Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

"Strips zijn te Duur."

Prijs van Strips  

166 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe ervaart u de prijs van strips ?

• Veel te duur
      27
    • Nogal prijzig
      103
    • De prijs is correct
      28
    • Het zou gerust wat meer mogen kosten
      6
    • Spotgoedkoop
      2

Recommended Posts

Gast Natte aap

eeuwige discussie hé.

wat is duur?

Als je het bekijkt van het standpunt van de makers is dat een goedkoop product. In een kleine nichemarkt moet je maar eens proberen om aan pakweg 10% op 7,95 er van te kunnen leven. De uitgeverij neemt een groot risico met het betalen van de plaatprijs (sommige uitgeverijen, niet elke uitgeverij doet dat nog) en moet dat weer terug verdienen.

Vergelijk je de prijs met andere producten, dan zijn strips spotgoedkoop. Zoals retep al zei zijn sommige luxeproducten erg duur. Ik ga nooit naar de film, ik heb een oude auto van 14 jaar oud (die ik amper gebruik), ik ga nooit op restaurant voor meer dan 12 euro p.p. (tenzij ik sociaal gedwongen wordt door het werk), uitgaan is misschien een of twee keer per drie maanden en dan enkel op café en binnen een budget van 25 euro p.p., ik koop amper dvd's, voor vakantie zoek ik steeds het goedkoopste ticket, en verder geef ik geen geld aan drank, sauna, citytrips, spelcomputers en weet ik veel. dit is absoluut geen verwijt naar de mensen die dat wel doen, maar ik kan dat niet betalen, ik kies er voor om af en toe een nieuwe strip te kopen en mijn huis af te betalen en te sparen voor de renovatie, bio producten, een macbookpro en te sparen voor mijn pensioen. Ieder heeft de vrije keuze om volgens zijn/haar budget te besteden wat hij/zij wil. Als je alles wil en het budget niet hebt, tja ...

Maar als ik dan kijk naar mijn budget, dan zijn ze wel duur want ik kan steeds minder en minder strips kopen alhoewel ik mijn budget elk jaar toch wel weer een beetje verhoog. Dus ik koop bijna uitsluitend nieuwe SC's en HC's vind ik wel tweedehands, aan een korting (straks eens langs DDB) of gewoon niet. Jammer maar helaas.

vergelijk je het met 20 jaar geleden, dan ben je fout bezig. Alles is duurder geworden. Dat heet economie en dat heet blinde consumptiedrang van mensen die niet weten hoe het woord nee te formuleren. Een huis kost ook meer dan het dubbele van 20 jaar geleden. En 20 jaar geleden gingen we voor 2,5 euro naar de film, was een nieuwe auto ook maar de helft van nu en was het brood nog geen euro. Dat is niet de inflatie maar wel de consumptiedrang van de mensen en de wet van vraag en aanbod.

Maar goed, het is een luxeproduct dat je niet nodig hebt om te overleven. De uitgeverijen vragen de prijzen die ze nodig hebben om er van rond te komen want rijk worden ze er niet van, maar ik hoop ook dat ze wel blijven bestaan want wie gaat anders die strips op de markt brengen. Het is wat het is en je beslist zelf wat je koopt. Als blijkt dat het publiek dan afhaakt, tja, dan is dat maar zo, dan vindt dat product geen afnemers meer. Net zoals de VHS en het alcoholvrije bier en andere dingen die uit het collectief geheugen verdwenen zijn wegens niet meer succesvol.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gezien het aantal arbeidsuren dat het maken van een gemiddeld stripalbum kost zijn stripboeken natuurlijk spotgoedkoop.

Iedereen die strips te duur vindt raad ik eens aan een dagje mee te lopen met een professionele striptekenaar.

En dan te bedenken dat de tekenaar slecht een relalief laag percentage van de opbrengst krijgt.

Daar hoef ik niet voor mee te lopen. Een dat percentage geloof ik ook meteen....de muzikant strijkt van de cd ook het minste op. Arbeidsuren zal ook wel wat verschillen van tekenaar tot tekenaar, je hebt snelle tekenaars en minder snelle, 'simpele' tekeningen en zeer gedetailleerde. Ik vind het zelf een kunstvorm. Maar eind van de dag moet er brood op de plank komen. Een enorm gedaald lezerspubliek dat steeds meer moet betalen....leidt tot nog meer afvallers die het niet meer willen en/of kunnen betalen en dan kun je het als uitgever wel schudden en als striptekenaar ook wel voor gezien houden in het slechtste geval, hoe mooi je werk ook is en hoeveel tijd het ook gekost heeft om dat moois te maken.

