Ga naar inhoud

Waarde Kennen Van Strips


ibiza

Recommended Posts

heb op zolder nog een 200 tal strips gevonden

van ,nero,jommeke,de rode ridder enz

 

hoe weet je nu of ze eerste druk zijn enz

dat staat er nergens op wel de uitgeverij (het volk)

 

volgens mijn broer zijn ze wel wat waard 

bij bv de rode ridder is een pagina in rood en de andere in blauw

en zien er wel oud uit

 

of misschien een paar fotos uploaden 

 

raf

 

Link naar reactie

Jommeke is erg lastig te kwalificeren als eerste druk omdat de drukplaten van de eerste uitgaven ook vaak voor herdrukken zijn gebruikt. Kleine zaken als prijsopdruk of de lay-out van het adres maken dan het verschil tussen eerste druk en herdruk.

 

Bij de andere reeksen is vaak de backcover maatgevend voor herdruk of eerste druk. Op het moment dat de titel van het album als laatste titel of nog niet op de backcover is genoemd is het vaak de eerste druk.

 

De catawiki catalogus of de zilveren dolfijn site kunnen hierbij ondersteuning bieden.

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Op het gratis www.catawiki.be of www.catawiki.nl kan je onder de catalogus ( dus niet op de veilingen ) de waarde weten van je strips. Let goed op de staat. Prima staat is echt ongelezen. Als je die prijs hebt ingegeven, mag je die best wel delen door 2, en dat is de prijs die ze nu waard zijn... op wat uitzonderingen na.

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Miskijk je ook niet aan het feit dat ze er oud uitzien. De reeksen die je noemt zijn talloze keren herdrukt op goedkoop papier dat snel vergeeld en met de kleurwissel per pagina die je aangeeft.

 

Ik vraag me trouwens af of bijvoorbeeld een Kapoentjesuitgave er ooit spiksplinternieuw uitzag. Hoe was het papier bij aankoop toen?

Link naar reactie

ffe nagekenen:

In 1963 was een jommeke 15fr

In 1975 Robert en Bertrand 50fr

in 1977 een Chick Bill 60 fr

 

In de jaren '70 waren we nog jong.  Wie nog niet werkte had enkel wat zakgeld om strips te kopen.  Voor wie wel werkte waren er strips aan "goedkope" prijzen.

Nu zijn we zoveel ouder en worden we geacht wat meer geld (aan strips en het ermee gepaard gaande jeugdsentiment) te kunnen spenderen.

Vergelijk de prijs van een doordeweekse Robert en Bertrand toen (in kleur met softcover) met die van een liefhebbersuitgave nu (Adhemar in zwart-wit met hardcover): 50 frank ofwel € 1,25 tegenover € 25.  Dat is maal factor 20.

Uiteraard is het geld in waarde verminderd (we zijn tenslotte 40 jaar verder) en is de oplage nu veel lager.

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Ik ga er doorgaans vanuit dat de prijzen om de 10 jaar verdubbelen. Dat is een gemiddelde op lange termijn. Eind de jaren 70 hadden we een flinke inflatieopstoot, veroorzaakt door onnadenkend genomen besluiten van de regering net voor de oliecrisis. De oliecrisis zelf deed er nog een schep bovenop.

Dus:

1 euro in 1960 is 2 euro in 1970 is 4 euro in 1980 is 8 euro in 1990 is 16 euro in 2000 is 32 euro in 2010 is ongeveer 48 euro nu.

1 euro = 40 BEF'jes.

Als ik dat vergelijk met de prijzen die jullie vermelden, lijkt dat niet te kloppen. Het is maar een vuistregel.

Link naar reactie

Ik ga er doorgaans vanuit dat de prijzen om de 10 jaar verdubbelen. Dat is een gemiddelde op lange termijn. Eind de jaren 70 hadden we een flinke inflatieopstoot, veroorzaakt door onnadenkend genomen besluiten van de regering net voor de oliecrisis. De oliecrisis zelf deed er nog een schep bovenop.

