Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Johan de Neef

Piraten, Ahoy ! Illegale Digitale Strips

Recommended Posts

lol, dat verklaart waarom Facebook regelmatig foto's van borstvoeding en menstruatie censureert.http://www.washingtonpost.com/news/the-intersect/wp/2015/03/27/why-did-instagram-censor-this-photo-of-a-fully-clothed-woman-on-her-period/Wat we vooral niet mogen hebben is censuur, dat wordt een moeilijke om te vermijden, ik zal toch eens moeten uitzoeken hoe ver Apple wil gaan in iBooks. :)

Ik denk dat de krankzinnige manier waarop FB met sommige foto's omgaat, inderdaad daarmee te maken heeft.

Maar het is ook omdat FB Amerikaans is: de VS kan in het openbaar verschrikkelijk preuts zijn, terwijl ze tegelijk nochtans de grootste pornomarkt ter wereld hebben (het is natuurlijk ook een groot land, maar de EU is groter).

Al die Amerikaanse bedrijven die in de media stoeien, zoals Apple, FB, Amazon etc willen ook allemansvriendjes zijn, en daardoor weigeren ze ook vanalles.

Wat er uiteindelijk leidt tot censuur. En dan heb ik het niet over pornofilmpjes.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Hoi,

Hier een "zot" die even zijn kant van het verhaal wil geven:

Jaren geleden toen ik aanklopte bij verschillende uitgevers met de vraag of ze binnen afzienbare tijd ook met digitale strips zouden komen, werd ik zowat "met pek en veren beklad en nagezeten door een woedende menigte, gewapend met hooivorken, weggejaagd".

Toen ik in 1990 aan de plannen voor een literair tijdschrift werkte, dat uiteindelijk in 1991 verscheen, vroeg ik me ook al af of we het niet beter digitaal deden dan op papier.

Dat ging toch nog met disketten, maar soit.

We zagen ervanaf.

Uiteindelijk werd Patrick Bernauw de eerste in Vlaanderen met een digitaal literair tijdschrift.

Mijn keuze bleek echter de goede te zijn: Patrick moest al gauw stoppen. De markt was er toen echt nog niet rijp voor.

Maar de reden dat wij het niet deden, was dat er te grote technische problemen waren.

Via internet verspreiden kon toen nog niet, waardoor je een fysieke drager nodig had. En dat betekende dat je heel veel formaten moest aanbieden, want niet iedereen had hetzelfde systeem.

Maar het belangrijkste probleem was de beveiliging: het blad zou eigenlijk worden gelezen met een kopieermachine (diskdriver of zo).

Toen een jaar of vijf later internet kwam, konden we in principe het blad mailen.

Maar ook toen was er het probleem dat het via een kopieersysteem werd verspreid.

Je kunt dat natuurlijk beveiligen, maar dat is niet zo simpel.

Wij werden dus afgeremd door technische problemen.

Het klinkt gewoon gemakkelijker dan het is.

De technische beperkingen van drukwerk, zorgen automatisch voor een kopieerbeveiliging.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Als er de laatste tijd weer meer strips worden uitgegeven, heeft dat volgens mij ook te maken met het goedkope drukwerk dat uit China komt.

Niet iedere strip wordt in China gedrukt (manga's van Kana en Glénat werden allemaal in Europa gedrukt), maar nogal wat Andreasen worden wel ginder gedrukt.

Toen ik in 2013 Atlas uitgaf, heb ik dat ook even overwogen, maar er vanaf gezien. Bij lage oplagen is het niet interessant.

 

Dat er ook nog strips worden uitgegeven, heeft volgens mij ook te maken met het feit dat je papieren strips niet zo gemakkelijk op een fotokopiemachine legt om een gelijkwaardige kopie te maken.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Piraterij is de meest efficiënte reclame voor je product want echt peer-to-peer.

Uit statistieken blijkt dat de films waar de meeste illegale exemplaren van bestaan, de populairste films zijn.

Sommige films zijn nauwelijks in de bioscoop of ze worden al illegaal verspreid, op basis van opnamen gemaakt met camera's tijdens de vertoning.

