Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

"Strips zijn te Duur."

Prijs van Strips  

166 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe ervaart u de prijs van strips ?

• Veel te duur
      27
    • Nogal prijzig
      103
    • De prijs is correct
      28
    • Het zou gerust wat meer mogen kosten
      6
    • Spotgoedkoop
      2

Recommended Posts

Ja hallo, tot 70% korting bij die kerels, da's een stuk meer dan wat de groothandel krijgt. Kunnen ze het dan niet gewoon goedkoper maken om mee te starten?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nogal prijzig is mijn keuze voor de poll.

Ik wil zoveel dingen volgen dat ik zowiezo niet aan hc's begin als ik de sc kan halen. En inderdaad, ook die zijn toch wel flink aan de prijs, de euro is de gulden al ontstegen...eigenlijk waanzin, een prijsstijging van pak hem beet 100% er bij in 15 jaar tijd. Games, films, muziek...zakt allemaal in prijs al snel na uitkomen, al dan niet gedwongen door de huidige tijd, maar de strips kennen dit nog niet zozeer. En toch is het publiek een stuk minder in aantal geworden door de jaren heen (al kan ik me vergissen).

Waar zijn die tijden van weleer, lekker struinen door bakken en bakken vol 2e hands strips? Je komt nog wel wat tegen, maar niet meer zoals vroeger. Ik ben op een ander forum bezig met een album of 20 over te nemen, hopelijk voor een leuke prijs. Dus ja, ook daar is het internet wat de klok slaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Comics = strips

Ja natuurlijk. Maar een gemiddelde HC (europees) kost evenveel als een gemiddelde TPB, met dat verschil dat je aan die gemiddelde HC een half uur tot drie kwartier leest, en aan een gemiddelde TPB anderhalf tot twee uur (met uitschieters tot zes uur of meer).

Dus als je vraagt "zijn strips te duur ?", dan zeg ik JA voor die HC's en kan er mee door voor die TPB's.

Dus alhoewel comics dus ook strips zijn, worden ze in een ander formaat aangeboden, en dat speelt voor mij mee in de vraag "zijn strips te duur ?".

Veel Europese strips vind ik 'te duur geworden', maar ja, met de huidige kleine markt, terwijl ik TPB's soms nogal prijzig vind (Marvel bijv) tot soms spotgoedkoop (bundels in B&W met ouwe comics in bijv, of Love & Rockets bijv. waar ge zes uur aan leest en dat kost 16 euro).

Nu ja, end rantje.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat is te duur? Een avondje stappen kost meer. :e012:

Maar strips zijn wel prijzig aan het worden.

22 euro voor Robbedoes door Chaland bv voor Een klein boekje in z/w. Maar ja, uiteindelijk toch gekocht.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb "nogal prijzig" gekozen, omdat ik zeker niet alle strips veel te duur vind.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb "nogal prijzig" gekozen, omdat ik zeker niet alle strips veel te duur vind.

Er zijn zeker ferme verschillen qua prijzen.  

Zo verkocht Standaard Uitgeverij Apostata veel duurder en op kleiner formaat terwijl het nu door een kleinere uitgever op groter formaat goedkoper wordt aangeboden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gezien het aantal arbeidsuren dat het maken van een gemiddeld stripalbum kost zijn stripboeken natuurlijk spotgoedkoop.

Iedereen die strips te duur vindt raad ik eens aan een dagje mee te lopen met een professionele striptekenaar.

En dan te bedenken dat de tekenaar slecht een relalief laag percentage van de opbrengst krijgt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gezien het aantal arbeidsuren dat het maken van een gemiddeld stripalbum kost zijn stripboeken natuurlijk spotgoedkoop.

Iedereen die strips te duur vindt raad ik eens aan een dagje mee te lopen met een professionele striptekenaar.

En dan te bedenken dat de tekenaar slecht een relalief laag percentage van de opbrengst krijgt.

