Ga naar inhoud

Fabio Bono Wordt Nieuwe Tekenaar Van De Rode Ridder


Gast Kontiki

Recommended Posts

De meeste zelfverklaarde fans zijn ook conservatief, hé. Straks zal die groep over Claus' periode zeggen dat die nog niet zo slecht was terwijl ze toen bij wijze van spreken ook de hooivork uit de stal haalden om de auteurs en de uitgeverij naar de brandstapel te leiden.

 

De overname door Claus en Lodewijk gaf de reeks een boost die daarna weer wegdeemsterde. Vergeten we niet dat Biddeloos latere jaren ons ook met ontzettend veel troep opzadelde met dieptepunten als de kronieken van Merlijn, toch ook een langere cyclus met weliswaar afgeronde verhalen. Ik begon het al fout te zien gaan van zodra hij Johan een thuis gaf in Rode. En dat was meer dan 100 albums geleden.

 

Enfin, 't is nu afwachten naar mei voor de eerste lezing en een werkelijk oordeel. En misschien heeft De Rode Ridder nu een keertje werkelijk buitenlands potentieel om met een beetje waardigheid naast Franse of Amerikaanse strips te staan.

 

Je zegt eigenlijk zelf waarom zo'n reboot een goed idee is. Het is niet meer hetzelfde personage als onder een andere die auteur dus... Het biedt ook de mogelijkheid om volledig met een schone lei te beginnen. Ik zie niets dan voordelen. 

 

Die zelfverklaarde fans zullen de reboot ook wel kopen, en als ze dat niet doen kunnen ze ook stoppen bij pakweg 251. 

 

Hoe haal je het gemakkelijkste nieuwe lezers binnen? Met een enorm hoog nummertje op de cover of een nummer één? Zelfs Vandersteen zelf was niet vies van een "reboot", de studio heeft het ooit nog gedaan met Jerom. 

Link naar reactie

Waarom zou je de RR willen rebooten? Het personage heeft amper geschiedenis. En welke nevenpersonages zou je opnieuw willen introduceren? Bahaal? Galaxa? Demoniah? Merlijn? Per personage kan je misschien één of twee albums vullen en daarna is het weer meer van hetzelfde. Wat zou de meerwaarde daarvan zijn?

En zo drastisch anders zal die nieuwe versie wel niet zijn, he. Aan die promotekening te zien zal de tekenstijl niet al te veel afwijken van wat we al gewoon zijn. Legendre zal ook wel niet plots een compleet andere vertelstijl hanteren. Gewoon verder doen met de nummering dus. Eventuele nieuwe fans gaan dan misschien ook nog eens wat oudere nummers kopen.

 

 

De meeste zelfverklaarde fans zijn ook conservatief, hé. Straks zal die groep over Claus' periode zeggen dat die nog niet zo slecht was terwijl ze toen bij wijze van spreken ook de hooivork uit de stal haalden om de auteurs en de uitgeverij naar de brandstapel te leiden.


 

Enfin, 't is nu afwachten naar mei voor de eerste lezing en een werkelijk oordeel. En misschien heeft De Rode Ridder nu een keertje werkelijk buitenlands potentieel om met een beetje waardigheid naast Franse of Amerikaanse strips te staan.

Ik kan me niet herinneren dat er ooit negatief werd gedaan over de Claus-periode. Sommigen misten de meer pulpy verhaaltjes van Biddeloo, maar dat was het dan zowat. De tekeningen werden in ieder geval bijna unaniem als een verbetering beschouwd.

 

Die mogelijke buitenlandse verkoop zal zeker meegespeeld hebben in de keuze van Bono. Ik herinner me nog dat de toenmalige Standaard Uitgeefster me bij de keuze voor Martin Lodewijk als uitleg gaf dat ze zo hoopte een beetje meer te kunnen verkopen in Nederland.

Link naar reactie

Gewoon verder doen met de nummering dus. Eventuele nieuwe fans gaan dan misschien ook nog eens wat oudere nummers kopen.