Het is niet zo dat piraterij de meeste efficiënte reclame is voor je product, piraterij is in werkelijkheid het gevolg van de efficiënte reclame voor je product.

Ondanks alle hoogdravende woorden van "ethische" kopieerders die iets "willen bewaren omdat je het anders niet vindt", is de werkelijkheid dat een overweldigend hoog percentage illegale kopieën gemaakt worden van producten die zonder probleem overal verkrijgbaar zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Mijn voorspelling voor de meest illegaal gedownloade films van 2015:

- The Avengers: Age of Ultron

- Jurassic World

- Star Wars

Deel dit bericht


Link naar bericht

Als er de laatste tijd weer meer strips worden uitgegeven, heeft dat volgens mij ook te maken met het goedkope drukwerk dat uit China komt.

Niet iedere strip wordt in China gedrukt (manga's van Kana en Glénat werden allemaal in Europa gedrukt), maar nogal wat Andreasen worden wel ginder gedrukt.

 

 

De Belgische drukkerijen moeten echt niet meer onder doen met hun prijzen uit het Oostblok, hoor. De drukwereld heeft historisch lage marges tegenwoordig.

De kans dat er ergens iets "lost in translation" is of dat je boeken vast komen te zitten bij de douane of op een verkeerde container is die meerkost om toch maar in België te drukken meer dan waard vinnik.

 

Overigens, datzelfde gebruiksgemak is de reden waarom Netflix en Youtube voor mij een zeer goeie alternatief geworden is voor torrents. Voor strips zou zoiets ook helpen.

 

Uit statistieken blijkt dat de films waar de meeste illegale exemplaren van bestaan, de populairste films zijn.

Sommige films zijn nauwelijks in de bioscoop of ze worden al illegaal verspreid, op basis van opnamen gemaakt met camera's tijdens de vertoning.

Het is niet zo dat piraterij de meeste efficiënte reclame is voor je product, piraterij is in werkelijkheid het gevolg van de efficiënte reclame voor je product.

Ondanks alle hoogdravende woorden van "ethische" kopieerders die iets "willen bewaren omdat je het anders niet vindt", is de werkelijkheid dat een overweldigend hoog percentage illegale kopieën gemaakt worden van producten die zonder probleem overal verkrijgbaar zijn.

 

Ja, ik bedoel dat die "peer-to-peer reclame een soort van virtuele mond-aan-mond-reclame is die meer interesse opwekt dan barnum affiches e.d. ...

Het "onbewust" laten lekken van films, series, etc... doet de bottomline ook geen kwaad. Herinner je dat dit seizoen er 4 of 5 afleveringen van Games of Thrones waren gelekt? Ik geloof niet dat de ratings daar onder geleden hebben.

 

Als iets goed is, willen de echte fans daar gerust voor betalen. De clou is om de "casuals" om te vormen tot "diehards" en dat zal de marketing van de 21ste eeuw zijn.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Stel: Je zit op een verjaardag met 20 mensen en op een gegeven moment gaat er een nieuwe strip de kring vrienden rond. Ieder kijkt hem even door, leest een stukje enz.
Na de verjaardag is er slechts 1 iemand die de strip ook gaat kopen.

Denk je nu als auteur/tekenaar zijnde: Potvoldriedubbeltjes, die 19 anderen zijn maar een stel schobbejakken dat ze zomaar wel mijn strip hebben gelezen, zonder hem gekocht te hebben? Of zou je eerder trots zijn dat het JOUW strip was die daar de rondte deed en waar over gepraat werd? En als klap op de vuurpijl heb je nog een extra verkoop gedaan ook!
Internet verschilt hiermee niet heel veel, al is de kring wel wat groter... Het is echter net als op de verjaardag, zoals marioboon ook al aangeeft, vooral "mond-op-mond" reclame wat er zich afspeelt. En op internet kan dat erg ver dragen, zelfs een stuk verder dan een goede recentie op bijvoorbeeld een stripwebsite. Deze laatste wordt namelijk bezocht enkel door mensen die al op zoek waren naar recenties of minimaal een interesse hebben in strips. Het bereik is hiermee vrij beperkt.
Als voorbeeld een torrentsite heeft een veel groter bereik qua aantallen mensen. Vaak wordt er gezocht op een bepaalde film en worden ook ineens de strips gevonden, waarvan het bestaan bij de zoekende persoon niet eens bekend was. Deze persoon is ineens een potentiële klant geworden, terwijl ie dat voor die zoektocht absoluut niet was. Wil niet zeggen dat hij of zij het ook daadwerkelijk gaat kopen, maar de kans erop is in elk geval gecreëerd!

