Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

[ De Klassieke Leesclub ] Cyrrus-Mill (Andreas)

22 leden hebben gestemd

1. 1. Na het lezen van "Cyrrus-Mill" van Andreas : Wordt dit boek terecht gezien als een klassieker?

• Ja
      6
    • Nee
      14
    • Geen mening
      2

Recommended Posts

Ik heb die "fixer" eens opgezocht: heeft een boel betekenissen.

Goede vertaler, ik zou nooit aan "bevreis" het beeld hebben gedacht.

Ik vraag me wel af of Andreas met die meervoudige betekenis van het woord fixer heeft gespeeld.

Daar zou ik eens over moeten nadenken.

Voor wie wil meedenken:

dit zegt de Van Dale Frans-Nederlands:

fixer1  [fikse] (overgankelijk werkwoord; )
1 vastmaken
bevestigen,  vasthechten,  vastzetten
 context
fixer un pieu en terre
een heipaal in de grond slaan
les vis qui fixent la serrure
de schroeven waarmee het slot vastzit
fixer un tableau au mur
een schilderij ophangen

2 vastleggen
fixeren,  stabiliseren
 context
fixer un croquis au fusain
een houtskooltekening fixeren
(scheikunde) fixer un gaz
een gas binden
fixer ses idées sur le papier
zijn ideeën op papier zetten

3 vestigen
 context
fixer son attention sur qqch.
zijn aandacht op iets richten
fixer les yeux sur qqn
iemand aanstaren
fixer les yeux sur qqch.
zijn ogen op iets vestigen

4 vaststellen
bepalen
 context
fixer des conditions
voorwaarden stellen
je donnerai quelques exemples pour fixer les idées
ik zal enkele voorbeelden geven om de gedachten te bepalen
au jour fixé
op de afgesproken dag
fixer le prix du beurre
de boterprijs bepalen
fixer un rendez-vous
een afspraak maken

5 informeren
uitsluitsel geven
 context
être fixé sur le compte de qqn
weten wat men aan iemand heeft
je serai bientôt fixé sur ses intentions
binnenkort zal ik zekerheid krijgen over zijn bedoelingen

6 fixeren
strak aankijken,  aanstaren,  staren naar
 context
elle le fixa d'un air grave
zij keek hem strak aan met een ernstig gezicht

7 (een bevolking) vestigen
¶ idioom
je ne suis pas encore fixé
ik heb nog geen besluit genomen
être fixé sur son sort
gefixeerd zijn op, geobsedeerd zijn door zijn lot

"se fixer" bestaat ook, maar dat is hier niet van belang.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Moet zowat de 4de keer zijn dat ik Cyrus-Mil heb gelezen en kan er zonder bijkomende uitleg nog altijd geen touw aan vastknopen.

De "Fantastische werelden" brengen eigenlijk niks nieuws buiten dat Mil =Cyrrus, wat wel te raden viel.

Je ziet uiteraard tijdsprongen (1924, 1972, 1970 en naar een ver verleden).

Mijn persoonlijke opvatting is dat Andreas heel dit verhaal gebaseerd heeft op de Kaäba (https://nl.wikipedia.org/wiki/Ka%C3%A4ba).

We zien hier een kubus, die later ook opduikt in Rork en Capricornus. Die kubus doet me altijd denken aan de Kaäba. De witte vlek in de hoek zou zelfs overeen kunnen komen met de witte steen waarnaar in het artikel verwezen wordt (ook Mil was wit trouwens), die later zwart wordt. Wit/Zwart => heb je 'm?

In Cyrrus-Mil is de tempel ook eeuwig, net zoas de Kaäba. Mil lijkt me trouwens te verwijzen naar Ismaël. Waar Cyrrus naar verwijst weet ik niet, behalve dat de naam (en het personage) sterk gelijkt op Capricornus, net degene die later ook met de numerieke kubus gefronteerd wordt. 

