Ga naar inhoud

Hogere Btw


Recommended Posts

Ik zag vandaag op het nieuws dat de Nederlandse regering voornemens is om bij de invoering van het nieuwe belastingplan het lage BTW tarief vrijwel geheel de nek om te draaien en te verhogen naar 21%. Dan  zouden (strip)boeken die nu nog onder die 6% vallen dan naar de 21% BTW gaan. Dat kan een dure grap voor ons verzamelaars gaan worden. Lastenverlichting? Niet bij dit fijne kabinet.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

voor mij mag de btw op alles naar 25%. reken uit hoeveel dat dat opbrengt met de huidige consumptie. en laat dan de last op arbeid met hetzelfde bedrag zakken, niet in procenten, maar in een bedrag, zodat de lage inkomens uit arbeid er procentueel meer van voelen dan de hoge inkomens.

 

dan, en alleen dan wil ik 25% op strips betalen, in alle andere gevallen vind ik het een slecht idee.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

voor mij mag de btw op alles naar 25%. reken uit hoeveel dat dat opbrengt met de huidige consumptie. en laat dan de last op arbeid met hetzelfde bedrag zakken, niet in procenten, maar in een bedrag, zodat de lage inkomens uit arbeid er procentueel meer van voelen dan de hoge inkomens.

 

dan, en alleen dan wil ik 25% op strips betalen, in alle andere gevallen vind ik het een slecht idee.

Stel u eens op de hoogte wat betreft inflatie en misallocatie door een centrale overheid. Je denkt er dan waarschijnlijk heel anders over.

 

Zinloze maatregel van de Nederlandse centrale planners.

 

En om feldwebel Konradt gerust te stellen: dit was het. No need for further actions.

Link naar reactie

Maar BTW op cultuur mag absoluut niet omhoog.

Wat is kunst hé? De blik in haar ogen? 

 

Een CD is 21%, een boek 6%.

Een opera 6%, de firma die de klank doet bij een opera 21%.

Een optreden 6%, een voetbalwedstrijd ook 6%.

 

Waarom zit er geen btw op de subsidies die culturele instellingen krijgen?

Waarom moet een culturele vzw geen belasting betalen op ontvangen subsidies en een bedrijf wel op subsidies voor wegenwerken?

 

So many questions ... :e012: Voor mij is een strip in elk geval vertier, eerder dan een onderdompeling in cultuur.

Link naar reactie

Stel u eens op de hoogte wat betreft inflatie en misallocatie door een centrale overheid. Je denkt er dan waarschijnlijk heel anders over.

 

Zinloze maatregel van de Nederlandse centrale planners.

 

En om feldwebel Konradt gerust te stellen: dit was het. No need for further actions.

 

ik ben economoon van opleiding en ik meen dat ik zeer goed op de hoogte ben :)

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Zonder in depolitiek te willen gaan, die BTW verhoging ligt in België ook op tafel. En als ze het in Nederland doen is dat meteen ook een reden om het hier te doen.

 

'Gewone' SC naar 10 euro en HC naar 20 euro. :e001:

Liever niet, 't is al duur genoeg zo zonder dat er nog eentje bijkomt. :e007:

Link naar reactie

De btw op kranten, tijdschrfiten en boeken stijgt inderdaad naar 21%.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat de verkoop daardoor zal zakken. En ik denk ook niet dat de lezer het zal merken.

Het zal waarschijnlijk een tijd zorgen voor een daling van de verkoop, daarna zal het weer opveren, en het zal volgens mij inderdaad wel lager eindigen dan het was.

Maar er zijn massa's mensen die meer boeken hebben dan ze hebben gelezen. Dus als zij minder kopen, is dat alleen maar verstandig.

En er zijn massa's mensen die het gewoon vertikken om boeken te kopen, en dat verandert ook nooit.

Een echt probleem zie ik dus niet.

