Ga naar inhoud

Guust Flater


Tricken76

Recommended Posts

6 minuten geleden, cartoonesk zei:

Zo werden de eerste gags van Guust pas gepubliceerd in nummer 0 in 1985 (De Panda-uitgave van het mini-boekje niet mee gerekend).

guust 0.jpg

 

 

Dat album bevatte toch vooral die losse tekeningen met die blauwe voetstappen eromheen die oorspronkelijk op willekeurige plaatsen in Robbedoes magazine werden geplaatst.

 

Link naar reactie
58 minuten geleden, cartoonesk zei:

Zo werden de eerste gags van Guust pas gepubliceerd in nummer 0 in 1985 (De Panda-uitgave van het mini-boekje niet mee gerekend).

guust 0.jpg

Ja, wat een tijdje leidde tot het bizarre feit dat er wel een nummer 0 was maar geen nummer 5.

Het lijkt wel of Guust zich persoonlijk met de nummering heeft bemoeid, en deze het er op de duur is gaan uitzien als het archief van Dupuis.

Link naar reactie
1 minuut geleden, cartoonesk zei:

En deze pagina kunnen ze ook niet meer in de recentste reeks plaatsen! (sorry ik vond geen Nederlandse versie)

 

 

Het ontbreken van 5 zorgde ook voor een duidelijke scheiding tussen de simpelere half page-gags met Kwabbernoot en de periode van de full page-gags waarin Pruimpit en de rest van de redactie  meer op het voorplan verscheen.

Link naar reactie
  • 3 months later...

Op sommige vlakken brengen die nieuwe uitgaves van de Guusten toch wel wat bij.

De stroken over de koe worden nu meer geduid door de bijbehorende tekstfragmenten uit Robbedoes Magazine waar Guust enkele weken ontslagen werd omwille van de hele koe-historie. In het album zijn ook de oproepen gepubliceerd van Kwabbernoot aan de lezer om brieven te schrijven zodat Guust terug in dienst genomen wordt.

 

afbeelding.png.c08cc200ea0c9e21f1efa91b457bd87b.png

 

 

Link naar reactie
Op 14/10/2020 om 09:39, cartoonesk zei:

Als ik het me goed herinner, inderdaad! Ik vraag me altijd af of Franquin de grappen, die niet meteen werden gepubliceerd in de albums, niet goed genoeg vond. Het gebeurde wel vaker bij andere reeksen dat de gags of verhalen niet in chronologische volgorde werden gepubliceerd in de albums, bv. Bollie en Billie of Dommel.

Als het een paar jaar duurt voor er albums verschijnen van een reeks, is de kans groot dat de tekenaar in kwestie die eerste verhalen niet goed meer vindt. Zeker in de eerste jaren is het vaak zoeken naar een goeie vorm. Ik kan me best inbeelden dat een tekenaar die pagina's dan liever niet meer in een album wil zien staan. Bij gag-reeksen is het meestal niet zo erg dat de eerste verhalen ontbreken, maar bij andere reeksen kan dat wel eens raar worden. Ik denk nu aan de Minimensjes, waar het hoe-het-allemaal-begon-verhaal overgeslagen werd. Bij de Blauwbloezen en bij Sammy werden die eerste verhalen ook genegeerd toen er albums kwamen. Het is maar als zo'n reeks populairder begint te worden en er vanuit de fans vraag is naar meer dat die oude verhalen terug bovengehaald worden.

Link naar reactie
Op 14/10/2020 om 12:32, cinco zei:

 

Het ontbreken van 5 zorgde ook voor een duidelijke scheiding tussen de simpelere half page-gags met Kwabbernoot en de periode van de full page-gags waarin Pruimpit en de rest van de redactie  meer op het voorplan verscheen.

Dat er geen 5 was, was eigenlijk wel een blunder.

PS ik weet hoe het kwam, maar het blijft een blunder, ze hadden evengoed de oude nr 6 als nr 5 kunnen herdrukken, enzoverder

PPS het werd natuurlijk wel een running gag; dat dan ook weer

Link naar reactie
15 uren geleden, TDPB zei:

Ik denk nu aan de Minimensjes, waar het hoe-het-allemaal-begon-verhaal overgeslagen werd.