De zwarte steen in de Kaäba zou op de dag des oordeels 2 ogen hebben en een tong => dat beest dat water onder die steen legt heeft nu net een heel lange tong, toeval? En het zou een meteoriet zijn. Laat nu net Mil als een meteoor door de lucht kleven en in de tempel landen.

De steen is trouwens zwart geworden door de zonden van de mens, iets waar het verhaal het ook zeker over heeft.

Voor mij is dat beest met die tanden de bewaker van de tijd. Ik heb ooit 'ns een verhaal van Stephen King gelezen waarin mensen belanden in het verleden, en dat werd dan "opgegeten". Volgens mij is King de mosterd gaan halen bij Andreas wat dat betreft.

Je ziet: met een beetje fantasie kan je vanalles in dit verhaal zien. Is het een klassieker? Qua "we doen eens iets helemaal anders dan wat men gewoon is"-gehalte zeker, maar het is geen verhaal dat mij bij blijft. Van sommige strips heb ik een "wauw"-gevoel, kan zo vertellen waar het verhaal over gaat en heb zin om ze terug te lezen. Bij Cyrrus-Mil heb ik dat gevoel niet. Tekeningen zijn wel heel knap (als je van de arcering-stijl houdt). Dus nee, geen klassieker wat mij betreft.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb dit weekend voor het eerst Cyrrus/Mil uitgelezen. Als liefhebber van de muziek van Frank Zappa ben ik één en ander gewend: Zappa was een artiest die uitgebreid experimenteerde met vorm. Nummers met 7849 tempowisselingen en 37 melodieën door elkaar waren bij hem geen uitzondering. Over liefde of andere hoge menselijke gevoelens heeft Zappa alleen maar schertsend geschreven/gezongen. Andreas is de Zappa van de strip. Zijn figuren zijn geen echte mensen met echte menselijke drijfveren . Het zijn poppetjes die Andreas verplaatst. De strips van Andreas zijn vorm-experimenten: hoeveel tempowisselingen en melodieën krijgt een auteur in één plaat? 

Zoals bij Zappa ben ik geen liefhebber van Andreas over de hele lijn. Zappa verviel soms in academisch geneuzel, en Andreas doet dat ook. Cyrrus /Mil ligt wat mij betreft voorbij de grens van het genietbare. Arq en Capricornus zijn boeiende reeksen die ik zeer graag gelezen heb. Cyrrus/Mil biedt de lezer te weinig houvast. Het is vechten om door de bladzijden te geraken, en aan het einde was ik gewoon blij dat het gedaan was. Een goed verhaal mag complex zijn, als de losse draadjes uiteindelijk samen komen. Dit boek blijft een onontwarbaar kluwen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Let op: de integraal is dan nog aangepast door A. Ge moet de twee Arboris uitgaven eens lezen ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dit boek blijft een onontwarbaar kluwen.

Gek, dat is nu net wat ik er zo lollig aan vind.

Voor mij hoeven niet alle draadjes per se samen te komen.

Als dat gebeurt, eindig je te vaak met doosneeverhaalachtergronden, zoals in Lost Highway van David Lynch: het ziet er allemaal mysterieus uit, maar uiteindelijk zijn het alleen maar de gedachtenspinsels van iemand die op de elektrische stoel zit en die zich voor zichzelf probeert te rechtvaardigen dat hij zijn vrouw en haar minnaar heeft vermoord. Niets anders dan een driehoeksverhouding, dus. Dat krijg je als eindjes samenkomen: ordinair gewauwel uit de dorpsstraat.

In Cyrrus gebeurt dat niet, en daardoor blijft het apart.

Bonus: mijn Andreas-verzameling kun je in de achtergrond van deze video zien:

https://youtu.be/3oTnhGb40X8

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gek, dat is nu net wat ik er zo lollig aan vind.

Voor mij hoeven niet alle draadjes per se samen te komen.

Dat had ik al gemerkt bij het lezen van uw bijdragen aan dit forum.  :e007:

Een auteur moet toch proberen om mij te boeien met een verhaal, vind ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja, dat is zo, alleen hoeft dat niet altijd te betekenen dat alle draadjes samenkomen.