Zo ook met de jeugd. Generaties vanaf de jaren 90 zijn niet meer opgegroeid met strips en buitenspelen, maar met computerspelletjes. Door het delen van strips op de verschillende downloadsites bereik je de jonge mensen veel eerder dan bijvoorbeeld met een uitstekende recentie in de krant. Hiermee worden minimaal een aantal mensen die voorheen niets met strips van doen hadden, toch langzaam omgetoverd in striplezers. Nog steeds geen garantie dat daarmee iets extra's verkocht wordt, maar iedereen is het waarschijnlijk wel met me eens dat iemand die wel vaker strips leest eerder geneigd is tot aanschaf dan iemand die nooit strips leest... De kans dat door deze mensen een digitale strip aangeschaft wordt, zou zelfs wel een groter kunnen zijn dan de kans dat ze een papieren strip aanschaffen. Ze zijn eenmaal al bekend met het lezen op een tablet/PC.

Er wordt over kopiëerbeveiliging gepraat. Vergeet dit alsjeblieft en maak niet dezelfde fout als de muziekindustie deed.
Je klanten vertrouwen jou door je geld te geven, vertrouw hun dan ook gewoon, ook al is dat soms ongegrond. Nou en als een paar mensen dat boekje doorgeven aan vrienden, dat gebeurd met de papieren strip ook wel. Nou en dat het boekje dan op een piratensite terecht komt, dat komt het toch ook wel als je hem wel beveiligd.
Nee, beveiliging op mediabestanden is zinloos. Je betaald een hoop geld om een beveiliging te laten maken en het enige wat je doet is het gehele internet uitdagen jouw beveiliging te kraken. Vaak wordt zoiets op de eerste dag of in de eerste dagen dat het uit is al van de beveiliging ontdaan en dan vindt je het alsnog overal. Het enige resultaat is dan dan je een hoop geld kwijt bent aan een nutteloze beveiliging. Steek dat geld nou eens in een betere klantbeleving, door bijvoorbeeld open bestandsformaten aan te bieden, het liefst meerdere zodat in principe alle apparaten waarop de klant zijn strip zou willen lezen ondersteund worden.

Maar probeer als uitgever ook eens "out-of-the-box" te denken. Op het internet is er voor het medium strip veel meer te bedenken als alleen maar een beetje promotie maken op Facebook, toch? Scanlations zijn bekend? Het maken van vertalingen door fans is iets wat gedaan wordt. Als uitgever zou je de gezamelijke krachten van deze mensen kunnen benutten, door ze bijvoorbeeld origineel materiaal beschikbaar te stellen (tekeningen zonder teksten), waarna het voor deze mensen makkelijker is om de scanlation te maken. Biedt deze vervolgens aan op je eigen website of gezamelijk platform voor een x bedrag en laat de vertaler meedelen in een stukje van de opbrengt. Geef de vertaler ook de vrije hand om het boekje op de sociale media van het betreffende land te promoten. Kosten voor zo'n strip? Vrijwel nihil, een beetje tijd en een paar MB schijfruimte. Kosten aan de vertaler? Enkel indien er opbrengsten zijn. Risico? Bepaalde strips lopen niet. Potentieel: DirkJan does India, China en noem er zo nog maar een paar op.

De "bananendoosstripmarkt" heeft zich inmiddels ook gedeeltelijk naar het internet verplaatst. Op Marktplaats zie je dan ook regelmatig volle exemplaren langskomen. Voor losse strips die missen in je verzameling is een site als Catawiki weer ideaal. Vanuit je luie stoel je verzameling aanvullen, in plaats van het hele land door te moeten rijden, zoekend in de bananendozen die her en der nog in de kelders staan. Op zich wel jammer, want juist in die bananendozen tref je vaak dingen waarnaar je niet op zoek was, maar toch wel erg blij mee bent om gevonden te hebben!

