Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

[ De Klassieke Leesclub ] Het Besloten Land (Tardi)

31 leden hebben gestemd

1. 1. Na het lezen van "Het Besloten Land" van Tardi : Wordt dit boek terecht gezien als een klassieker?

• Ja
      14
    • Nee
      14
    • Geen mening
      3

Recommended Posts

Als je de film hebt gezien, kun je ons dan iets laten weten?

Het is dezelfde regisseur van de Michel Vaillant-film, maar die schijnt te zijn tegengevallen.

Het is ook de regisseur die Ravian verfilmt: Luc Beson.

Beson is een grote naam in de Franse film. Niet ten onrechte. Hij leverde Le Grand Bleu en Léon af, net als The Fifth Element en Taxi. Hij lijkt overal bij betrokken te zijn. Als je nooit met Luc Besson hebt gewerkt, direct of indirect, heb je nooit voor Franse films gewerkt, zelfs niet voor Waalse films.

De Michel Vaillant heb ik ooit ontleend, maar hij draaide niet af op mijn computer. Volgens mij was de schijf beschadigd. De verhuurder beweerde dat er iets aan de software van mijn computer scheelde. Maar andere films kon ik wel bekijken. Hij had ook ooit eens beweerd dat een film niet goed werd weergegeven doordat er een chip in mijn computer ontbrak. De zot. Ik heb daar toen wekenlang niets meer ontleend.

Hij is ondertussen toegekomen, ga hem waarschijnlijk dit weekend bekijken (ga toch geen tijd hebben om de strips te lezen). Van Besson heb ik al wat gezien (maar lang niet alles). Is een een mixed bag. Fifth Element en Léon vond ik heel goed. Angel-A was dan weer een heel vervelende film. Lucy staat nog op mijn lijstje.

Hij heeft ook een hoop geproduced en geschreven. De Transporters en Takens vind ik commerciële rotzooi. Michel Valliant heb ik nog niet gezien.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als slechts 50% 'ja' stemt, is het dan een klassieker of niet? ;)
Die 'geen mening' geeft een vertekend beeld, vind ik. Is het niet de bedoeling dat mensen stemmen die 'm gelezen hebben? (of in mijn geval: bijna gelezen hebben :P )

Dus: ja, of nee? 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ben bezig met Besloten Land, lag al weer zo'n 30 jaar(!) ongelezen in de kast... ik bedoel, ooit 30 jaar wel een keer gelezen en een keer herlezen maar niet tot verder dan de helft gekomen, kwam nog een plaatje van 30 jaar terug tegen dat ik toentertijd als bladwijzer had gebruikt. T'is me nu in ieder geval wel gelukt verder te komen

Maar even over de film. Het is een beetje een mengelmoesje van de eerste 3 of 4 isabella avondrood avonturen. Verder vond ik de film typisch Frans, een beetje flauwe humor, zoals in de Asterix en Obelix films. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als slechts 50% 'ja' stemt, is het dan een klassieker of niet? ;)

Die 'geen mening' geeft een vertekend beeld, vind ik. Is het niet de bedoeling dat mensen stemmen die 'm gelezen hebben? (of in mijn geval: bijna gelezen hebben :P )

Dus: ja, of nee? 

50% ja en 25% "geen mening" en slechts 25% "njet".

Dus, ja, dit lijkt heel erg op een klassieker.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb me door het besloten land geworsteld, inclusief (achteraf) het voorwoord! Het is/was toch wel, ondanks de lichtheid van het verhaal, een zware bevallng. Vooral door de soms wat lange monologen, laat het zich lastig lezen. Ik moest achteraf toch ook nog aan mijn commentaar op de Isabella Avondrood-film denken. Wat ik daar zeg over de flauwe Franse humor. Die zie je hier ook terug in bijvoorbeeld het belachelijk maken van de macht (en wetenschap en burgerlijkheid). Bij mij werkt dit in een film storend, maar in een strip kan ik dat prima verteren en amuseert het mij zelfs. En al met al sluit ik anti helden als ARTHUR TOCH, maar ook zijn evenknie SANDER MORGENDAUW eenvoudig in mijn armen. En bovenal zijn er dan wel de mooie tekeningen van Tardi.

