Ga naar inhoud

Actieplan Voor De Vlaamse Strip / Stripcanon


Gast Kontiki

Recommended Posts

Ik vind dat wel mooi, dat er in een parlement over strips wordt gesproken. In nederland gaat het alleen over Grexit, (vermeende) politiebrutaliteit, belastingwijzigingen, onbetalbare zorg en andere slecht te verteren zaken. Politici die er voor uit durven te komen dat ze stripboekjes leuk vinden, die hebben we niet (meer).

Link naar reactie

We hebben onze eigen, door iedereen gekende stripklassiekers. Daarenboven beschikken we over een aantal goede auteurs van graphic novels. Ik ben daar eens ingedoken. Marc Legendre is de scenarist en tekenaar van Amoras, de volwassenenreeks van Suske en Wiske. Verder is er nog Boerke van Pieter De Poortere. Ik was ook aangenaam verrast door Michiel Van de Pol. Nix tekent Kinky & Cosy. Verder hebben we nog Ilah en zo kunnen we nog wat doorgaan.

 

Ai ai toch. Pijnlijk.

Link naar reactie

Leuk. Ik ben heel benieuwd welke initiatieven er hieruit gaan komen.

 

Of een stripcanon de goede weg is, daar ben ik niet zo zeker van. De Nederlandstalige literaire canon is waarschijnlijk een mooi overzicht van de Nederlandstalige literatuur (ik weet het niet, ik ben daar niet mee bezig), maar iemand die je België wilt laten ontdekken duw je ook geen geschiedenisboek in de handen, die geef je een toeristische gids. Misschien dat ze beter de fluostift bovenhalen en zich buigen over de Belgentop en de Oranjetop van de SSZ...

 

 

Wat mij opvalt bij de weinige namen die genoemd worden, is dat mensen zoals Steven Dupré, Ken Broeders, Jan Bosschaert,... niet vermeld worden. Te klassiek om graphic novel te zijn, te alternatief om bij de oervlaamse strips gerekend te worden? Te Franco-Belgisch?

Dus goed, ik begin met Sarah&Robin te nomineren.

Link naar reactie

Als politicus is het steeds gevaarlijk om concrete voorbeelden te noemen. Je maakt sowieso fouten en je vergeet altijd wel iemand te noemen. Ik zou dan ook iets voorzichtiger geweest zijn in de informatie in mijn vraag. Maar het enthousiasme van Marius Meremans spreekt dan ook wel uit zijn vraag, wat ook charmant is.

 

Ik stel me ook wel vragen bij de grote respons die een canon krijgt. Die literaire canon is een leuk gegeven, in de geest van de pop polls en de eindejaarslijstjes. Veel meer waarde moet daar nu toch ook niet aan gehecht worden. Het is een nobele poging om wat onbekende klassiekers eer te betuigen. Zo kan ik elke lijst appreciëren waarin Jacob van Maerlant voorkomt. Maar al die hevige reacties van wie dan net weer niet in de lijst staat en dat het allemaal mannen zijn, en dat er geen boek uit dat decennium tussen staat, ... zo vermoeiend. Tegelijk geven die reacties de hele canon veel meer gewicht dan die eigenlijk waard is. Het is een momentopname, niet meer niet minder. In mijn ogen maakte de SSZ al veel van dergelijke 'momentopnames' met hun verschillende 'Tops'.

 

Hopelijk kan hieruit een beleid groeien dat geen schrik heeft om ook de meer commerciële initiatieven te betrekken. Dat hoeft niet allemaal met subsidies te zijn, je kan ook op andere manieren een beleid vormgeven.

 

Alleszins, bedankt om die tekst op de site te zwieren, Kontiki! Interessant materiaal ...

Link naar reactie
Gast Kontiki

Hopelijk kan hieruit een beleid groeien dat geen schrik heeft om ook de meer commerciële initiatieven te betrekken. Dat hoeft niet allemaal met subsidies te zijn, je kan ook op andere manieren een beleid vormgeven.

Wat dit betreft, gaf ik de heer Meremans alvast aan om mee te willen denken en enig relativerend tegenwicht te bieden aan wat bijvoorbeeld het VFL in voorraad heeft.

Link naar reactie

Ik vind dat wel mooi, dat er in een parlement over strips wordt gesproken. In nederland gaat het alleen over Grexit, (vermeende) politiebrutaliteit, belastingwijzigingen, onbetalbare zorg en andere slecht te verteren zaken.

Ja, die Nederlanders hebben totaal geen realiteitszin. Die Belgen zijn veel nuchterder.

Link naar reactie

Het feitelijke antwoord van Sven Gatz had ik met mijn ogen toe kunnen opdreunen: we moeten oog hebben voor de regionale verschillen (moeten we in België eigenlijk nog ergens anders oog voor hebben?), we zullen samenzitten met de verschillende actoren uit de sector, concrete bijkomende maatregelen ga ik uitstellen voor onbepaalde termijn want er is geen geld.

 

Desalniettemin is het beter dat er over strips gesproken wordt in het parlement dan dat er niet over gesproken wordt.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
Gast Kontiki

Kontiki doet op zijn eentje een hoop meer dan hetgeen die kwakkels ooit zouden kunnen, mochten ze daartoe in staat zijn.

