Ga naar inhoud

6 Keer 'sus En Wis' Voor Sos Kinderdorpen


Veto

Recommended Posts

Er was een gelijktijdige post, maar om op je vraag te antwoorden: dit is belangrijk, ja. Strips komen al niet veel in de algemene media (zeker niet in Nederland) en dit soort acties wordt gretig opgepikt. In dit geval zal het meer bij onze noorderburen zijn waar Suske en Wiske vooralsnog beter verkoopt dan in Vlaanderen.

Link naar reactie

Ik hoop dat iedereen dit linkt via Facebook en andere media. Het is goed voor het goede doel, en wellicht bestellen veel Hollanders die de reeks nog van vroeger kennen uit nostalgie ook een setje... Dan is het ook promo voor de strip in z'n algemeen en voor die 6 toptekenaars in het bijzonder.

 

Benieuwd hoe het nieuws zich op TV gaat verspreiden want de auteurs hebben daar voldoende ingangen, echter het is nog wel zomervakantie. Nou ja, wellicht ten tijde van het eerste album, begin september...

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Zoveelste Sus en Wis actie. Spuuglelijke covers, die ik nog niet wil, al krijg ik ze gratis.. Sorry hoor, maar ik snap echt niet dat hier 3 topics voor moeten zijn,  Dit gaat de Nederlandse strip echt niet helpen (denk dat bij meeste de reacite is dat het geen echte suske en wiske is want het ziet er zo "raar" uit.) Een Sus en Wis actie vind ik zo'n beetje het grootste non-nieuws dat er is.  Jammer voor het goede doel, maar die verdienen wel wat beters dan S&W actie #10299392949932994

Link naar reactie

Zet je persoonlijke bezwaren opzij en kijk eens naar de 46.000 euro die vorig jaar aan het goede doel kon worden geschonken. Dat haal je niet met bijvoorbeeld een Baudoin.

 

 

Nog steeds geen reden om 3 topics hierover te hebben. Als iedereen zo begaan is met het goede doel, waarom geven jullie dan niet gewoon geld aan de organisatie zelf? Nu blijft het grootste deel weer hangen bij de uitgevers omdat er boekjes gemaakt moeten worden. 

Link naar reactie

Topic 1 was gewoon een onderdeel van al onze updates vandaag. Topic 2 en 3 werden tegelijk gepost, daar konden we niets aan doen.

Behalve de uitgevers worden de tekenaars ook nog vergoed dankzij onder meer de veiling van hun originelen. Ik begrijp je zure houding niet. Dat is nergens voor nodig. Je maakt er gelijk een graaiproject van en dat klopt niet.

Link naar reactie

Ik snap het niet dat dit zo belangrijlk of geweldig is. Het is gewoon Sus en Wis actie nummer zoveel met een paar (soms nauwelijks) bekende nederlanders als auteur. Big desl, volgende week weer een nieuwe actie. Ik snap dat oplblazen van dit soort non-nieuws niet. Dat is nergens voor nodig. Een keer melden is wel genoeg. Het staat toch in je updates dan hoef je niet ook nog een topic te openen. Dat is ook nergens voor nodig. 

Link naar reactie

Lang niet iedereen wil mijn updates lezen. Ik ben ook al lang genoeg bezig om een onderscheid in belangrijkheid te begrijpen, zelfs voor dit forum. Ik merk het sinds vanmiddag ook op de sociale media wat niet tot zelden gebeurt in die orde met andere onderwerpen. Als er bovendien een sliert reacties zou volgen in mijn eigen thread wordt het toch weer opgesplitst.

Link naar reactie

Niks bijzonders? Wanneer heeft er voor het laatst een Nederlander een Suske & Wiske getekend? Ik vind het zo leuk dat ik overweeg om er nog een paar topics over te starten ("Wat vind jij de mooiste S&W cover van de zes?" of "Welke Wiske is het aantrekkelijkst getekend?").

 

Ik hoop dat er flink wat media-aandacht bij komt hier ter plaatse. Vergis je niet, dat gebeurt in NL nauwelijks. Dit jaar haalde enkel Eric Kriek wat aandacht op, en wellicht De man van nu maar dat was het wel.

