Ga naar inhoud

[ De Klassieke Leesclub ] Resultaten Op Volgorde Van Ja-Percentage


Recommended Posts

Hieronder op volgorde van het percentage ja-stemmen de resultaten van de polls van de Klassieke Leesclub nadat de leesmaand voor het boek voorbij is.

 

Edgar P. Jacobs, "Het geheim van de zwaardvis" Totaal 27 stemmen

1. Ja: 16 stemmen, Percentage van stemmen: 59,26%

2. Nee: 9 stemmen, Percentage van stemmen: 33,33%

3. Geen mening: 2 stemmen, Percentage van stemmen: 7,41%

 

Forest & Tardi, "Het Besloten Land" Totaal 26 stemmen

1. Ja: 12 stemmen, Percentage van stemmen: 46,15%

2. Nee: 11 stemmen, Percentage van stemmen: 42,31%

3. Geen mening: 3 stemmen, Percentage van stemmen: 11.45%

 

Andreas, "Cyrrus-Mil" Totaal 22 stemmen

1. Ja: 6 stemmen, Percentage van stemmen: 27.27%

2. Nee: 14 stemmen, Percentage van stemmen: 63.64%

3. Geen mening: 2 stemmen, Percentage van stemmen: 9.09%

 

Voor de volgende verkiezingen was er geen keuze "geen mening" mogelijk, waardoor die onvergelijkbaar is met de bovenstaande lijst, en wat misschien ook verklaart waarom er zo weinig werd gestemd.

 

De Hoed Van Geeraard de Duivel Totaal 18 stemmen

1 Ja: 13 stemmen, Percentage van stemmen:72.22%

2 Nee: 5 stemmen, Percentage van stemmen:27.78%

Link naar reactie

Op volgorde van scenarist of tekenaar heeft geen zin, want elke browser heeft een zoekfunctie.

Op volgorde van de cijfers is interessanter.

Ik vermeld wel altijd eerst de scenarist(en), en dan pas de tekenaar(s). Dat is een gewoonte die ik heb overgenomen van uitgeverij Dupuis.

Link naar reactie

Jullie plaatsen me voor een dilemma: ik heb de cijfers van toen de maand al voorbij was, en normaliter zou ik er geen probleem mee hebben om ze te laten zoals ze zijn.

Maar ergens in de namiddag is Het Besloten Land onder 50% "ja" gezakt, en dat is toch wel een beetje een belangrijke grens.

Nu, op termijn is het misschien niet zo erg.

Naarmate de cijfers van de andere boeken binnenlopen, zal er een volgorde ontstaan, en we zullen wel zien waar Het Besloten Land dan eindigt. De klassiekerstatus van het boek is in elk geval wel controversieel. Dat bleek al uit de discussies.

 

 

Als geheugensteuntje zet ik de nieuwe cijfers hier:

Na het lezen van "Het Besloten Land" van Tardi : Wordt dit boek terecht gezien als een klassieker?
  1. Ja (12 stemmen [46.15%])

     

  2. Nee (11 stemmen [42.31%])

     

  3. Geen mening (3 stemmen [11.54%])

 

Echt pech voor Stuvio, hij was goed bezig.

 

Over de opmerking van kuzuki: we moeten de discussiedraad misschien niet afsluiten, maar de poll wel.

De discussiedraad zakt vanzelf wel uit het zicht weg. Voor de poll geldt dat dan ook, maar het is voor de duidelijkheid wel beter om de poll af te sluiten als de leesmaand voorbij is.

Dat wil dus zeggen dat de poll vanmorgen zou zijn afgesloten, toen ik de cijfers overnam.

Link naar reactie

Je kan een poll alleen maar sluiten door de draad te sluiten, dacht ik. Afzonderlijk gaat niet. Nu, de mods weten daar meer over.

Ik vind in ieder geval geen optie om de poll af te sluiten zonder de thread te sluiten.

 

Wat ik wel kan doen is een screenshot nemen van de poll, dat in de eerste comment posten en dan eventueel de poll deleten. Dan kan de topic open maar kan er niet meer gestemd worden.

Link naar reactie

Dat is misschien veel werk voor een thread die toch zal doodbloeden, alleen al doordat hij altijd verder wegzakt, maar ook doordat de nieuwe boeken eraan komen.

