Ga naar inhoud

Guust Flater


Tricken76

Recommended Posts

14 minuten geleden, Waldorf zei:

Het product is een boek met plaatjes 

Helemaal juist. Ook wel: een stripboekje. Naarmate je stripboekjes luxer en duurder gaat uitgeven, lijkt het plezier om de inhoud zich te verleggen naar gezeur om de buitenkant.

 

Ik wil verder niemand kwetsen noch hautain overkomen, maar kom op zeg, zo'n facebookpost (€ 355,95 voor de ultieme versie en dan dit???) is wel erg overtrokken en humorloos. Als je lol kunt hebben om de flaters van Guust, dan zie je toch ook de humor in van uitgerekend zo'n blunder? Even lekker heel hard 'Gretverdrrriieee!' brullen en dan over op de orde van de dag. 

Link naar reactie
25 minuten geleden, Waldorf zei:

Omdat het product niet 'fout' is. Het product is een boek met plaatjes en de vergeten vertaling op de rug doet daar niets van af. Het is overigens ook geen verborgen fout: het staat op de kaft. U kon het boek dus gewoon laten liggen in de winkel. Een nieuw boek verwachten omdat één woord op de kaft niet vertaald is lijkt me nogal disproportioneel.

Zo kun je alles wel 'recht' praten wat krom is. Het gaat niet om het product. Het gaat erom dat men daar best scherper op mag zijn en een 'fout' is een 'fout'. Mijn studieboeken staan ook vol fouten. Gewoon simpele dingen die je er zo uit kunt halen, ik heb het niet over de inhoud. Maar er wordt niet meer geredigeerd of in ieder geval niet voldoende. Vertaalfouten mag je toerekenen aan diegene die het vertaald heeft. En ik vind dat je van een vertaler (het is immers zijn/haar beroep) mag verwachten dat ze zelf kritisch zijn op hun werk en de meeste fouten er dus zelf ook uithalen (of in beginsel al niet maken). En natuurlijk hoort het erbij dat wij mensen fouten maken. Daarom zou er ook (goed) geredigeerd moeten worden.

In dit geval is het gewoon een fout van de uitgeverij die 'Gaston' niet vervangen heeft door 'Guust'. Hoe je het wendt of keert het blijft een fout.

Link naar reactie
1 uur geleden, JPAR zei:

Hoe je het wendt of keert het blijft een fout.

Het is geen fout, het is nog veel leuker, het is een flater van formaat. Ik wil ook wel eens mopperen over slordigheden, maar als ik eerlijk ben: een halszaak is het nooit. Franquin zou er smakelijk om hebben gelachen, denk je ook niet? En daarna zou hij weer in zijn depressie zijn geschoten door al die rood aangelopen ‘fans’:

 

fl.thumb.png.a95864fc63cc645eb1771c58b2801cf7.png

Link naar reactie
1 uur terug, Vittorio zei:

Het is geen fout, het is nog veel leuker, het is een flater van formaat. Ik wil ook wel eens mopperen over slordigheden, maar als ik eerlijk ben: een halszaak is het nooit. Franquin zou er smakelijk om hebben gelachen, denk je ook niet? En daarna zou hij weer in zijn depressie zijn geschoten door al die rood aangelopen ‘fans’:

 

fl.thumb.png.a95864fc63cc645eb1771c58b2801cf7.png

Voor mij is het helemaal geen halszaak. Het gaat me om de opmerking dat het geen fout is. En die klopt niet. Het is en blijft een fout. Anders was het namelijk niet gebeurd. En natuurlijk kun je het een flater noemen, en is in dit geval ook zeer toepasselijk, maar dat is spelen met taal. En dat maakt het leuk. Het doet alleen niets af van het feit dat er teveel verkeerd gaat en wij het met elkaar altijd maar met de mantel der liefde bedekken.

Link naar reactie
1 minuut geleden, JPAR zei:

Voor mij is het helemaal geen halszaak. Het gaat me om de opmerking dat het geen fout is. En die klopt niet. Het is en blijft een fout. Anders was het namelijk niet gebeurd. En natuurlijk kun je het een flater noemen, en is in dit geval ook zeer toepasselijk, maar dat is spelen met taal. En dat maakt het leuk. Het doet alleen niets af van het feit dat er teveel verkeerd gaat en wij het met elkaar altijd maar met de mantel der liefde bedekken.