Dus:

1 euro in 1960 is 2 euro in 1970 is 4 euro in 1980 is 8 euro in 1990 is 16 euro in 2000 is 32 euro in 2010 is ongeveer 48 euro nu.

1 euro = 40 BEF'jes.

Als ik dat vergelijk met de prijzen die jullie vermelden, lijkt dat niet te kloppen. Het is maar een vuistregel.

Jommekes en Nero's waren wel zeer goedkope strips. Ik vermoed dat de kleuren toch rond de 25 euro zullen gelegen hebben.

 

En het zou wel kunnen kloppen:

1975 1 Euro

1985 2 Euro

1995 4 euro

2005 8 Euro

1015 16 euro

Link naar reactie

Stripwinkel Pierke (Gent) geeft doorgaans een redelijke prijs voor je oude strips, ook al zitten er tussen die weinig waard zijn. Een handelaar zal je nooit de volle waarde geven (hij moet het tenslotte nog kunnen doorverkopen).

 

Je kan ook proberen ergens een oude stripkatalogus van Hans Matla (uitgeverij Panda) tweedehands te kopen, in die kataloog staat meestal beschreven hoe je eerste drukken van herdrukken onderscheidt. Bovendien staat er ook de waarde van een herdruk in. Let op de waarde is altijd voor een onbeschadigd exemplaar en is vermeld in Gulden (= ongeveer 45 eurocent). Aangezien het een Nederlandse kataloog is moet er mee rekening gehouden worden dat voor de Nederlandse markt Vlaamse (Belgische) uitgaven meer waard zijn. Een uitgave van eenzelfde strip door Lombard is daar meer waard dan dezelfde even oude uitgave van Helmond. Dat geldt trouwens ook voor bepaalde Belgische uitgeverijen in bepaalde Belgische regio.

 

Bovendien is niet enkel de leeftijd van een boek bepalend maar ook de zeldzaamheid. Zo heeft bijna elke stripreeks een album dat zeldzamer is dan de andere (doordat er om één of andere reden minder van gedrukt zijn).

 

Zoals iemand al eerder zij kan je een eerste druk soms herkennen door het lijstje achteraan (maar dat lukt niet altijd), een tweede mogelijkheid is het depotnummer (daarin zit een jaartal, maar dan moet je weten wanneer de eerste editie uitkwam)

It could be worse, it could be raining !

Link naar reactie

Met alle respect voor je broer Ibiza. Als hij zegt dat het wat waard is, maar je de uitleg niet kan geven hoe je een eerste druk herkent, zegt dat al veel over zijn kennis van zaken. Van de reeksen die je daar opnoemt zijn er trouwens zeer weinig albums echt iets waard, dat is een mythe verzonnen door de ontwetenden die ooit in de krant hebben gelezen dat een eerste druk van Rikki en Wiske (uit 1945) verkocht is geweest voor € 2500,00.

 

Natuurlijk heb je die prille nummers die nu zeldzaam zijn, maar dan moeten verzamelaars daar ook al iets voor willen geven. (Ik laat albums die om andere redenen zeldzaam zijn natuurlijk even buiten beschouwing). Er zijn bijvoorbeeld bitter weinig verzamelaars van Jommeke. Je moet al een eerste druk, in perfecte staat, hebben van pakweg de eerste tien nummers voor je daar een deftig eurootje uit slaat. 

 

In ieder geval, als je foto's post kunnen we je hier wel verder helpen met het herkennen van eerste drukken en er misschien een idee van geven of je iets van waarde in huis hebt. 

Link naar reactie

Ik ga er doorgaans vanuit dat de prijzen om de 10 jaar verdubbelen. Dat is een gemiddelde op lange termijn. Eind de jaren 70 hadden we een flinke inflatieopstoot, veroorzaakt door onnadenkend genomen besluiten van de regering net voor de oliecrisis. De oliecrisis zelf deed er nog een schep bovenop.