Al met al is het voor mij toch geen geen klassieker. Nog los van de definitie van een klassieker (Wie?), stel ik me dan de vraag: Welke strip van Tardi verdient dan wel het predikaat klassieker? Heeft Tardi 'Klassiekers' geschreven. Voor mij is er dan toch maar 1 kandidaat en dat is de Isabella Avondrood reeks. Moest het van een one-shot moeten komen, zouden De IJsdemon of Loopgravenoorlog bij mij eerder in aanmerking komen dan Het Besloten Land..

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als in hem nu niet gelezen heb maar al wel 2x vroeger mag ik dan ook meestemmen?

Alleen als je nog weet waar het verhaal over gaat en wat je er van vond  :e012: .

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als ik iets 2x uit lees dan betekent dat dat ik het heel erg goed vond. Er zijn echter ook strips die ik een eerste keer niet uitgelezen krijg, na een tijdje nog eens probeer en helaas met het zelfde effect. Het Besloten Land hoort bij de eerste. Iets zoals de School der wreedheid bij de tweede categorie.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De eerste Isabelle Avondrood was de confrontatie met een tekenstijl die heel onbeholpen leek, maar in werkelijkheid erg efficiënt was en heel goed paste bij het krankzinnige universum van Isabelle Avondrood, inclusief de parodieën die erin zaten.

Toen las ik Morgendauw, en daarin kwam de stijl nog veel meer tot zijn recht.

Wist je dat de redactie van Tintin/Kuifje boze brieven kreeg van moeders die het abonnement wilden opzeggen omdat hun bonte keerzenkinderen nachtmerries overhielden aan Isabelle Avondrood?

Dus misschien is Morgendauw/Het gebroken geweertje een betere kandidaat als klassieker dan Het Besloten Land.

Het Besloten Land, De Verloedering, De stem van het volk (die reeks heb ik, en net die kozen ze niet ... grrr...) ... Het zijn stuk voor stuk goede albums. De Verloedering is bijv. een geweldige parodie op hypocrisie en op de manier waarop de media de werkelijkheid verdraait.

Maar het blijven allemaal albums die in de eerste plaats bevestigen wat Tardi al bewees met Isabelle Avondrood.

En ook: Het Besloten Land is geen Tardi, maar een Forest-annex-Tardi. Wat niet betekent dat het geen klassieker kan zijn.

Het is dus al bij al een moeilijke keuze: voor mij blijft Isabelle Avondrood de ontdekking van de verrassende tekenstijl van Tardi. Morgendauw/Het gebroken geweertje blijft het eerste album waarin die stijl ten volle toonde wat je ermee kon doen.

De latere albums zijn daar gewoon de evolutie van. De eerste keer dat ik De Verloedering las, was ik zelfs wat teleurgesteld. Met Het Besloten Land gold dat ergens ook. Maar bij herlezing (niet gedaan, omdat ik het album niet heb) zou ik het best wel eens meer kunnen gaan waarden, zoals ook gebeurde met De Verloedering.

Dus: klassieker?

Tardi heeft zo veel goed werk afgeleverd, dat hij als scenarist-tekenaar dé leverancier van klassieker-grondstof is.

Maar als Morgendauw/Het Gebroken Geweertje was voorgesteld, had ik misschien met meer overtuiging "ja" gestemd. Een klassieker moet toch een beetje een album zijn dat iets in gang zet, en dat deed Het Besloten Land niet.

Nu onthoud ik me van stemming om technische redenen: ik heb het niet herlezen ter gelegenheid van onze poll. En daarom vind ik dat ik geen recht van stemmen heb. Ook niet voor "geen mening".

