Zwendel Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Zilverpijl is Duits. Frank Sels nen Duits? Ik heb er een paar van, met een honderdtal andere strips in een bananendoos gekregen.Mooie zwart wit tekeningen. Quote Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Nee, Zilverpijl is gemaakt voor de Duitse stripmarkt. Ah, dat lijkt mij anders toch iets beter van (teken) kwaliteit dan de gewone Duitse brol. Quote Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Kent er iemand in Vlaanderen, jonger dan 35 dan Brammetje Bram, Kari Lente of Zilverpijl? (En ik bedoel normale mensen, geen nerds zoals wij.) Exactly. Moet je nu echt met dat soort gedateerd jeugdsentiment reclame gaan maken voor de Nederlandstalige strip? Quote yncke.be Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Niet te verwarren met deze Silberpfeils, waar Marvano het uitgebreid over had in zijn trilogie Grand Prix.... Kijk, Marvano, die is momenteel een van de meest vertaalde Belgen met zijn De Eeuwige Oorlog, Berlijn, Grand Prix. De Eeuwige Oorlog zou ik in het canon durven opnemen. Quote Link naar reactie
Yan Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Brammetje Bram heb ik als kind gelezen in de jaren '70. Kari Lente en Zilverpijl ken ik door de uitgaves van Peter Bonte. Ik dacht dat het juist de bedoeling was van dit plan, de auteurs en de reeksen bekend te maken bij een groter publiek. Maar aangezien Peter daar al voor zorgt moeten misschien de subsidies naar hem gaan Quote It could be worse, it could be raining ! Link naar reactie
retep Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Niet alles wat oud is is slecht en niet alles wat nieuw is is goed. In een goede strip canon zouden ook auteurs opgenomen moeten worden die nu minder gelezen worden maar voor de ontwikkeling van de strip van groot belang waren/zijn. Quote Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Ik dacht dat het juist de bedoeling was van dit plan, de auteurs en de reeksen bekend te maken bij een groter publiek. Maar aangezien Peter daar al voor zorgt moeten misschien de subsidies naar hem gaan Correctie: voor een internationaal publiek. Op handelsmissies zou het de bedoeling zijn om niet altijd uit te pakken met frieten, bier en chocolade, maar ook een keer een pakket strips mee te nemen. Quote Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Correctie: voor een internationaal publiek. Op handelsmissies zou het de bedoeling zijn om niet altijd uit te pakken met frieten, bier en chocolade, maar ook een keer een pakket strips mee te nemen. Maar als het de bedoeling is om ook hedendaagse tekenaars op te nemen mag je het niet 'canon' noemen, dan is het eerder 'toppop'. Quote Link naar reactie
Nuwanda Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Maar als het de bedoeling is om ook hedendaagse tekenaars op te nemen mag je het niet 'canon' noemen, dan is het eerder 'toppop'. Volledig mee eens (en dat heeft Sven Gatz volgens mij ook aangegeven in zijn antwoord). Canon en toppop worden hier gewoon als hetzelfde aanzien terwijl het een keuze voor een van de twee moet zijn. Een canon kan plezant zijn om eens te maken (en mag/moet jeugdsentiment bevatten, geen nood om daar zo denigrerend als Yncke over te doen) maar zal de huidige auteurs geen zier vooruit helpen op de internationale markt (wat hen dan wel kan helpen, is maar de vraag - waarom komen er de laatste tijd zoveel Italianen en Spanjaarden aan de bak terwijl wij - vind ik toch - minstens even goede tekenaars hebben? Het is niet dat er daar een minister een canon of een toppop heeft opgesteld om pakweg een Bono, Lafebre, Oriol, Porcel, José Homs, ... te lanceren) -- Mod edit: de discussie over jeugdsentiment is hier te vinden. Quote Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Sommige strips doorstaan de tand des tijds - Asterix, bijvoorbeeld - en sommige worden gedateerd jeugdsentiment. Dat je daar per se een negatieve connotatie aan wilt geven, ik kan je niet tegenhouden, maar het is wel *jouw* interpretatie, niet de mijne. Da's toch logisch? Je kunt bijna per definitie geen *nieuw* jeugdsentiment maken. Maar je kunt wel jeugdsentiment ten gelde maken. Ja inderdaad, maar er is een reden om in een canon enkel overleden auteurs op te nemen. Dat is juist omdat de jaren het kaf van het koren scheiden. En een canon is nooit iets voor 'het brede publiek'. Het is iets voor de 'nerds', kijk maar naar de boekencanon. Quote Link naar reactie
Nuwanda Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Maar terug on topic. Welke hedendaagse Vlaamse auteurs willen we aan de man brengen in het buitenland? WIe is er goed genoeg om te concurreren met het hedendaagse internationale geweld dat door de grote uitgevers wordt gepubliceerd? Een lijstje? Quote Link naar reactie