Dus:

1 euro in 1960 is 2 euro in 1970 is 4 euro in 1980 is 8 euro in 1990 is 16 euro in 2000 is 32 euro in 2010 is ongeveer 48 euro nu.

1 euro = 40 BEF'jes.

Als ik dat vergelijk met de prijzen die jullie vermelden, lijkt dat niet te kloppen. Het is maar een vuistregel.

 

Werkt dit ook zo met salarissen?

Geloof dat je over het algemeen gewoon naar de inflatie moet kijken (prijsindex). Dan valt het allemaal nog wel mee.

De prijzen van stripboeken stijgen echter harder dan het inflatie %. Reden werd al eerder genoemd en zal zeker aan de oplages liggen.

Link naar reactie

WE hebben de laatste jaren wel een heel lage inflatie, en mijn "verdubbelen per tien jaar" is een benadering op lange termijn die werkt vanaf de jaren 50 of zo.

Momenteel wordt in Europa voor dit jaar 1,1% inflatie.

De ECB probeert dat cijfer met de "bazooka" op te trekken om deflatie te vermijden, en omdat lage inflatie zou leiden tot uitstellen van investeringen.

Maar niet iedere econoom is het ermee eens dat lage inflatie of staglatie per se slecht is voor de economie. In economie spelen altijd te veel factoren mee om op basis van één cijfer iets over de algemene socio-economische toestand te zeggen/voorspellen.

Het anti-deflatie-beleid van de ECB zou dus wel eens wat minder agressief kunnen worden.

 

Er zit volgens mij in België wel een geweldige inflatie verborgen in de vastgoedprijzen. Die zijn de laatste jaren sterk gestegen, o.a. ondersteund door maatregelen zoals de woonbonus (werd door vastgoedmakelaars gewoon gebruikt om nog meer te kunnen verdienen), energiecertificaten, milieucertificaten, eisen voor de energiezuinigheid van woningen, etc etc, waardoor nieuwbouw een stuk duurder werd dan vroeger, en daardoor ook de andere vastgoedprijzen en huurprijzen stegen.

In Nederland is er wel een grotere vastgoedzeepbel dan in België. In Nederland staan stommige hypotheken "onder water", dat betekent dat de hypotheek hoger is dan de waarde van het vastgoed waarop de hypotheek werd genomen. Dus eigenlijk zijn dat subprimeleningen van het type waardoor de bankencrisis in de VS ontstond, en waardoor uiteindelijk de Griekse crisis boven water kwam.

Link naar reactie

WE hebben de laatste jaren wel een heel lage inflatie, en mijn "verdubbelen per tien jaar" is een benadering op lange termijn die werkt vanaf de jaren 50 of zo.

Momenteel wordt in Europa voor dit jaar 1,1% inflatie.

De ECB probeert dat cijfer met de "bazooka" op te trekken om deflatie te vermijden, en omdat lage inflatie zou leiden tot uitstellen van investeringen.

Maar niet iedere econoom is het ermee eens dat lage inflatie of staglatie per se slecht is voor de economie. In economie spelen altijd te veel factoren mee om op basis van één cijfer iets over de algemene socio-economische toestand te zeggen/voorspellen.

Het anti-deflatie-beleid van de ECB zou dus wel eens wat minder agressief kunnen worden.

 

Er zit volgens mij in België wel een geweldige inflatie verborgen in de vastgoedprijzen. Die zijn de laatste jaren sterk gestegen, o.a. ondersteund door maatregelen zoals de woonbonus (werd door vastgoedmakelaars gewoon gebruikt om nog meer te kunnen verdienen), energiecertificaten, milieucertificaten, eisen voor de energiezuinigheid van woningen, etc etc, waardoor nieuwbouw een stuk duurder werd dan vroeger, en daardoor ook de andere vastgoedprijzen en huurprijzen stegen.