 

DC's new 52 heeft er voor gezorgd dat ik ingestapt ben bij Batman, Aquaman en Justice League.

Behalve de occasionele oneshot, volgde ik Batman alleen maar via andere media (films/tv series) om dat de drempelvrees om in te stappen bij "Batman #700" gewoon veel te hoog lag. 

 

Bij Doctor Who is dat toch ook, meeste mensen zijn ingestapt bij de 9e doctor bij de reboot van 2005 en nieuwe fans stappen daar in. (Of vanaf het Moffat tijdperk bij de 11e), maar je moet al goed gek zijn om door de 26 seizoenen van classic who te willen ploeteren. (Uiteraard ben ik zo een van die gekken die zich aan die taak waagt. :D)

Link naar reactie

Hernummeren van nummer 1 zie ik Standaard niet aandurven. Ik zou er wel voor ijveren om de legacy alle eer aan te doen en de oude reeks als integrales uit te brengen. Vijf verhalen per keer of zo. Met dus ineens al die niet herdrukte verhalen erbij. En liefst ook met achtergronddossiers.

 

Ik ken nog een goeie site waar veel achtergrondinfo is verzameld over de Rode Ridder, stripspeciaalzaak of zoiets. Mss moeten ze daar eens gaan horen voor de achtergronddossiers. Het schijnt dat de drijvende kracht achter die site nu ook zelfstandige is geworden, dus lijkt me niet zo vergezocht dat hij die opdracht wel wil aannemen. :e002:

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

DC's new 52 heeft er voor gezorgd dat ik ingestapt ben bij Batman, Aquaman en Justice League.

Behalve de occasionele oneshot, volgde ik Batman alleen maar via andere media (films/tv series) om dat de drempelvrees om in te stappen bij "Batman #700" gewoon veel te hoog lag. 

 

Bij Doctor Who is dat toch ook, meeste mensen zijn ingestapt bij de 9e doctor bij de reboot van 2005 en nieuwe fans stappen daar in. (Of vanaf het Moffat tijdperk bij de 11e), maar je moet al goed gek zijn om door de 26 seizoenen van classic who te willen ploeteren. (Uiteraard ben ik zo een van die gekken die zich aan die taak waagt. :D)

Beide voorbeelden lijken me toch net iets anders te zijn. Die DC strips waren een onoverzichtelijk kluwen geworden, wat je van de RR bezwaarlijk kan zeggen.

En het is normaal dat je bij Doctor Who instapt bij de reboot (eigenlijk is het een verderzetting en geen reboot), want de reeks heeft pakweg 20 jaar stilgelegen.

Link naar reactie

Beide voorbeelden lijken me toch net iets anders te zijn. Die DC strips waren een onoverzichtelijk kluwen geworden, wat je van de RR bezwaarlijk kan zeggen.

En het is normaal dat je bij Doctor Who instapt bij de reboot (eigenlijk is het een verderzetting en geen reboot), want de reeks heeft pakweg 20 jaar stilgelegen.

 

Die verderzetting was nochtans niet vanaf het begin duidelijk. Ze gingen uit van "the doctor", pas nadien is er de 9e van gemaakt.

Link naar reactie

En van die Italiaanse site leer ik dat het contract voor minimaal twee jaar duurt met per trimester een nieuw album. De lancering gaat gepaard met een grote mediacampagne waarbij ook het Rode Kruis wordt ingeschakeld. De inkleuring gebeurt door Fabio's vaste parner in crime die de meeste van zijn vorige strips inkleurde.ze wisten zelfs te zeggen dat onze Rode Ridder Story wordt herwerkt en dat hebben ze niet van mij.

Link naar reactie

Die verderzetting was nochtans niet vanaf het begin duidelijk. Ze gingen uit van "the doctor", pas nadien is er de 9e van gemaakt.

We wijken af, maar wat de makers betrof was het altijd al bedoeld als een rechtstreeks vervolg (ergens in die eerste aflevering maakte de doctor ook een vage opmerking over zijn nieuw uiterlijk, dus...), maar het werd wel zodanig geschreven dat iedereen zonder voorkennis meteen mee was.

