Ga naar inhoud

Guust Flater


Tricken76

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...
  • 3 months later...
  • 2 months later...
1 uur terug, Retardi zei:

Vreselijk! Ik hoop dat de dochter van Franquin zoveel mogelijk uit de kast trekt op de publicatie van het album te verhinderen.

 

Eerlijk gezegd interesseert het me niet erg veel dat er nieuwe albums verschijnen, maar Dupuis etc. hebben wel het recht dat te doen.

Wel, voor meer info, lees

https://andreasmartens.wordpress.com/2023/05/31/nieuwe-gags-van-guust-flater-op-komst/

 

Link naar reactie

Voor meer duidelijkheid kun je mijn blog raadplagen, en niet stripspeciaalzaak.be, want zij hebben volgens mij niet begrepen hoe de zaak is aangepakt: er was geen rechter bij betrokken, het was dus geen rechtszaak. Hun vertaling van het persbericht van Dupuis is fout.

Link naar reactie

Dat is wat ik er ook uit afleid.

De kwestie is: er is geen rechtzaak geweest. Dupuis en Isabelle hebben samen afgesproken de zaak op te lossen via arbitrage door een bemiddelaar die ze samen hebben aangesteld. Daarbij komen ze contractueel overeen de uitspraak van de bemiddelaar na te leven. Doen ze dat niet, dan is dat contractbreuk. Er is dus geen rechter bij te pas gekomen, en dat is wat stripspeciaalzaak.be niet begrijpt. Daarom ook hebben ze "arbitre" uit het persbericht vertaald met "arbiter" i.p.v. met "bemiddelaar". Hela, jongens, het is geen voetbalmatch.

Verder is het zo dat Isabelle om ethische of artistieke redenen de uitgave kan weigeren.

Dat lijkt mij nogal vage terminologie, waar je alle kanten mee opkunt.

Feit is dat Dupuis vandaag meldde dat ze wel degelijk met de uitgave doorgaan.

De grond van de zaak is volgens mij niet geweest dat Isabelle tegen de uitgave was, maar dat ze was tegen het feit dat ze niet op de hoogte werd gebracht, en dus niet de kans kreeg haar aanvankelijk per clausule vastgelegde moreel recht uit te oefenen.

Dupuis en Dargaud-Lombard zouden de uitgave geheim hebben gehouden, en dat mocht niet.

Eigenlijk heeft de arbitrage alleen maar het moreel recht van Isabelle bevestigd.

En blijkbaar heeft Isabelle geen ethische of artistieke redenen om de publicatie tegen te houden.

Much ado about nothing.

 

Link naar reactie

Waar het nooit over gaat, is dat Franquin dat beruchte contract tekende met die kerel van Marsu productions (waarchijnlijk met het idee dat daar geen misbruik van gemaakt wordt, vooral bedoeld om merchandise in een contract te zetten) en datzelfde contract is dan later overgekocht door Dupuis. Eigenlijk heeft Franquin dus niet zo'n degelijk contract "letterlijk" met Dupuis getekend maar met die man van Marsu. Raar dat dat nooit ter sprake komt. Ik vind dat toch wel een puntje of is dat rechtelijk gezien maar een kleinigheidje?

 

Het enige wat we kunnen doen is afwachten hoe het verder gaat (denk ik dan)...

Link naar reactie

Dupuis heeft in 2016 een contract afgesloten met Isabelle, waarin onder andere gestipuleerd staat dat Dupuis nieuw materiaal van Guust mocht uitbrengen, maar niet zonder eerst langs Isabelle te passeren. Zij moet haar toestemming geven. En blijkbaar hebben ze zich in Marcinelle nu niet aan dat contract gehouden. Tot zover wat ik begrijp uit de vele lange lappen tekst op Franse fora en de RTBF.

Remember that the life of this world is but a sport and a passtime.