Nee, ik snap wat je bedoelt, maar spotgoedkoop op die manier bezien, nee.

Ook hier zal gelden (hoop ik althans) dat men een album gaat maken, een verwachte verkoop inschat, tijdsduur, kosten....het hele plaatje, voordat er aan begonnen wordt. En dan nog is er de onzekere factor natuurlijk...het kan altijd tegenvallen.

En als een tekenaar ergens aan begint omdat hij dat moet of wil, hij wil zijn kunst uiten, zijn verhaal kwijt, prima.

Uren kunnen er ingestoken zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat men je uiteindelijke boek gaat kopen. Buiten het feit dat er eerst interesse moet zijn komt daarna toch echt de prijs. Ik geloof de ambacht, ik geloof het percentage voor de tekenaar, maar ergens haak je af.

Zo zou ik best die mooie Tarzan willen hebben, nu ook in de aanbieding bij DD....maar de prijs houdt me nog tegen. Het is nu 'nog maar' 30 euro, voor een prachtig boek (en ik ben nog Tarzan liefhebber ook), maar ik kan daar wel een aantal andere albums voor halen, had er nu 11 voor zo'n 60 euro. Meer divers, langer plezier....bang for your buck!

Daarom doe ik ook niet aan hc's...staat mooi in de kast maar heeft voor mij echt geen toegevoegde waarde en koop dus liever meerdere sc's.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je het bekijkt van het standpunt van de makers is dat een goedkoop product. In een kleine nichemarkt moet je maar eens proberen om aan pakweg 10% op 7,95 er van te kunnen leven.

En waarom toch maar altijd ervan uitgaan dat je er van zou moeten kunnen leven? Als men beweert dat het een kunstvorm is, dan zou men zich ook moeten neerleggen met het feit dat de meerderheid van de kunstenaars niet van hun kunst alleen kunnen leven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

En waarom toch maar altijd ervan uitgaan dat je er van zou moeten kunnen leven? Als men beweert dat het een kunstvorm is, dan zou men zich ook moeten neerleggen met het feit dat de meerderheid van de kunstenaars niet van hun kunst alleen kunnen leven.

:D

er is een kunstvorm en er is een commercieel product.

De mensen die een commercieel product maken, moeten er van kunnen leven. Dat hoeft niet hé, er is geen wet die zegt dat er X aantal stripmakers moeten zijn, maar als die mensen er niet van kunnen leven, zullen ze een ander beroep kiezen. En dan zal het rap gedaan zijn met het lezen van strips. Of ja, kom, de kunstvormstrips die zijn er dan nog om te lezen. Dat is ook interessant en dat is ook mooi en daar heb ik ook niets dan het grootste respect voor. Maar ik lees ook wel eens graag een thorgal of een blacksad of een apostata. Als dat product niet voldoende afzetmarkt vindt en onleefbaar is, dan is het afgelopen met strips.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Toch niet verwacht dat meer dan 80 % strips te duur ging vinden.  Die 2 pipo's die strips spotgoedkoop vinden zullen waarschijnlijk wel stripuitgevers zijn. ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik zou ook graag in de winkel aanwezig zijn wanneer die éne bij de afrekening zegt "Het zou gerust wat meer mogen kosten"

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je sec kijkt naar de arbeidsuren die een een stripalbum gestopt zijn (laten we zeggen dat in een album van 48 pagina's minimaal zo'n 400 uur tekenarbeid zit zonder het schrijven, inkleuren, inkten en letteren mee te rekenen) dan betekent het dat een album qua uurloon spotgoedkoop is. Een uurloon waar niemand van de forummers voor zou willen werken. Het verdient zich alleen terug als er heel veel albums verkocht worden. Dat niemand veel geld voor een album wil neertellen is evident maar staat los van de vraag of de prijs recht doet aan het aantal uren dat erin gestoken is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Helemaal niet te duur. Het is al door meer mensen gemeld: de oplages worden lager dus de prijzen wat hoger. Maar keuze genoeg en anders wacht je toch tot het in de ramsj komt? Als je puur naar de prijs kijkt van "mijn" Philemons...ja 19,95 is heel veel geld voor zo'n album. Maar het kan gewoon niet voor minder en ik merk aan de reacties dat ik er een paar honderd mensen heel blij mee maak. Mooi toch?