In Nederland is er wel een grotere vastgoedzeepbel dan in België. In Nederland staan stommige hypotheken "onder water", dat betekent dat de hypotheek hoger is dan de waarde van het vastgoed waarop de hypotheek werd genomen. Dus eigenlijk zijn dat subprimeleningen van het type waardoor de bankencrisis in de VS ontstond, en waardoor uiteindelijk de Griekse crisis boven water kwam.

 

Zeer lage inflatie en deflatie leiden tot lagere prijzen, dat lijkt leuk maar het betekent ook lagere omzetten, winsten en dus lagere lonen of vergaande loonmatiging en dus tot minder geld (laten we on topic blijven) om stripjes te kopen. Nu lijken strips (daar zijn de bekende redenen voor) zich te onttrekken aan het deflatie spook. Dit is dubbel pech: minder loon om hogere stripprijzen te kopen.

Link naar reactie

De economische thoerieën zijn al jaren dubbelzinnig.

Enerzijds beweren ze dat deflatie leidt tot uitstel van investeringen en dus tot minder economische activiteit, maar anderzijds beweren ze dat je goedkoper moet produceren.

Hoe kun je tegelijk goedkoper produceren en toch de prijzen doen stijgen?

Betekent dat niet dat iemand in de keten voortdurend zijn winstmarges verhoogt ten nadele van anderen?

Ook zeggen weer anderen dat lagere prijzen leidt tot meer verkoop en meer omzet, en dus tot meer economische groei.

Als de strips goedkoper worden, worden er meer verkocht.

Zoals ik al zei: economie is te ingewikkeld om van één factor te laten afhangen.

Als je "inflatie" hoort, denkt iedereen aan de hyperinflatie tijdens het interbellum in Duitsland. Hetzelfde is het geval met "deflatie".

Oneindig uitstellen is trouwens niet mogelijk: als de auto kapot is, moet hij worden hersteld. Als de koelkast kapot is, moet ze worden hersteld of vervangen.

Dus moet je een nieuwe kopen, dus moet er een fabrikant zijn die ze wilt produceren. Die fabrikant kan niet produceren zonder te investeren. Als die fabrikant zijn investeringen te lang uitstelt, wordt hij de loef afgestoken door de fabrikant die wel op tijd investeert.

Er is nog een economische theorie die het idee van de gevaarlijke deflatie tegenspreekt, nl. de stelling dat een crisis "opportuniteiten" biedt om te investeren.

Die stelling is voor een stuk hypocriet, want die "opportuniteiten" zijn meestal de kans om goedkope werknemers te vinden.

Maar die stelling houdt er ook rekening mee dat tijdens een economische crisis de prijzen zakken, en tijdens economische voorspoed de prijzen stijgen.

M.a.w.: die stelling zegt eigenlijk: investeer als de prijzen zakken, om te verkopen als de prijzen stijgen.

Uiteindelijk is dat zo'n beetje het basisprincipe van economie: duurder verkopen dan je hebt ingekocht.

Je kunt dat doen door in lageloonlanden in te kopen en in welvarende landen te verkopen, of door in te kopen als er een crisis is waardoor de prijzen zakken, om te verkopen als de prijzen weer stijgen.

Maar dat betekent ook dat deflatie niet eeuwig kan blijven duren. Vroeg of laat stijgen de prijzen weer, alleen al doordat dalende prijzen de verkoop stimuleren.

Dat deflatie en zelfs lage inflatie slecht zou zijn voor de economie, lijkt me eerlijk gezegd een fabeltje.

Link naar reactie

Aanhoudende deflatie is nog iets anders dan een jaar of twee deflatie.

Zoals ik zei: economie is te ingewikkeld om tot één cijfer te herleiden.

Bewijs: als de olieprijzen zakken, springt bijna iedereen in België een gat in de lucht. Dat is nochtans deflatie, maar in slechs één sector.

Het probleem in Japan is trouwens ingewikkelder: ze hebben ook een sterke vergrijzing en het bevolkingscijfer schijnt te dalen. Misschien is dat de ware reden van de deflatie in Japan: de productiecapaciteit en goederenvoorraad is voor een hoger bevolkingsaantal, waardoor er van bijna alles te veel is.