Dat moet ik tegenspreken. We zouden nog veel meer kunnen, maar botsende belangen helpen ons niet vooruit. Dan beperk ik me liever tot informeren ipv ageren want het op één lijn krijgen van verschillende partijen over bepaalde hangijzers is me een brug te ver geworden.

Link naar reactie

Wel, die onbepaalde termijn is er toch niet, aangezien er concreet naar de Frankfurter Buchmesse van 2016 wordt verwezen.

 

"Het is me bekend dat het VFL, in samenwerking met de Nederlandse collega's, sowieso voldoende aandacht zal besteden aan de promotie van de Vlaamse strip op de Frankfurter Buchmesse in 2016."

 

Lees: ze doen al iets, we gaan niets extra doen.

 

"Een inhoudelijk antwoord op wat een dergelijk actieplan strips vanuit Vlaams en Vlaams-Nederlands perspectief kan inhouden, daar kunnen we het in de toekomst zeker nog over hebben."

 

Lees: ik schuif het nog even voor mij uit, want er is geen geld en ik heb op dit moment geen idee.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Bleach! Ja! Goede keuze! Duim! Like!

Er werkten Vlamingen mee aan die Nederlandse edities, hoor. :)

 

Zelf zie ik subsidies aan strips niet zo erg zitten. Als er momenteel een crisis in de strip is, dan komt het doordat er zo veel wordt uitgegeven.

Dat is een typisch economisch verschijnsel: iemand brengt iets op de markt, dat doet het goed, en er wordt dus meer van op de markt gebracht. Tot het te veel is. Dan wordt er aan de bomen geschudt en vallen de peren eruit, tot er wat blijven hangen en men weer gezellig kan doorgaan.

 

Ik ben ook uit die strip-boom gevallen.

Vond ik dat erg?

Sentimeneel gezien? Ja.

Financieel gezien? Nee.

 

Mogen ze me nog vragen?

Ja.

 

Maar ik sta niet speciaal te springen om subsidies.

Mogen ze me subsidies geven?

Ja.

 

Geloof ik dat subsidies de boel gezond zullen krijgen?

Nee.

 

Eigenlijk hebben we bij Kana jarenlang subsidies gegevens aan manga in de Nederlanden, en ik vermoed dat het bij Glénat hetzelfde was.

Heeft nochtans niet veel geholpen.

Link naar reactie

Jij werkt toch als vertaler en eindredacteur, hé? ;-P

Wat bedoel je eigenlijk met die vraag?

 

Ik heb meegewerkt aan manga van Kana, aan het boek over Rosinski, en aan de Belgische Stripgeschiedenis van de Weyer, dat eind dit jaar zou verschijnen.

Dat was telkens als externe, zelfstandige medewerker.

Telkens voor Kana / Ballon Media.

 

Vandaag werd me gevraagd om mee te werken aan een Engels boek over The Avengers, een tv-serie uit de jaren '60. Dat is een kwestie van jeugdherinneringen ophalen voor een liefdadigheidsproject.

Het is geen project van Ballon Media.

Link naar reactie

Dan is de keuze redelijk beperkt. Vandersteen, Pom, Bob De Moor, Morris, Nys, Biddelloo (maar da's eigenlijk Vandersteen).

Ryssack ? (aangevuld later met Berck, de eerste voorzitters van de gilde) In ieder geval grotere namen dan Biddeloo.

 

Of Bob Mau, Buth, Hurey, Rik Clément, Frank Sels en ik vergeet er nog wel een paar ...

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Ryssack ? (aangevuld later met Berck, de eerste voorzitters van de gilde) In ieder geval grotere namen dan Biddeloo.

 

Of Bob Mau, Buth, Hurey, Rik Clément, Frank Sels en ik vergeet er nog wel een paar ...

Kent er iemand in Vlaanderen, jonger dan 35 dan Brammetje Bram, Kari Lente of Zilverpijl?

(En ik bedoel normale mensen, geen nerds zoals wij.)

Link naar reactie

Kent er iemand in Vlaanderen, jonger dan 35 dan Brammetje Bram, Kari Lente of Zilverpijl?

(En ik bedoel normale mensen, geen nerds zoals wij.)

 

Ik ben er 38, stripliefhebber en twee van de drie kan ik vaagweg plaatsen, zonder er iets van gelezen te hebben. Van Zilverpijl heb ik nog nooit gehoord.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Brammetje Bram is een heel grappige strip, veel beter dan die andere strip van Ryssack: de wat zeurderige/zure Opa. Kari Lente ken ik van die geweldige Knorr boekjes: het chinese beeldje, mysterie rond Caramello. Van Zilverpijl heb ik als oudere stripnerd nooit gehoord, wellicht is dat al te vlaams voor mij.....

Link naar reactie
Gast Kontiki

't Is een indiaan, geen Vlaming. ;-)

 

Zelf nooit een Zilverpijl gelezen, hoewel er zo'n achthonderd verhalen van bestaan. Maar dan nog, ik heb amper een vijftal Bessy's gelezen. Die hond heeft me nooit aangesproken.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...