Ga naar inhoud

Fabio Bono Wordt Nieuwe Tekenaar Van De Rode Ridder


Gast Kontiki

Recommended Posts

Deze pagina's? Zoek ze zelf op, hé!

 

attachicon.gifIMG_1075.JPG

 

Heb ik gedaan maar vond die aankondigingsfolder niet online. Toch bedankt om het te posten hé!

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie

Ik hoop dat de overname door Bono een nieuw lezerspubliek zal bereiken want er zullen best wel een pak andere lezers van de RR zijn, die zullen afhaken. Daar is mijn zus al bij. Ze heeft tot nu toe alle Rode Ridders verzameld. Bij overgang van Biddeloo naar Claus Scholz heeft ze even getwijfeld om er de stekker uit te trekken. Na het zien van deze pagina's is ze nu al zeker dat deze interpretatie van de RR niet meer hoeft... Ik vrees dat ze niet de enige zal zijn die er zo over denkt. Ik spreek me er niet over uit want ik besloot bij album 120 te stoppen met het lezen en kopen van Rode Ridder-verhalen. Af en toe heb ik er nog wel een recentere gelezen uit de bieb of van mijn zus maar het kon me niet meer bekoren. Misschien kan Bono me weer over de streep trekken...

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Ik hoop dat de overname door Bono een nieuw lezerspubliek zal bereiken want er zullen best wel een pak andere lezers van de RR zijn, die zullen afhaken. Daar is mijn zus al bij. Ze heeft tot nu toe alle Rode Ridders verzameld. Bij overgang van Biddeloo naar Claus Scholz heeft ze even getwijfeld om er de stekker uit te trekken. Na het zien van deze pagina's is ze nu al zeker dat deze interpretatie van de RR niet meer hoeft... Ik vrees dat ze niet de enige zal zijn die er zo over denkt.

 

Het is inderdaad een flinke stijlbreuk, dus er zullen inderdaad wel de nodige afhakers zijn. 

Link naar reactie

Afgaand op de twee pagina's die in de nieuwe folder van Standaard staan (het verwondert me dat die hier nog niet geplaatst zijn) (het verwondert me ook dat Standaard het tegenwoordig niet meer de moeite vindt om de namen van hun auteurs in hun folders te vermelden) is Jago tegenwoordig een pony geworden.

Ja, het is zeker geen strijdros!

De pagina's zien er best ok uit.

Link naar reactie

Afgaand op de twee pagina's die in de nieuwe folder van Standaard staan (het verwondert me dat die hier nog niet geplaatst zijn) (het verwondert me ook dat Standaard het tegenwoordig niet meer de moeite vindt om de namen van hun auteurs in hun folders te vermelden) is Jago tegenwoordig een pony geworden.

 

Inderdaad een pony  :e007:

Link naar reactie

Als iemand van Standaard meeleest: het lijkt erop alsof in de tekst telkens de hoofdletter I wordt gebruikt ipv de gewone I. Foutje misschien? En misschien nog aan te passen?

Kan ook aan het lettertype liggen. Ik ken zo nog wel van die lettertypes.

 

 

Ik hoop dat de overname door Bono een nieuw lezerspubliek zal bereiken want er zullen best wel een pak andere lezers van de RR zijn, die zullen afhaken. Daar is mijn zus al bij. Ze heeft tot nu toe alle Rode Ridders verzameld. Bij overgang van Biddeloo naar Claus Scholz heeft ze even getwijfeld om er de stekker uit te trekken. Na het zien van deze pagina's is ze nu al zeker dat deze interpretatie van de RR niet meer hoeft... Ik vrees dat ze niet de enige zal zijn die er zo over denkt. Ik spreek me er niet over uit want ik besloot bij album 120 te stoppen met het lezen en kopen van Rode Ridder-verhalen. Af en toe heb ik er nog wel een recentere gelezen uit de bieb of van mijn zus maar het kon me niet meer bekoren. Misschien kan Bono me weer over de streep trekken...

Maar verzamelde ze de albums omdat ze de reeks nog steeds goed vond of gewoon om de reeks compleet te houden? Met dergelijke overgangen hoor ik ook wel eens het ultimatum dat men de albums niet meer verder zal verzamelen, maar in werkelijkheid gaat het gewoon om een uitgestelde beslissing die men eigenlijk al veel eerder wilde maken, maar een kordate aanleiding niet vond. Zie bijvoorbeeld Thorgal toen Rosinski de albums begon te schilderen of XIII wanneer Van Hamme en Vance ermee stopten.

