Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

[ De Klassieke Leesclub ] Cyrrus-Mill (Andreas)

22 leden hebben gestemd

1. 1. Na het lezen van "Cyrrus-Mill" van Andreas : Wordt dit boek terecht gezien als een klassieker?

• Ja
      6
    • Nee
      14
    • Geen mening
      2

Recommended Posts

image.php?i=261048&s=257278

‘Bevries het beeld!’ Cyrrus in woorden

Auteur : Toon Dohmen

Gepubliceerd in ZozoLala 82 (1995)

ZL_ZL-Andreas-1.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

En wat zegt het Van Dale Groot Woordenboek van de Nederlandse Taal (Dikke Van Dale) over "klassieker"?

Volgens de jongste editie, die van 2015:

klassieker:
1 (...) eendagswielerwedstrijd (...)
2 (...) in andere sporten (...)
3 lied, boek, toneelstuk, enz. dat nog steeds wordt gezongen, gelezen, gespeeld enz.
4 oldtimer

Met "oldtimer" bedoelen ze een type auto.

Voor ons is dus 3 belangrijk: "lied, boek, toneelstuk, enz. dat nog steeds wordt gezongen, gelezen, gespeeld enz."

Dat is eigenlijk wel erg ruim.

Het betekent dus eigenlijk dat iets een klassieker is als het nog altijd verkocht wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Interessant Peter. Ik merk wel op dat het woordje nog impliceert dat een klassieker een zeker leeftijd heeft. Het moet dus een album zijn wat al veel gelezen is (en nog steeds).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Herlezen.

Geen makkelijk boek.

Ik ervoer het als volgt: van de 98 pagina's snapte ik tijdens het lezen er 85 niet. Pas op pagina 96 viel alles toch in een begrijpbare plooi.

Eigenlijk zou je het dàn opnieuw moeten lezen. Maar daar heb ik nu geen zin in.

Toch vond ik het een goed tweeluik (ik heb de arboris versies nog), maar ik zou het een stripleek, of zelfs een modale striplezer nooit aanraden.

Geweldige tekenstijl, dat zeker, maar een klassieker is dit niet! :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Weer even serieus: de definitie maakt dat de poll vraag nergens op slaat. Iets is een klassieker (zie definitie) of niet. 

De subjectieve meningen kun je terug vinden in de verschillende lijstjes die Tops heten e.d. Maar als ze in zo'n top staan kun je er gevoegelijk van uitgaan dat het een klassieker is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Herlezen.

Geen makkelijk boek.

Ik ervoer het als volgt: van de 98 pagina's snapte ik tijdens het lezen er 85 niet. Pas op pagina 96 viel alles toch in een begrijpbare plooi.

Eigenlijk zou je het dàn opnieuw moeten lezen. Maar daar heb ik nu geen zin in.

Toch vond ik het een goed tweeluik (ik heb de arboris versies nog), maar ik zou het een stripleek, of zelfs een modale striplezer nooit aanraden.

Geweldige tekenstijl, dat zeker, maar een klassieker is dit niet! :)

Ik heb zowel de Arboris uitgaven, als de nieuwe Integraal (want daar staan vier extra platen in, en A heeft de volgorde van de andere platen aangepast), maar begrijpbaar is het voor mij nog steeds niet helemaal. Ja, tijdreizen. En dan...? Ik zou het hoofdstuk hierover in De Fantastische Werelden van Andreas er nog even bij kunnen halen, maar dit is ten slotte een stripleesclub. 

Prachtig getekend! En ik hou van de manier waarop A verhalen vertelt, ook in deze strip, die ik goed vind. Maar een klassieker moet toch min of meer begrijpbaar zijn voor een groter publiek. Dus voor mij is't ook geen klassieker. 

Een cult classic, dat wel :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast bazarov

Een klassieker zou ik het ook niet noemen.

Het is wel een zeer goede strip wat mij betreft, maar geen klassieker.

Rork is dat wel!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Prachtig getekend! En ik hou van de manier waarop A verhalen vertelt, ook in deze strip, die ik goed vind. Maar een klassieker moet toch min of meer begrijpbaar zijn voor een groter publiek. Dus voor mij is't ook geen klassieker.

Een cult classic, dat wel :)

Ik begin me af te vragen of niet alle strips die gewoonlijk "klassieker" worden genoemd, niet in werkelijkheid "cult classics" zijn.