Volgende keer een andere Tardi?

(barst: Morgendauw/Het Gebroken Geweertje heb ik ook niet!)

Deel dit bericht

Link naar bericht

50% ja en 25% "geen mening" en slechts 25% "njet".

Dus, ja, dit lijkt heel erg op een klassieker.

Ja, mijn eerste vraag moest er eigenlijk niet bij. 

Mijn punt was dat 'geen mening' hier eigenlijk geen plaats heeft (en voor mij komt 'geen mening' ook negatief over: het zal me worst wezen of dit boek... I don't care, pfft). 

Het is geen enquête of wetenschappelijk onderzoek. Men stelt de vraag of het boek een klassieker is aan mensen die het gelezen hebben voor de club. Dus ofwel vond je het wel een klassieker, ofwel niet. ja of nee dus. Een poll maw :)

'geen mening' vertekent dus de uitslag volledig. Iemand die het boek niet gelezen heeft, heeft ook geen mening. Ik zeg niet dat er gestemd wordt door mensen die het niet lazen, maar (euh) ik ga stoppen of ik schrijf mezelf vast. Wat ik bedoel, staat er al ... end rant.  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Is alles van Isabelle Avondrood nog vlot verkrijgbaar?

ik dacht het wel, 9 delen totnogtoe en zeker een aanrader, een reeks die ik nooit zal wegdoen en dat zegt heel veel.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben verbaasd dat momenteel zeven mensen dit boek geen klassieker vinden, tegenover elf wel.

Mijn persoonlijke conclusie is dat het geen klassieker blijkt te zijn.

Teveel stemmen nee en geen mening.

Ik vind dat een boek, voor een klassieker te zijn, nagenoeg uitsluitend 'ja' moet krijgen.

Ik vraag mij af hoe er gestemd zou worden voor 'Het gele teken'.

Zo'n boek kun je goed of slecht vinden, maar dat is niet de vraag.

Maar 'Het gele teken' is onmiskenbaar een klassieker,

Deel dit bericht

Link naar bericht

'Het Gele Teken' is in mijn ogen geen klassieker omdat het hopeloos verouderd is, onleesbare saaiheid.  Een klassieker wordt in mijn ogen gekenmerkt door een zekere tijdloosheid. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben verbaasd dat momenteel zeven mensen dit boek geen klassieker vinden, tegenover elf wel.

Mijn persoonlijke conclusie is dat het geen klassieker blijkt te zijn.

Teveel stemmen nee en geen mening.

Ik vind dat een boek, voor een klassieker te zijn, nagenoeg uitsluitend 'ja' moet krijgen.

Ik vraag mij af hoe er gestemd zou worden voor 'Het gele teken'.

Zo'n boek kun je goed of slecht vinden, maar dat is niet de vraag.

Maar 'Het gele teken' is onmiskenbaar een klassieker,

Ik ben verbaasd dat er 18 stemmers zijn. Ik wacht nog altijd op hun bespreking :D

Serieus: anonieme polls zijn bull. Laat gewoon iedereen zijn mening zeggen en maak dan het optelsommetje.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vind het ook knap dat er 18 stemmen maar goed.

een klassieker moet voor mij tijdloos of invloedrijk zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

'Het Gele Teken' is in mijn ogen geen klassieker omdat het hopeloos verouderd is, onleesbare saaiheid.  Een klassieker wordt in mijn ogen gekenmerkt door een zekere tijdloosheid. 

Tja, het ziet er naar uit dat er geen enkel boek bestaat dat iedereen een klassieker vindt!

(Die onleesbare saaiheid hebben al de albums van Blake en Mortimer vind ik.)

Maar goed, Als een klassieker de tijd moet doorstaan bestaat er weinig dat daaraan voldoet.