Link naar reactie

Maar verzamelde ze de albums omdat ze de reeks nog steeds goed vond of gewoon om de reeks compleet te houden? Met dergelijke overgangen hoor ik ook wel eens het ultimatum dat men de albums niet meer verder zal verzamelen, maar in werkelijkheid gaat het gewoon om een uitgestelde beslissing die men eigenlijk al veel eerder wilde maken, maar een kordate aanleiding niet vond. Zie bijvoorbeeld Thorgal toen Rosinski de albums begon te schilderen of XIII wanneer Van Hamme en Vance ermee stopten.

Bij mij klopt dat alvast voor Kiekeboe waar ik mee stopte met de hernoeming naar De Kiekeboes. Ik heb nu voor eeuwig en altijd de reeks Kiekeboe compleet :-)

En bij de Rode Ridder mooi gestopt bij nr 150. Na 20 jaar ben ik ze nu allemaal aan het herlezen. Benieuwd of ik overstag ga gaan en de Biddeloo albums ga vervolledigen. Claus Scholz laat ik sowieso links liggen. Maar Fabio Bono zijn inbreng ziet er wel goed uit en ga ik toch eens proberen.  Altijd jammer gevonden dat er niet wat meer albums verschenen van The Red Knight door Marvano. Ik vond dat wel een geslaagde restyling.

Link naar reactie

Kan ook aan het lettertype liggen. Ik ken zo nog wel van die lettertypes.

 

'tuurlijk kan dat.

Eigenlijk vind ik het jammer dat ze indertijd bij het eerste Claus-album zijn afgestapt van het herkenbare Vandersteen-lettertype ten voordele van een doorsnee drukletter. Niet uit sentimentele of nostalgische redenen, maar omdat het Vandersteen-lettertype unieker was én gemakkelijker te lezen, vooral door jonge lezers.

Link naar reactie

'tuurlijk kan dat.

Eigenlijk vind ik het jammer dat ze indertijd bij het eerste Claus-album zijn afgestapt van het herkenbare Vandersteen-lettertype ten voordele van een doorsnee drukletter. Niet uit sentimentele of nostalgische redenen, maar omdat het Vandersteen-lettertype unieker was én gemakkelijker te lezen, vooral door jonge lezers.

 

Eigenlijk ging men nog verder gaan. Naar Nederlandse stijl werden sommige woorden in vetjes gedrukt. Daar is men op het laatste nippertje van teruggekomen.

Als ik me niet vergis werd die lettering wel gebruikt bij de voorpublicatie van het eerste Lodewijk&Claus Rode Ridder album, De Grot van de Beer, in de Gazet van Antwerpen.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik heb enkel de blauwe zwart-wit reeks (106 nummers) in de kast staan. De hogere nummers heb ik wel gelezen maar uiteindelijk blijft het meer van het zelfde. Sterker nog, enkel de nummers 1 t/m 40 zijn top, met daarna nog een enkele uitschieter. 

 

Biddeloo kon prachtig tekenen hoor, opeens liepen er allerlei rondborstige en schaarsgeklede dames door het beeld. Maar dan hoop je toch dat Johan Galaxa eens alle hoeken van de slaapkamer laat zien, maar dat gebeurde nooit - vlees noch vis.

 

Bij Claus vond ik de inkleuring mooi en scenarios van Lodewijk zijn altijd goed ( * authentiek!).

 

Ik ga zeker een paar boekjes van Fabio kopen, leuk jeugsentiment. Maar 250+ albums in mijn boekenkast - echt niet.

 

Erik

.....................................................

www.texwiller.nl - www.uitgeverijhum.nl

Link naar reactie

Bij Claus vond ik de inkleuring mooi en scenarios van Lodewijk zijn altijd goed ( * authentiek!).

 

Eindelijk nog iemand die de scenarios van Lodewijk goed vindt. Ik deel jouw mening, Erik. Lodewijk heeft echt wel teveel kritiek gekregen op zijn Rode Ridder verhalen.

De inkleuring wordt verzorgd door Studio Leonardo, en die kunnen dat heel goed.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Als ik Stripspeciaalzaak zo lees:

"Als lezer van die boeken zijn we er gerust op dat het verhaal heel wat kwaliteiten te bieden zal hebben voor een langere stripverhalencyclus waarbij de tocht naar Camlot met gevaren, confrontaties en andere uitdagingen is geplaveid.", 

lijkt het alsof het plan is om van het huidige oneshot karakter van de reeks af te gaan stappen? 