Dat nalaten is echter wel moeilijk. Er zijn heel wat verhalen die zo'n afgerafeld einde hebben, en waar ik niet tevreden over ben.

In Cyrrus is het volgens mij wel geslaagd.

Er is trouwens een term voor een bepaalde type niet-samenkomende draadjes: het open einde. Maar in Cyrrus gaat het niet om een open einde.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het gaat hier inderdaad niet om een open einde, eerder om een doorlopend geheel, de cyclus begint immers met het slot: het vormen van de tempel. Wat het lastig maakt is dat de verschillende verhaallijnen door elkaar lopen. Ondanks dat de tekenstijl compleet verschillend is onderbreken deze stukken het verhaal. In later werk, bijvoorbeeld Capricornus 5: Het Geheim (de kat) en de zwart-witte pagina's in Arq 7 - 14 heeft Andreas deze techniek nogmaals verhaald. In Het Geheim veroorzaakt dit een mysterieus beeld, immers elk plaatje laat slechts een detail zien midden in een 'normale' pagina, aan het eind van het album worden de plaatjes samengevoegd. In Arq wordt het ritme weer verstoort, de pagina lijkt niet op zijn plaats en je moet vijf albums terugdenken om de verhaallijn op te pakken. Ik kan me voorstellen dat dit verstorend werkt, zeker als in het tweede album de verhalen ook nog eens om en om verteld worden. In boeken wordt dit ook wel eens gedaan (b.v. Inversions van Iain M. Banks), daar is het echter minder storend omdat hoofdstukken meer ruimte bieden voor een afgerond verhaal dan losse pagina's. Omdat ik slechts de integrale versie heb van Cyrrus-Mil kan ik moeilijk beoordelen of dit ook voor deze strip geld, als het pagina om pagina wordt gedaan dan lijkt het er niet op.

Daarbij lijkt Cyrrus-Mill ook nog de nodige anachronismen te hebben. Hoe kan het bijvoorbeeld dat een deel van de tempel in de tafel terecht komen als dat deel nog niet uit de tempel is gehakt? Het maakt het verhaal er inderdaad niet makkelijker op en als je geen zin hebt om alles drie keer te lezen en te analyseren wordt het inderdaad een onontwarbar kluwen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat de tekeningen betreft vind ik zijn werk ook zeer mooi. Dat is geen trucje.

Heeft hij eigenlijk iets gemaakt dat voor het grote publiek toegankelijk is?

Hij heeft een Donjon Monsters getekend.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tegenwoordig zie je dat meer, auteurs die andere series tekenen.

Volgens mij is dat een manier om de afwezigheid van stripbladen te compenseren. Vroeger kon je een nieuweling introduceren en een oude waarde weer onder de aandacht brengen door een voorpublicatie in een tijdschrift of krant, maar dat is tegenwoordig veel minder het geval.

Dus laat je iemand een stripreeks voortzetten of maken ze eens een ander zijsprongetje.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dit weekend een eerste maal gelezen en genoten van de tekeningen en de complexiteit van het verhaal. Heel wat stukken "gemist" en/of niet begrepen, maar wel benieuwd naar een volgende lezing. Ik hou wel van de complexiteit zo nu en dan al kan ik een rechttoe-rechtaan verhaal ook zeer smaken, verandering van spijs...

