Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

"Strips zijn te Duur."

Prijs van Strips  

166 leden hebben gestemd

1. 1. Hoe ervaart u de prijs van strips ?

• Veel te duur
      27
    • Nogal prijzig
      103
    • De prijs is correct
      28
    • Het zou gerust wat meer mogen kosten
      6
    • Spotgoedkoop
      2

Recommended Posts

Voor iets waar je een half uurtje plezier aan hebt is 18 euro wellicht wat veel, gelukkig kan ik van de meeste albums wel wat langer genieten.

Voor Ardalen leg je weliswaar 35 euro neer maar dat zijn die 240 pagina's in een harde kaft zeker waard. Het had waarschijnlijk ook gekunt voor 2 tientjes met een slappe kaft zoals Koma maar ik denk niet dat dit het boek recht had gedaan. Oog en blik | de bezige Bij heeft zich hiermee wellicht ook op een ander publiek gericht dan de gemiddelde striplezer waardoor het allemaal wat opvallender en luxer kon. Al met al vind ik de huidige prijzen dus wel prima.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Toch niet verwacht dat meer dan 80 % strips te duur ging vinden.  Die 2 pipo's die strips spotgoedkoop vinden zullen waarschijnlijk wel stripuitgevers zijn. ;)

Je komt toch niet uit een ei, Koen ?......haha

Natuurlijk vind de meerderheid het te duur, in beginsel klaagt een mens altijd en is alles te duur en was vroeger alles beter.

Een tijdschrift kost ook veel meer als vroeger.......vergeet niet dat een stripboek in goede staat best een hoge restwaarde heeft, dat kunnen dvd's, auto's, boeken, games, tijdschriften etc etc niet zeggen (als ze konden praten...haha).

Strips hebben normale prijs, sommige hoger door lage oplage anderen weer lager in hoge oplage SC.

Deel dit bericht

Link naar bericht

vergeet niet dat een stripboek in goede staat best een hoge restwaarde heeft

Oh ja? Ik denk dat dat flink tegenvalt. Ik denk dat je je handen dicht mag knijpen als je een restwaarde van 25% terugkrijgt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor iets waar je een half uurtje plezier aan hebt is 18 euro wellicht wat veel

En dat vind ik dus ook. Een hardcover is een stuk duurder, maar levert qua aantal paginas en dus tijdsbesteding niks extras op. All die hardcovers zijn aan mij dus niet besteed, ik beperk me wel tot softcovers.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zijn de strips te duur? Natuurlijk, maar je moet vandaag de dag beter leren met je budget omspringen. Waar ik vroeger zei van, ok dit neem ik mee en we zien of het goed is of niet,wel nu ga ik mij een paar keer bedenken voor ik iets koop. Ik ben veel selectiever geworden met de aankoop van nieuwe strips. Ik heb het geluk gehad om al jaren strips te verzamelen en heb nog den goede ouden tijd gehad zoals we zeggen waar strips goedkoop waren en je ze kon meenemen voor een goede prijs.( aan het verzamelen van in de jaren 1970-80)  Daar ik vele reeksen heb die ik bijkoop wanneer er een nieuwe verschijnt ben ik wel verplicht om wat selectiever te zijn of ik krijg problemen met mijn vrouw :e012: Nu koop ik enkel nieuwe reeksen bij wanneer ik zeker ben van mijn aankoop en verder hou ik mijn collectie up-to-date. Daar gaat al een groot deel van mijn budget naartoe :e001:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Iets wat ik vergat te vragen en mogelijk toch ook een impact heeft op dit topic. Digitaal strips lezen. Ok, het gevoel van papier tussen je vingers is volledig weg en als ik het benchmark met literatuur is het prijsverschil minimaal maar hoe zit dat met strips?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Oh ja? Ik denk dat dat flink tegenvalt. Ik denk dat je je handen dicht mag knijpen als je een restwaarde van 25% terugkrijgt.

Strips in zo goed als Nieuwstraat behouden gewoon hun waarde, ik verkoop er wel eens een paar en nog nooit minder gekregen dan ik er voor betaald heb. Kijk eens naar de bobbedoesveilingen die nu lopen, al die reeksen gaan gewoon voor nieuwprijs de deur uit. Maar verkoop ik bijvoorbeeld wat oude Lucky lukes voor 3,50, dan is dat toch prima, gekocht voor 5,25 gulden, iets van 2,50.

Of je moet in een hele andere genre kopen dan ik (graphic novels, comics etc weet ik niks van), maar mijn strips hebben een prima restwaarde sinds ik ze spaar ( beginjaren 80).

