Ga naar inhoud

Guust Flater


Tricken76

Recommended Posts

Het heeft zo te zien met moreel recht te maken.

 

Quote

Volgens de Belgische wet is het moreel recht onvervreemdbaar en kan het niet losgekoppeld worden van overige contracten. Isabelle blijft dat recht dus behouden. Daarom zou er rechtmatig geen enkele nieuwe gag gemaakt mogen worden zonder het akkoord van Isabelle. In het vorige geval, met Gastoon, zei ze ook nee. Die procedure werd evenwel in der minne geregeld en de reeks stopte na twee albums. Jean Van Hamme bezit bijvoorbeeld nog steeds het moreel recht op zijn personage Thorgal, hoewel hij daarvan alle andere rechten heeft verkocht aan Le Lombard. In de praktijk oefent hij dat recht niet uit, zolang er uiteraard geen dingen gebeuren waarmee hij het grondig oneens zou zijn.

 

 

Tegenreacties en meer allemaal hier terug te vinden:

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/guust-overname-wordt-beslecht-voor-gerecht

Link naar reactie

Ik weet niet wat wijsheid is. Het is sympathiek dat ze haar vaders erfenis wil verdedigen. Maar laten we wel wezen, Guust is verre van relevant momenteel en dreigt in de vergetelheid te geraken. 

 

Mocht deze nieuwe reeks aanslaan dan creëert dat ook weer nieuwe interesse in oud werk. Zij zal dat misschien anders zien omdat ze continue met haar vaders werk bezig is. Het zoveelste verzamelalbum gaat echter de populariteit van Guust niet vergroten. 

Link naar reactie
7 uren geleden, Michie zei:

Ik weet niet wat wijsheid is. Het is sympathiek dat ze haar vaders erfenis wil verdedigen. Maar laten we wel wezen, Guust is verre van relevant momenteel en dreigt in de vergetelheid te geraken. 

 

Mocht deze nieuwe reeks aanslaan dan creëert dat ook weer nieuwe interesse in oud werk. Zij zal dat misschien anders zien omdat ze continue met haar vaders werk bezig is. Het zoveelste verzamelalbum gaat echter de populariteit van Guust niet vergroten. 

 

Ik denk dat je gelijk hebt. Het is publiceren of ten onder gaan voor dergelijke reeksen.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Koen Claeys zei:

Hoe belangrijk is het om de wens van Franquin te respecteren ? 

 

Wat is zijn wens? Hoe duidelijk is die wens? Want enerzijds is Guust een oeuvre, een kunstwerk. Maar anderzijds is zo'n stripreeks ook een KMO die kan verdergezet worden als de oprichter verdwenen is.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie

Ik begrijp de beweegredenen van de uitgeverij. Maar laat toch zo'n stripreeks voor wat het is en verzin iets nieuws. Het is een kwestie van oude wijn in nieuwe zakken. 
Ik vind dat iedere generatie recht heeft op zijn of haar 'helden' en niet die van hun vader of moeder. Wij lazen ook andere strips dan onze ouders en luisterden ook naar muziek die haaks stond op de smaak van de ouders. Hoe vaak ik niet gehoord heb 'Kan die herrie niet af?' of 'Lees eens een fatsoenlijk boek!'.

Zo hoort het ook. Maar in de stripwereld wordt wel heel veel gerecycled... maar dan wel op een verkeerde manier.... Successen uit het verleden zijn moeilijk los te laten. Maar soms moet je die koesteren, gewoon een strik erom, in de kast zetten en verder gaan met nieuwe dingen.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Waldorf zei:

Dat vind ik niet eenduidig. Enerzijds hoopt hij dat ze zonder hem geen Guust maken, anderzijds besluit hij dat de overlevenden toch hun zin gaan doen. 

Vandaar dat het contract het belangrijkste is.

Want inderdaad, Franquin was daarover in interviews niet altijd even duidelijk. De ene keer zei hij zus, de andere keer zo. Er zijn al interviews opgedoken waaruit blijkt dat hij bepaalde tekenaars op het oog had om Guust verder te zetten.