Ik heb daar nog wat ideetjes over, maar zit op m'n tong te bijten.

Deel dit bericht

Link naar bericht

"Cult classic" kent hij niet, maar onder "cult" vind ik wel "cultboek", "cultfilm", etc.

Dat zijn vbn bij de tweede betekenis van "cult",

en er staat:

"niet-commerciële film (e.d.) gemaakt door iem. uit de scene, die daar bovendien vaak een belangrijke identificerende richtingaangevende rol voor gaat spelen; - ook als eerste lid in samenst. als de volgende, waarin het tweede lid een kunstvorm, de boefenaar daarvan e.d. noemt: cultboek, cultfilm, cultopname, cultplaat, cultschrijver"

"classic" kent de VD wel:

"classic de, m, -s, muz., film, wielersp. klassieker"

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat betekent dat symbool? Ik denk altijd dat het iets is dat mijn pc niet goed weergeeft, maar het schijnt echt een "smiley" met een of andere betekenis te zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat betekent dat symbool? Ik denk altijd dat het iets is dat mijn pc niet goed weergeeft, maar het schijnt echt een "smiley" met een of andere betekenis te zijn.

Het is de cynische versie van een smiley  :e012:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat een oeverloos gezanik over het begrip klassieker. Definities en meningen en alle andere zaken terzijde..we lezen hier (in inmiddels 2 clubjes) boeken die worden uitgekozen door alle forummers. De "klassieker" opzet kan dan wel onderwerp van discussie zijn, feit blijft dat hier een grote groep mensen graag samen strips leest. En de 1 vindt het leuk om de bekende/grote/klassieke titels te lezen en te bespreken of zij die status waard zijn..de ander vindt ook de minder gangbare of bekende titels een leuke optie. En het mooie is:het kan hier allebei. Maar die hele discussie over klassieker ja/nee en bestaat het hele begrip eigenlijk wel? Is het niet commercie? Is het niet cult classic? Man..kap ermee! Geef dan gewoon simpelweg aan: nee of ja..ik vind het geen klassieker (naar de door jou aan jezelf opgelegde maatstaven) en klaar ermee.

Om terug te vallen op mijn studie, een klassieker kan vele functies en vormen hebben. Van invloedrijk op andere kunstenaars tot baanbrekend in kleine of grote aspecten van het vak, succesvolle verkopen bij lezers etc.

DIE discussie is een leuke om te voeren, vindt Koen wellicht het tekenwerk baanbrekend maar kan Kuzuri daar niet voor tekenen omdat voor hem het verhaal het belangrijkste is.

zo krijgen we allemaal nieuwe inzichten en waarderingen voor de strip an sich en de besproken titels in het bijzonder.

De discussie of we wel mogen praten over het woord klassieker en wat het zou betekenen is tijdrovend en in mijn optiek nutteloos.

Ik ken mensen die Peanuts verafschuwen, simplistisch tekenwerk, na 1974 niet meer op niveau, krantenstripje..vul maar in.

Toch is het volgens mij toch echt een invloedrijk klassiek werk.

Laten we het over dat soort zaken hebben!

Terugkomend op de keuze van deze maand, ik vind het geen bijzonder boek. Mooi getekend, dat zeker, maar los van jullie hoor ik verdomd vaak van anderen dat het verhaal niet te volgen is en die mening deel ik ook met jullie nadat ik het met pijn en moeite toch maar ben gaan lezen.

Terugkomend op de 2 leesclubs: misschien is het handig om de fakkel te houden voor de klassiekers/niet klassiekers en bijbehorende discussie en deze groep wat breder te trekken in naam en keuzes?

Gaan we uiteindelijk dan toch nog 2 zeer gelijke groepen krijgen kunnen we ze altijd nog samengooien in 1 grote leesgroep?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat een oeverloos gezanik over het begrip klassieker

eens. @mods: willen jullie alle posts die niet inhoudelijk op de strip zelf slaan, verhuizen naar het forum van de flair?

Deel dit bericht

Link naar bericht

*spoilers*

ok, het gaat over tijdreizen, maar dat ene moment, dat de piramide zichtbaar wordt in de wereld van cyrrus, had ook een hoog x-file gehalte. dat was voor mij het moment dat ik ik begreep (enigszins he)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er is een spoilerfunctie in de editor, gelukkig heb ik deel 1 gelezen en had ook al door dat het over *beep* gaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...