Link naar reactie

Ik vond de Rode Ridder van Claus erg goed en aangenaam getekend. De sfeer die ik ook graag had bij Bakelandt. 

Het was een breuk met de RR van Biddeloo, die bij momenten toch erg haastig was getekend, al had dat zijn voordelen vooral de vrouwen kwamen erg soepel uit Biddeloo's pen/penseel. 

 

Fabio Bono zal wel een grote stilistische breuk vormen in vergelijking met Claus denk ik. 

Als ik de strips zie van F Bono moet ik denken aan strips als As van de Katharen, De Lemen Troon, enz.

Dus veel realistischer en rauwer dan we van de RR gewend zijn, maar tegelijk ook meer meanstream als ik naar andere vergelijkbare ridderstrips kijk. 

Het is niet alleen de tekenstijl, ook de kadrering is totaal verschillend bij F Bono's strips. 

Ik weet niet of ik dat wel zie zitten, maar goed laat ons het album afwachten vooraleer te oordelen. De nieuwe tekenaar kan de reeks ook een totaal nieuw élan geven. Terug veel babes en monsters zoals ten tijde van Biddeloo.  :e007:  :e007:

 

Beginnen met een nieuwe nummering zou wel niet zo verstandig zijn denk ik, je jaagt de bestaande fans weg. 

 

En komt de naam van Willy Vandersteen terug op de cover? Zou Fabio Bono wel W. Vandersteen kennen?  :e005:

Link naar reactie

Waarom zou je daar bestaande fans mee wegjagen? Ofwel blijven ze, ofwel niet. Ze kunnen ook afhaken omdat de nieuwe stijl hen niet zo goed aanstaat. 

Ik denk eerder dat je sneller nieuwe lezers aantrekt met een nieuwe nummer één. Als je 251 op de cover ziet staan en je hebt er geen enkele in huis dan zal je minder geneigd zijn het een kans te geven. 

Link naar reactie

Waarom zou je daar bestaande fans mee wegjagen? Ofwel blijven ze, ofwel niet. Ze kunnen ook afhaken omdat de nieuwe stijl hen niet zo goed aanstaat. 

Ik denk eerder dat je sneller nieuwe lezers aantrekt met een nieuwe nummer één. Als je 251 op de cover ziet staan en je hebt er geen enkele in huis dan zal je minder geneigd zijn het een kans te geven. 

 

Als je met een nieuwe nummering begint, trek je een denkbeeldige lijn onder de bestaande reeks, alsof de Roder Ridder van weleer niet langer bestaat. 

Gaan de oude lezers dan overstappen op een nieuwe reeks, in het toch al zeer grote aanbod van ridder- en aanverwante strips? 

De Rode Ridder is een sterk merk, en daarmee kan je lezers aan je binden. 

 

Maar jouw argument pro nieuwe nummering is ook valabel hoor. 

Link naar reactie

Waarom zou je daar bestaande fans mee wegjagen? Ofwel blijven ze, ofwel niet. Ze kunnen ook afhaken omdat de nieuwe stijl hen niet zo goed aanstaat. 

Ik denk eerder dat je sneller nieuwe lezers aantrekt met een nieuwe nummer één. Als je 251 op de cover ziet staan en je hebt er geen enkele in huis dan zal je minder geneigd zijn het een kans te geven. 

 

Dat vind ik ook.

Bovendien kan je dan een synchrone nummering invoeren zoals die dan zou bestaan bij de Franse uitgaven. Die gaan echt niet het eerst uitgegeven album het nummer 250 geven.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Destijds waren er nogmaar 46 verhalen verschenen van Bakelandt bij uitgeverij Hoste. Dat is een stuk minder en dus niet de beste vergelijking. 

