Ga naar inhoud

Toernooi


Timhardt

Recommended Posts

Deze is uit mijn all time favoriet. Kon daar vele plaatjes uit kiezen.

In de Blauwe Reeks is Vandersteen op zijn best. Elk plaatje is heel goed doordacht. Hier heb je de kleine dino Lollo die als vredesonderhandelaar gestuurd is. Hij komt oog in oog te staan met de grotere dino en ze gaan in de komende platen een onderling oorlogje voeren (verhaaltje in het verhaal).

 

Tornooi1_zps4buibjvs.jpg

Link naar reactie

Mijn beide inzendingen zijn van mijn favoriete tekenaars (juij: Europese strips!):

 

Marini - Aasgieren 3: Mijn eerste kennismaking met Marini, wat een overweldigend tekenwerk. Deze actiescene is fenomenaal: één en al beweging, maar geen vluchtlijntje te merken. Fantastisch kleurgebruik, indrukwekkende compositie. In pakweg 'De ster van de Woestijn' of 'De Schorpioen' staan ook nogal wat straffe platen, maar deze kende ik het eerst. Zodoende is hij wat meer blijven hangen :)

 

post-654-0-23078800-1448971879_thumb.jpg

 

 

Mijn tweede wordt er eentje van Munuera. Ik post em nog, want ik vond het niet online...

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie

Campbells3.jpg

 

Een mooi prentje maken is een kunst, een prentje maken dat een verhaal vertelt, dat is de negende kunst. En bij dit prentje heb ik luidop 'waw' gezegd. Twee kadertjes, een enkel strookje, een halve krantenstripdag, en een hele scène wordt verteld. Wat vooraf ging, wat gebeurde, hoe het eindigde. Waw.

 

Elfquest9.jpg

 

En dit is dan juist het omgekeerde; een korte gebeurtenis, een paar fracties van een seconde, uitgespreid over een hele pagina. De hele dynamiek wordt gevat in stille beelden.

 

Is het geen prachtig medium, de strip? :-)

Link naar reactie

allez hop, na enkele strips doorbladeren, ter vervanging van mijn vorige, niet doorwrochte, keuzes: 

 

post-585-0-45289000-1449082045_thumb.jpg

De eerste reeks die ik kocht na de kinderstrips (niet negatief bedoeld), was Jugurtha. Ik vond de tekeningen van Franz prachtig. Nu nog is hij één van mijn favorieten. 

Dit, De Chinese Muur (nr. 7, 1980) is één van de eerste albums die ik indertijd kocht (kreeg), dit plaatje het allereerste uit het album. Het is misschien nog niet Franz’ beste werk, maar ik vind het toch een mooie compositie, en het heeft een grote nostalgische waarde voor me. 

Vania  :hartje: 

 

 

 

post-585-0-42385800-1449082047_thumb.jpg

Dit plaatje komt uit mijn lievelingsreeks van Hermann, De Torens van Schemerwoude, album nr. 6 Sigurd (1989), naar mijn weten het enige album met een fantasy element uit de Torens-reeks. Ik wou eerst blz 33 posten, maar toen viel mijn oog hierop.

Deze reeks zorgde ervoor dat ik strips bleef lezen in mijn studententijd. 

Link naar reactie

De eerste nogmaals in twee delen:

 

post-107-0-54944400-1449094251_thumb.jpgpost-107-0-82041200-1449094259_thumb.jpg

 

Dit plaatje geeft voor mij een van de ultieme mogelijkheden van het medium aan. De strip waar dit uitkomt bevat drie verhalen over het kraakverbod: een vanuit de krakers gezien, een vanuit de agenten gezien en een vanuit de juristen gezien. Elk verhaal kent haar eigen tekenaar en stijl. Op deze plaat, verdeeld over twee pagina's is de confrontatie tussen krakers en agenten te zien. De bovenste helft vertoond het perspectief van de krakers. De onderste helft, gespiegeld in het water van de gracht, die van de agent. In de symetrie, boven en onder zijn duidelijk de contrasten te vinden.

