Ga naar inhoud

Guust Flater


Tricken76

Recommended Posts

3 minuten geleden, Werner zei:

Ik heb het nut van die uitgaven nooit gesnapt. Al die gags stonden in de reguliere albums Alleen bij die Flaters In De Aanbieding stonden er nog wat reclamestrips die niet in de gewone albums stonden.

Het was wel de eerste keer dat je gags in de nieuwe kleuren van Jannin kon bewonderen! ;) 

Link naar reactie
1 uur terug, cartoonesk zei:

Dan komen we weer bij de oorspronkelijke vraag van Tricken76 waar deze topic mee begon! Waarop nu een ander antwoord mogelijk is.

Dat klopt! Ik kocht toen ook eerst de genummerde softcovers (die ik ondertussen alweer verkocht) om nu enkel nog de HC reeks Guust Chronologisch over te houden (https://www.stripweb.be/R-titels-guust--chronologisch.asp). Dit volstaat voor mij maar ik kijk eerlijk gezegd wel uit naar de verderzetting van de reeks. De originele reeks behoort alvast tot één van mijn favorieten! Hopelijk blijft de tekenstijl en de humor (minstens) even goed!

Link naar reactie
Op 28/3/2022 om 09:03, Yncke zei:

En nochtans, ik ben er zeker van dat er met de moderne tech heel zeker nieuwe Guustgrappen te verzinnen vallen. Geef die kerel een arduino en de contracten van Demesmaeker zijn de minste van Kwabbernoots zorgen...

Franquin had met de moderne techniek zeker grappen kunnen gemaakt hebben! In de (oorspronkelijke) Flatersaga stond al een grap met een computer!

 

gaston computer.jpg

Link naar reactie

Trouwens heeft Isabelle Franquin er ondertussen al werk van gemaakt om de nieuwe Guust-gags tegen te houden. In een Franstalig artikel stond zelfs dat de beloofde voorpublicatie in Spirou wordt uitgesteld.

https://www.lavenir.net/cnt/dmf20220329_01678878/isabelle-franquin-s-oppose-en-justice-au-retour-de-gaston-lagaffe-en-bd

(edit : de komende weekbladen zijn waarschijnlijk al gedrukt. Het is allemaal een beetje ingewikkeld. We zien wel hoe het verder gaat...)

Link naar reactie
3 uren geleden, cartoonesk zei:

Trouwens heeft Isabelle Franquin er ondertussen al werk van gemaakt om de nieuwe Guust-gags tegen te houden. In een Franstalig artikel stond zelfs dat de beloofde voorpublicatie in Spirou wordt uitgesteld.

https://www.lavenir.net/cnt/dmf20220329_01678878/isabelle-franquin-s-oppose-en-justice-au-retour-de-gaston-lagaffe-en-bd

(edit : de komende weekbladen zijn waarschijnlijk al gedrukt. Het is allemaal een beetje ingewikkeld. We zien wel hoe het verder gaat...)

twee dingen:

-een oplage van 1,2 miljoen! Ja, dan begrijp je wel waarom Dupuis nieuwe albums wil.

-Is die Isabelle niet veel te laat met haar bezwaar? Guust is de laatste jaren toch regelmatig terug opgedoken in Spirou? Gelegenheidsgags, hommagealbums, cameo's in Robbedoes & Kwabbernoot...

 

Link naar reactie

Ik weet het niet allemaal precies maar Delaf en Dupuis zijn er al veel langer mee bezig terwijl Isabelle Franquin er pas recentelijk van op de hoogte is gebracht.

Dupuis heeft dan wel het contract dat Franquin met Marsu had getekend overgenomen maar of dat betekent dat Dupuis Guust mag voortzetten is (mij) niet helemaal duidelijk.

Link naar reactie
6 minuten geleden, TDPB zei:

-Is die Isabelle niet veel te laat met haar bezwaar? Guust is de laatste jaren toch regelmatig terug opgedoken in Spirou? Gelegenheidsgags, hommagealbums, cameo's in Robbedoes & Kwabbernoot...