Link naar reactie

Dat was toch al een paar keer gemeld? Het wordt vooreerst een cyclus van negen delen. Afgaande op de boeken die Marc Legendre schreef (en die er maar weinigen hebben gelezen precies) weet ik dat het nog een tijd zal duren totdat Camelot wordt bereikt. Wat er onderweg gebeurt, is eerstvolgend van belang. Daar gebeurt nog van alles. dat is een beproefde formule uiteraard. Kijk maar naar de eerste acht delen van Lanfeust van Troy of de eerste cyclus van Op Zoek naar de Tijdvogel, of andere Fellowships van ringen, maar nu haal ik er te veel fantasy bij.

Link naar reactie

Heb deze weekend de eerste twee RR nog eens herlezen (was al heel lang geleden). Dat was toch niet zo slecht. Heb de indruk dat er daar toch wel wat tijd in zowel het scenario als de tekeningen gestoken is.

 

Nochtans zijn die compleet anders van elkaar gerealiseerd.

Nummer 1 werd geschreven en getekend door Edward De Rop en Karel Verschuere. Willy Vandersteen zat toen in Japan.

Nummer 2 werd geschreven en getekend door Willy Vandersteen. Het is tevens het enige Rode Ridder album dat hij zelf getekend heeft.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Nochtans zijn die compleet anders van elkaar gerealiseerd.

Nummer 1 werd geschreven en getekend door Edward De Rop en Karel Verschuere. Willy Vandersteen zat toen in Japan.

Nummer 2 werd geschreven en getekend door Willy Vandersteen. Het is tevens het enige Rode Ridder album dat hij zelf getekend heeft.

Ah dat wist ik niet, maar het zou wel wat verklaren.In nr.2 waren de achtergronden meer verzorgd/gevuld.

Link naar reactie

Ik heb 'm even uitgelegd wat er op dit forum en het fanforum van De Rode Ridder zoal wordt verteld, ten goede en ten kwade.

 

Zijn antwoord: "Ik ken het internet en forums heel goed. Ik heb veel ervaring opgedaan bij het volgen van forums voor mijn vorige reeksen in Frankrijk. Voor De Rode Ridder heb ik het heel uitgebreide dossier gelezen over zijn geschiedenis...* Ik heb natuurlijk niet de hele serie gelezen, maar ik denk dat ik de eigenschappen ervan begrijp. Ik zal er gaandeweg over bijleren terwijl ik eraan werk. Ik kan je verzekeren dat ik al van dit personage heb leren houden en ik heb er altijd van gedroomd om dergelijke literaire, middeleeuwse en fantastische (fantasy) verhalen te tekenen. Daarom wilde ik dat mijn inkleurder (die hij als een van de beste van Europa beschouwt) zijn uiterste best doet voor de restyling."

 

* Onze eigen Rode Ridder Story die door een Waalse leraar in het Frans werd vertaald.

Link naar reactie

Ik heb 'm even uitgelegd wat er op dit forum en het fanforum van De Rode Ridder zoal wordt verteld, ten goede en ten kwade.

 

't Is triestig. Het voordeel van de twijfel wordt die man niet gegund. Vooral op het Rode Ridder-forum wordt hij door de meesten al afgekeurd op basis van twee platen en die aankondigingstekening. In plaats van blij te zijn dat de reeks een nieuwe kans krijgt, zeuren ze liever over... een stoppelbaard.

 

Ik heb besloten me niet meer te moeien ginder. Hier valt het al bij al nog mee.

Link naar reactie

Je mag nooit een tekenaar beoordelen op zijn allereerste pagina's (tenzij hij een paard als een pony tekent natuurlijk). Iedereen moet groeien in een nieuwe functie. Maar ik kan begrijpen dat heel wat fans van de RR ook fan zijn van de reeks omwille van de manier waarop het getekend werd. Als dat drastisch verandert, is dat in de ogen van die fans misschien niet meer de strip die ze graag lezen (kijk maar wat er telkens gezegd wordt bij een nieuwe Robbedoes & Kwabbernoot-tekenaar) Als dan ook nog eens aangekondigd wordt dat de inhoud anders zal zijn...

Persoonlijk vraag ik me af wat we ons moeten inbeelden bij dat 'meer volwassen worden'. Nog meer seks en geweld? Duisterder en minder fantasie? Of is dat gewoon promotieklap?

Link naar reactie

Ik begrijp hen nochtans, hoor. Het zijn hevige fans. En fans omarmen niet graag (drastische) veranderingen. Dan ontglipt hen waar ze al zoveel jaar van houden.

 

En ik begrijp over welke personen je het hebt. Dat is inderdaad een klein deel van de fans, maar zeker niet allemaal.