 

Erger is dat ook andere btw-tarieven stijgen, o.a. op voeding, behalve op wat in de "dagelijkse boodschappen" zou zitten. En ik denk dat meer mensen daar problemen zullen door ondervinden dan door de btw-stijging op boeken, kranten en tijdschriften (en ook op andere cultuurproducten).

 

Natuurlijk reageert de sector "verbolgen", maar heb je ooit een sector anders horen reageren als er een belastingverhoging komt?

 

In België hebben we oa 0% btw op tijdschriften, eh het zou jammer zijn als dat zou verdwijnen. Niet omdat die lage voet het zo goedkoop maakt om tijdschriften te kopen waardoor de oplagen stijgen, maar omdat het daardoor boekhoudkundig veel eenvoudiger is om blaadjes uit te geven. Iedere particulier kan het, want je moet niet aan ingewikkelde btw-wetgeving voldoend.

Link naar reactie

Een CD is 21%, een boek 6%.

Inderdaad. Boeken zouden "recht" hebben op maar 6% btw, omdat ze cultuur zijn, maar al die audio-cd's zouden 21% moeten hebben. Klopt niet. Het heeft trouwens de verkoop van audio-cd's niet geschaad.

 

Mijn idee is dat als er iets nieuws op de markt komt op het moment dat een regering geld nodig heeft, het hoge tarief geldt, en als het op de markt komt op het moment dat een regering geen geld zoekt, geldt het lage tarief.

De aard van het product heeft volgens mij niks te maken met het percentage.

 

In totaal zou de btw-verhoging in Nederland 4 miljard euro opbrengen.

Het normale tarief was er tot nu toe 20%, en dat gaat (of ging) naar 21%.

Link naar reactie

Ik denk niet dat de prijs zal stijgen want de markt bepaalt die, niet de producent. Een roman die goedkoper te drukken is dan een sus&wis kost 20 euro, dat is gewoon omdat de markt dit wil betalen voor een roman maar niet voor een strip.

 

Het aanbod zou wel kleiner worden, dat wel. Waarschijnlijk sluit ik dan ook m'n winkel want 21% kan ik niet aan omdat ik boekhoudkundig geen BTW kan recupereren van m'n aankopen, met 6% vang ik dat wel op maar meer is gewoon ondoenbaar.

Link naar reactie

Voor mij als small press uitgever heeft een hoger BTW tarief de nodige nadelen die ook effect gaan hebben voor de tussenhandel die onze comics verkoopt.

 

Wij zijn bij Windmill Comics niet belastingplichtig omdat we een hobby uitgeverij zijn. We dragen dus geen belasting af over onze verkoop en kunnen dus ook geen belasting over drukkosten, beurzen ect. terugvragen. Dit alles overigens op aanraden van de belastinginspecteur.

 

Een comic met een coverprijs van € 3,50 wordt nu nog aan de tussenhandel geleverd voor € 2,10. De winkelier verdient dan na afdracht van 6% BTW (20 cent) dan netto € 1,20 op een verkochte comic. Bij een tarief van 21% verdient die zelfde winkelier nog maar 61 cent aan een verkochte comic.Mist zijn inkoopprijs dezelfde zou blijven.

 

Wij betalen nu over onze drukkosten ook 6% en die zouden met dit plan ook naar 21% gaan en dat heeft tot gevolg dat die € 2,10 die wij nu aan de tussenhandel berekenen lager zou zijn dan onze drukkosten en wij dus toe zouden moeten leggen op de verkoop aan die tussenhandel. Een hogere verkoop/coverprijs aan tussenhandel en regulaire koper berekenen lijkt mij niet klantvriendelijk en zou ons zeer waarschijnlijk een lagere verkoop opleveren.

 

De kortingsmarge aan de tussenhandel verlagen (is nu 40%) naar 35 of zelfs 30% zal de tussenhandel ook niet doen springen om onze comics nog langer af te nemen.

