Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

[ De Klassieke Leesclub ] Het Besloten Land (Tardi)

31 leden hebben gestemd

1. 1. Na het lezen van "Het Besloten Land" van Tardi : Wordt dit boek terecht gezien als een klassieker?

• Ja
      14
    • Nee
      14
    • Geen mening
      3

Recommended Posts

Iedereen heeft het altijd over een 'Tardi', maar voor mij is het toch een 'Forest' die Tardi getekend heeft  :e007:

maar ik heb 'm nog niet uit, dus  :ph34r:

Klopt. Bij comics is (lijkt?) de scenarist juist vaak veel belangrijker. Hoe zou dat komen?

Overigens ademt Het Besloten Land wel helemaal de sfeer van een Tardi. Hij had 'm bijna zelf geschreven kunnen hebben denk ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik wierp het maar even in de groep ;)

Vanavond verder lezen. De eerste twee hoofdstukken eergisteren vielen me wat zwaar, maar gisteren vond ik het al heel wat leuker (3 & 4).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb de originele, daar zit die toch bij. Ik vond het wel interessant om achteraf te lezen.

Ik heb ook de originele. Hoewel ik het als eerste gelezen heb, zou ik dat precies liever niet gedaan hebben (of pas achteraf), dus ik vroeg me af of het in alle edities aanwezig is (en zo ja, waarom)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Om me te ergeren. Misschien daardoor dat ik ook hoofdstukken 1 & 2 wat met tegenzin gelezen heb. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Geen bespreking van mij, of beoordeling. 

Ik geraak er niet door, heb 'm dus niet volledig gelezen, en is alweer verkocht. Meer ga ik er niet over zeggen, want dat zou niet eerlijk zijn tov het boek. 

Laat me zeggen "dat het niks voor mij is" en het daarbij houden. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Geen bespreking van mij, of beoordeling. 

Ik geraak er niet door, heb 'm dus niet volledig gelezen, en is alweer verkocht. Meer ga ik er niet over zeggen, want dat zou niet eerlijk zijn tov het boek. 

Laat me zeggen "dat het niks voor mij is" en het daarbij houden.

Waarom eigenlijk? Als iedereen enkel maar strips gaat bespreken die hij zelf goed vindt is er geen bal aan.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Omdat ik 'm niet heb uitgelezen.

Ik vind al zolang als ik op de Reep kom: als ik een boek niet heb uitgelezen, dan zwijg ik er verder over. Want ik heb geen volledig beeld. (nu ja, er zijn uitzonderingen te vinden  ;) maar niet heel veel)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind al zolang als ik op de Reep kom: als ik een boek niet heb uitgelezen, dan zwijg ik er verder over. Want ik heb geen volledig beeld. (nu ja, er zijn uitzonderingen te vinden  ;) maar niet heel veel)

Als je de eerste 40 blz van Het Besloten Land slecht vond ga je de rest ook slecht vinden. En dat is zo voor de meeste strips (tenzij er plotseling een andere scenarist of tekenaar komt).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind al zolang als ik op de Reep kom: als ik een boek niet heb uitgelezen, dan zwijg ik er verder over. Want ik heb geen volledig beeld.

Nou, als je een boek waarin je begint niet wilt uitlezen, dan is er toch een reden voor? Als je het na één p. al aan de kant zou leggen, zou ik begrijpen dat je er liever over zwijgt. Al is het mij ook al overkomen dat ik al na een bladzijde iets aan de kant wou leggen, en het is na die eerste blz ook nooit meer goed gekomen tussen mij en dat boek. Maar ik vind niet dat het automatisch betekent dat je er geen zinnig woord over kunt zeggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als je de eerste 40 blz van Het Besloten Land slecht vond ga je de rest ook slecht vinden. En dat is zo voor de meeste strips (tenzij er plotseling een andere scenarist of tekenaar komt).

De eerste 40 vond ik inderdaad al niks voor mij. Slecht is iets anders. 

Ik heb het nog 100 blz volgehouden, maar het was echt sleuren. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nou, als je een boek waarin je begint niet wilt uitlezen, dan is er toch een reden voor? Als je het na één p. al aan de kant zou leggen, zou ik begrijpen dat je er liever over zwijgt. Al is het mij ook al overkomen dat ik al na een bladzijde iets aan de kant wou leggen, en het is na die eerste blz ook nooit meer goed gekomen tussen mij en dat boek. Maar ik vind niet dat het automatisch betekent dat je er geen zinnig woord over kunt zeggen.

Aangezien ik er echt moeite mee had, en ik 'm dus niet uitgelezen heb, ga ik er echt niet veel zinnigs over kunnen zeggen. Ik heb er geen vat op. Dan zwijg ik liever. 

Er zijn slechte strips die ik wel uitgelezen krijg, en daar kan ik dan mijn mening over geven. Maar HBL is géén slechte strip, laat dat duidelijk zijn. Alleen: ik krijg 'm met de beste wil van de wereld niet uitgelezen. 

Het is een typisch geval van allegorie op zijn Frans (*). Ik ben zo al geen fan van allegorieën, en hier kan ik ook mijn ongeloof niet opzij zetten. Komt daar nog bij dat ze er vanalles bijsleuren, zaken die er op zich eigenlijk niks mee te maken hebben, maar in de 70s provoceerde men nu eenmaal graag. 

