Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

[ De Klassieke Leesclub ] Het Besloten Land (Tardi)

31 leden hebben gestemd

1. 1. Na het lezen van "Het Besloten Land" van Tardi : Wordt dit boek terecht gezien als een klassieker?

• Ja
      14
    • Nee
      14
    • Geen mening
      3

Recommended Posts

a96559d0-a9cf-11e2-8bd6-d3a0f1b029c4.jpg

HET BESLOTEN LAND

Nr. 84 in de Grenzeloze Top 500 van De Stripspeciaalzaak

zie : http://www.stripspeciaalzaak.be/Toppers/GrenzelozeTop500/084_BeslotenLand.htm

Uit de ZOZOLALA : 

Het besloten land
Tardi & Forest

Uitgeverij Casterman; 193 pl.; zwart-wit

Lang voordat Jacques Tardi zich aan de verstripping van romans waagde, gaf hij beeld aan een literair scenario van collega Jean-Claude Forest. In 1979 publiceerde het duo de striproman Het besloten land, het verhaal van twee mannen die koortsachtig greep willen krijgen op hun toekomst en een vrouw die hun beider lot ongewild verbindt. 
Het plot kent twee ogenschijnlijk geheel verschillende verhaallijnen, die naast elkaar door het album lopen. Enerzijds is er de bizarre geschiedenis van Arthur Toch. Hij is een telg van verarmde adel en tracht het voorvaderlijk grondbezit terug te winnen. Het surrealistisch decor is het extreem versnipperde landgoed. Daarnaast worden de zeer voorstelbare machinaties beschreven van een zittende president die de komende verkiezingen dreigt te verliezen en daarom zijn toekomst probeert veilig te stellen. Plaats van handeling is de Franse Republiek.

BeslotenLand

Door de belangrijkste personages wordt onwaarschijnlijk veel gekletst, gefoeterd, geleuterd, jargon gebruikt en met omhaal van woorden gesproken. In het barokke taalgebruik en de inhoud van hun ellenlange verhalen, worden de verschillende karakters echter afgetekend vormgegeven. De voortgang van het verhaal wordt, ondanks de koortsachtige ijver van de twee mannelijke hoofdpersonen, vertraagd door een taaie verbale stroop. Pas aan het eind versnelt het tempo, als de aktie voor alle betrokkenen onkontroleer- baar is geworden. Maar deze traagheid heeft een duidelijke funktie. Het besloten land is een metafoor voor de geschiedenis van de menselijke beschaving. Strevend naar een volledige kontrole over het eigen bestaan, stevenen we af op een onvoorspelbare en onbeheersbare finale. Wie winnaar of verliezer zal zijn, bepaalt het grillige lot. 
Ondanks de geregiseerde traagheid is Het besloten land niet saai. Schitterende zinnetjes als: 'GOD beware ons ervoor HEM een proces aan te doen ... we hebben het al druk genoeg' of 'Altijd even achterbaks! Dat verduistert mijn post, dat sterft in het geniep... Mijn God, kennen ze dan geen grenzen?' zorgen voor strategisch gedoseerd vermaak. Kleine subplots verlevendigen het verhaal. Ook is het taalgebruik bloemrijk, inventief en naadloos passend bij de karakters. Bovenal levert de langzaam maar zeker duidelijk worden- de analogie (en de essentiële verschillen) tussen de beide verhaal- lijnen een spanningsboog op, die tot lezen blijft dwingen. 

Toch zou Het besloten land geen goede striproman zijn geweest, als het tekenwerk niet werd verzorgd door Jacques Tardi. Getraind door de behoefte om ook in zijn zelfgeschreven strips een overmaat aan informatie te geven, lukt het hem Het Besloten Land trefzeker in beeld te brengen. Handig weet hij tussen de lappen tekst door ook de kijker bezig te houden. Gebruikte uitdrukkingen en gezegden worden uitgebeeld ter verlevendiging van het verhaal. De surrealistische scènes op het landgoed zet Tardi nog eens aan door een overdaad aan afscheidingen in een sterk golvend landschap. Niet alleen illustreert hij het scenario van Forest uitstekend, ook geven zijn tekeningen ekstra informatie of andere accenten. Tardiaanse familienamen als Hartstut, Gortenteller en Valavond geven boven- dien aan, dat het scenario niet vrij is van zijn invloed. 