En hij had duidelijk ook geen probleem dat zijn geliefde marsupilami door anderen getekend werd.

Link naar reactie
1 uur terug, Kobus zei:

Ik begrijp de beweegredenen van de uitgeverij. Maar laat toch zo'n stripreeks voor wat het is en verzin iets nieuws. Het is een kwestie van oude wijn in nieuwe zakken. 
Ik vind dat iedere generatie recht heeft op zijn of haar 'helden' en niet die van hun vader of moeder. Wij lazen ook andere strips dan onze ouders en luisterden ook naar muziek die haaks stond op de smaak van de ouders. Hoe vaak ik niet gehoord heb 'Kan die herrie niet af?' of 'Lees eens een fatsoenlijk boek!'.

Zo hoort het ook. Maar in de stripwereld wordt wel heel veel gerecycled... maar dan wel op een verkeerde manier.... Successen uit het verleden zijn moeilijk los te laten. Maar soms moet je die koesteren, gewoon een strik erom, in de kast zetten en verder gaan met nieuwe dingen.

 

 

Ik zou dat zonde vinden. Er valt nog zoveel te beleven met het Guust personage. Veel van de humor is bovendien tijdloos. 

Link naar reactie

Een wat brutale vraag: wat gebeurt er na je dood met je serie?

Ik geef er geen fuck om! Na mijn dood zal iedereen deze series vergeten. Ik zeg dit vanwege de controverse over de erfopvolging en andere rechten van Kuifje, en met betrekking tot een hele reeks problemen die Hergé bezighouden. ik, ik zal de laatste wensen van Hergé respecteren en ik hoop dat we nooit een Kuifje zullen zien zonder Hergé, maar ik zou heel graag willen dat, als ik morgen door een bus wordt overreden, Guust niet wordt teruggenomen.

Alleen, de laatste wensen, dat alles, het is erg leuk, maar als een man dood is, is het voorbij, we geven niet om zijn laatste wensen, het bestaat niet meer. En de levenden zijn er die misschien willen overleven door uit te buiten wat overblijft, enz. Dus het is heel moeilijk,

het is heel discutabel, ik ben bang om Kuifje zonder Hergé te zien. Ik zou het momenteel vreselijk vinden om Guust zonder mij te laten tekenen (nu ik nog leef). Als ik dood ben, kan het me geen moer schelen... lieg, ik beloof je... ik zal in het grootste niets zijn en ik

zal er geen fuck om geven! Dus wat telt als ik dood ben, zijn de levenden die zullen overleven, dus ze zullen doen wat ze willen.

Zie Ambreville, met google translate

 

Franquin had dezelfde gedachte als Hergé: Guust/Kuifje zal niet meer dezelfde zijn zonder Franquin/Hergé . Maar hij zegt daarbij dat hij na zijn dood geen macht meer heeft over wat er gebeurt met zijn creatie.

De jeugd leest geen Guust, Asterix of Kuifje. Wil je de jeugd op stripgebied iets bieden, bedenk dan iets wat de jeugd echt boeit. Zo niet dan ben je de jeugd definitief kwijt en sterft de strip over vijfentwintig jaar samen met zijn laatste lezers. 

Link naar reactie

Dat moet, afgaande op die verwijzingen naar Hergé, een interview uit '84 of '85 zijn. Franquin heeft daarna nog 12 jaar geleefd. Hij kan best van mening veranderd zijn tijdens dat laatste decennia.

(een paar decennia eerder wou hij nog dat Jidéhem de reeks overnam)

Link naar reactie
58 minuten geleden, hemweg zei:

De jeugd leest geen Guust, Asterix of Kuifje. Wil je de jeugd op stripgebied iets bieden, bedenk dan iets wat de jeugd echt boeit. Zo niet dan ben je de jeugd definitief kwijt en sterft de strip over vijfentwintig jaar samen met zijn laatste lezers. 