Ik koop alles in zeer goede staat (en hou ze zo) en in eerste druk.

Wij hebben ook boeken, films, cds etc, dat is echt niks meer waard, strips prima waardevast, ik begrijp niet waar jij 25% vandaan haalt, echt flauwekul, als ik morgen bijv. mijn largo winch HC te koop zet of mijn blauwbloezen sc om wat gemiddelde reeksen te noemen dan krijg ik moeiteloos mijn aankoopbedrag terug. Het zal aan je aankoopbeleid liggen, want ik koop ook regelmatig mooie tweedehands strips voor een leuke prijs.

Ik heb ook geen financiële noodzaak om te verkopen, dat zal ook schelen.

Ik begrijp ook wel dat als ik nu een nieuwe strip koop in de winkel dat ik gelijk een waardedaling heb, maar je moet dat in de jaren zien, sommigen stijgen juist, anderen niet. Maar een computer, auto, boek, cd etc worden zeker direct minder waard, strips veel beter.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het digitale platform van de grote uitgevers (izneo, met name franse maar ook een groeiend aantal engelse strips) biedt stript te koop aan vanaf €4,99. Bij SC's kan dat, afhankelijk van de serie, al redelijk wat verschil maken. Bij HC's (die over het algemeen digitaal wel wat meer kosten) is het verschil fors. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om ze te huren voor 10 dagen voor €1,99. Zelf vind ik de prijzen hier te hoog voor de mainstreamstrips, voor de "HC's" vind ik de prijzen wel ok.

Andere platforms zoals eComics bieden strips aan tegen veel lagere prijzen of zelfs gratis.

In NRC Next weekend stond overigens een interessant artikel over prijsverschillen tussen kleding (primark vs Saint Laurant: €17 en €2.999), hiervoor werden 10 redenen genoemd die wellicht ook op strips vs andere zaken overgezet kunnen worden:

1) Meer is minder
2) Wol of polyester --> HC of SC

3) Naaien --> Productiekosten

4) Vervoer en logistiek

5) Het merk --> De auteur / uitgever

6) Marketing

7) De winkel

8) Uitverkoop --> Restpartijen

9) Exclusiviteit --> Luxe's, handtekeningen, dossiers etc...

10) Ontwerp --> De auteur

Deel dit bericht

Link naar bericht

Doordat strips nogal prijzen geworden zijn, ben ik veel selectiever geworden in het kiezen en kopen van de strips. Volgens de statiestieken die ik bijhoud van mijn aankopen, koop ik ieder jaar steeds minder. 2009 (171 strips), 2010 (151 strips), 2011 (156 strips), 2012 (123 strips) en in 2013 amper 93 strips. Ik heb vooral problemen met de overvloed aan HC. Op zich geen probleem met HC, maar de meeste HC die ik zou willen aanschaffen passen perfect in de erfenis van Talent, die ik vroeger kon aankopen voor 2 of 3 euro (tweedehands weliswaar). Nu kost zo'n strip 17, 18, 19 euro en dan ben je nog niet zeker dat het een leuk verhaal is en/of de reeks volledig zal uitgegeven worden, dus laat ik ze links liggen en koop meestal nog reeksen waarvan ik wel zeker ben dat ze goed zijn: Thorgal, Namibia, Ythaq, Lanfeust, Game Over, De Rode Ridder, Walhalla, Drakenbloed, Murena, XIII, Requiem

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

Waar ik vroeger zei van, ok dit neem ik mee en we zien of het goed is of niet,wel nu ga ik mij een paar keer bedenken voor ik iets koop. Ik ben veel selectiever geworden met de aankoop van nieuwe strips. 

of het goed is of niet heb ik vaak al kunnen testen via illegale digitale bibliotheken. Al moet ik toegeven dat dat ofwel in het frans is of voor comics en manga geldt. Nieuwe Nederlandstalige eurostrips vind je daar niet zo gemakkelijk. Maar op die manier heb ik al wel een aantal strips laten liggen die ik toch niet zo goed vond of strips ontdekt waarvan ik dacht dat het niks ging zijn.

En er is natuurlijk ook de gewone bib hé. Maar daar komen nieuwe strips ook niet direct te liggen.

Nadeel aan dat systeem is dat als je graag je strips onmiddellijk of zo kort mogelijk na uitgave wil kopen, de leesbeurt in (digitale) bib nog niet voorhanden is. Voor mij geen probleem (en als het uitverkocht is, jammer dan) maar voor andere lezers misschien dan weer wel een probleem.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

Strips hebben normale prijs, sommige hoger door lage oplage anderen weer lager in hoge oplage SC.

ben ik het met je eens. Het product kost wat het kost en zo lang de klant bereid is om die prijs te betalen is dat een correcte prijs.