Dan toch beter volledig afsluiten, lijkt me.

Als er echt belangstelling voor is, dan duikt dat boek vroeg of laat wel weer in een discussie op.

Link naar reactie

 

Als geheugensteuntje zet ik de nieuwe cijfers hier:

Na het lezen van "Het Besloten Land" van Tardi : Wordt dit boek terecht gezien als een klassieker?

 

  • Ja (12 stemmen [46.15%])

     

  • Nee (11 stemmen [42.31%])

     

  • Geen mening (3 stemmen [11.54%])

Ik heb bovenstaande cijfers toch gebruikt voor de lijst in de eerste post. Het was de eerste keer, en ik denk niet dat de deelnemers volgende keer nog zullen worden verrast door de einddatum.

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Hieronder op volgorde van het percentage ja-stemmen de resultaten van de polls van de Klassieke Leesclub nadat de leesmaand voor het boek voorbij is.

Edgar P. Jacobs, "Het geheim van de zwaardvis" Totaal 27 stemmen

1. Ja: 16 stemmen, Percentage van stemmen: 59,26%

 

Forest & Tardi, "Het Besloten Land" Totaal 26 stemmen

1. Ja: 12 stemmen, Percentage van stemmen: 46,15%

 

Andreas, "Cyrrus-Mil" Totaal 22 stemmen

1. Ja: 6 stemmen, Percentage van stemmen: 27.27%

 

Voor de volgende verkiezingen was er geen keuze "geen mening" mogelijk, waardoor die onvergelijkbaar is met de bovenstaande lijst, en wat misschien ook verklaart waarom er zo weinig werd gestemd.

De Hoed Van Geeraard de Duivel Totaal 18 stemmen

1 Ja: 13 stemmen, Percentage van stemmen:72.22%

Nou, er hebben nooit zo veel mensen voor de klassieker gestemd als voor Het Geheim van de Zwaardvis, al had het verhaal maar één stem meer dan Het Besloten Land, maar wel 5 meer dan Cyrrus-Mil.

 

Opvallend is verder dat Het Geheim van de Zwaardvis duidelijk meer ja-stemmen kreeg dan de andere albums, en zelfs bijna het dubbele heeft van Cyrrus-Mil.

Met zo goed als 60% ja-stemmen heeft Het Geheim van de Zwaardvis de lat hoog gelegd voor wie beter wil doen.

Zijn we eindelijk bij de echte klassiekers belandt?

Wat is het volgende album?!

Link naar reactie

Misschien kunnen we hier onze inspiratie halen voor de volgende potentiële klassieker

http://tinyurl.com/jxzyeyo

 

Dit waren de resultaten:

1. De kat van de rabbijn (Joann Sfar) (4 stemmen [6.78%])

2. De Piraten van Barataria (Bourgne, Bonnet) (5 stemmen [8.47%])

3. De Ringelingschat - Suske en Wiske #19 (Willy Vandersteen) Klassieke versie (13 stemmen [22.03%])

4. Gestemd Cyrrus-Mill (Andreas) (19 stemmen [32.20%])

5. De Stroman (Etienne Davodeau) (0 stemmen [0.00%])

6. Een Contract met God (Will Eisner) (3 stemmen [5.08%])

7. Black Hole - Zwart Gat (Charles Burns) (1 stemmen [1.69%])

8. Brieven uit de Bar (Lapière, Stassen) (5 stemmen [8.47%])

9. Ballade van de Zilte Zee (Hugo Pratt) (2 stemmen [3.39%])

10. Blauw is een Warme Kleur (Julie Maroh) (7 stemmen [11.86%])

 

Danzou toch De Ringelingschat van Sus&Wis worden gekozen. Dat was ten tijde van de poll een zeer gecontesteerde keuze, maar dat is nu misschien net de reden om ze te kiezen.

 

Het idee was om de oorspronkelijke versie van De Ringelingschat te gebruiken, dus niet de later ingekleurde versie. Van die oorspronkelijke versie was ooit een uitgave bij Het Laatste Nieuws, en ik denk dat Zwendel argumenteerde dat je die nog kunt vinden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...