Link naar reactie
16 minuten geleden, cartoonesk zei:

Waar het nooit over gaat, is dat Franquin dat beruchte contract tekende met die kerel van Marsu productions (waarchijnlijk met het idee dat daar geen misbruik van gemaakt wordt, vooral bedoeld om merchandise in een contract te zetten) en datzelfde contract is dan later overgekocht door Dupuis. Eigenlijk heeft Franquin dus niet zo'n degelijk contract "letterlijk" met Dupuis getekend maar met die man van Marsu. Raar dat dat nooit ter sprake komt. Ik vind dat toch wel een puntje of is dat rechtelijk gezien maar een kleinigheidje?

 

Juridisch is dat inderdaad wel van belang, maar alleen maar om vast te stellen dat er rechten van de ene partij overgaan naar de andere, en welke rechten dat dan precies zijn. De rechten zelf veranderen niet, wel de rechthebbenden.

Link naar reactie

Het helpt ook niet dat bijna iedereen zit te discussiëren op basis van indirect verkregen gegevens. We hebben bijv. wel het persbericht van Dupuis op de website van Dupuis, maar de tekst van de bemiddelaar zelf is, voor zover ik weet, nergens gepubliceerd. De enigen die een exemplaar hebben zijn volgens mij Dupuis, Isabelle Franquin, de bemiddelaar en misschien nog een overheidsinstelling of een notaris om het officieel te registreren. Maar verder heeft niemand die gezien, en zijn alle anderen behalve die drie of vier aangewezen op het persbericht van Dupuis, dat door sommigen niet eens is begrepen.

Er wordt dus enorm veel geïnterpreteerd en gediscussieerd zonder de oorspronkelijke teksten te hebben gelezen.

Het enige wat wij eigenlijk weten is dat Dupuis er genoeg vertrouwen in heeft om het nieuwe album aan te kondigen. Dus mogen we aannemen dat de plooien zijn gladgestreken.

Het is trouwens ook niet in het voordeel van Isabelle dat het geruzie blijft duren, want dat levert haar niets op. Ze zal ook pas verdienen als het album verschijnt.

Link naar reactie

Mooie Navels was door Delaf en zijn echtgenote, maar zij zijn gescheiden, en dat betekent volgens mij einde Mooie Navels.

Volgens mij kun je zelfs aan de ontwikkeling van Mooie Navels zien dat er een probleem was. Op een bepaald moment keerden ze met een nevenreeks terug naar het uitgangspunt van de reeks, en misschien deden ze dat om hun huwelijk nieuwe leven in te blazen. Dat is dus niet gelukt.

Exit Mooie Navels. Het is mooi geweest.

Link naar reactie
7 uren geleden, Peter Motte zei:

Mooie Navels was door Delaf en zijn echtgenote, maar zij zijn gescheiden, en dat betekent volgens mij einde Mooie Navels.

 

Dat zag er nochtans een perfect koppel uit. Een passie voor beeldverhalen die ze delen en dan samen binnen dat vak aan een eigen succesvol project kunnen werken... misschien geloof ik te sterk in eeuwigdurende romances die alles overwinnen...

 

afbeelding.png.d7cbd86abdf9f39ec1dbf69c557f85ef.png

 

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

François Walthéry, de laatste grote van Marcinelles, laat zijn mening horen.

 

image.thumb.png.ef37b83807ef58c0e5eeced7bd58b84f.png

 

“Toi qui est dessinateur, auteur et créateur de BD, quel est ton avis sur la reprise de Gaston ?”

Au sujet de “Gaston Lagaffe”, de l'ami André Franquin.

Je ne peux pas trop en parler sans risque de dire des bêtises, ne connaissant pas vraiment les tenants et les aboutissants.

Mais ce que je sais, c'est que Franquin ne voulait pas que Gaston soit dessiné ou réalisé par quelqu'un d'autre que lui. Ça, je le lui ai entendu dire lors d'une conversation autour d'un bon repas dans un restaurant à Bruxelles. Nous étions plusieurs dessinateurs (Peyo, Will, Jidhéhem… ).