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

In feite heeft een hoger btw tarief geen invloed op producent/verkoper. BTW is immers een verbruiksbelasting betaalt door de eindverbruiker. De advocaten hebben ook hun tarieven niet laten zakken vorig jaar, die hebben er gewoon 21% bijgeteld. Niettegenstaande sommigen een enorme historische aftrek in de schoot kregen geworpen.

 

Als je trouwens als handelaar verkoopt aan 6% doe je er in heel veel gevallen altijd voordeel bij om niet de vrijstelling aan te vragen voor btw, maar je gewoon aan btw te onderwerpen.

 

BTW is trouwens iets dat op Europees vlak geregeld wordt via richtlijnen, dit om moordende concurrentie tussen lidstaten tegen te gaan. Over de afschaffing van die verlaagde tarieven wordt al heel lang gepalaverd. Dat zal er ooit wel eens algemeen doorkomen.

Link naar reactie

 

Wij betalen nu over onze drukkosten ook 6% en die zouden met dit plan ook naar 21% gaan en dat heeft tot gevolg dat die € 2,10 die wij nu aan de tussenhandel berekenen lager zou zijn dan onze drukkosten en wij dus toe zouden moeten leggen op de verkoop aan die tussenhandel. Een hogere verkoop/coverprijs aan tussenhandel en regulaire koper berekenen lijkt mij niet klantvriendelijk en zou ons zeer waarschijnlijk een lagere verkoop opleveren.

 

Drukkosten zijn toch ook 21% of factureren ze die als zijnde boeken?

Link naar reactie

Tuurlijk heeft een stijging van het BTW tarief met 15% serieuze gevolgen voor een branche.

Of je het nu over uitgevers, detailhandel of consument hebt.

Dit zou zomaar de nekslag kunnen zijn die een aantal uitgevers, stripwinkels en verzamelaars zullen doen overwegen te stoppen met stripboeken. 

Link naar reactie

Het aanbod zou wel kleiner worden, dat wel. Waarschijnlijk sluit ik dan ook m'n winkel want 21% kan ik niet aan omdat ik boekhoudkundig geen BTW kan recupereren van m'n aankopen, met 6% vang ik dat wel op maar meer is gewoon ondoenbaar.

Ben jij soms niet BTW-plichtig wegens kleine onderneming?

Link naar reactie

Drukkosten zijn toch ook 21% of factureren ze die als zijnde boeken?

Toen ik in 2013 een boek uitgaf (Atlas in één maand tijd uitverkocht), konden we kiezen: of we klasseerden het als reclamedrukwerk en dan was het 21%, of als cultuur of zoiets en dan was het 6% (let wel: Belgische toestanden). Ik heb toen trouwens voor het reclamedrukwerk gekozen. Als ik met een lading opgescheep bleef, dan kon ik die altijd naar klanten van het vertaalbureau sturen als relatiegeschenk. Dat bleek trouwens niet nodig te zijn. Volgende keer misschien toch het 6%-tarief kiezen, als dat nog kan.

 

Wat het voor mij moeilijk maakte, was dat ik per se een winkelprijs van minder dan 20 euro wou, en door onze lage oplage was dat moeilijk.

Link naar reactie

Ik denk niet dat de prijs zal stijgen want de markt bepaalt die, niet de producent. Een roman die goedkoper te drukken is dan een sus&wis kost 20 euro, dat is gewoon omdat de markt dit wil betalen voor een roman maar niet voor een strip.

Dat komt doordat er zo veel romans worden uitgegeven, dat de oplage/boek uiteindelijk erg klein is.

Sus&Wis verkoopt op grote oplagen, en dat houdt de prijs laag, waardoor ook de prijs voor strips laag blijft.

Overigens heeft de hoge prijs van normale romans ervoor gezorgd dat de markt van POD en PROD ontstond: het is als particulier mogelijk om je eigen boek uit te geven aan een prijs die concurreert met die van de grote uitgevers.

