Ga naar inhoud

Actieplan Voor De Vlaamse Strip / Stripcanon


Gast Kontiki

Recommended Posts

Gast Kontiki

Niet te verwarren met deze Silberpfeils, waar Marvano het uitgebreid over had in zijn trilogie Grand Prix.... Kijk, Marvano, die is momenteel een van de meest vertaalde Belgen met zijn De Eeuwige Oorlog, Berlijn, Grand Prix. De Eeuwige Oorlog zou ik in het canon durven opnemen.

 

0000071154-Big-Display-Crop.jpg

Link naar reactie

Brammetje Bram heb ik als kind gelezen in de jaren '70.

 

Kari Lente en Zilverpijl ken ik door de uitgaves van Peter Bonte.

Ik dacht dat het juist de bedoeling was van dit plan, de auteurs en de reeksen bekend te maken bij een groter publiek. Maar aangezien Peter daar al voor zorgt moeten misschien de subsidies naar hem gaan  :e007:

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie
Gast Kontiki

Ik dacht dat het juist de bedoeling was van dit plan, de auteurs en de reeksen bekend te maken bij een groter publiek. Maar aangezien Peter daar al voor zorgt moeten misschien de subsidies naar hem gaan  :e007:

Correctie: voor een internationaal publiek. Op handelsmissies zou het de bedoeling zijn om niet altijd uit te pakken met frieten, bier en chocolade, maar ook een keer een pakket strips mee te nemen.

Link naar reactie

Correctie: voor een internationaal publiek. Op handelsmissies zou het de bedoeling zijn om niet altijd uit te pakken met frieten, bier en chocolade, maar ook een keer een pakket strips mee te nemen.

Maar als het de bedoeling is om ook hedendaagse tekenaars op te nemen mag je het niet 'canon' noemen, dan is het eerder 'toppop'.

Link naar reactie

Maar als het de bedoeling is om ook hedendaagse tekenaars op te nemen mag je het niet 'canon' noemen, dan is het eerder 'toppop'.

Volledig mee eens (en dat heeft Sven Gatz volgens mij ook aangegeven in zijn antwoord). Canon en toppop worden hier gewoon als hetzelfde aanzien terwijl het een keuze voor een van de twee moet zijn. Een canon kan plezant zijn  om eens te maken (en mag/moet jeugdsentiment bevatten, geen nood om daar zo denigrerend als Yncke over te doen) maar zal de huidige auteurs geen zier vooruit helpen op de internationale markt (wat hen dan wel kan helpen, is maar de vraag - waarom komen er de laatste tijd zoveel Italianen en Spanjaarden aan de bak terwijl wij - vind ik toch - minstens even goede tekenaars hebben? Het is niet dat er daar een minister een canon of een toppop heeft opgesteld om pakweg een Bono, Lafebre, Oriol, Porcel, José Homs, ... te lanceren)

 

--

Mod edit: de discussie over jeugdsentiment is hier te vinden.

Link naar reactie

Sommige strips doorstaan de tand des tijds - Asterix, bijvoorbeeld - en sommige worden gedateerd jeugdsentiment. Dat je daar per se een negatieve connotatie aan wilt geven, ik kan je niet tegenhouden, maar het is wel *jouw* interpretatie, niet de mijne.

 

Da's toch logisch? Je kunt bijna per definitie geen *nieuw* jeugdsentiment maken. Maar je kunt wel jeugdsentiment ten gelde maken.

Ja inderdaad, maar er is een reden om in een canon enkel overleden auteurs op te nemen. Dat is juist omdat de jaren het kaf van het koren scheiden. En een canon is nooit iets voor 'het brede publiek'. Het is iets voor de 'nerds', kijk maar naar de boekencanon.

Link naar reactie

Ryssack ? (aangevuld later met Berck, de eerste voorzitters van de gilde) In ieder geval grotere namen dan Biddeloo.

 

Of Bob Mau, Buth, Hurey, Rik Clément, Frank Sels en ik vergeet er nog wel een paar ...

Ryssack? Bah, dat is zo'n overloper die voor de walen en den Hollanders werkte. Die willen we niet op ons lijstje!!

 

Er is een reden waarom ik de namen die je verder vermelde niet vernoemde, maar daar is ondertussen al genoeg over gediscussieerd. Die mensen hebben allemaal vakkundig gemaakte strips geproduceerd, maar daarmee is het beste toch wel gezegd. Als we in het buitenland reclame moeten maken met doorsnee jaren '60 strips gaan we niet ver geraken. Ik hoop oprecht dat het niet de bedoeling is om het geheel te beperken tot dode auteurs (ik ben eigenlijk wel zeker dat dat niet de bedoeling is, want de vraagsteller komt zelf af met een lijstje van hedendaagse auteurs).

Link naar reactie

Ryssack? Bah, dat is zo'n overloper die voor de walen en den Hollanders werkte. Die willen we niet op ons lijstje!!

 

Er is een reden waarom ik de namen die je verder vermelde niet vernoemde, maar daar is ondertussen al genoeg over gediscussieerd. Die mensen hebben allemaal vakkundig gemaakte strips geproduceerd, maar daarmee is het beste toch wel gezegd. Als we in het buitenland reclame moeten maken met doorsnee jaren '60 strips gaan we niet ver geraken. Ik hoop oprecht dat het niet de bedoeling is om het geheel te beperken tot dode auteurs (ik ben eigenlijk wel zeker dat dat niet de bedoeling is, want de vraagsteller komt zelf af met een lijstje van hedendaagse auteurs).

Wel het is gewoon semantiek. Noem het niet 'canon' en iedereen is weer vriendjes ;)

 

ps. het medium is te jong om een canon te maken.

Link naar reactie

Ik ben er wel voor om reclame te maken voor hedendaagse Vlaamse tekenaars/scenaristen. Vraag is wel hoeveel écht Vlaamse producties zijn er nog (behalve degenen die in de Vlaamse kranten en tijdschriften verschijnen). De meeste zitten toch ingebed in internationale bedrijven. Of vergis ik mij?

Link naar reactie

Maar terug on topic. Welke hedendaagse Vlaamse auteurs willen we aan de man brengen in het buitenland? WIe is er goed genoeg om te concurreren met het hedendaagse internationale geweld dat door de grote uitgevers wordt gepubliceerd? Een lijstje?

Even op deze post terugkomen. Hedendaagse auteurs zou ik zeker ook in het 'promotie pakket' :e012: stoppen.

En even niet kijken van wie al eens internationaal een reeks niet direct slaagde. Volgens mij kan Vlaanderen met deze auteurs zeker reclame maken:

 

Dupré

Marvano

Bosschaert

Broeders

Stedho

Evens

e.a.

maar ook misschien

Randall C

Schrauwen

Nix

en ik vergeet mogelijk nog anderen

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...