 

Voor de gemiddelde (Noord-) Brabander is het toch heel leuk dat Guus Meeuwis een S&W geschreven heeft? En dat Gerben Valkema die tekent vind ik dan weer leuk.

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Ik snap het niet dat dit zo belangrijlk of geweldig is. Het is gewoon Sus en Wis actie nummer zoveel met een paar (soms nauwelijks) bekende nederlanders als auteur. Big desl, volgende week weer een nieuwe actie. Ik snap dat oplblazen van dit soort non-nieuws niet. Dat is nergens voor nodig. Een keer melden is wel genoeg. Het staat toch in je updates dan hoef je niet ook nog een topic te openen. Dat is ook nergens voor nodig. 

Het is toch net iets meer dan de zoveelste S&W actie. Daar gaat het altijd om hergebruik van oude verhalen, nu krijg je in één keer zes nieuwe verhalen plus 12 nieuwe auteurs die nog nooit aan de reeks hebben gewerkt.

Link naar reactie

Ja geschreven door (on)bekende nederlanders die nog nooit een stripscenario hebben geschreven. Dat zullen wel geweldige verhalen zijn. En van mijn part nemen ze 100 nieuwe auteurs, het blijft gewoon een totaal nietszeggende en uitgemolken reeks waarin al 30 jaar (zo ongeveer) geen interessant boek meer is gemaakt (nee ook Amoras niet). Dat gaat hier ook niet mee veranderen. En voor de Nederlandse strip zal het ook niks doen. Hooguit dat er nog een paar extra S&W worden verkocht, maar het is echt niet zo dat de stripwinkels nu vol gaan stromen en "liefhebbers" die ergens anders hun strips gaan halen komen dan niet verder dan S&W en Asterix want meer ligt er meestal niet in de winkels. 

Link naar reactie

Ja geschreven door (on)bekende nederlanders die nog nooit een stripscenario hebben geschreven. Dat zullen wel geweldige verhalen zijn. En van mijn part nemen ze 100 nieuwe auteurs, het blijft gewoon een totaal nietszeggende en uitgemolken reeks waarin al 30 jaar (zo ongeveer) geen interessant boek meer is gemaakt (nee ook Amoras niet). Dat gaat hier ook niet mee veranderen. En voor de Nederlandse strip zal het ook niks doen. Hooguit dat er nog een paar extra S&W worden verkocht, maar het is echt niet zo dat de stripwinkels nu vol gaan stromen en "liefhebbers" die ergens anders hun strips gaan halen komen dan niet verder dan S&W en Asterix want meer ligt er meestal niet in de winkels. 

Die al dan niet bekende Nederlanders krijgen de hulp van mensen die weten hoe een stripscenario in elkaar zit, dus daar moet je je geen zorgen over maken. En wie weet, misschien komen die mensen met hun frisse blik tot een geweldig interessant boek. Je weet maar nooit.

Maar neen, dit zal inderdaad niets doen voor de Nederlandse strip (buiten het feit dat zes tekenaars een nieuw album hebben kunnen maken én daarvoor nog betaald gaan worden ook). Daarvoor is dit ook helemaal niet opgezet. Anderen moeten zich daar maar mee bezig houden.

Als we hier enkel maar mogen spreken over dingen die de Nederlandse strip vooruithelpen gaan we vlug uitgepraat zijn (maar verder heb je wel gelijk dat de twee draden hierover gerust samengevoegd zouden kunnen worden).

Link naar reactie

Het argument dat het goed zou zijn voor de (Nederlandse) strip werd wel gebruikt in de reacties daarvoor moet je niet bij mij zijn. 

Als de auteurs "hulp" krijgen dan zullen het wel ghostwriters zijn met misschien hier en daar een ideetje van de (not)BN'er. Die names zijn er dan waarschijnlijk alleen maar opgezet om de boekjes te verkopen. Ik denk niet dat onze oh zo (on-)bekende nederlanders weken/maanden op een scenario hebben zitten zwoegen. Ik vind het nog steeds non-nieuws. Ik kan nog steeds niet opgewonden raken van een paar nieuwe S&W's. 

 

Maar je hebt wel gelijk als je met hagel schiet is de kans groter dat je iets raakt dus met zes nieuwe titels is de kans groter dat misschien toch wel eentje leuk is....