Maintenant, l'affaire n'est pas du tout réglée depuis que Dupuis a relancé Gaston, dessiné par le Québécois Marc Delafontaine, Delaf. Admirateur inconditionnel de Franquin, cela se voit.

C'est “Dupuis Édition” qui le lui a proposé et Marc Delaf, tout content, a sauté dessus. Certes, Delaf ne manque pas de talent, mais l'entreprise est quand même énorme et ce n'est pas sans risque quant à arriver à la mentalité de la série et l'état d'esprit des gags qui, pour moi, sont bien plus difficiles que le dessin inimitable.

Franquin est un auteur-dessinateur immense dans l'histoire de la BD franco-belge.

Mais André ne voulait pas cela… l’a-t-il écrit quelque part ? Je ne sais pas. Je crois qu'il y a eu une grosse gaffe quelque part…

Tout cela est dans les mains de sa fille, Isabelle, qui s'occupe très bien des affaires de son papa.

On va voir, cette histoire est loin d'être réglée et ce ne serait pas la première fois que l'ami Gaston ferait foirer un contrat, n'est-ce pas Monsieur de Mesmaecker !

À suivre…

François Walthéry

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 3 months later...

De nieuwe Guust doorbladerd. De latex-Guust maakt zijn comeback.

view.thumb.jpg.d5e8fccffb37c04c092d7464867c0b79.jpg

 

Wat me opvalt is dat het zich bijna volledig op kantoor afspeelt in tegenstelling tot de latere Guusts van Franquin die de wereld van Guust meer had opengetrokken naar het einde toe.

Ook geen dagdromen over Jannie wat vaste routine was in de laatste albums van Franquin.

Iets wat hem toeliet om de setting voor Guustgags te verbreden.

 

afbeelding.thumb.png.46fbb7d6cea113001346fb49bb586d1e.png

 

Wel heb je Robbedoes, Kwabbernoot, Spip en de Marsupilami in Guust 22 van Delaf.

Robbedoes draagt een witte trui onder zijn rode jas zoals in Hommeles en de T&J albums.

 

Link naar reactie
Op 23/11/2023 om 15:36, cinco zei:

Wat me opvalt is dat het zich bijna volledig op kantoor afspeelt in tegenstelling tot de latere Guusts van Franquin die de wereld van Guust meer had opengetrokken naar het einde toe.

11 pagina's spelen zich (bijna) hoofdzakelijk buiten het kantoor af. Dat is een vierde van het album.

Link naar reactie
4 uren geleden, TDPB zei:

11 pagina's spelen zich (bijna) hoofdzakelijk buiten het kantoor af. Dat is een vierde van het album.

 

Vergelijk eens met bijvoorbeeld de Flatersaga.

Onder andere die strijd tegen de parkeermeters tikte aan qua uren buiten de kantoormuren.

Vondelaar leek wel zijn belangrijkste tegenspeler geworden.

 

afbeelding.png.1a88375aa2d74e834d84f21b4ee5eade.png

 

En dan waren er natuurlijk ook nog het stijgend aantal (bijna natte) dagdromen.

 

afbeelding.png.4b9516d18159da8bd7b11c67efb40196.png

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
15 hours ago, Firmin Van De Kasseien said:

Nu te koop in de shop van Knack : de integrale van Guust Flater : 900 pagina's in 1 volume voor 79 euro.

 

image.thumb.png.4a73d9612fc57014af16b705aeb48d6f.png

Leuk voor op de koffietafel. Maar hoe zwaar is dit boekwerk ?

En hoe is het formaat ?

Handig als je een  lange treinreis wilt maken. Of naar Verweggistan gaat vliegen.

Voor het geld hoef je het niet te laten.

Maar ik ga liever van die centen met een metgezellin naar een strandpaviljoen.

Pot verteren hier vlakbij aan zee.

Proost !

( ik heb al een kast vol met Guust-uitgaves )

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...