Het effect is dus, dat een btw-verhoging door de hogere eindprijs evengoed tot meer strips kan leiden als tot minder, omdat er misschien wel een aantal uitgevers verdwijnen, maar tegelijk een aantal amateurs bijkomen.

Link naar reactie

Ben jij soms niet BTW-plichtig wegens kleine onderneming?

 

O jawel, ik kan BTW aftrekken en moet die ook aanrekenen zoals een gewone winkel, ik kan het alleen niet doen bij 2dehands materiaal omdat ik van m'n klanten geen factuur krijg. Het kan wel als ik een geïndividualiseerde stockbeheer doe maar m'n winkel staat vol met materiaal van 1-2 euro dus dat is helemaal niet te doen.

Link naar reactie

Wat ik slecht vind aan die regeling, is dat een plotse sterke stijging van 6% naar 21% een schok in het systeem kan teweegbrengen.

Elke sector bevindt zich in een labiele evenwichtstoestand, als je dan plots een sterke prijsstijging veroorzaakt, trapt je hard tegen die toestand en raakt de boel uit balans.

Link naar reactie

Drukkosten zijn toch ook 21% of factureren ze die als zijnde boeken?

Van de site van de belastingdienst:

 

Boeken vallen onder het 6%-tarief. Drukwerk valt onder het 6%-tarief als dat voor iedereen herkenbaar is als boek. Die herkenbaarheid moet zichtbaar zijn in:

  • de omvang en inhoud
  • de manier waarop de bladen tot een geheel zijn verbonden

Tot boeken worden bijvoorbeeld gerekend:

  • blinde atlassen
  • boekbollen

    Dit zijn boeken waarvan de bladzijden een 3D-bol vormen. De bol staat op een standaard en kan draaien.

  • borduur- en handwerkpatronen van minimaal 8 genummerde pagina’s
  • catalogi voor bibliotheken en boekhandelaren
  • collegedictaten
  • dienstregelingen voor treinen en lijnbussen van minimaal 8 pagina's
  • digitale fotoboeken
  • fotoboeken met foto's die door een professionele fotograaf zijn ingeplakt
  • fotoboeken met een fotoreportage, bijvoorbeeld van een bruiloft
  • jaarverslagen van bedrijven
  • voor kinderen bestemde producten die eruit zien als een boek

    Het maakt niet uit van welk materiaal ze zijn gemaakt of dat ze speelse elementen bevatten.

  • kleurboeken
  • losbladige boeken en losse banden voor boeken, die samen met de inhoud worden verkocht
  • losbladige uitgaven die zonder band worden geleverd en die door de gebruiker zelf worden opgeborgen in een band

    Het moet dan gaan om uitgaven die herkenbaar zijn als een boek als ze een band zouden hebben.

  • losse muziekuitgaven
  • reisgidsen, hotelgidsen, campinggidsen en studiegidsen
  • stripboeken
  • supplementen op boeken
  • voorbedrukte postzegelalbums

Onder het 21%-tarief, vallen bijvoorbeeld:

  • bestekken voor woningbouw en dergelijke
  • blocnotes
  • dagscheurkalenders
  • huishoudelijke reglementen en statuten van verenigingen of stichtingen
  • kantoor-, zak-, of schoolagenda's
  • lege fotoalbums
  • losse banden voor boeken en stofomslagen voor boeken
  • muntalbums met opbergvellen waarin kaarten kunnen zitten met afbeeldingen van munten
  • muziekschrijfboeken
  • notitieboekjes
  • ongevouwen drukwerk (planovellen) waarvan een boek gemaakt kan worden
  • plakboeken
  • poëziealbums
  • postcard books
  • schetsboeken
  • schoolboekenlijsten

www.windmill-comics.com

Link naar reactie

Dat komt doordat er zo veel romans worden uitgegeven, dat de oplage/boek uiteindelijk erg klein is.

Sus&Wis verkoopt op grote oplagen, en dat houdt de prijs laag, waardoor ook de prijs voor strips laag blijft.