De twee stripreuzen Forest en Tardi hebben met Het besloten land aangetoond dat ook binnen de strip literaire pretenties waargemaakt kunnen worden zonder het eigen medium ontrouw te zijn. De diepgang van het verhaal wordt bepaald door een wisselwerking tussen tekst en tekenwerk. 
Jef Nieuwenhuis

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb de eerste vier hoofdstukken gelezen. Ga nog niets zeggen, maar ga in ieder geval verder lezen ;)

Er is een inleiding van 3 blz door Forest, die heb ik overgeslagen om niet beinvloed te worden (alhoewel ik niet weet wat er in staat).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mail ontvangen. HC moet tweede helft van volgende week toekomen. Dan heb ik nog een halve maand om 'm te lezen. Tussen al mijn achterstand door :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Na 2 vertraagde treinritten deze turf van +/- 200 blz'en en veel tekst doorgeworsteld :D

Deel dit bericht

Link naar bericht

Deze middag begonnen met lezen.  Tijdens de eerste pagina's dacht ik dat dit een miskoop van jewelste was, maar tegen het eind van het eerste hoofdstuk was ik helemaal mee.  Wel geen boek dat je in één ruk uitleest, da's zeker.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik trek 'm ook maar weer eens uit de kast. Even afwachten of ik er straks ook iets zinnigs over te melden heb maar het is in ieder geval een mooie aanleiding om 'm te herlezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

gelezen.

*SPOILERS*

De familie Toch had vroeger een heel land als eigendom. Door twisten en vooral kafkaiaanse rechterlijke beslissingen zijn de eigendommen verdeeld. Kafkaiaans verdeeld. Zo komt het dat de huidige nazaat Toch alleen de muren heeft geërfd. Omwallingen vol deuren en poorten hij als de andere eigenaars het nodig achten moet openen. Omdat het zijn muren en deuren zijn krijgt hij er wel een vergoeding voor en zo komt hij zijn dagen door en houdt hij zijn financiën in orde.

Enfin, om maar te zeggen dat deze strip zijn eigen unieke wereld schept, vol eigen logica en humor. Daar zijn voorbeelden van te over.

Het minihuisje waar Toch bijvoorbeeld woont, maar waar toch een bed en twee personen in past. Die tweede persoon komt wat later in het verhaal op de proppen in de vorm van Tanja Hartstut. En zo komt het dat je heel het verhaal ook kan lezen als een ontbolstering van een introvert iemand, iemand die de liefde eindelijk leert ontdekken.

Die meerlagigheid, de unieke wereld en het typische Tardi politiekspel maken dat ik dit met recht en rede een klassieker vind. Misschien wat veel om een 1 leessessie te behappen, maar verspreid over een dag of drie zeker de moeite waard. En makkelijk te doen omdat het verhaal in hoofdstukken is opgedeeld.

Ik ben al jaren erg kieskeurig, ik hou alleen die strips die ik meen nog te gaan herlezen, om meer 1 criteria te noemen. Op deze manier is er de laatste 5 jaar zeker de helft strips buitengegaan, maar weer evenveel binnengekomen.

Het besloten land van Tardi is zeker een blijver.

Verhaal 8/10

Tekeningen 8/10

Eindoordeel 8/10

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ook uitgelezen :)

Voor mij was het de eerste Tardi die ik las...

Het viel me op toen ik het boek voor het eerst uit de rekken van de bibliotheek haalde dat het er redelijk oud uit zag. Dit komt wel vaker voor bij boeken uit de bib... Een eerste oogopslag naar de inhoud deed dit ook bevestigen. Zoals Kuzuri reeds meldde, tekst en véél tekst in enorme tekstballonnen. Dit was voor mij een afknapper. Onterecht zo bleek later.

Nadat ik me door het voorwoord van Jean-Claude Forest worstelde kon het verhaal beginnen. In het voorwoord haalde Forest aan dat dit verhaal helemaal geen maatschappijkritiek is. Na het lezen van dit verhaal had ik er wel mijn bedenkingen bij. Of was dit een ironische noot van de auteur?

Het verhaal an sich las, ondanks de vele tekst, lekker weg - de dagelijkse avonturen van een vergeten heerser in absurde eigen kleine wereld. 

Aangezien dit voor mij de eerste aanraking met Tardi was kan ik niet vergelijken. De tekening spraken me echter weinig aan... Ik kan zwart-wit zeker pruimen maar vaak had ik de indruk dat de tekeningen me nogal 'lomp' overkwamen...

Goede boeken koop ik altijd. Dit is omwille van de tekeningen een twijfelgeval voor mij.