Link naar reactie

Ja ja, ik ben dom/koppig....waarschijnlijk zelfs dom & koppig...

 

In iedergeval ben je er niet vrolijker op geworden Morpheus :)

 

Maar je hebt een punt hoor, een verhaal geschreven door Guus Meeuwis ?! Hopelijk zijn die teksten beter dan van zijn liedjes.Voor de rest zou ik niet weten wie die BN'ers zijn. Maar neemt niet weg dat ik de boekjes besteld heb. Puur uit nieuwsgierigheid.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

In iedergeval ben je er niet vrolijker op geworden Morpheus :)

 

Maar je hebt een punt hoor, een verhaal geschreven door Guus Meeuwis ?! Hopelijk zijn die teksten beter dan van zijn liedjes.Voor de rest zou ik niet weten wie die BN'ers zijn. Maar neemt niet weg dat ik de boekjes besteld heb. Puur uit nieuwsgierigheid.

 

Ken je Aaf Brandt Corstius niet ? Dochter van de gelijkroeper Hugo, zus van de neuzelende zeur Jelle. Aaf schrijft al jaren zure stukjes in de Volkskrant en teistert regelmatig de nederlandse treurbuis. Maar goed, er wordt gesteld dat deze BN-ers voornamelijk hun naam lenen aan de uitgaves en dat de eigenlijke scenario's door een stevig team van ghost writers worden bijgeschaafd....

 

Ik ga de boekjes wel kopen, Heuvel, Kolk, Molenaar en Leever op zijn minst.

Link naar reactie

Ken je Aaf Brandt Corstius niet ? Dochter van de gelijkroeper Hugo, zus van de neuzelende zeur Jelle. Aaf schrijft al jaren zure stukjes in de Volkskrant en teistert regelmatig de nederlandse treurbuis. Maar goed, er wordt gesteld dat deze BN-ers voornamelijk hun naam lenen aan de uitgaves en dat de eigenlijke scenario's door een stevig team van ghost writers worden bijgeschaafd....

 

Ik ga de boekjes wel kopen, Heuvel, Kolk, Molenaar en Leever op zijn minst.

 

Jelle ken ik wel. Als zij alleen hun naam lenen om de verkoop te boosten en de scenario's door ghost writers worden geschreven, had ik voor andere 'BN' ers' gekozen. Guus Meeuwis.. kom op man.

Ik koop ze ook alleen maar voor de tekenaars.

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

In iedergeval ben je er niet vrolijker op geworden Morpheus :)

 

Maar je hebt een punt hoor, een verhaal geschreven door Guus Meeuwis ?! Hopelijk zijn die teksten beter dan van zijn liedjes.Voor de rest zou ik niet weten wie die BN'ers zijn. Maar neemt niet weg dat ik de boekjes besteld heb. Puur uit nieuwsgierigheid.

Het is een nacht en KedengKedeng zijn wel 2 Nederlandse liedjes die ik ken en die leuk zijn.

 

De Vlaamse reeks was ook zeer wisselvallig, Er waren ongetwijfeld 'ondersteunende' professionele scenaristen, maar dat was toch maar in 1 album goed merkbaar. Het was in ieder geval stukken interessanter om dat te lezen dan een gewone S&W.

Link naar reactie

Jelle ken ik wel. Als zij alleen hun naam lenen om de verkoop te boosten en de scenario's door ghost writers worden geschreven, had ik voor andere 'BN' ers' gekozen. Guus Meeuwis.. kom op man.

Ik koop ze ook alleen maar voor de tekenaars.

 

Idem, wie zit te wachten op een stripscenario van Meeuwis of Genee.... Kennelijk Zwendel want die geniet zo van KedengKedeng.

Link naar reactie

Ok, de volgende 6 stel ik voor tekeningen en scenario door 6 repers. Mag niet moeilijk zijn, keuze te over (tekeningen: Boon, Van Bael, Bouden, Linthout, Yncke, Cassauwers, Poetzarelli, etc.). Scenario mogen onbekenden zijn, dus hierbij mijn kandidatuur  :e007: . Misschien dat iemand met ervaring me wel wat kan helpen :e009: . En dan 'ns een ander goed doel misschien (het moet niet altijd hetzelfde zijn). 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie

Ok, de volgende 6 stel ik voor tekeningen en scenario door 6 repers. Mag niet moeilijk zijn, keuze te over (tekeningen: Boon, Van Bael, Bouden, Linthout, Yncke, Cassauwers, Poetzarelli, etc.). Scenario mogen onbekenden zijn, dus hierbij mijn kandidatuur  :e007: . Misschien dat iemand met ervaring me wel wat kan helpen :e009: . En dan 'ns een ander goed doel misschien (het moet niet altijd hetzelfde zijn). 