Niet de mantel der liefde willen gebruiken is nog iets anders dan jezelf het recht toekennen op een verbeterd exemplaar ... Je zou ook een andere tegemoetkoming kunnen vragen die proportioneler is, want zo enkele albums herdrukken zal wellicht een dure grap zijn. Een kortingsbon voor een andere strip uit de catalogus bijvoorbeeld. Ik denk dat dat het punt is dat hierboven gemaakt wordt. De fout had niet gemaakt mogen worden, maar de "boete" die sommigen willen opleggen is niet billijk. "Guust" of "Gaston", het album wordt er niet waardelozer door, aangezien het bij iedereen blijkbaar mis is. Zo groot is het gemaakte onrecht dus niet.

Link naar reactie
16 minuten geleden, MichielD zei:

Niet de mantel der liefde willen gebruiken is nog iets anders dan jezelf het recht toekennen op een verbeterd exemplaar ... Je zou ook een andere tegemoetkoming kunnen vragen die proportioneler is, want zo enkele albums herdrukken zal wellicht een dure grap zijn. Een kortingsbon voor een andere strip uit de catalogus bijvoorbeeld. Ik denk dat dat het punt is dat hierboven gemaakt wordt. De fout had niet gemaakt mogen worden, maar de "boete" die sommigen willen opleggen is niet billijk. "Guust" of "Gaston", het album wordt er niet waardelozer door, aangezien het bij iedereen blijkbaar mis is. Zo groot is het gemaakte onrecht dus niet.

A. Ik eigen mezelf niets toe. Ik heb ook niet gesproken over een compensatie.

B. Ik probeer de discussie breder te trekken dan alleen deze fout. Het gaat namelijk niet alleen om dit geval.

Link naar reactie
2 minuten geleden, bouncer zei:

De ironie van dit alles, indien de fout beperkt was tot zo'n tiental exemplaren, en deze per

ongeluk op de markt kwamen, werden deze gerangschikt als "collectors".

 

Dat is zeker waar. Long John Silver 1 bijvoorbeeld. Was een deel mislukt. Die hebben ze eruit proberen te halen. Vervolgens werd deel 1 voor zeer hoge prijzen verkocht, omdat de oplage te klein was. Uiteindelijk gelukkig herdrukt. En die paar misdrukken die nog wel in omloop geraakt zijn, zijn nu collectors items.

Link naar reactie

Toch nog een kanttekening omdat die € 355,95 door mijn hoofd blijft spoken. Ben ik de enige die daarop is afgehaakt?

 

Afgaande op het enige deel dat ik heb (Het geval Flater, verjaardagscadeautje) vraag ik me serieus af of dit wel € 16,95 waard is. Voor die prijs krijg je in dit album slechts 29 hele gag-pagina’s plus vulsels die misschien een compleet gevoel geven, maar waarom zou je elke krabbel en elk onnozel verhaaltje willen hebben? De scans op pagina 28/29 zijn ook nog eens van zeer bedenkelijke kwaliteit. Meer is, imho, niet per definitie beter.  

Link naar reactie
26 minuten geleden, Vittorio zei:

Toch nog een kanttekening omdat die € 355,95 door mijn hoofd blijft spoken. Ben ik de enige die daarop is afgehaakt?

 

Afgaande op het enige deel dat ik heb (Het geval Flater, verjaardagscadeautje) vraag ik me serieus af of dit wel € 16,95 waard is. Voor die prijs krijg je in dit album slechts 29 hele gag-pagina’s plus vulsels die misschien een compleet gevoel geven, maar waarom zou je elke krabbel en elk onnozel verhaaltje willen hebben? De scans op pagina 28/29 zijn ook nog eens van zeer bedenkelijke kwaliteit. Meer is, imho, niet per definitie beter.  

Dat was net mijn punt. Ik had de SC's voor 19 x 7,95 = 151,05. Dan geef je meer dan het dubbele uit voor ongeveer dezelfde inhoud en dan krijg je dit bij de laatste. Volgens mij was dit de eerste die ze drukten, zagen ze de 'flater' en besloten ze hem opzettelijk als laatste uit te geven. Anders had NIEMAND de reeks gekocht! Ik noem dat bedrog en voel mij dan ook bedrogen!