Het vergrootten van de albums heeft de reeks ook geen goed gedaan. Grotere pagina's, minder bladzijden, minder stroken en zwakkere verhalen. De reeks heeft het nog zestien verhalen uitgehouden na de wijziging van het formaat van de albums. Natuurlijk is de kwaliteit van de verhalen de grootste factor bij mindere verkoop, maar geef toe die lelijke gele 80 staat maar onnozel naast die kleinere rode 79. Als je dan nog herdrukken van zo'n groter formaat chronologisch in je kast wil staan hebben... Op de koop toe was Blanke Slavinnen geen reboot. Later kwamen personages die vroeg in de reeks een rol hadden gewoon terug zonder echte herintroductie, maar een vermelding van wie ze zijn, zoals Toontje. 

 

De Rode Ridder telt meer dan tweehonderd verhalen, hoeveel daarvan vind je nu nog nieuw in de stripwinkel? Bitter weinig, zeker als je beseft dat de titellijst op de nieuwe albums zelf nog steeds diverse nummers niet vermeldt omdat ze nooit zijn ingekleurd. SU maakt ook geen aanstalten dit alsnog te doen, ook niet na diverse initiateven van de harde kern fans. Zo'n dingen maken een langlopende reeks gewoonweg niet aantrekkelijk. 

 

Hoeveel Nederlanders/Vlamingen ken jij die instappen in een langlopende reeks zoals De Rode Ridder en zich geen zorgen maken over het feit dat er al zoveel titels daarvoor zijn verschenen? Vast weinig als je de occasionele lezer niet meerekent, en voor hen maakt die nummering zelfs totaal niet uit. Sterker nog, omdat het net opvalt kun je ze misschien nog net overtuigen toch maar die extra stap te zetten om het album te kopen. Stel dat het nieuwe team populair wordt en er willen meer lezers instappen, dan kunnen ze dat toch veel makkelijker doen als er pakweg tien albums verschenen zijn. Als ze moeten instappen in een reeks van 260 albums waarvan de laatste van dat team zijn dat zo'n goeie commentaren krijgt, dan werkt dat niet. 

 

Een reboot biedt ook extra mogelijkheden, je hoeft geen rekening te houden met diverse verhalencycli die de revue al zijn gepasseerd. Camelot, Horst, ze hoeven er allemaal niet te zijn. Hou alleen het typische karakter van de (strip)versie van Johan en laat hem totaal nieuwe avonturen beleven. 

Link naar reactie

Als je met een nieuwe nummering begint, trek je een denkbeeldige lijn onder de bestaande reeks, alsof de Roder Ridder van weleer niet langer bestaat. 

 

Dat is ook het idee hé. :)

Wat heeft een 13 jarige er nu aan hoe fantastisch een strip was 40 jaar geleden?

 

Het enige wat voor die 13 jarige telt is de strip die NU voor hem/haar gemaakt is. 

 

Toen The Beatles uitkwamen was dat rock en roll tegenover Perry Como en Dean Martin, maar nu zijn The Beatles evengoed slappe koffie geworden.

Link naar reactie

Hoeveel Nederlanders/Vlamingen ken jij die instappen in een langlopende reeks zoals De Rode Ridder en zich geen zorgen maken over het feit dat er al zoveel titels daarvoor zijn verschenen? Vast weinig als je de occasionele lezer niet meerekent, en voor hen maakt die nummering zelfs totaal niet uit. Sterker nog, omdat het net opvalt kun je ze misschien nog net overtuigen toch maar die extra stap te zetten om het album te kopen. Stel dat het nieuwe team populair wordt en er willen meer lezers instappen, dan kunnen ze dat toch veel makkelijker doen als er pakweg tien albums verschenen zijn. Als ze moeten instappen in een reeks van 260 albums waarvan de laatste van dat team zijn dat zo'n goeie commentaren krijgt, dan werkt dat niet. 

 

 

Tuurlijk, als je de focus legt op de bestaande/oudere lezers, behoud de nummering. 

Wil je met een frisse lei herbeginnen, start een nieuwe nummering. Er is toch al een nieuwe tekenaar, een nieuwe look, een andere formaat. 

