar vraag me nu wel af of het wel illegaal is.

Ze vermelden oa Yieha.

"Let op : U download dus wel degelijk GEEN stripboek maar een nzb bestand. Een nzb bestand is vergelijkbaar met een torrent bestand. Om met dit nzb bestand stripverhalen te kunnen downloaden hebt U een usenet reader nodig. Als dit Chinees voor U is, lees dan even DIT waar het uitgebreid beschreven staat. Of mogelijk zijn deze stripverhalen reeds online te koop bij Yieha, dan kan U meteen beginnen lezen."

Het ene land wel, het andere niet maar als een site speciaal gemaakt is om te linken naar illegaal materiaal is die in de meeste landen ook illegaal, al zijn het maar links.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Drugs zijn illegaal, maar als ik je het adres geef van een dealer * maak ik me niet schuldig aan drugshandel.

Het is misschien immoreel, en je kunt me laten arresteren voor het promoten van verboden middelen, maar daarmee verdwijnen de drugs niet.

De betreffende gescande strips staan niet op de site, maar op Usenet. Als simpele burger krijg je ze daar echt niet weg.

Je kunt het trouwens ook opvatten als een compliment: je strips zijn interessant genoeg om illegaal verspreid te worden ;-)

Als ze nu ook nog flink gedownload worden vergroot dat misschien zelfs je fysieke verkoop.

* Disclaimer: ik ken geen drugsdealers, het is maar een voorbeeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ze vermelden oa Yieha.

Het is niet omdat ze wat slap gelul verkopen in een disclaimer dat zoiets ineens legaal wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is mogelijk te stoppen maar niemand heeft de daadwerkelijke ballen (spreekwoordelijk en in idee van geld) het te stoppen. Juridisch gezien kan een dergelijke site gezien worden als meewerken aan heling. Net zoals je bij torrents het uploaden wettelijk al mag bestraffen en daar (bijna) elke download een directe upload realiseert kan dit.

Echter, er is geen partij die er door getroffen wordt die de juridische kosten kan betalen om een precedent te scheppen. Zie de strijd van de muziek industrie waar véél meer geld beschikbaar is - zelfs zij slagen niet de ontwikkelingen voor te blijven. Wat voor kans maakt de strip industrie in Nederland dan? Het is de politiek die aktie dient te ondernemen en de wetgeving bij de tijd moet maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De politiek vind ik eerlijk gezegd samengesteld uit digibeten.

Als ze iets meer knowhow hadden gehad, hadden ze bijv. FB al lang de duimschroeven aangedraaid.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is mogelijk te stoppen maar niemand heeft de daadwerkelijke ballen (spreekwoordelijk en in idee van geld) het te stoppen. Juridisch gezien kan een dergelijke site gezien worden als meewerken aan heling. Net zoals je bij torrents het uploaden wettelijk al mag bestraffen en daar (bijna) elke download een directe upload realiseert kan dit.

Echter, er is geen partij die er door getroffen wordt die de juridische kosten kan betalen om een precedent te scheppen. Zie de strijd van de muziek industrie waar véél meer geld beschikbaar is - zelfs zij slagen niet de ontwikkelingen voor te blijven. Wat voor kans maakt de strip industrie in Nederland dan? Het is de politiek die aktie dient te ondernemen en de wetgeving bij de tijd moet maken.

Je kan er iets aan doen maar dan moet je het volledige internet onder controle hebben zoals in China en zelfs daar zijn er voldoende gaten in het net, dat is het me niet waard.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Moet daar dan iets aan gedaan worden? Het is een oude discussie, maar toch...

Ik heb vroeger via die weg ook nog een paar reeksen gelezen. De Batman-uitgaven van RW uitgeverij (jawel!) bijvoorbeeld, omdat ik niet wist of dat wel iets voor mij ging zijn. Dat viel zo hard mee dat ik die albums daarna in de winkel ben gaan kopen, plus nog een pak andere titels uit hun fonds. Honderden euro's gespendeerd aan een genre waar ik anders waarschijnlijk nooit aan zou begonnen zijn.

Natuurlijk zal je via zo'n site ook wel eens een verkoop mislopen. De bluts met de buil. Maar denk niet dat iedereen die die strips downloadt ze automatisch zou gekocht hebben moest die site er niet geweest zijn...

Trouwens, als ik naar de bibliotheek ga hier in de buurt kan ik daar ook alle strips gratis lezen. Nee, ze vragen daar geen lidgeld. Maar ze hadden toen niet de titels die ik zocht.

Alles zomaar blind kopen, dat is toch niet meer van deze tijd.

En dan zijn er nog reeksen die niet of moeilijk beschikbaar zijn, Kronieken van de zwarte maan bijvoorbeeld. Waarbij de uitgeverij ons jarenlang aan het lijntje houdt, herdrukken aankondigt en ze vervolgens weer doodzwijgt... Gelukkig is daar dan de digitale bib.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is ook door de bibliotheken dat ik niet snap waarom sommige mensen toch nog illegaal willen downloaden. Sommigen doen dat systematisch.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb me ondertussen bevraagd. De site is honderd procent illegaal en Yieha heeft er niets mee te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...