Deel dit bericht

Link naar bericht

We zijn al begonnen maar hebben nog tot het eind van deze maand voor het afgerond moet zijn. Ik ben net begonnen aan hoofdstuk 1. :e005:

Deel dit bericht

Link naar bericht

vonden jullie het om momenten ook erg grappig? bijna slapstick? favoriete momenten?

Ik ben nog maar halverwege de herlezing maar inderdaad zitten er van dat soort momenten in. Dat komt wat mij betreft ook door de manier van tekenen van Tardi. Bijvoorbeeld het gevecht tussen Arthur Toch en Marcel Hartstut. Dat gaat er zeer onbeholpen aan toe. De personages bewegen stijf. En wordt daardoor zeer grappig, hetgeen nog eens versterkt wordt door de wijze waarop Tania daar weer commentaar op levert. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Uitgelezen... waw.... What the fuck.... Aan de ene kant zeer absurd verhaal vol barok taalgebruik, aan de andere kant ook slim gevonden en waarschijnlijk tijdloos qua thema. Jean-Claude Forest zegt in de inleiding dat dit tien jaar voor de stripbewerking eerst als een filmscenario was bedoeld.  Het zal nooit te laat zijn om dit op pellicule te laten zetten door een even geschifte/geniale regisseur als Jean-Pierre Jeunet of Wes Anderson.  In het begin was het voor mij ferm wennen aan die rare achternamen, de krankzinnige toestanden en de theatrale wijze waarop mensen met mekaar spreken.  Ik kan me voorstellen dat 'Het Besloten Land' 35 jaar geleden revolutionair was en eigenlijk kan ik me momenteel geen strip voor de geest halen die een gelijkaardige intelligente zottigheid tentoon spreidt.  

Dit was mijn eerste Tardi en ik ben nu extra gemotiveerd om binnenkort eens 'De Stem van het Volk' of 'Loopgravenoorlog' onder handen te nemen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

De stem van het volk is ook heel andere koek. Het is de verstripping van een verhaal van Vautrin en speelt zich in hetzelfde decor af als Les Miserabeles. Persoonlijk is dit een van mijn meest favoriete Tardi strips.

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik me momenteel geen strip voor de geest halen die een gelijkaardige intelligente zottigheid tentoon spreidt

Het narrenschip, ook een wereld met een eigen logica, of azimut, maar dan zonder het wat cynische Tardi sausje.

Als je het besloten land in één woord zou moeten samenvatten is het wel cynisch vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik kan eigenlijk enkel de vorige besprekingen bijtreden het is een waanzinnig en absurd verhaal.

Arthur TOCH, laatste telg van een adelijke familie die ooit eigenaar was van een ganse onafhankelijke stadsstaat KOMMERLO heeft enkel nog de muren tussen de gronden overgehouden en voorziet in zijn levensonderhod met het tegen betaling openen van poorten tussen de familiedomeinen die hij kwijtgespeeld is. Hij wordt verliefd op Tania HARDSTUT de dochter van één van de families.

De president van het land waarin dit staatje ligt zal waarschijnlijk niet herkozen worden en stelt zijn hoop op KOMMERLO om zijn investeringen onder te brengen. Hij maakt gebruik van een verzonnen ziekte die KOMMERLO zou teisteren om daar met het leger binnen te vallen.

etc...

Je moet je afrvragen: hoe komt een mens (scenarist) daarop. Ik moest voor die verfilming ook denken aan Jeunet of Dupieux. Er zitten zeker wat maatschappijkritische achtergronden in, maar het is toch vooral het (waanzinnige) verhaal dat het doet. Heb het met veel plezier gelezen, ik vond het eerder komisch en sarcastisch. Er zijn veel tekstbalonnen, maar het is geen kleine druk, dus dat valt best mee.

Een klassieker? Ik vind het moeilijk om dat etiket ergens op te kleven, maar voor mij mag het. zeker gezien de publicatiedatum (1978).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben wel een liefhebber van de loopgravenoorlog. Zal hem binnenkort weer eens uit de kast pakken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het was voor mij de eerste Tardi die ik gelezen heb, maar ik vraag mij af of men Forest niet een beetje vergeet. Bij het Besloten Land was het vooral het verhaal dat mij bezighield en de tekeningen sloten daar perfect op aan.

Ik ga zeker Isabelle Avondrood nog lezen. Loopgravenoorlog lijkt mij een beetje te Maus (niks kwaad daarover gewoon niet mijn ding).

PS: deze valt weldra in mijn bus. Moet ik eerst de strips lezen of maakt het niet uit?

the-extraordinary-adventures-of-adele-bl

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...