Link naar reactie
1 uur terug, Tricken76 zei:

Dat was net mijn punt. Ik had de SC's voor 19 x 7,95 = 151,05. Dan geef je meer dan het dubbele uit voor ongeveer dezelfde inhoud en dan krijg je dit bij de laatste. Volgens mij was dit de eerste die ze drukten, zagen ze de 'flater' en besloten ze hem opzettelijk als laatste uit te geven. Anders had NIEMAND de reeks gekocht! Ik noem dat bedrog en voel mij dan ook bedrogen!

Dat vind ik er nu wel wat over..

Link naar reactie

Ik zie het probleem niet in dat de uitgever dit maar moet oplossen. Uiteindelijk is het meer dan 300 euro.

Een andere sector had deze maand een gelijkaardig geval. Bethesda leverde goedkope zakken af bij de Power Armor ipv de beloofde. Na wat druk hebben ze dit toch rechtgezet.

https://www.polygon.com/2018/11/28/18116518/fallout-76-power-armor-edition-bag-west-tek-bethesda

 

Voor mij is en blijft een goede oplossing dat ze de dozen alsnog maken en tegen kost verdelen. Gratis moet ook niet.

 

De redenering dat deze boek is blijven liggen klopt niet denk ik. Dit is pure extra-inhoud die amper zijn geld waard is. Was de serie daarmee begonnen hadden ze er veel minder verkocht.

 

 

 

Link naar reactie

Moeha, Werner! Ahja. In mijn hoofd zie ik het eigenlijk nog als een 'grappige' flater, gezien de figuur waar het om draait. Vroeger zou ik mij hier dood om geërgerd hebben. Niet dat het mij nooit meer zal gebeuren, maar ik heb vrede met deze missing. Het totaalbedrag is ook zonder deze fout veel te hoog, imo. Ik ben er mee gestopt.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Ik zie veel mensen die direkt bij Ballon kunnen beginnen als ze er nog niet zouden werken, en aan de andere kant gezeur over hoeveel het kost en dat ze het daarom superhard niet gekocht hebben.

 

Het zal dan wel normaal zijn zeker, dat een grote uitgever geen reeks kan uitbrengen met correcte covers. En ik ben een eiland dat deze toestanden niet zomaar OK vind.

 

Op zolder ermee dan maar.

 

 

Link naar reactie
11 uren geleden, Werner zei:

Zo'n zware fout! Ik eis dat alle boeken worden opnieuw gedrukt, met gouden opdruk deze keer, een handgeschreven excuusbrief van de uitgever, 50 euro smartengeld bovenop, en als afsluitertje dat de vertaler die dit over het hoofd heeft gezien publiek gevierendeeld wordt op de Grote Markt van Brussel.

Je kunt het in het absurde trekken, maar daarmee maak je alleen maar dat mensen niet meer reageren en zeggen wat ze vinden. Zeer kinderachtige opmerking zo. Ik denk dat je een ieder in zijn waarde kunt laten, ook als je het niet met elkaar eens bent.

Link naar reactie

Is dit ook niet gewoon een botsing tussen de verzamelaars (buitenkant) en de lezers (binnenkant)? Al in de lange Blake en Mortimer-draad kreeg ik de indruk dat de verhoudingen hier nogal scheef liggen, met erg veel posts over de verschillende edities van de Vallei der Onsterfelijken en nauwelijks reacties op de inhoud (ik was met Sanderg de enige met een recensie). 

Link naar reactie

Bij elke andere reeks zou het mij gestoord hebben, bij Guust vind ik deze flater wel geinig. (Ballon Media had zijn marketing rond de fout veel beter kunnen aanpakken)

 

Speciaal een doos laten maken hiervoor is mssn leuk voor enkelen, maar degenen die de doos niet wilden en deze fout storend vinden blijven dan wel nog met de gebakken peren zitten. (+ zodra dat BM dat doet gaan ze nog beschuldigd worden van platte commerce)

 

Ergens vind ik het niet zo vreemd een correcte herdruk en gratis omruiling te "eisen". Bij andere uitgeverijen is dat de normaalste zaak van de wereld.