 

 

 

En een tweede:

 

post-107-0-33547300-1449094058_thumb.jpg

 

Het tweede plaatje uit Hector Umbra is een sterke binnenkomer van Frantisek, de tekst en afbeelding zijn me altijd bijgebleven. 't Zal wel aan mijn huishouding liggen. De chaotische stijl past bovendien goed bij de sfeer in het verhaal.

Link naar reactie

Mogen we meer dan twee plaatjes posten? 64 lijkt me zo veel? Dat zijn 32 leden. Zijn er zoveel actief hier?

 

Nope, twee plaatjes.

 

En er zijn heus meer dan 32 leden actief. En voor de duidelijkheid: eens het toernooi bezig is, mag iedereen meestemmen. Het is niet alleen voor de indieners van plaatjes. 

 

 

We zitten ondertussen al aan 46 plaatjes. 

Nog 18 dus. 

Link naar reactie

Eentje uit stray toasters, meer uitleg later (of niet).

 

bill-sienkiewicz-stray-toasters-1.jpg

 

Ah, Stray toasters... Hoe moet je hier een lovende tekst voor verzinnen?

Niet, kijk er gewoon naar. :)

 

 

Het is niet de meest toegankelijk comic -verre van zelfs- maar het tekenwerk van Bill Sienkiewicz weerspiegelt perfect de sfeer. De gekte, het manische, de vertwijfeling, ... het zit er allemaal in en de tekenaar slaagt er perfect in te doseren. Oké, soms er volledig over maar het past perfect binnen het verhaal.

Link naar reactie

en natuurlijk Andreas (zoek de kleurenversie nog op)

 

1000_______7340.jpg

In de strips van Andreas staan tal van mooie, mooie plaatjes maar deze is wat mij betreft toch nog een klasse apart. Zelden heb ik actie zo mooi uitgebeeld gezien: de opbouw,  de explosie en het tot rust komen. Het is allemaal zo helder en duidelijk, de pagina-opbouw is bovendien zo dynamisch dat je meegesleept  wordt in het moment.

 

De grote klasse van Andreas vind ik niet zijn uiterst verzorgde tekenstijl maar zijn talent om innovatieve en complexe pagina's op te bouwen zonder dat de lezer er door in de war geraakt. Op een of andere bizarre manier weet je hoe je die platen moet lezen.

 

 

Sommige platen van Andreas vind ik nog mooier dan deze plaat -maar ik vind ze mooier als tekening, niet als striptekening. Deze plaat is ontegenzeggelijk een stripplaat én ze is prachtig.

Link naar reactie

Ik zal eens snuisteren in mijn albums van Hanco Kolk of Hislaire...

Sorry Koen...

 

Is het mijn lievelingsplaatje? Helemaal niet. Is het het beste plaatje? Helemaal niet. Maar gisteren (her)las ik Fromm&Viola, en was geraakt door dit plaatje. De kleffe romantiek, de kleurtjes, de stomme puntjes en de contouren van de personages die een hartje vormen, het lijnenspel dat Hanco Kolk geoptimaliseerd heeft ( de lijnen lopen netjes samen tot aan de monden waardoor dit het aandachtspunt wordt ) , de karikaturale blik,... ja ook dit zijn strips. Mocht ik dit pas getekend hebben, ik zou blij/tevreden zijn van mijn werk(dag). 

post-49-0-33247600-1449127904_thumb.jpg

Weet je dat er haast dagelijks schoon nieuw dinges staan op www.stripspeciaalzaak.be !

 

 

Link naar reactie

Al van in m'n wat latere jeugd was ik onder de indruk van dit verhaal van Schuiten, ik noem het intern "De kubus" omdat ik het las in Wordt Vervolgd en me geen titel herinnerde. "De koorts van Urbicande" was een openbaring voor z'n werk, een perfecte wereld waar een klein foutje alles in de war kan sturen, zoals hier de kubus die scheef stond voordat het groeide, fantastisch gewoon.

 

RobickG.jpg

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...