En als dan op een bepaald moment blijkt dat het omslagpunt bereikt is waar de consument de prijs niet meer volgt, dan heeft het product het einde van zijn cyclus bereikt en moet er misschien een andere cyclus beginnen. Dure kunstboeken bvb vinden ook voldoende afnemers op slechts 100 exemplaren. Misschien alles digitaal en enkel 100 exemplaren voor de kapitaalkrachtigen? Zo lang er winst te halen is, blijft het product bestaan, maar alles verandert.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja hallo, tot 70% korting bij die kerels, da's een stuk meer dan wat de groothandel krijgt. Kunnen ze het dan niet gewoon goedkoper maken om mee te starten?

ja ga ik volledig akkoord mee met die stelling , maar daarom zullen ze dat niet veranderen . 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Kost dat werkelijk 100 euro?

Ga op café, dan betaal je twee à drie Bacardi-cola's en heb je iets van ongeveer twintig mee...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Misschien alles digitaal en enkel 100 exemplaren voor de kapitaalkrachtigen? Zo lang er winst te halen is, blijft het product bestaan, maar alles verandert.

Een man met visie!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Strips in zo goed als Nieuwstraat behouden gewoon hun waarde, ik verkoop er wel eens een paar en nog nooit minder gekregen dan ik er voor betaald heb. Kijk eens naar de bobbedoesveilingen die nu lopen, al die reeksen gaan gewoon voor nieuwprijs de deur uit. Maar verkoop ik bijvoorbeeld wat oude Lucky lukes voor 3,50, dan is dat toch prima, gekocht voor 5,25 gulden, iets van 2,50.

Of je moet in een hele andere genre kopen dan ik (graphic novels, comics etc weet ik niks van), maar mijn strips hebben een prima restwaarde sinds ik ze spaar ( beginjaren 80).

Ik koop alles in zeer goede staat (en hou ze zo) en in eerste druk.

Wij hebben ook boeken, films, cds etc, dat is echt niks meer waard, strips prima waardevast, ik begrijp niet waar jij 25% vandaan haalt, echt flauwekul, als ik morgen bijv. mijn largo winch HC te koop zet of mijn blauwbloezen sc om wat gemiddelde reeksen te noemen dan krijg ik moeiteloos mijn aankoopbedrag terug. Het zal aan je aankoopbeleid liggen, want ik koop ook regelmatig mooie tweedehands strips voor een leuke prijs.

Ik heb ook geen financiële noodzaak om te verkopen, dat zal ook schelen.

Ik begrijp ook wel dat als ik nu een nieuwe strip koop in de winkel dat ik gelijk een waardedaling heb, maar je moet dat in de jaren zien, sommigen stijgen juist, anderen niet. Maar een computer, auto, boek, cd etc worden zeker direct minder waard, strips veel beter.

Je vergist je toch enigszins waar het andere media aangaat. Toegegeven, het meeste zal veel minder waard zijn, maar je hebt ook daar aboluut collector's items of moeilijke exemplaren. Een tijdje terug kocht ik nog een cd voor 40 euro en was blij dat ik dat exemplaar had bemachtigd. Zeg ik er meteen bij dat ik die plaat dus wel al op vinyl had en dat ik de prijs er wel uithaal of tenminste tot aanvaardbaar niveau breng als ik die verkoop, wat ik ook ga doen. En er zijn wel duurdere items...zelfs al van dingen die geeneens oud zijn. De oplages zijn (bewust) laag, dus als iets ineens gezocht wordt dan kan het rap gaan.

Films en zo gebeurt minder, maar ook daar hoor. Ik heb ooit niet direct de volledige verzameling van Samoerai Jack gekocht maar wil deze graag hebben.....zie de prijzen en je krabt een keer achter je oren. Ik hoor het graag als iemand die voor een redelijke prijs heeft of weet te vinden. :)

Met boeken kan het ook. Ik volgde een reeks. Was er een zijdelings afspelend deel (wel in dezelfde wereld zeg maar als in de reguliere reeks) maar uitgegeven door een andere uitgever. Ik heb me de pokke gezocht er naar maar als ik het vond dan was het voor een prijs dat ik niet ging doen. Uiteindelijk toch gevonden gewoon in fysieke winkel in Amsterdam voor normale prijs...blijblijblij.

Games idem...probeer Grim fandango (Lucasarts 1998) maar eens onder de 30 euro te vinden...wens je succes (al zullen er onwetenden zijn waar je net toevallig kunt scoren).