Er zijn uitzonderingen. Ardalen was heel duur - maar is ook heel dik en prachtig uitgegeven. En ik ben groot liefhebber van Prado dus kocht ik het - en het heeft me niet teleurgesteld, het is een schitterend album. En dan is er nog dat kleine Dupuis boekje van Ivan / Ivanka...lijkt me heel leuk maar die vond ik te duur - komt heus wel een keer in de uitverkoop, Dupuis drukt er genoeg van...

Erik

Deel dit bericht

Link naar bericht

Toch niet verwacht dat meer dan 80 % strips te duur ging vinden.  Die 2 pipo's die strips spotgoedkoop vinden zullen waarschijnlijk wel stripuitgevers zijn. ;)

Of auteurs die vinden dat ze te weinig verdienen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

eeuwige discussie hé.

wat is duur?

Als je het bekijkt van het standpunt van de makers is dat een goedkoop product. In een kleine nichemarkt moet je maar eens proberen om aan pakweg 10% op 7,95 er van te kunnen leven. De uitgeverij neemt een groot risico met het betalen van de plaatprijs (sommige uitgeverijen, niet elke uitgeverij doet dat nog) en moet dat weer terug verdienen.

Vergelijk je de prijs met andere producten, dan zijn strips spotgoedkoop. Zoals retep al zei zijn sommige luxeproducten erg duur. Ik ga nooit naar de film, ik heb een oude auto van 14 jaar oud (die ik amper gebruik), ik ga nooit op restaurant voor meer dan 12 euro p.p. (tenzij ik sociaal gedwongen wordt door het werk), uitgaan is misschien een of twee keer per drie maanden en dan enkel op café en binnen een budget van 25 euro p.p., ik koop amper dvd's, voor vakantie zoek ik steeds het goedkoopste ticket, en verder geef ik geen geld aan drank, sauna, citytrips, spelcomputers en weet ik veel. dit is absoluut geen verwijt naar de mensen die dat wel doen, maar ik kan dat niet betalen, ik kies er voor om af en toe een nieuwe strip te kopen en mijn huis af te betalen en te sparen voor de renovatie, bio producten, een macbookpro en te sparen voor mijn pensioen. Ieder heeft de vrije keuze om volgens zijn/haar budget te besteden wat hij/zij wil. Als je alles wil en het budget niet hebt, tja ...

Maar als ik dan kijk naar mijn budget, dan zijn ze wel duur want ik kan steeds minder en minder strips kopen alhoewel ik mijn budget elk jaar toch wel weer een beetje verhoog. Dus ik koop bijna uitsluitend nieuwe SC's en HC's vind ik wel tweedehands, aan een korting (straks eens langs DDB) of gewoon niet. Jammer maar helaas.

vergelijk je het met 20 jaar geleden, dan ben je fout bezig. Alles is duurder geworden. Dat heet economie en dat heet blinde consumptiedrang van mensen die niet weten hoe het woord nee te formuleren. Een huis kost ook meer dan het dubbele van 20 jaar geleden. En 20 jaar geleden gingen we voor 2,5 euro naar de film, was een nieuwe auto ook maar de helft van nu en was het brood nog geen euro. Dat is niet de inflatie maar wel de consumptiedrang van de mensen en de wet van vraag en aanbod.

Maar goed, het is een luxeproduct dat je niet nodig hebt om te overleven. De uitgeverijen vragen de prijzen die ze nodig hebben om er van rond te komen want rijk worden ze er niet van, maar ik hoop ook dat ze wel blijven bestaan want wie gaat anders die strips op de markt brengen. Het is wat het is en je beslist zelf wat je koopt. Als blijkt dat het publiek dan afhaakt, tja, dan is dat maar zo, dan vindt dat product geen afnemers meer. Net zoals de VHS en het alcoholvrije bier en andere dingen die uit het collectief geheugen verdwenen zijn wegens niet meer succesvol.

Economie....alles is duurder geworden. Maar is alles dat zo duurder is geworden dat geld wel waard?

En cd's en dvd's/blurays bv. zijn juist niet duurder geworden. Games ook niet echt (de duur korter, dat wel in bepaalde gevallen). En laten dit nu ook net de zaken zijn waar makkelijk op andere wijze aan te komen is. En jawel, hetzelfde geldt voor strips/comics. Dus mocht het zover komen dat ik het niet meer kan of wil betalen en ik wil toch echt perse nieuwe strips lezen is er een simpele oplossing...wordt deels toch in de hand gewerkt.

Aan de andere kant heb ik nog andere hobbies en kan ik alles nog eens van voor naar achter lezen...genoeg vermaak.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Waarom moet een maatschappij zo geordend zijn dat mensen die zich wijden aan een kunstvorm daar niet kunnen van leven?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Economie....alles is duurder geworden. Maar is alles dat zo duurder is geworden dat geld wel waard?