Dat heeft alles te maken met oplage en verkoop natuurlijk, strips zijn veel duurder om te maken en drukken dan romans maar de psychologische prijs ligt lager, bij romans wordt ook vlugger aanvaard dat er gedumpt wordt omdat ze nauwelijks herlezen worden of lang bijgehouden. Strips zijn iets speciaal, altijd geweest.  :e002:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wie strips te duur vindt moet er geen kopen. Ik wil ook wel een Range Rover, maar ik vind hem te duur. Dus koop ik die niet. Hop.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tis een verslaving. ;)

Veel mensen die roken, vinden dat ook te duur en ongezond, maar ze doen het toch.

Gelukkig zijn strips niet ongezond. (nu ja, tenzij je alleen maar strips leest, dan is dat wel ongezond). :P

En die die ik te duur vind, koop ik ook niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb een hele tijd, en dan vooral in de jaren dat ik minder goed verdiende, slechts tweedehands strips gekocht. Nu koop ik vooral nieuwe strips. Bij voorkeur schaf ik dan softcovers aan, hard covers vind ik te duur en koop ik slechts wanneer een tekenaar daar een prettig tekeningetje in gaat zetten. Ik denk wel dat wanneer de SC duurder dan 10 euro wordt (en de HC meer dan 20 euro gaat kosten) heeel veel kopers gaan afhaken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk dat strips over het algemeen ook te duur zijn.Breng strips sowieso uit in zowel HC als SC.

Verder denk ik dat nieuwe striplezers schrikken van de prijzen en er dus niet veel nieuwe aanwas komt.(lees: nieuwe stripkopers).

Deel dit bericht

Link naar bericht

De meeste nieuwste strips koop ik aan tussen 10% en 20% korting (klantenkaart, FNAC, directe vermindering) dus vind ik de prijzen voor de meeste strips redelijk ok. En als je goed zoekt op het internet kun je wel een goedkopere prijs vinden voor comics.

Is iets me te duur, laat ik het gewoon liggen.

Het is wel zo dat de prijs van strips steeds stijgen en dat kan niet ontkend worden. Nu koop je een nieuwe SC al aan de prijs van een HC zoals die geprijsd stond 20 jaar geleden. 

Een product zoals een DVD of een CD blijft wel steeds ongeveer dezelfde prijs hebben en ik koop nog steeds nieuwe DVD's die goedkoper zijn dan de prijs van videocassettes van 20 jaar geleden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

In het voorwoord van de nieuwe Stripgids stond zelfs dat drukkosten gedaald zijn waardoor men nu met een dikkere, op beter papier gedrukte, uitgave kan afkomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Toch vind ik het dan weer prettig dat veel strips (en ook sc's) weer meer pagina's dan 44 bevatten. Voor een sc met pak hem beet 65 pagina's wil ik best 9,50 betalen....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn keuze: Het zou gerust wat meer mogen kosten

Liever zie ik ze natuurlijk goedkoper maar dat is niet realistisch. Ik zie liever dat de makers er ook iets aan over houden dan dat ik ze goedkoper aan zou kunnen schaffen. De prijs wordt stomweg door de markt gedicteerd. Met het huidige hoge uitgavebeleid worden de oplages per album steeds lager en de prijs dus hoger. Ik geniet daarentegen volop van de ruime keuze en dan betaal ik maar wat meer... 't is niet anders.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die alsmaar hogere prijzen zorgen er wel voor dat de drempel naar de Fnac en zo alsmaar kleiner wordt.

Een strip van 5,99 die je in de Fnac kunt kopen voor 4,80? Ach, die ene euro ga ik mijn stripwinkelier echt niet ontzeggen.

17 euro tegenover 13,60? Dat wordt al wat moeilijker.

En 30 euro bij mijn striphandelaar tegenover 24 euro in de Fnac? Daar twijfel je toch niet meer bij.

