Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Log in om dit te volgen  
Paul_NL

[ De Fakkel - Klassiekers ] - (December) - V For Vendetta

V For Vendetta  

28 leden hebben gestemd

1. 1. V For Vendetta, een klassieker of niet?

• Ja
      25
    • Nee
      3

Recommended Posts

Ik vond het verhaal heel goed; de inkleuring wat minder.  Naar ik begrepen heb, verschenen de originele comics en de TPB eerst in zwart-wit, waardoor Lloyd's tekeningen beter uitkwamen. Die versie zou ik graag hebben, maar die bestaat niet meer denk ik...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik dacht dat er geen originele comics waren, dat V origineel in een tijdschrift uitkwam. DC heeft er later comics van gemaakt, maar ik dacht dat ze die hadden ingekleurd. 

Nu, ik kan me wel vinden in het meeste (positieve) wat ik hier lees. De strip heeft ook nog iets actueels. Euhm, ik zoek het juiste woord, maar het is mijn dagje niet. 

Alhoewel ik From Hell Moore's absolute meesterwerk vind, is V voor mij ook een klassieker. Watchmen is dat niet (maar dat doet hier verder allemaal niks terzake). 

Stil hate that scotsman. Allez, omdat het moeilijk leesbaar is ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ja, maar toen ik mijn boekje kocht, alweer meer dan 10 jaar geleden, was die er niet. 

En eigenlijk, nee. Ik lees dat liever in het Engels.

Mocht mijn Frans beter zijn, ik las de meeste strips waarschijnlijk ook niet in vertaling... maar ik heb ooit de toen ontbrekende delen van Axel Moonshine in het Frans gelezen, en mijn kennis was ontoereikend. nu ja, ze gebruiken daar ook veel zelfverzonnen SF woorden ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik las dit boek voor het eerst in mijn studententijd, en dat ligt toch al zo'n 15 jaar achter me. Nu dus tijd voor een herlezing.

Het eerste boek bevat korte hoofdstukjes, die eerst in het tijdschrift Warrior verschenen (vanaf 1982) als aparte afleveringen. Het geeft dit eerste boek een wat oubollig leesritme, met duidelijke cliffhangers aan het einde van elke aflevering. Moore experimenteert met het verleggen van zijn focus van het hoofdverhaal naar de verschillende subplots. Zo komt aan het einde van boek 1 de tragische verhouding tussen Derek Almond en zijn vrouw aan het licht, een duidelijk ongelukkig huwelijk. De figuur van Evey blijft in dit eerste boek wat onderbelicht. Als geheel blijft dit nog wat te klassiek en nu dus wat te gedateerd. Ik genoot ook van de mooie zachte kleuren, door de slechte druk (op krantenpapier) gaan wel wat finesses van het tekenwerk verloren. Het is telkens indrukwekkend hoe Alan Moore tal van literaire verwijzingen al in zijn verhaal stopt. Hij zal dit spel blijven spelen in zijn latere werk. Vanaf 1985 stopt Warrior. Daardoor is het pas in 1988 (na Swamp Thing) dat hij voor DC V for Vendetta verder zal afwerken. De politieke actualiteit uit de jaren ‘70 (rechtse conservatieve regeringen) bepaalde in grote mate dit donkere toekomstvisioen dat Moore voor Groot-Brittanië in petto had.

In het tweede boek breekt V binnen in het systeem. Zo kaapt hij een televisie-uitzending en start hij acties tegen instellingen van het systeem. In dit deel is de meest hallucinante passage deze waarin V Evey in een vermomming als politie foltert en haar bijna dwingt om een keuze te maken tussen de dood en verraad. V laat de grens vervagen tussen het fascistische regime en zijn eigen aanpak. Eén van de sterkste kwaliteiten van dit boek is de manier waarop Moore speelt met de perceptie van de lezer. Geen enkel personage is een held. Iedereen heeft boter op het hoofd en laat zich leiden door de eigen vooringenomenheid en overtuigingen. Dit komt in het tweede boek heel sterk naar voor. Het maakt V tot een echte klassieker op zich. In deel één was er soms nog wat veel tekst (grote lappen), nu laat Moore dit los en durft hij met het puur visuele te gaan spelen en via de opbouw van zijn pagina’s een verhaal te structureren en richting te geven.

In het laatste boek lijkt Moore zich helemaal uit zijn cocon bevrijd te hebben. Ook David Lloyd tekende hier vloeiender dan ooit. Ik hou wel van het einde van deze strip. Die past wel in de sfeer van donkere visioenen waar de jaren '80 een patent op hadden.

Dit boek is voor mij zonder meer een klassieker. Ik hou van strips met ambitie die tegelijk leesbaar blijven. Dat is een uitzonderlijke combinatie. Hoewel V doorheen de jaren misschien wat stroever te lezen is geworden, blijft het even relevant en fascinerend als 15 jaar geleden.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb V nu ook herlezen. De eerste keer was enkele jaren terug, en ik lees dit nog altijd niet graag. De tekeningen liggen me niet, de sfeer ligt me niet en de personages liggen me niet. V, de hoofdfiguur, is irritant in zijn afstandelijkheid. Als lezer weet je bitter weinig van de man. Zeker, hij zat in cel V, maar de afstand tot V zorgt bij mij ook voor een erg grote afstand met het hele verhaal. Ik vind de mensen aan de top van het regime dan veel boeiender: hoe houden zij zich staande in de dictatuur? Kijk, dat zou ongetwijfeld een boeiende strip opleveren. Het verhaal is bij momenten een politiek pamflet dat oproept tot anarchie. Erg modieus in de vroege jaren '80 in het VK, maar als ik dan anno nu (enfin, anno 2013) de anders-globalisten met Guy Fawkes-maskers zie, zijn dat in mijn ogen lui die het gewoon ook niet weten. De relevantie van het verhaal is voor de rest ook deels door de technologie ingehaald. We worden niet bespioneerd door de overheid, we gooien zelf onze privacy te grabbel op het www. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Goed voornemen op 1 Jan, V uitlezen.

Hier en daar gedateerd. Tekeningen ok tot uitmuntend. Inkleuring te flauw. Scenario prima, maar zakt toch af en toe wat ineen. Zaken zoals die piano-prelude hoeven voor mij absoluut niet, maar is typisch Moore.

Ik kan me goed vinden in bovenstaande commentaren.

Klassieker? Yep, voor mij wel.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Log in om dit te volgen  

• Nieuwe aanmaken...