Overigens heeft de hoge prijs van normale romans ervoor gezorgd dat de markt van POD en PROD ontstond: het is als particulier mogelijk om je eigen boek uit te geven aan een prijs die concurreert met die van de grote uitgevers.

Het effect is dus, dat een btw-verhoging door de hogere eindprijs evengoed tot meer strips kan leiden als tot minder, omdat er misschien wel een aantal uitgevers verdwijnen, maar tegelijk een aantal amateurs bijkomen.

 

Romans in grote oplage kosten ook 20 euro, een nieuw boek van Aspe kost 22 euro en is goedkoper om te drukken dan Sus&Wis.

 

7793595.jpeg?v=pfOmskw

Link naar reactie

O jawel, ik kan BTW aftrekken en moet die ook aanrekenen zoals een gewone winkel, ik kan het alleen niet doen bij 2dehands materiaal omdat ik van m'n klanten geen factuur krijg. Het kan wel als ik een geïndividualiseerde stockbeheer doe maar m'n winkel staat vol met materiaal van 1-2 euro dus dat is helemaal niet te doen.

Maar dat is met nieuw materiaal toch ook het geval?

Bedoel je niet "je leveranciers" ipv "je klanten"? Je krijgt geen factuur voor de boeken die je tweedehands aankoopt, omdat je ze overneemt van particulieren die niet btw-plichtig zijn. Dus kun je die btw niet terugtrekken.

Ik neem aan de je wel btw aan de klanten van die tweedehands boeken moet aanrekenen, en die btw moet je doorstorten naar de overheid.

 

Maar maakt dat verschil? Volgens mij niet.

Je zit wel eventueel met die btw-verhoging, waardoor de eindprijzen stijgen. Maar dat geldt voor iedereen, niet alleen voor jou.

Link naar reactie

Romans in grote oplage kosten ook 20 euro, een nieuw boek van Aspe kost 22 euro en is goedkoper om te drukken dan Sus&Wis.

Daarom schreef ik dan ook de oplage/boek, dus de gemiddelde oplage: de resultaten van de hoge oplages worden naar beneden gehaald door de lage oplagen en onverkochte exemplaren van de andere boeken.

Link naar reactie

Van de site van de belastingdienst:

 

Boeken vallen onder het 6%-tarief. Drukwerk valt onder het 6%-tarief als dat voor iedereen herkenbaar is als boek. Die herkenbaarheid moet zichtbaar zijn in:

 

Ik had het misschien beter anders aangepakt, maar soit, het was een experiment, en het experiment maakte duidelijk dat het niet voor herhaling vatbaar was. Een lager btw-tarief zou niet hebben geholpen.

 

Dat is ook wat me in zulke kwesties vaak stoort: de cultuursector kakelt snel dat hij een uitzondering wilt, maar zouden er echt zo veel meer mensen naar het toneel gaan als de btw lager was?

Of, laat ik de vraag anders stellen, heeft Jurassic World zijn hoog bezoekersaantal bereikt als gevolg van een btw-tarief? Ik denk het niet. Het is gewoon iets dat de mensen willen zien.

Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Ik had het misschien beter anders aangepakt, maar soit, het was een experiment, en het experiment maakte duidelijk dat het niet voor herhaling vatbaar was. Een lager btw-tarief zou niet hebben geholpen.

 

Dat is ook wat me in zulke kwesties vaak stoort: de cultuursector kakelt snel dat hij een uitzondering wilt, maar zouden er echt zo veel meer mensen naar het toneel gaan als de btw lager was?

Of, laat ik de vraag anders stellen, heeft Jurassic World zijn hoog bezoekersaantal bereikt als gevolg van een btw-tarief? Ik denk het niet. Het is gewoon iets dat de mensen willen zien.

De cultuursektor kakelt inderdaad nogal veel naast de kwestie. Momenteel dienen ze de economische wetmatigheden volgen, vraag aanbod enz... ofwel ermee stoppen. Maar dat staat in feite los van BTW.  Met BTW verhoging worden ook andere sektoren kapotbelast.