Het één heeft weinig met het ander te maken, noch staat het elkaar in de weg.  Enerzijds zijn nieuwe Guust-gags uiteraard niet voornamelijk op de jeugd gericht.  Als er dan toch jonge zieltjes gewonnen worden, is dat mooi meegenomen. Anderzijds zijn die nieuw bedachte jeugdstrips er ook gewoon, die lijst is lang.  Dat ze niet allemaal een vertaling krijgen of een lang leven kunnen hebben, dat is een andere kwestie.

 

Wat de nieuwe Guust betreft.  De eerste gags zijn veelbelovend op alle mogelijke vlakken.  Zowel de tekenstijl als de humor zitten raak.  Het is ook niet zo dat ze plots aan hoog tempo albums gaan maken.  Eén bundeling per twee jaar.  Dat is alvast kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit.  Los daarvan, soms is iemand nieuw misschien nog een betere keuze dan de originele geestelijke vader / moeder die een 735ste grap moet gaan bedenken.


Zoals Tom ook al aanhaalde, bij Bollie & Billie loopt dat prima.  Die strips hebben nog steeds dezelfde charme, voelen ondanks een iets modernere touch hier en daar vrij tijdloos aan en zijn duidelijk met veel respect voor 't bronmateriaal gemaakt.  Waarom zou dat dan met Guust niet kunnen of mogen?


Kijk, mochten ze nu een gekke restyling doorvoeren en nogal van de oorspronkelijke spirit afwijken, dan kan ik de nay-sayers begrijpen.  Maar nu?  Alles ligt overduidelijk van begin tot eind in dezelfde lijn.  Veel verder dan "Het is uit principe, nah! Gewoon omdat het Franquin niet is." kan m'n dan toch niet geraken wat tegenargumenten betreft?  Als Franquin zélf heel duidelijk aangegeven heeft dat Guust moet stoppen bij zijn dood, moeten ze dat respecteren.  Punt.  Dat (b)lijkt echter niet het geval.  De toekomst zal het uitwijzen.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
38 minuten geleden, esteban² zei:


Het één heeft weinig met het ander te maken, noch staat het elkaar in de weg. 

Het alsmaar blijven hangen in series van 50 jaar of ouder, gericht op een kapitaalkrachtig publiek (senioren) staat de aansluiting naar de jeugd in de weg. Inmiddels hebben al naast de uitgaven van de integralen al tientallen oude stripreeksen een voortzetting gekregen en is dit genre Franco-Belgische strips nauwelijks aangevuld met nieuwe reeksen. Reeksen die de aansluiting zouden moeten vinden bij de jeugd om de toekomst van de strip te waarborgen. Natuurlijk, naast dit genre bestaan de graphic novels en de jeugd leest mondjesmaat manga en comics. Wees niet verbaasd wanneer dit senioren publiek eenmaal begraven is, er niemand meer zit te wachten op de Franco-Belgische (en Nederlandse) strips. 

Koester en waardeer het verleden, Guust, en ga nieuwe wegen in.

Link naar reactie
5 hours ago, Kobus said:

Ik begrijp de beweegredenen van de uitgeverij. Maar laat toch zo'n stripreeks voor wat het is en verzin iets nieuws

 

Er worden voortdurend nieuwe strips gelanceerd en geprobeerd, en het grote publiek bijt vaak niet. Zo'n uitgeverij gaat dat niet blijven doen als ze niet ergens geld vandaan halen. Vergelijk het met platenfirmas die (vroeger tenminste) nieuwe artiesten lanceerde met geld dat ze met hun grote gevestigde waarden verdienden. Of filmstudios die reboots / sequels maken; mensen klagen daarover maar als er eens iets origineels geprobeerd wordt, gaat er meestal geen hond naar kijken.

 

Het verbaast me eigenlijk dat ze er zo lang mee gewacht hebben. 

Link naar reactie
2 minuten geleden, Lük Bey zei:

 Vergelijk het met platenfirmas die (vroeger tenminste) nieuwe artiesten lanceerde met geld dat ze met hun grote gevestigde waarden verdienden.