Hé, hoezo? Ik vond die allereerste net de amusantste.

 

Overigens is het niet altijd "omdat de auteur het niet goed meer vind", maar vaak "omdat het oude verhaal niet bij de andere past".

Een extreem vb zijn de 1e Chick Bills, dat een dierenstrip was.

Een genuanceerder vb is het 1e Death Note-verhaal, waarin wie door de DN was gedood, met de DN ook weer uit de doden kon worden teruggebracht, terwijl ze in de reeks zelf definitief dood waren.

Link naar reactie
2 uren geleden, Peter Motte zei:

Hé, hoezo? Ik vond die allereerste net de amusantste.

 

Het verhaal waarin ze verkleind werden verscheen als nr 19 (het was wel al eerder als Okay-album verschenen)

afbeelding.png.b0ff91a098799f642f9d5bc038f4b112.png

 

Bij Clifton verschenen de eerste pogingen van Turk & De Groot ook pas later.  Net als bij hun Robin Hoed.

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Op 12/2/2021 om 23:14, cinco zei:

Deze hommage van Valkema is wel leuk.

 

afbeelding.png.18db1ce86062ee1661ce4f282dc6bed8.png

 

Hoe heette dat hippie-achtige meisje eigenlijk dat in de latere albums op de redactie rondfladderde?

 

Op de Franquin-facebookgroepen is ook vaak discussie over haar naam. Franquin schijnt haar naam wel eens ergens genoteerd te hebben maar het nadien vergeten te hebben. Mogelijk heet ze Solange.

 

 

solange.jpg

Link naar reactie
  • 2 months later...

Ik heb een vergelijking gedaan tussen een gethematiseerde uitgave van Guust door Marsu Productions (2011) en een album van de recentste uitgave (2021) door Dupuis. (die van Dupuis die hier rechts ligt komt van de bibliotheek, vandaar die bewerkte rug)

 

PHI_0023.thumb.JPG.898efcfdeeef316e14bd81e3c951a1b1.JPG

 

Eénzelfde gag vergeleken. Het papier van de Marsu-heruitgave is glanzend, die van Dupuis is mat.

De tekeningen zijn ook groter afgedrukt in de uitgave van 2011 dan in die van 2021.

Veel witspatie onderaan in die van 2021.

 

PHI_0024.thumb.JPG.5b4bd69380f9295458bc38c4ab0245bc.JPG

 

De kleuren ogen wat feller in de 2011-uitgave, al weet ik niet of dit goed zichtbaar is op onderstaande foto's;

 

PHI_0028.thumb.JPG.a565945944aa34d7dad81d6e81a88b20.JPG

 

Verder merk je dat de 2021-uitgave herletterd is.

 

PHI_0027.thumb.JPG.59903ac4dc9349fb0bf008f0cdecb1a4.JPG

 

Ook lichte wijzigingen in de vertaling. Voorbeeld: de boswachter in het tweede vakje van de tweede strook.

"Ik betrap ze op heterdaad!" (2011) wordt "Ik kan ze op heterdaad betrappen!" (2021)

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 months later...
45 minuten geleden, TDPB zei:

Aangezien de tekening nooit als cover voor een Guust-album gemaakt is, telt dat naar mijn inziens niet mee.

 

Maar nu is het wel een officiële cover voor de nieuwe heruitgave.

Benieuwd of dit de laatste definitieve versie gaat blijven, want ze blijven die reeks maar herzien bij elke heruitgave.

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
5 minuten geleden, cartoonesk zei:

Je hebt mijn tekst verkeerd gelezen, cinco. De willekeurige persoon is door Bertje vervangen. Dat vond Franquin toch beter.

 

Ik ben dan nog eens in de war met deze uitgave waar die gag ook op de cover werd geplaatst.

Ik merk nu ook dat die een andere inkleuring heeft dan die versie hogerop.

 

afbeelding.png.d536ba7707c59bdf4234b6910f0692aa.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...