Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Paul_NL

[ De Fakkel - Klassiekers ] - (December) - V For Vendetta

V For Vendetta  

28 leden hebben gestemd

1. 1. V For Vendetta, een klassieker of niet?

• Ja
      25
    • Nee
      3

Recommended Posts

post-701-0-78568900-1448377539.jpg

Het boek van de maand December is geworden:

V_for_vendettax.jpg

Wat doe je als je land naar de verdommenis gaat omdat het is overgenomen door hypocriete uitzuigers, en je het parlementsgebouw niet kunt opblazen vanwege je gezin? Als je Alan Moore heet, schrijf je een superieur epos, een tegenhanger van het latere Watchmen. Dat draaide om de vernietiging van de aarde, V voor Vendetta om die van het individu. Watchmen was geënt op de superheldenstrips van Marvel Comics, V oogt als een traditionele film noir.

In een toekomstig Engeland met een totalitair regime neemt een gemaskerde wreker het op tegen de onderdrukkers. Het boek dat de film V voor Vendetta inspireerde is een meditatie over verlies van vrijheid en individualiteit. Nu de roep om eenvormigheid en gesloten grenzen aanzwelt, is V opnieuw een commentaar op de tijdsgeest.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn recensie:

V for Vendetta kwam indertijd uit als opvolger van Watchmen (ook van de hand van Alan Moore).
Of het daardoor ook beschouwd is gaan worden als klassieker weet ik niet, maar ik ken hem deze status niet toe.
Is het dan een slecht boek? nee, in mijn optiek niet. Het is ijzersterk geschreven en de hoofdpersoon V is intrigerend.
Ook Evey en Mr. Finch konden mij bekoren, beiden hebben ze een verhaallijn die ook los van V weet te boeien, wat ik echter wel miste was een bepaalde cohesie van diverse elementen die een stripboek opmaken.
De tekeningen hebben mij nooit echt kunnen bekoren, de waterverf en veelal zacht getekende lijnen staan voor mij haaks op de scherpte van het verhaal.
De strijd van het individu tegen het systeem.

Wat voor mij een boek, of om specifiek te zijn, een stripverhaal, een klassieker maakt is als alles op zijn plek valt.
De tekenstijl in combinatie met het verhaal, de impact die het had op mij.
Maar in beide gevallen mis ik iets.
Het is een goed boek, geen geweldig boek.
Overigens kan ik hetzelfde verhaal typen over Watchmen, misschien ben ik gewoon geen grote Moore fan.
Al wordt dat in sommige kringen beschouwd als vloeken.

Ik ben benieuwd wat jullie van het boek vinden!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wie stemt er nu op "Nee" ????  How crazy is that ???

Paul, waarschijnlijk ;)

kweenie... volgens zijn tekstje. 

misschien

Deel dit bericht

Link naar bericht

An sich is het natuurlijk belachelijk om bij zo'n jong medium (max. 100 jaar oud?) al over klassiekers te gaan spreken. Maar ik begrijp wel dat die nood er is. En er kunnen zeker kwaliteitsvollere strips aangeduid worden. Maar de discussies zullen nog hoog oplopen, net omdat het zo jong is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat een zever. :)

In de film zijn er ook al klassiekers. 

In de popmuziek zijn er ook al klassiekers. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

als er nu nog een keer iets over de term 'klassieker' wordt gezegd, haal ik mijn trollentoverspreuk boven!

Deel dit bericht

Link naar bericht

als er nu nog een keer iets over de term 'klassieker' wordt gezegd, haal ik mijn trollentoverspreuk boven!

Klassieke machtsargumenten!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Deze wordt mijn eerste deelname. Dit weekend haal ik V nog eens uit de kast. Ik ben benieuwd of het album de tand des tijds kan trotseren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

We hebben nu 12 wotes en 1/2 bespreking. Is het niet stilaan tijd om die onnozele poll in de vuilbak te gooien?

Deel dit bericht

Link naar bericht

We hebben nu 12 wotes en 1/2 bespreking. Is het niet stilaan tijd om die onnozele poll in de vuilbak te gooien?

Waarom?, Ik heb vast ja gestemd en ga in het weekend vinden dat ik gelijk had :e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Waarom?, Ik heb vast ja gestemd en ga in het weekend vinden dat ik gelijk had :e007:

Ik verwacht 12 pagina's met voetnoten en een referentielijst ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk, (maar ja), dat er gewoon slechts één leesclub nodig is. 

Zonder klassiekers. 

Zonder polls. 

Zonder club? ;)

Gewoon elke maand, of desnoods elke twee weken, een strip die door meerdere Repers gelezen wordt, en besproken, los van het feit of het nu een one shot of een album uit een reeks is, en vooral, los van het feit of het een klassieker is. 

Want de discussies van de voorbije weken... ik weet het niet. 

On topic: ik weet niet of ik het ga zien zitten om V te lezen. Het is meer dan 10 jaar geleden dat ik 'm las. Dat wel. Maar met al mijn leesachterstand...

nu ja, stemmen doe ik niet, tenzij ik 'm opnieuw gelezen heb. Maar het is zo'n lastig boek ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk, (maar ja), dat er gewoon slechts één leesclub nodig is. 

Zonder klassiekers. 

Zonder polls. 