 

Geen probleem, ik stel mij ook kandidaat. Als je toch ghostwriters mag gebruiken ;)

A Funny Thing Happened on the Way to the Forum

Link naar reactie

Ken je Aaf Brandt Corstius niet ? Dochter van de gelijkroeper Hugo, zus van de neuzelende zeur Jelle. Aaf schrijft al jaren zure stukjes in de Volkskrant en teistert regelmatig de nederlandse treurbuis. Maar goed, er wordt gesteld dat deze BN-ers voornamelijk hun naam lenen aan de uitgaves en dat de eigenlijke scenario's door een stevig team van ghost writers worden bijgeschaafd....

 

Ik ga de boekjes wel kopen, Heuvel, Kolk, Molenaar en Leever op zijn minst.

 

 

Je noemt precies alle redenen op om Aaf niet te kennen. Ik lees geen VK en de treurbuis heb ik ook afgesloten (gelukkig maar want er wordt nu al gezegd dat ik er niet vrolijker op geworden ben :e011:   ). Ik vermoedde al een relatie met Hugo BC. 

 

 

Jelle ken ik wel. Als zij alleen hun naam lenen om de verkoop te boosten en de scenario's door ghost writers worden geschreven, had ik voor andere 'BN' ers' gekozen. Guus Meeuwis.. kom op man.

Ik koop ze ook alleen maar voor de tekenaars.

 

 

Om welke andere reden zouden ze deze BN'ers dan gekozen hebben? 

 

 

 

Ok, de volgende 6 stel ik voor tekeningen en scenario door 6 repers. Mag niet moeilijk zijn, keuze te over (tekeningen: Boon, Van Bael, Bouden, Linthout, Yncke, Cassauwers, Poetzarelli, etc.). Scenario mogen onbekenden zijn, dus hierbij mijn kandidatuur  :e007: . Misschien dat iemand met ervaring me wel wat kan helpen :e009: . En dan 'ns een ander goed doel misschien (het moet niet altijd hetzelfde zijn). 

 

 

Dat zou ik eigenlijk leuker vinden dan die zes die er nu aankomen. 

Link naar reactie

Zo zie je maar dat het wel werkt, duizenden Guus Meeuwis S en W"s worden door vlaamse fans van het charmelied opgekocht.....

Het is sowieso onze schuld. Hij schreef zijn doorbraakhitje nadat hij hier op de lappen ging in Brugge.

Link naar reactie

Jelle ken ik wel. Als zij alleen hun naam lenen om de verkoop te boosten en de scenario's door ghost writers worden geschreven, had ik voor andere 'BN' ers' gekozen. Guus Meeuwis.. kom op man.

Ik koop ze ook alleen maar voor de tekenaars.

Net op facebook gelezen: het verhaal is van Meeuwis, Gerben Valkema heeft het tot een stripscenario bewerkt.

Zo. Dat weten we dan ook weer.

Link naar reactie

Zo ging het normaal gezien voor allen. Je kan wel een verhaal bedenken, maar het nog naar een stripverhaal vertalen met eigen wetmatigheden, bladverdelingen en geschikte dialogen is een ander paar mouwen.

Link naar reactie

Zo ging het normaal gezien voor allen. Je kan wel een verhaal bedenken, maar het nog naar een stripverhaal vertalen met eigen wetmatigheden, bladverdelingen en geschikte dialogen is een ander paar mouwen.

Het was niet altijd de tekenaar zelf die het verhaal bewerkte, soms gebeurde dat wel degelijk door derden. En de ene 'scenarist' leverde al een uitgebreider werkstukje in dan de andere. Ik zou het wel leuk vinden om die eens te kunnen zien, maar dat zal wel nooit gebeuren.