 

Maar ik denk toch dat ze geen reboot willen zoals bij Amoras en omwille van de continuiteit de nummering zullen behouden  :e007:  :e007:

Link naar reactie

Hoeveel Nederlanders/Vlamingen ken jij die instappen in een langlopende reeks zoals De Rode Ridder en zich geen zorgen maken over het feit dat er al zoveel titels daarvoor zijn verschenen? Vast weinig als je de occasionele lezer niet meerekent, en voor hen maakt die nummering zelfs totaal niet uit. Sterker nog, omdat het net opvalt kun je ze misschien nog net overtuigen toch maar die extra stap te zetten om het album te kopen. Stel dat het nieuwe team populair wordt en er willen meer lezers instappen, dan kunnen ze dat toch veel makkelijker doen als er pakweg tien albums verschenen zijn. Als ze moeten instappen in een reeks van 260 albums waarvan de laatste van dat team zijn dat zo'n goeie commentaren krijgt, dan werkt dat niet. 

 

Volgens mij zijn de meeste nederlandstalige striplezers ooit met een langlopende reeks begonnen zonder zich zorgen te maken over de honderden andere beschikbare titels. We zijn allemaal met een willekeurig gekozen nummer uit pakweg Suske & Wiske, Jommeke, Nero, Kuifje, Asterix of wat dan ook begonnen. Zij met verzamelneigingen willen dan misschien alle bestaande nummers in hun collectie hebben, maar voor de meeste lezers is een volledige collectie geen streefdoel.

 

Ze kunnen natuurlijk ook gewoon doen à la Kuifje of Asterix en de nummering compleet weglaten ;)

Link naar reactie

Ach kom, alsof Claus geen goeie tekenaar is. Je kan niet eens zien dat hij aan een tempo van vier à vijf albums per jaar werkt. Zijn tekenstijl is misschien klassiek, maar zeker niet slecht.

 

Voor een realistische stijl is de man toch altijd net te beperkt geweest in zijn composities, anatomie,... 

Het prentje dat op de SSZ-site gebruikt wordt om het nieuws van de nieuwe tekenaar aan te kondigen: die linkerarm is gewoon slecht getekend. Wat doet die linkerhand?

 

 

Rode-Ridder.jpg

Link naar reactie

Voor een realistische stijl is de man toch altijd net te beperkt geweest in zijn composities, anatomie,... 

Het prentje dat op de SSZ-site gebruikt wordt om het nieuws van de nieuwe tekenaar aan te kondigen: die linkerarm is gewoon slecht getekend. Wat doet die linkerhand?

 

Het is zoals Kontiki zegt overduidelijk wat die linkerhand doet.

Dat lijkt me een prentje te zijn dat ze ergens uit een album hebben gehaald en ietwat opgeblazen. Dan mag je je niet teveel op details blindstaren. Vergeet ook niet dat Claus al zijn hele leven aan een moordend tempo werkt. Begonnen bij Bessy (30 albums volgend wikipedia) en daarna Zilverpijl waar hij het ene album na het andere moest tekenen aan een redelijk niveau (zeven jaar lang 27 verhalen per jaar inkten, opnieuw volgens wikipedia). Dat kan je niet als je een slechte tekenaar bent. Met de loop der jaren is hij wellicht gewoon geworden om vlug te tekenen. Bijna rechtstreeks in inkt, en dan kruipen er inderdaad af en toe eens slordigheden in een tekening. Maar als je vier à vijf albums op een jaar moet maken kan dat bijna niet anders. Tenzij je met medewerkers werkt of een immens genie bent.

Claus zal, net als alle tekenaars, wel zijn beperkingen hebben (je noemt er een paar op), maar het feit dat ze in België/Nederland niemand anders hebben gevonden die een reeks als dit aankan zegt toch ook wel iets.

 

Zijn eigen scenario's vond ik overigens heel leuk. Ze zaten nog het dichts bij de sfeer van Biddeloo.

Link naar reactie

Ik begrijp de opmerking van Mario volkomen, Kontiki. De linkerarm is in proportie helemaal verkeerd ten opzichte van de rechterarm. En de grip van de linkerhand is onmogelijk uitvoerbaar.

