Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
gast

[ De Klassieke Leesclub ] Het Besloten Land (Tardi)

31 leden hebben gestemd

1. 1. Na het lezen van "Het Besloten Land" van Tardi : Wordt dit boek terecht gezien als een klassieker?

• Ja
      14
    • Nee
      14
    • Geen mening
      3

Recommended Posts

Loopgravenoorlog lijkt mij een beetje te Maus (niks kwaad daarover gewoon niet mijn ding).

Toch maar proberen zou ik zeggen. Het gaat in deze boeken over een andere oorlog  :e012:

En de vertel- en tekenstijl zijn compleet verschillend!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het was voor mij de eerste Tardi die ik gelezen heb, maar ik vraag mij af of men Forest niet een beetje vergeet. Bij het Besloten Land was het vooral het verhaal dat mij bezighield en de tekeningen sloten daar perfect op aan.

Ik ga zeker Isabelle Avondrood nog lezen. Loopgravenoorlog lijkt mij een beetje te Maus (niks kwaad daarover gewoon niet mijn ding).

PS: deze valt weldra in mijn bus. Moet ik eerst de strips lezen of maakt het niet uit?

the-extraordinary-adventures-of-adele-bl

Die actrice is te mooi.

Lees eerst de strips.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Loopgravenoorlog lijkt mij een beetje te Maus (niks kwaad daarover gewoon niet mijn ding).

Toch maar proberen zou ik zeggen. Het gaat in deze boeken over een andere oorlog  :e012:

maus is echt een geweldig boek, vol symboliek ook, loopgravenoorlog mist finesse.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb nog veel te veel liggen wat ik nog moet lezen. Als Avondrood er nog bijkomt zal het al genoeg zijn :e003:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb 'm ook weer uit. Niet voor de eerste keer. En weer met plezier gelezen.

Interpretatie van het verhaal vind ik echter lastig. Misschien is dat ook niet de bedoeling en is het gewoon bedoeld als een wat absurd en bij momenten humoristisch verhaal zonder diepere lagen. Toch ben ik wel geneigd die er in te zien.

Zoals bijvoorbeeld het thema outsider/eenling versus de groep. Zowel Arthur als Tania zijn outsiders die tegenover de groep bewoners van het Besloten Land staan. Weliswaar op een totaal verschillende manier. Arthur is een outsider door omstandigheden. Zijn familieverleden heeft hem buiten de groep geplaatst en echt gelukkig lijkt hij daar niet mee. Tania is heel anders. Een vrijgevochten jonge vrouw die geen blad voor haar mond neemt en juist niet bij de groep wil horen.

En hoe reageert de groep? Zoals te verwachten, met geweld.

Een ander aspect dat opvalt is de rol van de politiek/politici. De politiek komt er, het zal geen verrassing zijn met deze auteurs, slecht van af. De politiek gaat voor eigen gewin en dat daar slachtoffers bij vallen is jammer maar geen reden om anders te handelen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik weet niet hoe je het spoileralert moet instellen  :e008:

Inmiddels het Besloten Land geheel uitgelezen.

Ik denk dat het zo'n 15 jaar geleden is dat ik dit boek voor het eerst las. Het verhaal heeft veel bizarre scenes, (het zinken van de kruidenier/postboot, het woonhuis op de muur, de onweersbui die dit huisje geheel laat overstromen, de bewoners die in carnavalskleding Arthur willen verjagen, het einde van het verhaal enz...) die het geheel tot een vermakelijk geheel maken. Het verhaal is er dan ook zeker géén waar er 13 van in een dozijn gaan.

Het tekenwerk van Tardi voegt veel toe aan de surrealistische verhaallijn. De hoofdfiguren van Tardi lijken vaak op elkaar. Zo lijkt Tania op Isabelle Avondrood en Arthur Toch op Alexander Morgendauw en Sergei Lommerijk (IJsdemon).

Sergei heeft met Arthur gemeenschappelijk dat ze een turn maken van anti-held naar schurk..

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik weet niet hoe je het spoileralert moet instellen   :e008:

Kies "Meer berichtopties"

3e icoon - Speciale BB code
Kies "Spoiler"
Vul de te maskeren tekst in het invulvak
Druk op OK

Deel dit bericht

Link naar bericht

Met veel plezier herlezen, de eerste lezing was al een hele tijd geleden.

Terechte klassieker? Absoluut.

(Mogelijks volgt een dezer nog een uitgebreider bespreking.)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Terechte klassieker? Absoluut.

De vraag is natuurlijk wat een klassieker is. Ik citeer wikipedia:

Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie.

