Ga naar inhoud

Daarjust Onder De Scanner


Bonte

Recommended Posts

Nogal regelmatig moet ik wat scannen voor allerhande redenen, op vraag van iemand, voor een uitgave of gewoon om eens door te sturen. Iedereen zal dat wel eens voorhebben dus het zou leuk zijn om de mooie prentjes die je daarjust gescand hebt gewoon random hier te posten.

Zelf start ik met een achterkaft van een Robbedoes album omdat ik enkele pagina's moest scannen voor Balloon.

KLEURDOCUMENT051.jpg

Link naar reactie

Vandersteen-figuren in Spruit! Ik heb onlangs gesproken met Yaack, die als scenarist werkte voor de Studio's en ook een paar verhalen geschreven heeft voor Ercola. Hij vertelde dat Vandersteen ooit heel boos is geworden toen hij naar het toilet ging van de commune en merkte dat de muren volgeplakt waren met pagina's uit Suske en Wiske  :e005:

Link naar reactie

Ik had heel vroeger een vriendje op de lagere school bij wie ik vaak tussen de middag at. Hij was Vlaming, heette Koen, en had een dedicace van Kramikske. Zonder die originele tekening had ik pas veel later over dedi's geleerd en was mijn stripliefhebberij waarschijnlijk nooit zo groot geworden. Het was ook een van de eerste figuurtjes die ik probeerde na te tekenen. Ik heb het hoofdje nog altijd in de vingers. Dankjewel Koen!

Link naar reactie

Vanavond nog een laatste scan van een Buth kortverhaaltje uit De Post gewoon om te bewaren voor later want de knipsels gaan naar een verzamelaar van de Belgica. Doet me er aan denken dat ik die 300 pagina's kortverhalen voor het album nog moet doen, dat is ook voor binnenkort. Dat wordt effe zwoegen.

 

buth-belgica.jpg

Link naar reactie

Vanavond nog een laatste scan van een Buth kortverhaaltje uit De Post [...]. Doet me er aan denken dat ik die 300 pagina's kortverhalen voor het album nog moet doen, dat is ook voor binnenkort.

 

Gaat dat over de kortverhalen à la Oom Wim die Buth tekende voor 't Kapoentje?

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Dat wordt dan een (dik) album van zo'n 300 pagina's, als ik het goed begrijp.  Worden alle verhalen chronologisch opgenomen (ca. de eerste 75 dan) of wordt er een selectie gemaakt op basis van eigen voorkeur of op basis van bekendheid van de beschreven persoon?

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

Dat wordt dan een (dik) album van zo'n 300 pagina's, als ik het goed begrijp.  Worden alle verhalen chronologisch opgenomen (ca. de eerste 75 dan) of wordt er een selectie gemaakt op basis van eigen voorkeur of op basis van bekendheid van de beschreven persoon?

Ik neem enkel op hetgeen ik in originele pagina's heb, overnemen van de kranten is niet te doen vanwege de kwaliteit.

 

Wie volledige verhalen heeft in originelen mag de scans doorsturen voor opname in het boek.

Link naar reactie

Ik las deze verhalen van Buth destijds zeer graag in het Kapoentje. 

Die verhalen waren altijd leerzaam (Pasteur ed.), en soms staken er ook wrede elementen in het verhaal.

(ik herinner mij een levende verbranding in een soort rieten pop bij de Kelten)

 

Ik was nooit fan van Thomas Pips maar die levensverhalen vond ik top. 

Jammer dat ze nooit allemaal in album zijn gebundeld!

Link naar reactie
  • 2 months later...

Dit blijft toch de mooiste topic van De Reep! Mooie vondsten.

Ed, is de publicatie in Kuifje anders dan de modale albumuitgave?

Niet significant anders, hoewel er bij latere verhalen wel plaatjes gewijzigd zijn. Deze komende uitgave heeft per bladzijde ook de titelstrook van destijds en de korte inhoud van het voorafgaande. Voor mij heeft dat sterk te maken met de sfeer van het weekblad van destijds. Leest toch anders.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...