TDPB Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Ryssack ? (aangevuld later met Berck, de eerste voorzitters van de gilde) In ieder geval grotere namen dan Biddeloo. Of Bob Mau, Buth, Hurey, Rik Clément, Frank Sels en ik vergeet er nog wel een paar ... Ryssack? Bah, dat is zo'n overloper die voor de walen en den Hollanders werkte. Die willen we niet op ons lijstje!! Er is een reden waarom ik de namen die je verder vermelde niet vernoemde, maar daar is ondertussen al genoeg over gediscussieerd. Die mensen hebben allemaal vakkundig gemaakte strips geproduceerd, maar daarmee is het beste toch wel gezegd. Als we in het buitenland reclame moeten maken met doorsnee jaren '60 strips gaan we niet ver geraken. Ik hoop oprecht dat het niet de bedoeling is om het geheel te beperken tot dode auteurs (ik ben eigenlijk wel zeker dat dat niet de bedoeling is, want de vraagsteller komt zelf af met een lijstje van hedendaagse auteurs). Quote Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Ryssack? Bah, dat is zo'n overloper die voor de walen en den Hollanders werkte. Die willen we niet op ons lijstje!! Er is een reden waarom ik de namen die je verder vermelde niet vernoemde, maar daar is ondertussen al genoeg over gediscussieerd. Die mensen hebben allemaal vakkundig gemaakte strips geproduceerd, maar daarmee is het beste toch wel gezegd. Als we in het buitenland reclame moeten maken met doorsnee jaren '60 strips gaan we niet ver geraken. Ik hoop oprecht dat het niet de bedoeling is om het geheel te beperken tot dode auteurs (ik ben eigenlijk wel zeker dat dat niet de bedoeling is, want de vraagsteller komt zelf af met een lijstje van hedendaagse auteurs). Wel het is gewoon semantiek. Noem het niet 'canon' en iedereen is weer vriendjes ps. het medium is te jong om een canon te maken. Quote Link naar reactie
Marinelli Geplaatst: 9 juli 2015 Share Geplaatst: 9 juli 2015 Niet alles wat oud is is slecht en niet alles wat nieuw is is goed. In een goede strip canon zouden ook auteurs opgenomen moeten worden die nu minder gelezen worden maar voor de ontwikkeling van de strip van groot belang waren/zijn. Zeer juist! Quote Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Ik ben er wel voor om reclame te maken voor hedendaagse Vlaamse tekenaars/scenaristen. Vraag is wel hoeveel écht Vlaamse producties zijn er nog (behalve degenen die in de Vlaamse kranten en tijdschriften verschijnen). De meeste zitten toch ingebed in internationale bedrijven. Of vergis ik mij? Quote Link naar reactie
striphooligan Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Maar terug on topic. Welke hedendaagse Vlaamse auteurs willen we aan de man brengen in het buitenland? WIe is er goed genoeg om te concurreren met het hedendaagse internationale geweld dat door de grote uitgevers wordt gepubliceerd? Een lijstje? Even op deze post terugkomen. Hedendaagse auteurs zou ik zeker ook in het 'promotie pakket' stoppen. En even niet kijken van wie al eens internationaal een reeks niet direct slaagde. Volgens mij kan Vlaanderen met deze auteurs zeker reclame maken: Dupré Marvano Bosschaert Broeders Stedho Evens e.a. maar ook misschien Randall C Schrauwen Nix en ik vergeet mogelijk nog anderen Quote Link naar reactie
Zwendel Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Pieter De Poortere mag er voor mij bij. Kama en Herr Seele (alhoewel ik geen grote fan ben). En waarom Merho, Linthout en Leemans niet? En Lectrr en Jeroom. Quote Link naar reactie
Kool Thing Geplaatst: 10 juli 2015 Share Geplaatst: 10 juli 2015 Mogen er ook bij Cambré, Maarten vd Wiele, Kim,... Ach, het is een wel heel heterogene groep geworden... Quote Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be ! Link naar reactie
Yncke Geplaatst: 11 juli 2015 Share Geplaatst: 11 juli 2015 Hier is de afsplitsing van de discussie over strips en subsidies. Quote yncke.be Link naar reactie
Peter Motte Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 Massa's kritiek op de strandkunst van dit jaar. Enkele jaren geleden amuseerde Bert Anciaux zich met de Cloaca (de "kakmachine") van een of andere kunstenaar. Het was een goed idee, maar dat ding had meer dan 20 000 euro gekost. Quote Andreas, striptekenaar Ezzulia-challenge voor boekenlezers Website Vertaalbureau Motte (c) Peter Motte, use by AI not allowed Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 Maar die keutels brachten ook centen op, blijkbaar tot 14.500 euro voor één zo'n bruin ei: http://www.hln.be/hln/nl/948/Kunst-Literatuur/article/detail/1115300/2010/06/07/Drol-van-Wim-Delvoye-onder-de-hamer.dhtml Quote Link naar reactie
Aeaipejdziasm Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 Dan hadden die dus geen subsidies nodig. Quote Link naar reactie
Gast Kontiki Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 Tenzij de staat een aandeel "keutelopbrengst" verwierf. Quote Link naar reactie
Aeaipejdziasm Geplaatst: 17 juli 2015 Share Geplaatst: 17 juli 2015 Door boetes op een illegaal mestoverschot? Quote Link naar reactie
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.