Ga naar inhoud

6 Keer 'sus En Wis' Voor Sos Kinderdorpen


Veto

Recommended Posts

Ook ik heb ondertussen de zes Nederlandse versies gelezen. Qua tekeningen moet ik Kontiki gelijk geven, gemiddeld genomen lijken de Nederlandse versies 'mooier' te zijn. Ik weet het, da's onder andere een kwestie van smaak, maar ik zie toch ook dat de Nederlandse tekenaars (opnieuw gemiddeld genomen) technisch betere tekenaars zijn. Op de facebookpagina van Suske en Wiske kon je indertijd heel veel opmerkingen à la 'zo lelijk getekend' lezen, ik denk dat dat nu iets minder vaak zal voorkomen. Eén van de Nederlandse tekenaars stelt mij ietwat teleur, wellicht wegens haastwerk. Van alle 12 albums gaat mijn voorkeur uit naar dat van Leever. Héél leuk getekend, hier en door mooie lay-out experimentjes en aangenaam ingekleurd. Het Molenaar-album is dan weer een prima voorbeeld van hoe een te donkere inkleuring de tekeningen kan kapot maken.

Qua scenario's lijkt de Vlaamse versie gevarieerder te zijn, met 'Het Naderende Noodlot' als meest originele aanpak. 'De Tollende Toverknol' is voor mij een leuke tweede omdat beide albums afwijken van de klassiekere avonturenverhalen die de meeste andere albums brengen en eens iets anders proberen. Het viel me verder ietwat tegen dat van de laatste zes albums 4 Krimson als slechterik gebruiken, terwijl er toch keuze genoeg is op het vlak van memorabele slechteriken.

 

Al met al vind ik deze reeks een geslaagd experiment. Het zou niet erg zijn indien Standaard dit concept verder zet (maar dan misschien zonder de BV's en BN'ers). Er zijn stripmakers genoeg in de lage landen die hun interpretatie van S&W op de wereld los zouden willen laten. Twee of drie keer per jaar een boekje van 30 pagina's moet te doen zijn.

 

En als de commerciele dienst zijn werk een beetje goed doet, bundelen ze de bestaande 12 verhaaltjes een dezer jaren in een dikke omnibus.

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Ik heb de twee albums die nu in de winkels liggen gelezen: De Grandioze Gitaar en De Schaal van Moraal. De eerste vond ik een stuk beter, met meer overgave getekend en grappiger, dan de tweede. Maar als ik Zwendel mag geloven komen er ten minste nog twee goede delen. Ik wacht het rustig af. Zes weken lang elke zaterdag een nieuw boekje, best prima!

Link naar reactie
  • 3 weeks later...
Tom B quote:

...De Tollende Toverknol' is voor mij een leuke tweede,,,

 

Inderdaad! Ook ik vind het dit weekend verschenen album van Kolk erg leuk. De tekeningen halen misschien niet het niveau dat we van Kolk gewoon zijn - zit de inkleuring in de weg? - maar het originele verhaaltje van Karin Amatmoekrim, de goede vondsten, het spelen met de conventies en het uitgekiende tempo tillen het album tot grote hoogten.

 

Karin%20Amatmoe.jpg

 

Deze leuke dame mag gerust nog wel eens een strip schrijven!

Link naar reactie
  • 2 months later...

In het laatste nummer van "Stripnieuws" staat een artikel(tje) over de Suske en Wiske albums voor SOS Kinderdorpen, gemaakt door Nederlandse tekenaars.  Daarin staat het volgende.

 

Het verhaal De Charmante Chirurg van thrillerschrijfster Esther Verhoef ligt in de schappen met tekenwerk van Michiel de Jong.  Eerder heeft Wilbert van der Steen haar synopsis bewerkt tot strip.  Zijn versie kenmerkte zich door de oorspronkelijke roodbruine en blauwe kleur van de oerversie van Suske en Wiske.  Helaas kon de schrijver zich niet vinden in de uitvoering van Wilbert en is gekozen voor het tekenwerk van Michiel.

[...]

Voor Wilbert een grote teleurstelling vooral omdat hij ook Van der Steen heet en zo in de voetsporen treedt van Willy Vandersteen.  "Daarom!  En ook het feit dat ik met Suske en Wiske ben opgegroeid.  Ik ben wel netjes behandeld door de uitgever, hoor.  Kreeg keurig betaald.  Ook werd gevraagd of ik het verhaal toch wilde afmaken.  Misschien dat het later nog eens gebruikt wordt."

 

Het wachten en speculeren kan beginnen... :e005:

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...