En voor alles geldt dat er bijzondere uitgaves vaak zijn, eerste drukken het meest gewild zijn, etc.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je komt toch niet uit een ei, Koen ?......haha

Natuurlijk vind de meerderheid het te duur, in beginsel klaagt een mens altijd en is alles te duur en was vroeger alles beter.

Een tijdschrift kost ook veel meer als vroeger.......vergeet niet dat een stripboek in goede staat best een hoge restwaarde heeft, dat kunnen dvd's, auto's, boeken, games, tijdschriften etc etc niet zeggen (als ze konden praten...haha).

Tja volgens mij heb ik zelfs iemand bedragen zien omrekenen van euros naar guldens... Sorry maar dan leef je echt in het verleden!

Wat mij betreft kosten strips veel geld, met name de hardcovers (softcovers koop ik bijna niet), maar ik heb zelden het idee gehad dat ik teveel heb betaald voor de kwaliteit van het boek en de inhoud ervan. Als het verhaal me aanspreekt betekent dit vaak al de helft van de winst. Als de inhoud me niet genoeg aanspreekt om de prijs te rechtvaardigen koop ik het niet. Ik denk dat iedereen dat heeft. Wat mij betreft kosten de strips dus precies zoveel als ze zouden moeten kosten.

Ik begrijp trouwens nooit dat mensen de tijd die ze besteden met een stripboek vergelijken met de tijd die ze besteden aan een game of dvd t.o.v. het aantal bestede euros. Deze vergelijking gaat volledig mank m.i. De investering die in het maken van een product zit moet wel worden terugverdiend en met zulke kleine oplages als bij strips betekent dit automatisch een hogere prijs in vergelijking met bijvoorbeeld een nieuw PS3 spel, waar honderdduizenden, zo niet miljoenen van worden verkocht.

Deel dit bericht

Link naar bericht

of het goed is of niet heb ik vaak al kunnen testen via illegale digitale bibliotheken. Al moet ik toegeven dat dat ofwel in het frans is of voor comics en manga geldt. Nieuwe Nederlandstalige eurostrips vind je daar niet zo gemakkelijk. Maar op die manier heb ik al wel een aantal strips laten liggen die ik toch niet zo goed vond of strips ontdekt waarvan ik dacht dat het niks ging zijn.

En er is natuurlijk ook de gewone bib hé. Maar daar komen nieuwe strips ook niet direct te liggen.

Nadeel aan dat systeem is dat als je graag je strips onmiddellijk of zo kort mogelijk na uitgave wil kopen, de leesbeurt in (digitale) bib nog niet voorhanden is. Voor mij geen probleem (en als het uitverkocht is, jammer dan) maar voor andere lezers misschien dan weer wel een probleem.

Dat doe ik nu ook wel hoor Natte Aap, of ik kijk op de reep of er al reacties zijn over één of andere strip of op andere stripsites zoals Stripspeciaalzaak ofzo. Meestal ga ik altijd af op mijn eerste indruk en die is meestal juist( toch in mijn geval ) en door het aantal jaren dat ik al verzamel begin je al wat ervaring te hebben of een reeks goed is of niet. Toch zit ik er eens glans naast :e012:  en dan rep ik mij tot mijn SSZ om vlug nog te bestellen :e005:

Deel dit bericht

Link naar bericht

ben ik het met je eens. Het product kost wat het kost en zo lang de klant bereid is om die prijs te betalen is dat een correcte prijs.

En als dan op een bepaald moment blijkt dat het omslagpunt bereikt is waar de consument de prijs niet meer volgt, dan heeft het product het einde van zijn cyclus bereikt en moet er misschien een andere cyclus beginnen. Dure kunstboeken bvb vinden ook voldoende afnemers op slechts 100 exemplaren. Misschien alles digitaal en enkel 100 exemplaren voor de kapitaalkrachtigen? Zo lang er winst te halen is, blijft het product bestaan, maar alles verandert.

Dat is natuurlijk een oplossing maar niemand wil betalen voor digitaal, de verkoop is te laag om de boekverkoop te kunnen vervangen. Het digitaal platform is evenwel nog in opbouw, alles is eigenlijk nog mogelijk.

Prijzen gaan echter sterk moeten dalen en tekenaars gaan meer hun geld moeten verdienen door kunst (originelen) te verkopen in plaats van boeken, net zoals muziekanten meer verdienen aan optredens dan aan de muziek verkoop. Net zoals beeldhouwers geld verdienen aan het beeld verkopen en niet de fotoboek. Zo zie ik het toch, we gaan moeten afwachten hoe de markt zal groeien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

Dat is natuurlijk een oplossing maar niemand wil betalen voor digitaal, de verkoop is te laag om de boekverkoop te kunnen vervangen. Het digitaal platform is evenwel nog in opbouw, alles is eigenlijk nog mogelijk.