Gewetensvraag: wat zou voor jullie nou een acceptabele termijn zijn (als deze er al is), tussen het uitbrengen van het boekje op papier en het verschijnen van de digitale versie op de downloadsites?

Deel dit bericht


Link naar bericht

Stel: Je zit op een verjaardag met 20 mensen en op een gegeven moment gaat er een nieuwe strip de kring vrienden rond. Ieder kijkt hem even door, leest een stukje enz.

Na de verjaardag is er slechts 1 iemand die de strip ook gaat kopen.

 

Denk je nu als auteur/tekenaar zijnde: Potvoldriedubbeltjes, die 19 anderen zijn maar een stel schobbejakken dat ze zomaar wel mijn strip hebben gelezen, zonder hem gekocht te hebben? Of zou je eerder trots zijn dat het JOUW strip was die daar de rondte deed en waar over gepraat werd? En als klap op de vuurpijl heb je nog een extra verkoop gedaan ook!

Internet verschilt hiermee niet heel veel, al is de kring wel wat groter... Het is echter net als op de verjaardag, zoals marioboon ook al aangeeft, vooral "mond-op-mond" reclame wat er zich afspeelt. En op internet kan dat erg ver dragen, zelfs een stuk verder dan een goede recentie op bijvoorbeeld een stripwebsite. Deze laatste wordt namelijk bezocht enkel door mensen die al op zoek waren naar recenties of minimaal een interesse hebben in strips. Het bereik is hiermee vrij beperkt.

Als voorbeeld een torrentsite heeft een veel groter bereik qua aantallen mensen. Vaak wordt er gezocht op een bepaalde film en worden ook ineens de strips gevonden, waarvan het bestaan bij de zoekende persoon niet eens bekend was. Deze persoon is ineens een potentiële klant geworden, terwijl ie dat voor die zoektocht absoluut niet was. Wil niet zeggen dat hij of zij het ook daadwerkelijk gaat kopen, maar de kans erop is in elk geval gecreëerd!

 

Zo ook met de jeugd. Generaties vanaf de jaren 90 zijn niet meer opgegroeid met strips en buitenspelen, maar met computerspelletjes. Door het delen van strips op de verschillende downloadsites bereik je de jonge mensen veel eerder dan bijvoorbeeld met een uitstekende recentie in de krant. Hiermee worden minimaal een aantal mensen die voorheen niets met strips van doen hadden, toch langzaam omgetoverd in striplezers. Nog steeds geen garantie dat daarmee iets extra's verkocht wordt, maar iedereen is het waarschijnlijk wel met me eens dat iemand die wel vaker strips leest eerder geneigd is tot aanschaf dan iemand die nooit strips leest... De kans dat door deze mensen een digitale strip aangeschaft wordt, zou zelfs wel een groter kunnen zijn dan de kans dat ze een papieren strip aanschaffen. Ze zijn eenmaal al bekend met het lezen op een tablet/PC.

 

Er wordt over kopiëerbeveiliging gepraat. Vergeet dit alsjeblieft en maak niet dezelfde fout als de muziekindustie deed.

Je klanten vertrouwen jou door je geld te geven, vertrouw hun dan ook gewoon, ook al is dat soms ongegrond. Nou en als een paar mensen dat boekje doorgeven aan vrienden, dat gebeurd met de papieren strip ook wel. Nou en dat het boekje dan op een piratensite terecht komt, dat komt het toch ook wel als je hem wel beveiligd.

Nee, beveiliging op mediabestanden is zinloos. Je betaald een hoop geld om een beveiliging te laten maken en het enige wat je doet is het gehele internet uitdagen jouw beveiliging te kraken. Vaak wordt zoiets op de eerste dag of in de eerste dagen dat het uit is al van de beveiliging ontdaan en dan vindt je het alsnog overal. Het enige resultaat is dan dan je een hoop geld kwijt bent aan een nutteloze beveiliging. Steek dat geld nou eens in een betere klantbeleving, door bijvoorbeeld open bestandsformaten aan te bieden, het liefst meerdere zodat in principe alle apparaten waarop de klant zijn strip zou willen lezen ondersteund worden.