Singer/songwriters zijn een mooi  tegenvoorbeeld, hoe het ook kan: Anders, onafhankelijk contact met doelgroep en succesvol.

Zoiets zou ook in de stripwereld kunnen.

Link naar reactie
19 minutes ago, hemweg said:

Singer/songwriters zijn een mooi  tegenvoorbeeld, hoe het ook kan: Anders, onafhankelijk contact met doelgroep en succesvol.

 

Benieuwd wie je dan bedoelt en wat je onder 'succesvol' verstaat, want nieuwe singer-songwriters komen lang niet zo makkelijk aan de bak. Ik heb het zelf gedaan, bars en kleine zaaltjes, open mics spelen... Een keer kreeg ik het verwijt dat ik niet zelf voor publiek gezorgd had. 

 

De oude garde kunnen het zonder platenfirma, maar die hebben hun fans te danken aan hun vroegere successen, die ze zonder hun platenfirma's allicht niet gehad zouden hebben. 

 

Om je doelgroep te bereiken heb je toch op één of andere manier een 'hit' nodig, of je nu een zanger of een stripmaker bent. En om dat zonder hulp te bereiken moet je toch chance hebben. Het internet geeft veel mogelijkheden, maar de concurrentie is des te groter geworden. 

Link naar reactie
1 uur terug, hemweg zei:

Singer/songwriters zijn een mooi  tegenvoorbeeld, hoe het ook kan: Anders, onafhankelijk contact met doelgroep en succesvol.

Zoiets zou ook in de stripwereld kunnen.

Zoiets doen ze ook in de stripwereld; kijk maar naar al die immens populaire instagramstripjes. Maar ook daarmee bereik je zelden de jongste lezers.

 

Link naar reactie

Het is zeker niet eenvoudig en vaak frustrerend, dat is waar. Instagram of Tiktok lijkt me te groot en te breed en richt zicht teveel op jonge kinderen die geen strips gaan kopen. Investeren in Linked-in, blogs, podcasts, met een net iets oudere doelgroep, lijkt me een beter plan. Ook dit is het een kwestie van lange termijn, helaas.

De reden dat stripmakers daarom kiezen voor het voortzetten van een bekende reeks en daarmee hun naamsbekendheid verkrijgen/vergroten om vervolgens hun eigen werk aan de man/vrouw te kunnen brengen, zal zeker een rol spelen zoals in de kwestie voortzetting Guust.

Link naar reactie
12 uren geleden, hemweg zei:

De reden dat stripmakers daarom kiezen voor het voortzetten van een bekende reeks en daarmee hun naamsbekendheid verkrijgen/vergroten om vervolgens hun eigen werk aan de man/vrouw te kunnen brengen, zal zeker een rol spelen zoals in de kwestie voortzetting Guust.

Dat zal niet meespelen bij Delaf. Diens naam was al wel gemaakt met Mooie navels (een nieuwe, eigentijdse reeks 😉) en hij zou ook zonder Guust verder aan de bak gekomen zijn. Zoiets is gewoon ook een eer en een uitdaging, lijkt me.

Link naar reactie
19 hours ago, dirk (monsieur toupet) said:

Dat zal niet meespelen bij Delaf. Diens naam was al wel gemaakt met Mooie navels

 

Ik denk nochtans van wel. Zijn naam mag dan wel gemaakt zijn, maar daar kun je niet van leven, ook niet (zeg maar 'zeker niet') in de stripwereld. Mooie Navels is redelijk bekend maar dat zijn nog altijd geen miljoenenoplages veronderstel ik. De toekomst van die reeks is trouwens onzeker, en zomaar even gauw een nieuw succesvol project starten is niet evident als je niet Van Hamme of Arleston bent. 

 

Conrad had ook al een torenhoge reputatie en een paar eigen reeksen op z'n naam voordat ie Asterix overnam. 

 

Ook voor een gevestigde tekenaar kan het overnemen van zo'n topreeks (of het maken van een hommage) een mooie financiële verzilvering zijn na jarenlang gewoon maar aan de bak komen. Want tenzij ze zelf een megahit te pakken hebt, is het ook voor Grote Namen in de stripwereld constant zoeken naar opdrachten. 