Dat is dan ook het enige wat je Claus kan verwijten, namelijk de verkeerde anatomische verhoudingen. Buiten zijn snellere tekenstijl dan de laatste jaren, waarschijnlijk het gevolg van haastiger werk afleveren. Hou er er rekening mee dat Claus een zestiger is en elke nacht urenlang aan zijn tekeningen werkte.

Eerlijk gezegd zijn mij die anatomische fouten de eerste paar jaar nooit opgevallen, en ze waren op zijn minst zeldzaam. Er is me wel al gezegd dat ik een dermate grote Rode Ridder fan ben, dat ik sommige fouten niet wil opmerken. Het zou kunnen.

Ik werd jaren geleden voor het eerst op de anatomisch foute tekeningen attent gemaakt tijdens een interview met Dirk Biddeloo, de broer van Karel Biddeloo. Het was echter de echtgenote van Dirk die dit aanhaalde en aantoonde op tekeningen van Claus. Ze kon zelf aardig wat tekenen en was - enigszins verstaanbaar - verwonderd over het feit dat dergelijke fouten keer op keer gedoogd werden door de uitgeverij. Maar vergeet niet dat in die jaren Claus nog prachtig tekende, dus dat ik hem die foutjes eigenlijk onmiddellijk vergaf. Daar heeft uiteraard iedereen een persoonlijke visie op.

Zoals verwacht kon worden, verdedigde Dirk met volle overtuiging het werk van wijlen zijn broer. En met ontroering werd verteld over de jaren dat de broers gezamenlijk opgroeiden.

Helaas is dit interview nooit gepubliceerd, want een paar dagen voor de verschijning ervan werd de Rode Ridder website gekaapt.

Dirk Biddeloo overleed begin dit jaar.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Dat is natuurlijk het nadeel van werken aan reeksen als dit, na een tijdje begint de sleur in te treden. Na tien albums heb je het als tekenaar wel gezien. Als je er dan nog eens vijftig, honderd, tweehonderd keer variaties van hetzelfde moet maken...

 

Laten we over tien jaar hier nog eens terugkeren en kijken wat Bono ervan maakte.

Link naar reactie

Ze kon zelf aardig wat tekenen en was - enigszins verstaanbaar - verwonderd over het feit dat dergelijke fouten keer op keer gedoogd werden door de uitgeverij. Maar vergeet niet dat in die jaren Claus nog prachtig tekende, dus dat ik hem die foutjes eigenlijk onmiddellijk vergaf.

 

Dat is een beetje een probleem bij een uitgeverij als Standaard (andere uitgevers zijn beschikbaar). De meeste mensen die daar werken hebben meestal een letterkundige achtergrond en kunnen misschien wel zeggen hoe een verhaal in elkaar moet zitten of hoe een tekst geschreven moet worden, maar ze hebben geen artistieke opleiding gehad. Als er ergens iets getekend wordt dat misschien te bloot is gaan ze eventueel ingrijpen, maar tekentechnische fouten worden zelden opgemerkt. En als ze al opgemerkt worden is de kans groot dat de tekenaar in kwestie denkt dat hij het wel beter weet en alles laat zoals het is (al dan niet wegens tijdsgebrek).

Ik moet een doorsnee stripalbum nog maar openslaan of ik zie de ene perspectief- of inkleurfout na de andere. Als grafisch redacteur zou ik héél ongeliefd zijn.

 

Legendarische tijdschriftredacteuren zoals Greg of Delporte (of Hergé) konden wél zien waar een tekenaar fouten maakte, en die wezen hun tekenaars daar dan ook op.

Link naar reactie

Volgens mij zijn de meeste nederlandstalige striplezers ooit met een langlopende reeks begonnen zonder zich zorgen te maken over de honderden andere beschikbare titels. We zijn allemaal met een willekeurig gekozen nummer uit pakweg Suske & Wiske, Jommeke, Nero, Kuifje, Asterix of wat dan ook begonnen. Zij met verzamelneigingen willen dan misschien alle bestaande nummers in hun collectie hebben, maar voor de meeste lezers is een volledige collectie geen streefdoel.