Wat ik opmerk bij mezelf is dat sommige humorstrips leesbaar blijven. Bijvoorbeeld vroege Nero's.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tja, het ziet er naar uit dat er geen enkel boek bestaat dat iedereen een klassieker vindt!

(Die onleesbare saaiheid hebben al de albums van Blake en Mortimer vind ik.)

Maar goed, Als een klassieker de tijd moet doorstaan bestaat er weinig dat daaraan voldoet.

Wat ik opmerk bij mezelf is dat sommige humorstrips leesbaar blijven. Bijvoorbeeld vroege Nero's.

Ik heb al gezegd dat ik het moeilijk heb met het etiket 'klassieker'. Het Gele Teken is in ieder geval een icoon.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik was natuurlijk ( ;) ) een beetje aan het provoceren : die strip heeft zijn cultuurhistorisch belang en de cover blijft iconisch.  Maar de strip zelf zal waarschijnlijk enkel een oudere generatie aanspreken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Is alles van Isabelle Avondrood nog vlot verkrijgbaar?

Volgens stripweb.be zijn ze allemaal nog in het Nederlands voorradig bij de uitgever, maar ze zijn tegenwoordig wel als HC, terwijl het vroeger SC's waren.

Er is ook nog "Vaarwel Morgendauw", 60 p's, waarover op Stripweb.be staat: "Deze uitgave bevat ook Het gebroken geweertje, net als Vaarwel Morgendauw een klassieker in het oeuvre van een groot stripmaker."

Héhé.... klassieker....

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ben verbaasd dat er 18 stemmers zijn. Ik wacht nog altijd op hun bespreking :D

Serieus: anonieme polls zijn bull. Laat gewoon iedereen zijn mening zeggen en maak dan het optelsommetje.

Ok, ik beken schuld... 't is dat ik niet zo welbespraakt ben, en dus liever geen uitgebreide besprekingen maak, maar ik vind 'het besloten land' wel een klassieker. Omdat Zwendel eigenlijk wel gelijk heeft wat anonieme polls betreft ga ik eens out on a limb...

Argumentatie:

1. Het verhaal in zijn tijdsgeest : in 1979 (you had to be there :) ) had deze strip toch een serieuze indruk nagelaten.  Het scenario baadt in de sfeer van het Franse surrealisme van Jarry, Appolinaire en Ionesco. Dat was in de late jaren 70 en begin 80 wel nog salonfähig, men vertrekt vanuit een aantal absurde premissen, en van daaruit ontwikkelt zich het verhaal via een intern coherente logica. ( je vindt dat trouwens ook nog terug in recenter werk zoals Mechanisch Land, Azimut e.d. ). Wel is waar dat niet iedereen dat even goed smaakt, maar dat staat los van de intrinsieke kwaliteiten van het scenario.  Kafka is ook niet voor iedereen, maar 'het proces' en ' de gedaanteverwisseling' zijn toch wel klassiekers te noemen ?

2. Het verhaal bevat een aantal iconische figuren, scènes en ideeën :  de obstinate Arthur Toch die zich, na zich losgemaakt te hebben van zijn obsessie met het terugwinnen van zijn landgoed, zich verliest in een obsessie voor Tania kan toch tellen als antiheld.  En Tania is toch ook een mooi personage , de aandacht zoekende pre-twen die slachtoffer wordt van haar eigen manipulaties... De term ' de koorts van het tekort' is voor mij ook zo'n trouvaille die de tand des tijds heeft doorstaan. Ik gebruik die uitdrukking nu nog regelmatig om het 'nooit genoeg' gedrag te omschrijven.