 

Antwoord op je vraag: neen. :e007:

Link naar reactie

Maar dat is met nieuw materiaal toch ook het geval?

Bedoel je niet "je leveranciers" ipv "je klanten"? Je krijgt geen factuur voor de boeken die je tweedehands aankoopt, omdat je ze overneemt van particulieren die niet btw-plichtig zijn. Dus kun je die btw niet terugtrekken.

Ik neem aan de je wel btw aan de klanten van die tweedehands boeken moet aanrekenen, en die btw moet je doorstorten naar de overheid.

 

Maar maakt dat verschil? Volgens mijn niet.

Je zit wel eventueel met die btw-verhoging, waardoor de eindprijzen stijgen. Maar dat geldt voor iedereen, niet alleen voor jou.

 

Ik geef je een voorbeeld

 

Ik koop iets aan voor 1 euro en verkoop het aan 2 euro, dat is een marge die door de klant aanvaard wordt. Ik vraag geen 2,12 euro maar 2 euro omdat dit de prijs is die ik kan krijgen.  12 cent is BTW en stort ik door naar de belasting, m'n directe bruto winst is dus 88 cent.

 

Als we naar 21% gaan en ik behoud die marge dan moet ik 42 cent BTW betalen en is m'n directe bruto winst maar 58 cent.

 

De enige oplossing is dan om m'n winstmarge te verhogen van dubbel naar bijna driedubbel maar dan krijg je alleen maar rommel aangeboden (al is dat nu ook al meer en meer het geval) , daarvan kan ik niet overleven.

 

Voor mij persoonlijk zou dat de doodsteek zijn, dan verdien ik meer door te werken aan een minimumloon en m'n winkel te verpachten of verkopen. Ik heb daar trouwens al over nagedacht maar het is te leuk om m'n winkel te stoppen, die vrijheid is me ook wel wat waard. :)

Link naar reactie

Dat is ook wat me in zulke kwesties vaak stoort: de cultuursector kakelt snel dat hij een uitzondering wilt, maar zouden er echt zo veel meer mensen naar het toneel gaan als de btw lager was?

 

Dan krijgen ze meer subsidies, de toneel-sector draait niet op eigen geld.

Link naar reactie

De cultuursector genereert per elke gesubsidieerde euro er 1,5 euro uit eigen ontvangsten.De cultuursector heeft zo quasi de hoogste ROI voor subsidies.

https://www.apache.be/2014/09/26/hoe-ondernemend-zijn-de-subsidieslurpers/

 

De cultuursector is ook de 3de grootste werkgever in Europa 

http://www.consultancy.nl/nieuws/9653/eu-culturele-en-creatieve-sector-biedt-7-miljoen-banen

http://www.amsterdameconomicboard.com/nieuws/12636/creatieve-sector-op-twee-na-grootste-werkgever-van-europa

Link naar reactie

Ideaal, mensen met een productiviteit van 0 aan het werk houden, we hebben al genoeg zooi.

 

Ik verwacht dat de verkoop te leiden zal hebben onder een dergelijke toename van de prijs. In aantallen dan toch zeker vermits men met een indicatief budget werkt. Mijn maandelijkse uitgaven aan strips zijn veelal van dezelfde orde van grootte en ik vermoed dat dat voor meer mensen geld. De incidentele verkoop zal er wat dat betreft beperkter onder leiden, maar hoe groot is die markt? Een prijsstijging van 16% betekend voor mij effectief een kleine 10 strips per jaar minder. Enige compensatie via loonbelasting zal hier niet snel in terug gaan vloeien, je houdt toch het idee van een vast bedrag per maand. Strips lijken mij hierin minder elastisch dan b.v. brandstof waar je tijdelijk minder van verkoopt als de prijs omhoog gaat maar als de consument aan de nieuwe prijs gewend is hij gewoon weer voor alles de auto pakt.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...