Dus ik ken me best wel voorstellen dat uitgerekend een stripwinkelier stelt dat strips veel te duur zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De laatste tijd koop ik steeds meer in de FNAC.

Het is misschien maar 1 eur per SC verschil, maar 10 SC = 10 EUR = 2 extra strips!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nogal prijzig......... dat betekent voor mij dat ik minder impuls aankopen doe (kon nog wel eens een strip kopen aan het station als ik wat verder moest met de trein, neem er nu bewust eentje mee!).

Let nu wat meer op wat er verschijnen gaat op korte en langere termijn!

Verder vind ik het jammer dat de tekenaars zelf steeds verder "uitgeperst" worden en poog derhalve ook wel eens rechtstreeks te kopen in de hoop dat.......

Deel dit bericht

Link naar bericht

daarbij komt nog dat strips (de SC) telkens met een halve euro omhooggaan. en nooit met 10 of 20 cent.

Maar 0,50 EUR op 5,50 EUR of 6 EUR is wel rond de 8-10% hé! Da's in mijn ogen toch iets meer dan de inflatie :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

En als laatste opmerking. Er komt gewoon veel te veel uit.

Vroeger spendeerde je bij manier van spreken 5 EUR per jaar aan Thorgal. Nu met al die nevenreeksen is dat al makkelijk 20-25 EUR.

En dan heb je nog die 'conceptreeksen' die de laatste jaren verschijnen genre Empire USA of levenslijnen. Eén scenarist, verschillende tekenaars en in amper één jaar verschijnen er 5 albums.

Ik heb momenteel ongeveer tegen de 3000 strips, maar ben echt in een fase gekomen dat ik serieus tob dewelke reeksen ik nog wil verderzetten / kopen. En ondertussen laat ik echt wel reeksen liggen die ik tot voor kort wel nog zou gekocht hebben.

Ik koop bvb nog plichtsbewust elke keer de nieuwe Rode Ridder (de laatste was met 'dindianen', maar eigenlijk, als ik héél eerlijk moet zijn, ik lees het verhaal, een uur later ben ik het alweer vergeten, en ik ga ze waarschijnlijk nooit meer herlezen (in tegenstelling tot de echt goeie periode van Karel).

Deel dit bericht

Link naar bericht

De laatste tijd koop ik steeds meer in de FNAC.

google: Fnac

aha... nee. Die kende ik nog niet!

Ik koop bvb nog plichtsbewust elke keer de nieuwe Rode Ridder (de laatste was met 'dindianen', maar eigenlijk, als ik héél eerlijk moet zijn, ik lees het verhaal, een uur later ben ik het alweer vergeten, en ik ga ze waarschijnlijk nooit meer herlezen (in tegenstelling tot de echt goeie periode van Karel).

50-150 zullen we maar zeggen. Heerlijk!

De beginalbums met Claus waren echter ook erg goed. Maar daar heb ik er te weinig van om een goed oordeel over te vellen

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ervaar iets vreemd m.b.t. strips. Ik koop ze namelijk omdat ik ze wil hebben, wil lezen. Bij boeken primeert altijd eerst de prijs. Af en toe moet ik dan ook'ns denken "Ik geef 20 euro voor'n strip van 60 pagina's, waarom zou'k geen 20 euro geven voor'n boek van 400p."

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zolang er voldoende mensen kopen is het niet te duur. Te duur is als er veel te veel productie is en te weinig aanschaf. Vraag en aanbod en zo.

Met andere woorden, er zijn vooralsnog genoeg mensen die het betalen, veronderstel ik. De BMW wil ook niet aan iedereen verkopen, maar alleen die het willen kopen tegen die prijs... wat ik dan weer niet snap, maar mijn voorkeur is ook strips.

Als koper is het gevoelsmatig soms te duur voor mij.. en dan laat ik hem liggen. Andere koop ik dan weer zonder problemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...