Zonder club? ;)

. Maar het is zo'n lastig boek ;)

Er staan toch plaatjes in?  :e007:

Deel dit bericht

Link naar bericht

An sich is het natuurlijk belachelijk om bij zo'n jong medium (max. 100 jaar oud?) al over klassiekers te gaan spreken. Maar ik begrijp wel dat die nood er is. En er kunnen zeker kwaliteitsvollere strips aangeduid worden. Maar de discussies zullen nog hoog oplopen, net omdat het zo jong is.

Ik zou rekenen vanaf de Yellow Kid van 1895, dus 120 jaar oud. En aangezien de gebroeders Lumière in Parijs hun eerste film, La sortie des usines Lumière, ook in 1895 vertoonden zijn het medium strip en film dus even oud. 

Maar het is een stuk makkelijker om film klassiekers te vinden. Strips worden veel sneller vergeten. Van alle US strips uit de periode 1895 - WO II wordt bijna niets herdrukt, op soms wat hele uitgeverijtjes na. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

En V for Vendetta is natuurlijk wel een klassieker, al was het alleen maar vanwege het masker. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik zou rekenen vanaf de Yellow Kid van 1895, dus 120 jaar oud. En aangezien de gebroeders Lumière in Parijs hun eerste film, La sortie des usines Lumière, ook in 1895 vertoonden zijn het medium strip en film dus even oud. 

Maar het is een stuk makkelijker om film klassiekers te vinden. Strips worden veel sneller vergeten. Van alle US strips uit de periode 1895 - WO II wordt bijna niets herdrukt, op soms wat hele uitgeverijtjes na. 

Ik heb weinig 'klassiekers' gezien en probeerde dit jaar een inhaalbeweging te doen, maar veel van wat door mensen als 'klassieker' bestempeld wordt, is nostalgische rommel. By I digress. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb het uit. OPGELET! SPOILERS!

Er zijn 3 delen:

Deel 1 is heel goed. Vrij klassiek wraakverhaal met wat mysterie, somber uiteraard. Leest heel vlot weg en laat het beste vermoeden.

Deel 2: hier begint het mis te gaan. Moore schakelt over naar anarchistische propaganda gemixt met wat psychologisch gelul. Om in een dystopische wereld het verderfelijk regime en de leiders ten gronde te brengen moet je  de mensen overtuigen dat anarchie de goede weg is. Dat doe je om te beginnen door een opvolger te 'maken'. De aangewezen weg is om je geliefde gevangen te zetten en te martelen tot de katharsis eindelijk komt en ze een ware anarchist wordt.

Deel 3 heb ik moeten doorworstelen, meer anarcho-psychologisch gezever. Het eide viel nog mee.

Conclusie: bekijk liever de film.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Heb het uit. OPGELET! SPOILERS!

Er zijn 3 delen:

Deel 1 is heel goed. Vrij klassiek wraakverhaal met wat mysterie, somber uiteraard. Leest heel vlot weg en laat het beste vermoeden.

Deel 2: hier begint het mis te gaan. Moore schakelt over naar anarchistische propaganda gemixt met wat psychologisch gelul. Om in een dystopische wereld het verderfelijk regime en de leiders ten gronde te brengen moet je  de mensen overtuigen dat anarchie de goede weg is. Dat doe je om te beginnen door een opvolger te 'maken'. De aangewezen weg is om je geliefde gevangen te zetten en te martelen tot de katharsis eindelijk komt en ze een ware anarchist wordt.

Deel 3 heb ik moeten doorworstelen, meer anarcho-psychologisch gezever. Het eide viel nog mee.

Conclusie: bekijk liever de film.

De ironie is dat-ie zich in het voorwoord openelijk excuseert voor het eerste deel :D

Deel dit bericht

Link naar bericht

De ironie is dat-ie zich in het voorwoord openelijk excuseert voor het eerste deel :D

Had dat voorwoord nog niet gelezen. Heb het nu rap eens doorgenomen voor ik het naar de bieb terugbreng.

Moest hij nu een nieuw voorwoord schrijven zou hij zich waarschijnlijk voor dat voorwoord verontschuldigen :D

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gisteren eindelijk uitgelezen, waarvoor dank NMBS.

Na de eerste hoofdstukken moet ik direct denken aan namen als Orwell en Huxley. En niet onterecht... blijkbaar waren dit  inspiraties van Moore voor dit verhaal. In het vertaalde interview achteraan de Vliegende Hollander-versie doet een heerlijk sarcastische Moore oa nog Bladerunner als inspiratie uit de doeken. Daar vind ik helaas weinig van terug.

Het verhaal pretenteerde vernieuwend te zijn door oa bewust geen 'geluiden' weer te geven in de strip. Dit was me tot op het einde niet eens opgevallen. Ik blijf met een wrang gevoel achter. Lloyd en Moore hadden hier meer mee kunnen doen. Al bij al zijn de pagina's en tekeningen, naar mijn mening, redelijk klassiek en weinig vernieuwend.

Is dit dan een klassieker? Daar kan ik volmondig 'ja' op antwoorden. Deze strip heeft het -voor mij- niet nodig van vernieuwende tekeningen of pagina-indelingen maar meer van het verhaal. En, toegegeven, uiterst origineel is het allemaal niet. Maar gezien de tijd waarin dit gemaakt werd kan ik de pessimistische toekomstvisie van deze heren wel pruimen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...