Ook: veel te veel tekst (en te veel tussen haakjes (sic)). Wat mij betreft heeft dat de tand des tijds niet doorstaan en is het voor mij dus geen klassieker. 

Ieder personage praat ook op dezelfde manier. Precies of ze hebben geen persoonlijkheid.

De tekeningen vond ik wel zeer goed. 

En meer ga ik er echt niet over zeggen, want ik las 'm dus niet uit :)

Ik weet nog niet of ik in uw poll "geen klassieker" of "geen mening" ga stemmen. :P

(*) eerst iets ongeloofbaars (tja, kvind geen ander woord) maken, en dan overdrijven. Er zijn veel dingen die ik wel kan geloven en in meegaan in de SF of de fantasy, maar om de één of andere reden heb ik hier zware problemen mee. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Aangezien ik er echt moeite mee had, en ik 'm dus niet uitgelezen heb, ga ik er echt niet veel zinnigs over kunnen zeggen. Ik heb er geen vat op. Dan zwijg ik liever. 

Er zijn slechte strips die ik wel uitgelezen krijg, en daar kan ik dan mijn mening over geven. Maar HBL is géén slechte strip, laat dat duidelijk zijn. Alleen: ik krijg 'm met de beste wil van de wereld niet uitgelezen. 

Het is een typisch geval van allegorie op zijn Frans (*). Ik ben zo al geen fan van allegorieën, en hier kan ik ook mijn ongeloof niet opzij zetten. Komt daar nog bij dat ze er vanalles bijsleuren, zaken die er op zich eigenlijk niks mee te maken hebben, maar in de 70s provoceerde men nu eenmaal graag. 

Ook: veel te veel tekst (en te veel tussen haakjes (sic)). Wat mij betreft heeft dat de tand des tijds niet doorstaan en is het voor mij dus geen klassieker. 

Ieder personage praat ook op dezelfde manier. Precies of ze hebben geen persoonlijkheid.

De tekeningen vond ik wel zeer goed. 

En meer ga ik er echt niet over zeggen, want ik las 'm dus niet uit :)

Ik weet nog niet of ik in uw poll "geen klassieker" of "geen mening" ga stemmen. :P

(*) eerst iets ongeloofbaars (tja, kvind geen ander woord) maken, en dan overdrijven. Er zijn veel dingen die ik wel kan geloven en in meegaan in de SF of de fantasy, maar om de één of andere reden heb ik hier zware problemen mee. 

Je hebt er al meer over gezegd dan de meeste anderen.... :e005:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je hebt er al meer over gezegd dan de meeste anderen.... :e005:

Inderdaad, dat was een goede bespreking van Kuzuri :e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Inderdaad, dat was een goede bespreking van Kuzuri  :e007:

Twas in een rapke, tussen twee dossiers op't werk. ;)

Maar goed zou ik ze toch niet noemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Loopgravenoorlog is heel andere koek. Dat is realistisch en weinig hoopvol. Je zou het zelfs deprimererend kunnen noemen. Ik werd al niet vrolijk van de beschrijving van de woonsituatie van een van de karakters voor die oorlog..

De Grote Slachting is nog harder dan Loopgravenoorlog  

http://www.stripspeciaalzaak.be/PHP/besprekingen/index.php?module=album&id=3519

Stem van het Volk vond ik maar niets. Dan veel liever een goede ouwe Nestor Burma, of De Verloedering, of West Coast Blues, of De Kakkerlakkenkiller, of...   

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het was voor mij de eerste Tardi die ik gelezen heb, maar ik vraag mij af of men Forest niet een beetje vergeet. Bij het Besloten Land was het vooral het verhaal dat mij bezighield en de tekeningen sloten daar perfect op aan.

Ik ga zeker Isabelle Avondrood nog lezen. Loopgravenoorlog lijkt mij een beetje te Maus (niks kwaad daarover gewoon niet mijn ding).

PS: deze valt weldra in mijn bus. Moet ik eerst de strips lezen of maakt het niet uit?

the-extraordinary-adventures-of-adele-bl

Als je de film hebt gezien, kun je ons dan iets laten weten?

Het is dezelfde regisseur van de Michel Vaillant-film, maar die schijnt te zijn tegengevallen.

Het is ook de regisseur die Ravian verfilmt: Luc Beson.

Beson is een grote naam in de Franse film. Niet ten onrechte. Hij leverde Le Grand Bleu en Léon af, net als The Fifth Element en Taxi. Hij lijkt overal bij betrokken te zijn. Als je nooit met Luc Besson hebt gewerkt, direct of indirect, heb je nooit voor Franse films gewerkt, zelfs niet voor Waalse films.

De Michel Vaillant heb ik ooit ontleend, maar hij draaide niet af op mijn computer. Volgens mij was de schijf beschadigd. De verhuurder beweerde dat er iets aan de software van mijn computer scheelde. Maar andere films kon ik wel bekijken. Hij had ook ooit eens beweerd dat een film niet goed werd weergegeven doordat er een chip in mijn computer ontbrak. De zot. Ik heb daar toen wekenlang niets meer ontleend.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...