 

 

Link naar reactie

Even een vergelijking: James Bond had moeten stoppen nadat Sean Connery er de brui aan gaf. Ook hier gaan er voor-en tegenstanders zijn.

 

Soms leiden zo’n verderzettingen tot miskleunen en dus een blaam op de collectie, maar soms komen er ook pareltjes uit voort die we dus anders nooit meegemaakt hadden.

Als men bepaalde regels blijft hanteren om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven dan garandeert dat quasi dat het verkocht geraakt (cfr. B&M, Astérix) alhoewel ik daar niet echt warm van wordt (B&M ben ik mee gestopt, Astérix is nog koopwaardig tot hiertoe). Laat je het vrijer dan krijg je albums zoals R&K “Als in een droom” die mijns inziens veel waardevoller zijn maar die uit commercieel oogpunt een risico zijn. Dan pakt men het nu beter aan door zo’n zaken als “zij”-projecten te lanceren.

 

Lig ik op een nieuwe Guust te wachten? Nee. Zou ik ‘m kopen? Ja, uit nieuwsgierigheid. Valt het tegen, ok dan ben ik 8€ of zoiets kwijt en kan ik beslissen om volgende niet meer te kopen. Ook geen ramp.

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
10 uren geleden, Lük Bey zei:

 

Ik denk nochtans van wel. Zijn naam mag dan wel gemaakt zijn, maar daar kun je niet van leven, ook niet (zeg maar 'zeker niet') in de stripwereld. Mooie Navels is redelijk bekend maar dat zijn nog altijd geen miljoenenoplages veronderstel ik. De toekomst van die reeks is trouwens onzeker, en zomaar even gauw een nieuw succesvol project starten is niet evident als je niet Van Hamme of Arleston bent.

 

Toen Delaf 5 jaar geleden gevraagd werd, was de toekomst van Mooie Navels nog niet onzeker, dus dat zal wel niet meegespeeld hebben.

Maar een mooi groot project als dit, daar dromen natuurlijk velen van. In de stripwereld (en al helemaal hier in Vlaanderen) is het werken met personages van anderen overigens schering en inslag.

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 31/3/2022 om 14:04, dirk (monsieur toupet) zei:

Vandaag mijn Spirou ontvangen met de eerste gag van Delaf. Benieuwd of dat blijft duren, nu de dochter van Franquin blijkbaar naar het gerecht is gestapt.

Ik had ook de Spirou binnen met de eerste nieuwe Guust-gag. In de volgende Spirou is echter geen spoor meer te bekennen van Guust/Gaston.

Link naar reactie
On 3/31/2022 at 5:20 PM, hemweg said:

Het alsmaar blijven hangen in series van 50 jaar of ouder, gericht op een kapitaalkrachtig publiek (senioren) staat de aansluiting naar de jeugd in de weg. Inmiddels hebben al naast de uitgaven van de integralen al tientallen oude stripreeksen een voortzetting gekregen en is dit genre Franco-Belgische strips nauwelijks aangevuld met nieuwe reeksen. Reeksen die de aansluiting zouden moeten vinden bij de jeugd om de toekomst van de strip te waarborgen. Natuurlijk, naast dit genre bestaan de graphic novels en de jeugd leest mondjesmaat manga en comics. Wees niet verbaasd wanneer dit senioren publiek eenmaal begraven is, er niemand meer zit te wachten op de Franco-Belgische (en Nederlandse) strips. 

Koester en waardeer het verleden, Guust, en ga nieuwe wegen in.

Gevoelsmatig ben ik het met je eens. Tegelijkertijd denk ik dat je ook moet beseffen dat Guust ook een beetje een niche is geworden. De ouderen die dit willen lezen doe je er een groot plezier mee. 

 

De mensen die dit vaak lezen pikken toch geen nieuwe reeksen meer op omdat het vroeger vaak beter was. Het bijt elkaar allemaal niet. 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...