 

Maar probeer als uitgever ook eens "out-of-the-box" te denken. Op het internet is er voor het medium strip veel meer te bedenken als alleen maar een beetje promotie maken op Facebook, toch? Scanlations zijn bekend? Het maken van vertalingen door fans is iets wat gedaan wordt. Als uitgever zou je de gezamelijke krachten van deze mensen kunnen benutten, door ze bijvoorbeeld origineel materiaal beschikbaar te stellen (tekeningen zonder teksten), waarna het voor deze mensen makkelijker is om de scanlation te maken. Biedt deze vervolgens aan op je eigen website of gezamelijk platform voor een x bedrag en laat de vertaler meedelen in een stukje van de opbrengt. Geef de vertaler ook de vrije hand om het boekje op de sociale media van het betreffende land te promoten. Kosten voor zo'n strip? Vrijwel nihil, een beetje tijd en een paar MB schijfruimte. Kosten aan de vertaler? Enkel indien er opbrengsten zijn. Risico? Bepaalde strips lopen niet. Potentieel: DirkJan does India, China en noem er zo nog maar een paar op.

 

De "bananendoosstripmarkt" heeft zich inmiddels ook gedeeltelijk naar het internet verplaatst. Op Marktplaats zie je dan ook regelmatig volle exemplaren langskomen. Voor losse strips die missen in je verzameling is een site als Catawiki weer ideaal. Vanuit je luie stoel je verzameling aanvullen, in plaats van het hele land door te moeten rijden, zoekend in de bananendozen die her en der nog in de kelders staan. Op zich wel jammer, want juist in die bananendozen tref je vaak dingen waarnaar je niet op zoek was, maar toch wel erg blij mee bent om gevonden te hebben!

 

Gewetensvraag: wat zou voor jullie nou een acceptabele termijn zijn (als deze er al is), tussen het uitbrengen van het boekje op papier en het verschijnen van de digitale versie op de downloadsites

 

Dat is een sterke drijfveer van mensen zorgt voor welvaart. Tijdswinst. Zo dienen economische analyses gemaakt te worden.

 

Nu is het wachten tot er weer wat stagnerende "meerwaardezoekers" komen jammeren dat die kost wel het praatje met de verkoper waard is en er onderweg ook al eens ergens gestopt kan worden om eens een pils te nuttigen, zo is de lokale economie ook weer gesteund, in hun utopisch maakbare parallelle realiteit.

 

Vergelijkend voorbeeld met de bemande kassa in supermarkten  door diezelfde personen: "Jamaar, indien automatisatie zich verder doorzet, dan worden kassabediendes overbodig en staan die mensen op straat en hebben ze geen inkomen. De supermarkt geeft het kassapersoneel een doel in het leven. Plus zo'n praatje aan de kassa zorgt voor sociale contacten met bejaarden die anders niemand zien op een dag.

 

Compleet gestoord, zo'n redeneringen.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Toen de Mellotron (fake viool geluid) op de markt kwam waren er ook groeperingen die het instrument wilden verbieden omdat violisten hun werk zouden verliezen, mensen worden nu eenmaal zenuwachtig bij vooruitgang en dat is bij internet niet anders.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Het internet heeft toch een andere impact op de maatschappij dan de Mellotron.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Yep. Het geeft mensen meer slagkracht op verschillende maatschappelijke niveau's. Het stelt geïnstitutionaliseerde structuren in vraag.

Disruptive technology. You gotta love it. Unless you're a government sponsored monopolist.

Deel dit bericht


Link naar bericht

Uiteindelijk is er niks ontvreemd. De auteur heeft nog steeds zijn manuscript/tekeningen/muziek in zijn bezit. Heel die intellectuele eigendom-wetgeving schaft men best af.

Zoiets dient enkel maar om gesjeesde rechtenklungels met abstracte en volstrekt irrationele gedachten op prooidierachtige manier geld van mensen af te luizen.

Dat ze eens vlug gaan werken.

 

Deel dit bericht


Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...