Nope. Veel heeft te maken met de levensnoodzakelijke middelen waarop er grof gespeculeerd wordt en de prijs kunstmatig de hoogte in wordt gestuwd.

Daardoor komen we na verloop van tijd in een situatie dat zelfs de zaken die wat kleur geven aan het leven of entertainend, educatief,...zijn prijzig tot zeer duur of te duur worden. Zodat het dan ook verdwijnt omdat er geen kopers meer zijn. Buiten een elite die dergelijke zaken voor zich laat uitvoeren.

Wat economie betreft: de economische wetenschap bestaat eruit om uit te leggen waarom economen er niet in geslaagd zijn de fenomenen te voorspellen die hun theorie weerlegt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is ook een leidende vraag en dus eentje dat eigenlijk niet echt representatief is, maar wel hoogst amusant gelet op het feit dat we al op pagina 3 zitten. Waarom zou iemand niet zeggen dat iets te duur is? Mensen doen nu eenmaal ook aan nutsmaximalisatie en willen bijgevolg zo veel mogelijk hebben tegen een zo laag mogelijke prijs. Bijgevolg gaan mensen bijna automatisch antwoorden dat iets te duur is, want dan hebben ze meer geld voor iets anders. Daar is niks verrassend aan. Het zijn diegene die daar niet in mee gaan, die de verrassing zijn... en dan kom je heel dikwijls uit bij mensen die ofwel er zelf iets aan te winnen hebben als het duurder is, of mensen die verder gaan, op langere termijn redeneren zeg maar, en zien dat een investering nu doen zin heeft op langere termijn voor hun doelstellingen.. en dus eigenlijk verhoogt iedereen zo zijn nut, op korte of lange termijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik besef dat het een pak geld kort tot zo'n strip in de winkel ligt, maar de eindgebruiker bepaald wal of hij het 'zijn geld waard is'. Ik heb geen moeite om 17 euro uit te geven aan een strip, maardan moet het voor mij wel de moeite zijn om er 17 euro aan te geven. Helaas denk ik meestal dus dat het de moeite niét is. die laatste Amoras bijvoorbeeld die zou ik zelfs niet kopen voor 3 euro. Gelukkig verschillen smaken en zijn er kopers die er misschien wel 20 euro aan willen geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

voor die prijzen die er vandaag gegaan zijn, vind ik de ddb wel de moeite :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Een keer ( stel één maal per maand) naar de hoeren gaan kost je al minstens 100 euro voor een half uur ..... daar doen we als rechtgeaarde burger natuurlijk niet aan mee ... met dit uitgespaarde bedrag kun je al een tiental strips per maand mee aanschaffen. :e012:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Een keer ( stel één maal per maand) naar de hoeren gaan kost je al minstens 100 euro voor een half uur ..... daar doen we als rechtgeaarde burger natuurlijk niet aan mee ... met dit uitgespaarde bedrag kun je al een tiental strips per maand mee aanschaffen. :e012:

Ja, en als je een keertje de aanschaf van de nieuwe Ferrari overslaat kun je je helemaal uitleven op de Catawiki veilingen :e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Colruyt verkoopt tegenwoordig ook het betere commerciële werk en die zijn met hun rode prijzen soms bijna 40 % goedkoper dan de officiële prijs. Vorige week Amoras 1 én 2 aan  € 3,5  in onze lokale vestiging. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kan jij maar een half uur mee? Pfft, amateur! 

:)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik verzamel ook al jaren strips, maar ben niet van vies van tweedehands strips en ben ook heel kieskeurig

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nee voor 50 euro kan je al terrecht en als je het een beetje uitkient bij een heroinehoer dan kan je al voor 15. 

Tja, waar den Aldi al niet goed voor is .... :e009: .

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als we dan toch een prijsverhoging moeten communiceren is dit misschien en helaas wel de ideale topic. Daar waar Arcadia al sinds 2006 haar zelfde prijs heeft kunnen blijven hanteren voor zowel de Millennium MM als Arcadia Archief collectie zijn we helaas verplicht om vanaf begin volgend jaar de prijs van deze albums te verhogen naar 22,95 euro. Niet weinig zullen sommige denken, valt wel mee voor een kwalitatief uitgegeven, gesigneerde en beperkte editie zeggen anderen. Blijft natuurlijk het feit dat we zelfs als vereniging zonder winst oogmerk moeten vermijden dat de kosten hoger oplopen dan de inkomsten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...