Geen klassieker, maar zeker eentje die in mijn kast blijft staan en nog een aantal keren herlezen zal worden. Heeft me ook zin gegeven de andere werken van Andreas nog eens te herlezen of de cyclus af te ronden. Eerstvolgende die ik wil herlezen is Rork (zal de integrale dan ook eens uit de verpakking halen, bescherm ik de oorspronkelijke uitgaven wat beter).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast bazarov

Klassieker of niet is niet van belang. Netzomin als of je het geheel begrijpt of niet. Wat mij betreft bediscussieren we het verhaal zonder spoilertags, wie hier mee leest heeft neem ik aan het verhaal gelezen of moet het hooguit herlezen toch? En het gaat er mij om om nieuwe zaken te ontdekken in het verhaal, dat mag dan zonder het 10 keer te herlezen. Als ik naar het A-topic mag verwijzen dan vind ik de melding van het woord Terminus dat in alle albums voorkomt hier een mooi voorbeeld van. Of de codering van de vreemde talen in Arq (is het iemand al gelukt om iets van de cijfercode in Coutoo te maken?). Het stuk uit Zozolala dat Koen heeft geplaatst past hier ook in. Ik moet dat nog lezen en ben eerlijk gezegd ook benieuwd naar het stuk uit "De werelden van Andreas".

In Cyrrus-Mil volgens mij geen codes, wel andere elementen die bekend zijn uit Andreas' werk. Een van deze elementen, het weergeven van opeenvolgende acties zit al in de eerste drie plaatjes van het verhaal. Het begint met een beeld van Cyrrus die een krant zit te lezen in vogelperspectief. Dit beeld kennen we o.a. uit Rork waar hetzelfde perspectief regelmatig wordt gebruikt. Ditmaal geen balken om het perspectief te versterken, wel een spiegel met daarin keurig de scheiding van Cyrrus naar de andere kant en ook zijn been steekt in spiegelbeeld uit. De tafel die later een rol gaat spelen is goed in beeld.

Het tweede plaatje kijkt Cyrrus op naar de deur. Waarom? Blijkbaar iets dat zijn aandacht vraagd. Het derde plaatje geeft antwoord: er is geklopt en Cyrrus doet open. Geen onatopee nodig, de plaatjes spreken voor zich.

Rechtsonder op de pagina, nog zo'n detail: het 'patroon' op de tafel wijzigt tussen de twee laatste plaatsjes (en ook met het eerste). Maar kijk eens naar het vloerkleed en het houtpatroon? Deze veranderen nauwelijks, en dat zie je vaker in het werk van Andreas: wisselende perspectieven maar technisch correct. Zie bijvoorbeeld pagina 23 van Afdaling. Rechtsboven staat Rork in een gang met verschillende buizen en bedrading, linksonder een grote plaat met bovenin de opening en exact dezelfde buizen. Prachtwerk. En dat terwijl sommige tekenaars bijvoorbeeld een ruitjesjas slechts van een recht raster voorzien. Maar het betekend ook dat het patroon in de tafel wel degelijk varieert, daar moeten we iets mee...

De Coutoo ontcijfering:

Pour déchiffrer le code de la page 40 de Coutoo, il faut écrire l'alphabet comme ceci :
COUTOOABDEFGHIJKLMNPQRSVWXYZ, et numéroter les lettres en conséquence. Ca donne:

ALLES HAENGT DA WONAB WIELANGED AS COUTOO STADIUM AN HAELT EACH CIRCA SECHSMONATEN (LACH BEGINN DES COUTOO STADIUMS) TRITTEINEWEITERE METAMORPHOSE EINNDIEINDAS CERVOO STADIUM UEBER FUEHRT DIESES STADIUM KONNTEMOCH NICHT BEOBACHT ET WERDEN DA KEIN DERZ WOELF VERSUCHS PERSONEN DAS COUTOO STADIUM UEBER LEBTHAT

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dan had ik de eerste 6 toch goed.  Aan duits had ik nog niet gedacht, en mijn vertaal-excel had een paar cijfers fout.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zojuist gelezen. Net zoals het boek van vorige maand was dit een album dat ik nog nooit gelezen had.

De tekeningen zijn heel mooi en de bladcompositie is gewoonweg prachtig.

Voor de rest houdt Cyrrus-Mill ergens het midden tussen het veel te gemakkelijk allerlei raadsels bij elkaar gooien, en elitaire zever.

Met alle respect voor de fans, want zij hebben dit boek voorgedragen omdat ze anderen willen laten delen in hun stripvoorkeuren.