 

 

Dat stond allemaal los van de Guust-serie.

Ik denk dat ze de eigenlijke reeks liever om diverse redenen als een afgerond geheel wil behouden.

Link naar reactie
1 minuut geleden, cinco zei:

 

Dat stond allemaal los van de Guust-serie.

Ik denk dat ze de eigenlijke reeks liever om diverse redenen als een afgerond geheel wil behouden.

Maakt volgens mij wetmatig niets uit. Ofwel sta je toe dat er nieuwe dingen gebeuren met het personage, ofwel sta je dat niet toe.

Link naar reactie
6 minuten geleden, cartoonesk zei:

Ik weet het niet allemaal precies maar Delaf en Dupuis zijn er al veel langer mee bezig terwijl Isabelle Franquin er pas recentelijk van op de hoogte is gebracht.

Dupuis heeft dan wel het contract dat Franquin met Marsu had getekend overgenomen maar of dat betekent dat Dupuis Guust mag voortzetten is (mij) niet helemaal duidelijk.

Ik vermoed dat Dupuis dat contract héél goed gelezen zal hebben. Die gaan daar niet zomaar aan beginnen.

Link naar reactie
1 minuut geleden, TDPB zei:

Ik vermoed dat Dupuis dat contract héél goed gelezen zal hebben. Die gaan daar niet zomaar aan beginnen.

Ik kan het ook niet allemaal precies weten. Het heeft voor Isabelle Franquin te maken met wat Franquin in interviews heeft gezegd. Dan krijg je zo'n discussie als met Hergé en Kuifje.

Link naar reactie
4 minuten geleden, TDPB zei:

Maakt volgens mij wetmatig niets uit. Ofwel sta je toe dat er nieuwe dingen gebeuren met het personage, ofwel sta je dat niet toe.

 

Dat is toch wel een heel verschil, vind ik. De eigenlijke Guust-'canon' (om het zo te noemen) was afgerond.

Een compleet werk van de hand van haar vader. Nu wordt die punt uitgewist en vervangen door een komma.

Los van haar eventuele gelijk of ongelijk op contractueel vlak kan ik het gevoelsmatig wel begrijpen.

 

En persoonlijk zie ik Delaf ook liever modernere dingen en eigen werk creëren dan een vervolg breien aan een reeks van iemand anders die al decennia lang stil ligt.

 

 

Link naar reactie
16 minuten geleden, Yncke zei:

Wat zouden de wettelijke mogelijkheden zijn voor een reeks rond de zoon van Guust en juffrouw Jannie, met behoorlijk wat Flatergenen maar een nieuwe setting?

Hetzelfde als nieuwe Guust of nieuwe Gastoon.

Tenzij je bedoelt dat er nergens qua naam of vormgeving van de personages iets te vinden is dat lijkt op Guust of Jannie of de andere personages uit de reeks. Dan kom je heel erg in het vaarwater van plagiaat terecht natuurlijk en heeft dochter Franquin nog meer kans om dat tegen te houden.

Link naar reactie
2 minutes ago, TDPB said:

Hetzelfde als nieuwe Guust of nieuwe Gastoon.

Tenzij je bedoelt dat er nergens qua naam of vormgeving van de personages iets te vinden is dat lijkt op Guust of Jannie of de andere personages uit de reeks. Dan kom je heel erg in het vaarwater van plagiaat terecht natuurlijk en heeft dochter Franquin nog meer kans om dat tegen te houden.

Ik bedoel meer als een gulden middenweg. Ik kan me er wel in vinden dat dochter Franquin moeite heeft met een doorstart van het personage Guust op zich. Maar anderzijds is de luie-naieve-goedhartige-klunzige-uitvinder-met-een-liefde-voor-cactussen-en-het-dwarsbomen-van-contracten-in-een-modern-kantoor-setting zeker een gegeven waar gerust een toffe stripreeks in de geestelijke traditie van Guust rond te bouwen valt.