Het gebruik van de term klassieker kan een subjectief waardeoordeel vormen, wat voor de één een klassieker is, is voor iemand anders een nieuwe ervaring of productkwaliteit. Het werk hoeft niet per se uit een oudere tijd te komen om als "klassieker" bestempeld te worden, men kan ook spreken van een "moderne klassieker".

Deel dit bericht

Link naar bericht

Geen idee. Ik bedoel maar te zeggen dat bij de vraag of iets een klassieker is het (volgens mij) niet alleen om smaak zou moeten gaan. Ik beschouw Kuifje als een klassieker. maar ik vind er helemaal niets aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De vraag is natuurlijk wat een klassieker is. Ik citeer wikipedia:

Een klassieker is iets dat een alomtegenwoordig en uniek symbool is van een vergane tijd, hoofdzakelijk vanwege inherente kwaliteit of representatieve status, vaak beschouwd met gevoel van nostalgie.

Het gebruik van de term klassieker kan een subjectief waardeoordeel vormen, wat voor de één een klassieker is, is voor iemand anders een nieuwe ervaring of productkwaliteit. Het werk hoeft niet per se uit een oudere tijd te komen om als "klassieker" bestempeld te worden, men kan ook spreken van een "moderne klassieker".

sta me toe dat een nogal ongelukkige definitie te vinden (wp is natuurlijk ook maar een hobbyprojectje).

Maar goed, uw opmerking is natuurlijk terecht. Zodus iets uitgebreider over Het Besloten Land: enerzijds vind ik het terecht en logisch dat het als een klassieker beschouwd wordt (we denken nog na over een goede definitie daarvoor :) ), anderzijds vind ik het ook nog eens een erg goede strip.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat doet mij denken aan de beste definitie voor 'kunst': iets is kunst als het in een museum hangt.

Bij uitbreiding: een strip is een klassieker als hij door één van de leden van het meest deskundige stripforum genomineerd wordt :D

ps is strip m of v.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nou, met recht is dit een klassieker, om redenen die al door diverse mensen zijn aangehaald in dit topic.
Het verhaal kan al dan niet geinterpreteerd worden als het hebben van diepere betekenissen, hoe dan ook, ik denk dat het buiten discussie staat dat

Tardi hier een prachtwerk heeft afgeleverd (doch niet zo imposant als The war of the Trenches)

Deel dit bericht

Link naar bericht

sta me toe dat een nogal ongelukkige definitie te vinden (wp is natuurlijk ook maar een hobbyprojectje).

Maar goed, uw opmerking is natuurlijk terecht. Zodus iets uitgebreider over Het Besloten Land: enerzijds vind ik het terecht en logisch dat het als een klassieker beschouwd wordt (we denken nog na over een goede definitie daarvoor :) ), anderzijds vind ik het ook nog eens een erg goede strip.

Je hebt volkomen gelijk. En ook in mijn opinie is Het Besloten Land een klassieker.

Het ging mij er meer om dat het lastig is om te bepalen of iets een klassieker is als we niet eerste een definitie voor een klassieker vaststellen. Nu oordelen mensen waarschijnlijk vooral op basis van smaak. En ach, dat is ook geen probleem natuurlijk dus laat het maar lekker zo. :e002:  

Deel dit bericht

Link naar bericht

echt? Na Isabelle is dit eigenlijk mijn favoriete Tardi, met op de derde plaats Dodelijke spelletjes.

Ja hoor, echt waar :e005:

Van Isabelle vind ik vooral de eerste 4 albums erg goed. De IJsdemon staat ook hoog op mijn lijstje. Besloten land komt op nr 4. Dodelijke spelletjes ken ik (nog) niet..

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heeft elke editie zo'n uitleggerig stuk aan het begin van de strip? (Waarin gezegd wordt dat het niet politiek is, BV)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heeft elke editie zo'n uitleggerig stuk aan het begin van de strip? (Waarin gezegd wordt dat het niet politiek is, BV)

Ik heb de originele, daar zit die toch bij. Ik vond het wel interessant om achteraf te lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

echt? Na Isabelle is dit eigenlijk mijn favoriete Tardi, met op de derde plaats Dodelijke spelletjes.

En De Verloedering dan? Voor mij een perfecte symbiose van wat Tardi is ( wat detective, wat vreemd, wat geschiedenis, wat maatschappijkritiek )

Deel dit bericht

Link naar bericht

Iedereen heeft het altijd over een 'Tardi', maar voor mij is het toch een 'Forest' die Tardi getekend heeft  :e007:

maar ik heb 'm nog niet uit, dus  :ph34r:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...