En de scène waarin een vrolijke snaak, profiterend van een zuchtje wind, zijn neus tussen de billen van Tania steekt vind ik memorabel genoeg om als een classic te beschouwen ( zo'n beetje als de boterscène in 'Last Tango in Paris', maar dan wat softer).  Nu lijkt dat misschien wat minnetjes, maar early eighties konden we ons daar vrolijk over maken :) ... )

3. De samenwerking van Forest en Tardi op zich geeft de de strip al meteen al een flinke voorsprong op de 'classic' score track.  De incidentele samenwerking van twee zo'n giganten, da's dikwijls al een goeie indicator van een klassieker, als dat dan bevestigd wordt door het werk zelf dan versterkt dat het 'kassieker' gehalte toch vind ik.

Ik vermoed dat er best nog een pak argumenten te vinden zijn, maar dit zijn voor mij zowat de meest relevante.

Voila, my two cents, fwiw.:)

Grtz

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik zal morgen, tijdens mijn volgende stripwinkelbezoek, eens naar de Tardi-strips gaan koekeloeren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Lord of Indifference, voor iemand die prat gaat op zijn onverschilligheid weet je het wel zeer goed/mooi te verwoorden.  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ok, ik beken schuld... 't is dat ik niet zo welbespraakt ben, en dus liever geen uitgebreide besprekingen maak, maar ik vind 'het besloten land' wel een klassieker. Omdat Zwendel eigenlijk wel gelijk heeft wat anonieme polls betreft ga ik eens out on a limb...

Argumentatie:

1. Het verhaal in zijn tijdsgeest : in 1979 (you had to be there :) ) had deze strip toch een serieuze indruk nagelaten.  Het scenario baadt in de sfeer van het Franse surrealisme van Jarry, Appolinaire en Ionesco. Dat was in de late jaren 70 en begin 80 wel nog salonfähig, men vertrekt vanuit een aantal absurde premissen, en van daaruit ontwikkelt zich het verhaal via een intern coherente logica. ( je vindt dat trouwens ook nog terug in recenter werk zoals Mechanisch Land, Azimut e.d. ). Wel is waar dat niet iedereen dat even goed smaakt, maar dat staat los van de intrinsieke kwaliteiten van het scenario.  Kafka is ook niet voor iedereen, maar 'het proces' en ' de gedaanteverwisseling' zijn toch wel klassiekers te noemen ?

2. Het verhaal bevat een aantal iconische figuren, scènes en ideeën :  de obstinate Arthur Toch die zich, na zich losgemaakt te hebben van zijn obsessie met het terugwinnen van zijn landgoed, zich verliest in een obsessie voor Tania kan toch tellen als antiheld.  En Tania is toch ook een mooi personage , de aandacht zoekende pre-twen die slachtoffer wordt van haar eigen manipulaties... De term ' de koorts van het tekort' is voor mij ook zo'n trouvaille die de tand des tijds heeft doorstaan. Ik gebruik die uitdrukking nu nog regelmatig om het 'nooit genoeg' gedrag te omschrijven.

En de scène waarin een vrolijke snaak, profiterend van een zuchtje wind, zijn neus tussen de billen van Tania steekt vind ik memorabel genoeg om als een classic te beschouwen ( zo'n beetje als de boterscène in 'Last Tango in Paris', maar dan wat softer).  Nu lijkt dat misschien wat minnetjes, maar early eighties konden we ons daar vrolijk over maken :) ... )

3. De samenwerking van Forest en Tardi op zich geeft de de strip al meteen al een flinke voorsprong op de 'classic' score track.  De incidentele samenwerking van twee zo'n giganten, da's dikwijls al een goeie indicator van een klassieker, als dat dan bevestigd wordt door het werk zelf dan versterkt dat het 'kassieker' gehalte toch vind ik.

Ik vermoed dat er best nog een pak argumenten te vinden zijn, maar dit zijn voor mij zowat de meest relevante.

Voila, my two cents, fwiw. :)

Grtz

Niet zo welbespraakt zeg je dan ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

De opmerking ''het is dat ik niet zo welbespraakt ben'' en vervolgens die lap tekst uittypen, geeft mij een beetje kriebels om eerlijk te zijn ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...