Anderzijds zijn we nog maar aan het tweede boek van de maand, en het is beide keren een arty farty toestand gebleken.

Het is niet dat strips van een bepaald hoog niveau zijn omdat je niet alles begrijpt. Zo zou elke stripauteur allerlei hersenkronkels kunnen poneren en ze in eenzelfde kaft publiceren. Dat wil echter niet zeggen dat lezers te dom zijn om het te begrijpen.

Ik stel voor dat Linthout de volgende strip van de maand kiest.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zojuist gelezen. Net zoals het boek van vorige maand was dit een album dat ik nog nooit gelezen had.

De tekeningen zijn heel mooi en de bladcompositie is gewoonweg prachtig.

Voor de rest houdt Cyrrus-Mill ergens het midden tussen het veel te gemakkelijk allerlei raadsels bij elkaar gooien, en elitaire zever.

Met alle respect voor de fans, want zij hebben dit boek voorgedragen omdat ze anderen willen laten delen in hun stripvoorkeuren.

Anderzijds zijn we nog maar aan het tweede boek van de maand, en het is beide keren een arty farty toestand gebleken.

Het is niet dat strips van een bepaald hoog niveau zijn omdat je niet alles begrijpt. Zo zou elke stripauteur allerlei hersenkronkels kunnen poneren en ze in eenzelfde kaft publiceren. Dat wil echter niet zeggen dat lezers te dom zijn om het te begrijpen.

Ik stel voor dat Linthout de volgende strip van de maand kiest.

In januari zal het Eisner zijn ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Goed, als jullie mij de keuze willen laten maken, heel graag.

Ik vrees dat 'Een contract met God' niet meer verkrijgbaar is.

Ik zal dus een ander boek moeten kiezen...Even nadenken...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Als ik mag kiezen ga ik voor 'De hoed van Geeraard de duivel' (Nero).

Van dat boek is vorig jaar nog een mooie hardcover aan een betaalbare prijs verschenen.

Dus, het is nog te vinden.

Wat denken jullie? Is dit te doen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor mij is dat prima, zo leert de jeugd Camile Huysmans nog eens kennen ;)

Alleen vraag ik mij af of het chique genoeg is (zie ook de reacties op de Ringelingschat).

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik begrijp wat je bedoelt. Anderzijds: als ik mag kiezen kies ik wat ik wil, nietwaar? (tenminste, dat denk ik toch...)

We kunnen ook gaan voor 'Waarom Pierre dood moest'. Van Olivier Ka. Een heel bijzonder boek.

Maar wellicht niet meer in de handel...

Dat is het probleem...De meeste boeken die ik zeer belangrijk vind zijn niet meer verkrijgbaar...

Nog een heel bijzonder boek: 'Moeder, kom thuis' van Paul Hornschemeier.

Maar voor zover ik kan zien ook niet meer verkrijgbaar.

Nu vind ik 'De hoed van geerard de duivel' even belangrijk. Maar op een andere manier.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Voor mij is dat prima, zo leert de jeugd Camile Huysmans nog eens kennen ;)

Alleen vraag ik mij af of het chique genoeg is (zie ook de reacties op de Ringelingschat).

Dit ga je met alle keuzes hebben. De discussie over Cyrrus-Mill leek me niet controversieler dan die over de Ringelingschat. De keuze is wat dat betreft irrelevant: als mensen het hebben lezen ze het, als mensen het kunnen en willen kopen zullen ze dit ook doen ongeacht het boek dat gekozen wordt.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Begrijp mij niet verkeerd: ik vind Nero (de oudere albums van '50-'60 vooral) heel goed en ik moet ze niet meer kopen, heb ze al.

Maar ik heb zo al opmerkingen over Nero gelezen hier en dat was niet zo fraai :huh:

Enfin laat iedereen maar zijn mening geven, ik heb al vroeger gezegd dat ik de keuzes volg ook al is het niet direkt mijn dada.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...