 

Ze kunnen natuurlijk ook gewoon doen à la Kuifje of Asterix en de nummering compleet weglaten ;)

 

Naarmate de reeks langer wordt daalt de oplage. Het kan zeer goed zijn dat die weer (tijdelijk) stijgt met een nieuw team, maar dat neemt niet weg dat er steeds meer mensen minder geneigd zijn om lange reeksen nog op te pikken. Vroeger was het simpeler, ieder nieuw album was beschikbaar in de krantenwinkel en ze hadden nog heel wat oudere nummers op stock. Dan pik je d'r al sneller eentje mee. Nu hebben ze de laatste nog liggen (als je geluk hebt). Zelfs in supermarkten wordt het aanbod kleiner, met een paar uitzonderingen op die regel natuurlijk. 

Naar wat ik hoor, droomt men bij SU van de oplages die ze bij diverse reeksen hadden in de jaren '70, '80 en '90. Die vermindering wijt men ondermeer aan de opkomst van alternatieven zoals games, maar dit lijkt mij zeer kort door de bocht. Nieuwe initiatieven zoals Amoras hebben toch wel bewezen dat er nog plaats is voor de strip als medium. De aanpak is belangrijk. (De kwaliteit natuurlijk ook, want ik kan me moeilijk voorstellen dat iets als J.Rom een succes was). 

 

Wat je zegt over die occasionele lezers, daar ga ik mee akkoord. Maar je geeft zelfs aan dat het hen niet of weinig kan schelen welk nummer er op de kaft staat, dus met een hernummering verlies je die mensen niet. Je wint er net mensen mee die bereid zijn elk nieuw verhaal te kopen. 

Link naar reactie

Hou er er rekening mee dat Claus een zestiger is en elke nacht urenlang aan zijn tekeningen werkte.

Jamaar, hij kijkt naar verluidt overdag een hele dag naar films en begint pas 's nachts te tekenen.

Link naar reactie

Jamaar, hij kijkt naar verluidt overdag een hele dag naar films en begint pas 's nachts te tekenen.

 

Haha, je hebt de klok wel horen luiden, maar je weet de klepel niet hangen.

Waar je wel gelijk in hebt is dat hij heel veel films kijkt. We delen zelfs een passie voor westerns tot en met de sixties.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Naar wat ik hoor, droomt men bij SU van de oplages die ze bij diverse reeksen hadden in de jaren '70, '80 en '90. Die vermindering wijt men ondermeer aan de opkomst van alternatieven zoals games, maar dit lijkt mij zeer kort door de bocht. Nieuwe initiatieven zoals Amoras hebben toch wel bewezen dat er nog plaats is voor de strip als medium. De aanpak is belangrijk. (De kwaliteit natuurlijk ook, want ik kan me moeilijk voorstellen dat iets als J.Rom een succes was). 

 

Amoras verkoopt niet beter dan een reguliere Suske & Wiske hoor. Met twee extra S&W albums per jaar zou Standaard even goed geboerd hebben. Het enige wat je met zekerheid over het succes van Amoras kan zeggen is dat Suske en Wiske nog steeds populair zijn.

Link naar reactie

Amoras verkoopt niet beter dan een reguliere Suske & Wiske hoor. Met twee extra S&W albums per jaar zou Standaard even goed geboerd hebben. Het enige wat je met zekerheid over het succes van Amoras kan zeggen is dat Suske en Wiske nog steeds populair zijn.

Maar misschien is het wel goed om S&W een beetje op de sporen te houden. Ik dacht dat de verkoop toch achteruitboerde. En een gewone S&W is voor mij onleesbaar, Amoras heeft toch een ander leespubliek.

 

De gewone RR interesseert mij niet, maar een 'volwassen' versie zou ik wel eens willen uitproberen.

Link naar reactie

Afgaand op de twee pagina's die in de nieuwe folder van Standaard staan (het verwondert me dat die hier nog niet geplaatst zijn) (het verwondert me ook dat Standaard het tegenwoordig niet meer de moeite vindt om de namen van hun auteurs in hun folders te vermelden) is Jago tegenwoordig een pony geworden.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...