Het zou misschien juister zijn indien ze op de covers van deze uitgaves zouden spreken van verhaal ipv scenario en bewerking ipv tekeningen. Maar S&W heeft natuurlijk wel een traditie op het vlak van het compleet foutief vermelden wie wat deed aan de verhalen, dus we mogen niet klagen.

Link naar reactie

Prima initiatief......ik koop nooit meer sus en wis, heb wel de 6 belgische uitgaves gekocht en zal zeker deze NL sus en wissen kopen.....leuk.

 

Heel leuk zo'n cross over met andere schrijver, ben vooral benieuwd naar Kolk.

 

En ja, best groot nieuws voor stripbegrippen, en wie weet zijn het grappige verhalen (belgische waren wisselend), dat moeten we afwachten, maar neerkijken op dit soort zangers/schrijvers etc. vind ik wat hooghartig. Er zijn genoeg van die zeik GN, die alleen een tiental repers geweldig vinden, die veel slechter zijn (subjectief????).

Ik heb helemaal niks met vlaamse reeksen, maar sus en wis icm dit initiatief is geinig.

En who cares of iemand het scenario bewerkt...big deal....ze verdienen er toch geen pullitzerprijs mee of ze verdienen er toch geen miljoenen aan....

Link naar reactie

En who cares of iemand het scenario bewerkt...big deal....ze verdienen er toch geen pullitzerprijs mee of ze verdienen er toch geen miljoenen aan....

 

Ik zou beroepsmatig graag weten wie wat deed, maar ik denk niet dat daar verder iemand van wakker ligt. En ze mogen daar gerust met een heel team van schrijvers aan werken, als dat een beter resultaat oplevert. Bij de vorige Vlaamse albums viel dat in ieder geval goed mee (alhoewel ik moet toegeven dat ik de laatste twee niet meer heb gelezen, maar dat lag aan de tekeningen).

Link naar reactie

Vorige week zaterdag besteld en vandaag in huis.  Als eerste De grandioze gitaar van Guus Meeuwis en Gerben Valkema gelezen. Een vlot en grappig verhaal, en zeer goed getekend, vooral Wiske. Groot compliment voor dit verhaal, de aanschaf waard!

 

@Tom B. Citaat van Gerben Valkema: Guus Meeuwis' ideeën gaven erg veel gelegenheid voor grappen en leuke situaties, dus het was zeker niet moeilijk om daarop verder te bouwen, integendeel. Ik heb bij het uitwerken van plot en teksten ook veel hulp gehad van vriend en collega Michiel van de Vijver, een meedogenloze pitbull als het gaat om dingen die niet kloppen of beter kunnen. 

Link naar reactie

Inderdaad een hele leuke serie.

Ik had eerlijk gezegd al tientallen jaren geen fatsoenlijke Sus en Wis gelezen (daardoor ook heel weinig gelezen...hahaha....dus wie weet heb ik wat gemist), Saai en plichtmatig studiowerk.

 

Laatst de 6 vlaamse uitgaven van deze serie gekocht en nu dus de 6 Nederlandse en vooral die Nederlandse reeks is prima in orde (maar dat komt misschien dat ik buiten Bosschaert en Duchateau het tekenwerk niet echt bijzonder vond). Prima idee en zeer verfrissend om de karakters in een andere stijl te zien. Vooral de interpretaties van de Wiske's zijn heel leuk om te zien.

 

Neerbuigend doen over Guus Meeuwis of de andere schrijvers/schrijfsters is een beetje kortzichtig, want in hun vakgebied hebben zij hun/haar sporen verdiend (smaken verschillen natuurlijk) en wat stellen die studio scenarios dan voor ?.....  dat is toch ook niet bepaald hogeschoolwerk (en dan druk ik mij heel zachtjes uit).

 

Inderdaad is de Valkema/Meeuwis een leuke, maar zelf vond ik vooral de De Jong/Verhoef de beste...echt grappig, leuk en prima getekend.

Qua verhaal vond ik die van Kolk/Amatmoekrim (maar geweldig grappig tekenwerk) en Romano/Boszhard het minst, maar beide tekenaars hebben natuurlijk zo'n afwijkende bijzondere stijl, wat het weer de moeite waard maakt......

Heuvel/Genee (meest traditionele verhaal) en Leever/Brandt Corstius (leuk thema) ook leuk om te lezen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...