Prijzen gaan echter sterk moeten dalen en tekenaars gaan meer hun geld moeten verdienen door kunst (originelen) te verkopen in plaats van boeken, net zoals muziekanten meer verdienen aan optredens dan aan de muziek verkoop. Net zoals beeldhouwers geld verdienen aan het beeld verkopen en niet de fotoboek. Zo zie ik het toch, we gaan moeten afwachten hoe de markt zal groeien.

en wat gaan scenaristen dan moeten verkopen? De recentste asterix bewijst nog maar eens dat een scenarist bepalend is voor de kwaliteit van de strip. Er zijn maar een handvol tekenaars die ook goede verhalen kunnen schrijven. En een goede strip is een combinatie van een goed verhaal en goede tekeningen. Anders koop je maar een boek met mooie tekeningen zonder verhaal, dat kan ook :D

Deel dit bericht

Link naar bericht

en wat gaan scenaristen dan moeten verkopen? De recentste asterix bewijst nog maar eens dat een scenarist bepalend is voor de kwaliteit van de strip. Er zijn maar een handvol tekenaars die ook goede verhalen kunnen schrijven. En een goede strip is een combinatie van een goed verhaal en goede tekeningen. Anders koop je maar een boek met mooie tekeningen zonder verhaal, dat kan ook :D

Volmondig mee eens.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Daar heb je een punt, de scenarist zou dan procentueel eigendom kunnen verwerven van het origineel of uitbetaald worden door de tekenaar zoals die ook de inkleurder betaald (of omgekeerd). Er is ook nog een kopierecht die betaald wordt op CD's en harde schijven, dat is er ook op kopieermachines maar dat wordt niet billijk verdeeld.

Ik weet het ook niet hoe het zal lopen, dat het model door elkaar geschud wordt is een feit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Natte aap

Ik weet het ook niet hoe het zal lopen, dat het model door elkaar geschud wordt is een feit.

yep, daar geloof ik ook in.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heren, kijk eens naar de bobbedoesveilingen , alle maar dan ook alle series gaan voor meer weg dan de aankoopprijzen.

M.b.t. Andere medium begrijp ik ook wel dat er cd's zijn die meer waard worden, maar dat zijn er heel heel heel erg weinig, en ja, ik spaar ook muziek. Hetzelfde met games, daar worden alleen uitzonderingen meer waard, bij strips niet.

Kijk nu maar gewoon op bobbedoesveilingen dan zie je het zelf.

En omrekenen met guldens is logisch Martin, anders kan je geen vergelijk maken, strips behouden vaak simpelweg hun waarde, hardcovers zeker. Wel vooral de eerste drukken.

Strips zijn duur als je bekijkt hoe lang je er leesplezier van hebt (in vergelijking met boek, dvd of cd), maar bewaar ze goed, dan is het een prima verzamelobject met prima restwaarde.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maar een computer, auto, boek, cd etc worden zeker direct minder waard, strips veel beter.

Daar ben ik nu eens totaal niet mee akkoord. :e007::e012:

Dat hangt er toch gewoon van af welke boeken je koopt. De mijne zijn in ieder geval ook behoorlijk waardevast.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heren, kijk eens naar de bobbedoesveilingen , alle maar dan ook alle series gaan voor meer weg dan de aankoopprijzen.

M.b.t. Andere medium begrijp ik ook wel dat er cd's zijn die meer waard worden, maar dat zijn er heel heel heel erg weinig, en ja, ik spaar ook muziek. Hetzelfde met games, daar worden alleen uitzonderingen meer waard, bij strips niet.

Kijk nu maar gewoon op bobbedoesveilingen dan zie je het zelf.

En omrekenen met guldens is logisch Martin, anders kan je geen vergelijk maken, strips behouden vaak simpelweg hun waarde, hardcovers zeker. Wel vooral de eerste drukken.

Strips zijn duur als je bekijkt hoe lang je er leesplezier van hebt (in vergelijking met boek, dvd of cd), maar bewaar ze goed, dan is het een prima verzamelobject met prima restwaarde.

Inderdaad logisch in deze context, maar ik had het over of strips nú te duur zijn. Dan heeft het geen zin om naar guldens om te rekenen aangezien het logisch is dat prijzen veranderen/stijgen na 12 jaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...