Link naar reactie

Ik kan mij toch niet van de indruk ontdoen dat ze bij Dupuis al lang wisten dat mevrouw Franquin zich niet zou kunnen vinden bij een verder zetting van de reeks door iemand anders.  Zo'n dingen worden uiteraard besproken (of verzwegen) alvorens handtekeningen gezet worden.  En dat ze daarom tot op het laatste moment gewacht hebben om haar in te lichten, als alles al klaar en gepland was.  Zodat Dupuis gauw ongestoord iedereen enthousiast zou kunnen krijgen door alles meteen groots aan te kondigen ... en dat dochterlief op die manier hoe dan ook de kwaaddoener zou zijn in het verhaal bij enig verzet.  Want "oh neen, nu kan het niet doorgaan door haar schuld" It's the perfect plan!

 

bh187-dumb-and-dumber.gif

 

Ja, veronderstellingen zowaar.  En mogelijk nog helemaal fout ook.  I don't care. 

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie

Volkomen terecht dat Isabelle Franquin dit tegen wil gaan.

Hoe zou het zijn als EMI records (Parlophone, Apple) in 2022 een nieuwe band liedjes laat schrijven, die de specifieke sound van The Beatles hebben, en vervolgens ook laat uitvoeren onder de naam The Beatles?

Laat het oeuvre Guust in tact, lees, herlees, geniet en laat je verbeelding zijn gang gaan. Jonge talentvolle auteurs en tekenaars zijn prima in staat nieuwe strips maken. We hebben inmiddels gezien bij Asterix en Lucky Luke waar de reeks die ooit groots was, is voortgezet en hoe dat heeft geleid tot ernstige middelmatigheid of zelfs minder. Dan heb ik het nog niet eens over commerciële bijproducten als Idéfix, Rataplan en Kid Lucky. Uitgevers pogen het verleden hiermee te verlengen, want de stripliefhebbers worden steeds ouder. Het getuigt in ieder geval niet van een visie.

Link naar reactie

Een manke vergelijking. Het is niet dat ze een nieuwe tekenaar onder de naam Franquin Guust laten maken.

En tja, elke langer lopende reeks vervalt op de duur in middelmatigheid, ook met de oorspronkelijke maker(s) aan het roer. Toch liever een van de nieuwe Lucky Luke's of Asterixen dan de laatste delen die nog onder Morris of Uderzo werden gemaakt.

In principe ben ik ook voor nieuwe strips en reeksen, maar je zit met economische wetmatigheden.

Link naar reactie
1 uur terug, dirk (monsieur toupet) zei:

Een manke vergelijking. Het is niet dat ze een nieuwe tekenaar onder de naam Franquin Guust laten maken.

En tja, elke langer lopende reeks vervalt op de duur in middelmatigheid, ook met de oorspronkelijke maker(s) aan het roer. Toch liever een van de nieuwe Lucky Luke's of Asterixen dan de laatste delen die nog onder Morris of Uderzo werden gemaakt.

In principe ben ik ook voor nieuwe strips en reeksen, maar je zit met economische wetmatigheden.

De laatste gags die Franquin eind jaren '80 bij de eerste terugkeer van Guust maakte waren inderdaad zwakker dan de pagina's die ik nu van Delaf zie.

 

afbeelding.thumb.png.6b202072392c209f10c131f77a3c4143.png

Link naar reactie

Ik denk dat bij de meeste auteurs en tekenaars het beginwerk en het latere werk van mindere kwaliteit zijn, zie Asterix, Kuifje en lucky Luke. De laatste albums van  Asterix (Uderzo) waren ronduit slecht. lezers kochten het toch uit een soort trouwheid of sentiment. Ook de laatste albums (Ferri en Conrad) zijn gemaakt volgens een uitgekauwde formule en met de te voorspelbare humor. Dit besmet het oeuvre van Asterix. Daarom begrijp ik Isabelle Franquin wel dat ze dit wil tegengaan.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...