Standaard bracht de eerste J. Rom samen met Makro uit in gouden kaft, werd na enkele weken gratis omgeruild omdat het goud losliet. Dark Horse comics heeft B.P.R.D. hell on earth omnibus 2 gratis omgeruild nadat in de eerste druk een pagina bleek te missen.

 

Ik zal mijn Gaston in ieder geval houden, wat ze ook doen.

Link naar reactie

Bwa, in bovengenoemde gevallen zit je wel met een slecht en kapot product, dat is toch wel heel wat anders dan hier. Het album is niet ineens onleesbaar en er vallen geen stukken af. Dat is net waarom het geëiste hierboven al disproportioneel werd genoemd. Bij een kapot product verwacht je een vervanging, bij een beschadigd een korting (of iets dergelijks).

Link naar reactie

-1

 

Althans wat de pure ernst betreft en de bijhorende plus-posts. Werner zijn reactie was duidelijk een persiflage op degene die zich wat laten gaan hebben in hun reactie omtrent deze fout.  Als daar de humor al niet van ingezien kan worden, vrees ik het ergste. ;) Ik begrijp beide kanten, absoluut.  Maar sommige reacties zijn wel wat overtrokken.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
41 minuten geleden, esteban² zei:

-1

 

Althans wat de pure ernst betreft en de bijhorende plus-posts. Werner zijn reactie was duidelijk een persiflage op degene die zich wat laten gaan hebben in hun reactie omtrent deze fout.  Als daar de humor al niet van ingezien kan worden, vrees ik het ergste. ;) Ik begrijp beide kanten, absoluut.  Maar sommige reacties zijn wel wat overtrokken.

If you can't stand the heat, stay out of the kitchen. Als je een reactie geeft moet je bereid zijn te aanvaarden dat er een tegenreactie komt. Ook al is dat er eentje dat je niet aanstaat. Dat geldt voor alle kanten van het verhaal.

 

Btw. het valt me in dit verhaal en in dat van de tieten van Segrelles ook weer op op Facebook dat Stripspeciaalzaak.be ALTIJD het standpunt van uitgevers braaf volgt en goedpraat. Is dat hun rechstreekse bron van inkomsten? Jammer, iets meer harde stripkritiek zou welkom zijn.

 

 

 

Link naar reactie
5 minuten geleden, Ambreville zei:

Btw. het valt me in dit verhaal en in dat van de tieten van Segrelles ook weer op op Facebook dat Stripspeciaalzaak.be ALTIJD het standpunt van uitgevers braaf volgt en goedpraat. Is dat hun rechstreekse bron van inkomsten? Jammer, iets meer harde stripkritiek zou welkom zijn.

Don't even go there. Die discussie is hier meermaals gevoerd. Objectief is het helaas niet op de Stripspeciaalzaak.be.

Link naar reactie
3 uren geleden, Paul_NL zei:

Maar ons 21 delen laten kopen en dan bij het 20e deel melden dat de beloofde box niet komt is natuurlijk ook al niet chique. De fout op de rug komt daar nog bij en maakt het geheel voor krap €360 nou niet echt iets speciaals wat het wel had kunnen zijn. En nee, niet enkel vanwege een klein foutje op een rug. Maar als ik ergens €360 aan uitgeef wil ik dat het goed is. Volgens mij ook niet zo heel gek toch? 

Die box was toch niet beloofd?

Link naar reactie
6 uren geleden, sjaakie zei:

Box is nooit aangekondigd geweest. 

En Gaston is de orginele naam van Guust (voor wie het nog niet wist) 

Ja het is een flater maar om er nu heel moeilijk om te doen. 

Je hebt nu een boek met een verhaal er aan vast hoe mooi wil je het hebben? 

 

Kontiki heeft de box aangekondigd.

Link naar reactie
17 uren geleden, Paul_NL zei:

Maar ons 21 delen laten kopen en dan bij het 20e deel melden dat de beloofde box niet komt is natuurlijk ook al niet chique. De fout op de rug komt daar nog bij en maakt het geheel voor krap €360 nou niet echt iets speciaals wat het wel had kunnen zijn. En nee, niet enkel vanwege een klein foutje op een rug. Maar als ik ergens €360 aan uitgeef wil ik dat het goed is. Volgens mij ook niet zo heel gek toch? 

+1

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...