In de grond is economie ruilen. Als er niemand is om mee te ruilen, is er geen economie meer. Met dalende bevolkingsaantallen is het probleem dat er minder en minder mensen zijn die je te veel aan goederen willen afnemen.

Dus is het best mogelijk dat geen enkel monetair beleid werkt als er een dalend bevolkingsaantal is.

Link naar reactie

Mijn moeder zei altijd: overal waar te voor staat is niet goed. Te hoge inflatie (Duitsland 1925-1935) en te lang aanhoudende deflatie (Japan), allebei niet goed.

 

Een gematigde inflatie zorgt voor een goed ondernemingsklimaat: bedrijven kunnen leningen afsluiten voor nieuwe activiteiten (immers die leningen zijn over 25 jaar minder duur wegens inflatie), mensen gaan langer durende financiele  verbintenissen aan (die hypotheek schuld is over 30 jaar veel minder hoog). En nu stop ik mijn economisch relaas (ik krijg een acuut en onaangenaam Mausert deja vu) omdat ik anders  brigadier Koens poli correcte on topic Swat team achter me aan krijg......

Link naar reactie
  • 3 years later...

Je kan het best op het verzamelaarsplatform van Catawiki de stripcatalogus raadplegen.  Daar staan bijna 4.000 Rode Ridder items waarin je zo goed als alle drukken kan terugvinden.  En als die van jou er (nog) niet tussen staat, kan je hem zelf toevoegen.

 

https://www.catawiki.be/catalogus/strips/series-helden/9339-rode-ridder-de-vandersteen

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie
25 minuten geleden, pudifar zei:

Ik heb jarenlang strips verzameld en dacht van sommige albums (oa. antiquarische albums of luxe albums in beperkte oplage) dat ze heel wat waard waren. 

Tot ik er enkele van wou verkopen. Ik kwam snel met beide voeten op de grond! 

Hans Matla schreef in het voorwoord van zijn catalogi niet voor niets dat bij verkoop de opbrengst  van  een album tussen de 20 en 50% van de cataloguswaarde zal zijn. De opbrengst hangt vooral af van de tijd en moeite die je erin steekt.

Het is al in allerlei topics langsgekomen dat de stripmarkt krimpt waardoor de vraag naar strips afneemt en dat de liefhebbers van het luxe album dat je wil verkopen het waarschijnlijk al hebben. Om net die ene te vinden die het album nog niet heeft en die er een leuk bedrag voor over heeft gaat tijd en energie kosten.

3 uren geleden, ivo zei:

Maar mensen toch, strips bekijk je toch niet als te verkopen koopwaar met hopelijk een hoge waarde?  Ikzelf bv. schaf mij strips aan om naar te kijken en vooral te lezen, daar heb ik veel meer plezier van !!! 😉

Helemaal met je eens Ivo..

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie
4 uren geleden, Rik zei:

Hans Matla schreef in het voorwoord van zijn catalogi niet voor niets dat bij verkoop de opbrengst  van  een album tussen de 20 en 50% van de cataloguswaarde zal zijn. De opbrengst hangt vooral af van de tijd en moeite die je erin steekt.

Het is al in allerlei topics langsgekomen dat de stripmarkt krimpt waardoor de vraag naar strips afneemt en dat de liefhebbers van het luxe album dat je wil verkopen het waarschijnlijk al hebben. Om net die ene te vinden die het album nog niet heeft en die er een leuk bedrag voor over heeft gaat tijd en energie kosten.

Helemaal met je eens Ivo..

Misschien een rare vraag maar wat doe je dan met de waarde voor de verzekering.

Ik heb zo'n 5000 strips en heb een bestand bij de verzekerings agent liggen met de prijzen van de nieuw waarde of eventueel de waarde wanner het een exclusief album betreft, zoals bv De luxe uitgave van Blake en Mortimer:de zaak Francis Blake waar ik de waarde in heb staan die in dit geval Catawiki aangeeft.

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...