Je weet ook dat ik treurde over het verlies van mijn goede vriend Karel Biddeloo. En toch juichte ik de contractering van Martin Lodewijk en Claus toe, nog voor ik de proefpagina's onder ogen kreeg van de kandidaat tekenaars.

Een certitude was het niet, maar Martin Lodewijk en Claus waren niet zomaar de eerste de beste.

Ik weet nog goed toen ik afsprak voor een eerste contact met hen. In het geval van Claus was dat trouwens in twee keer, want door zijn Duitse accent had ik aan de telefoon een andere horeca gelegenheid verstaan dan dewelke hij bedoelde.

En toen zat die timide man rechtover mij. Het begin was een beetje stroef, want er zijn dagen dat Claus geen mens spreekt. Maar uiteindelijk hebben we urenlang gepraat.

De week erna was ik uitgenodigd ten huize Martin Lodewijk, zeven hoog in de Rotterdamse havenbuurt. Voor ik huiswaarts vertrok liet hij me de eerste platen zien van hun eerste album. En toen viel de puzzel helemaal op zijn plaats.

Er gaat dus wel degelijk heel wat vooraf aan een heropstart. Die heropstart zomaar veroordelen is gewoon kortzichtig. Gelijk wie of welke groep dat is.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

't Is triestig. Het voordeel van de twijfel wordt die man niet gegund. Vooral op het Rode Ridder-forum wordt hij door de meesten al afgekeurd op basis van twee platen en die aankondigingstekening. In plaats van blij te zijn dat de reeks een nieuwe kans krijgt, zeuren ze liever over... een stoppelbaard.

 

Ik heb besloten me niet meer te moeien ginder. Hier valt het al bij al nog mee.

 

Dat is een gerechtvaardigde teleurstelling die je ondervindt, Gilles. Het is zelfs niet om aan te zien op het forum van die zogezegde fan website.

Eerst en vooral wil ik beklemtonen dat de webmaster iemand is die met de volste overtuiging de website onderhoudt. Ik vind het dan ook erg jammer voor hem dat zijn dank bestaat uit massale afvalligheid van zogenaamde fans van de reeks. Er bestaat jammerlijk van zijn kant nauwelijks weerwerk tegen het gebazel...

Mijn analyse was dat eerst een doorgedreven nieuwsgaring moest aangeboden worden. Daarvoor heb ik tot twee maal toe mijn medewerking aangeboden. Jammer genoeg werd die telkens, na rijp beraad, afgewezen. Het is trouwens geen schande dat hij conservatief is in bepaalde zaken. Die ernst voedt jammerlijk de overtuiging van andere fans.

Enfin, sommigen hebben daar hun plezier, en laat ze vooral daar blijven.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Na mijn ontboezeming in dit voorgaande bericht kon ik het niet laten om nog eens een kijkje te nemen op dat forum.

 

Het eerste bericht dat ik las was dit: 'Overigens, even terzijde, hoe zit het met het vervolg op 'De Klauw' nu Claus stopt?'
Met daarop een fluks antwoord van iemand anders:'Niemand herinnert zich nog "De Klauw", laat staan dat iemand wakker ligt van een mak vervolg.'

 

Tja, zo wordt het stripfans moeilijk om interesse in hun "idool" te hebben, natuurlijk.

 

Eigenlijk verwondert het mij dat men zich daar nu pas die vraag stelt. Maar ja, als je over elkaar heenvalt om de reeks af te breken, ontbreekt daar tijd en attentie voor, arthuurlijk.

 

Het antwoord is trouwens: Dat vervolg komt er wel degelijk. In de vernieuwde reeks met Bono en Legendre valt dit natuurlijk moeilijk in te passen. Daarom zal men dat vervolg uitgeven als extra uitgave. De uitgeverij heeft dat voorlopig gepland voor de Boekenbeurs 2016. Dat is inderdaad een jaar wachten op een vervolg, en daarmee wordt Claus toch wel iets te weinig eer aan gedaan.

 

Grappig, maar eigenlijk te verwachten: acor, reeds jaren de pest voor iedereen die het goed meent met de Rode Ridder, was hier online tijdens mijn vorige bericht. Hij heeft zich in de krappe tussentijd reeds gehaast om op dat forum te vermelden dat de komst van Bono eigenlijk nog niet zo slecht is.

Waarschijnlijk voelde hij de bui reeds hangen...

 

Een paar dagen geleden berichtte ik hier over wijlen Dirk Biddeloo, de broer van Karel.

Hij was een uitermate beminnelijk mens, maar toen ik hem moest bellen dat door toedoen van acor de Rode Ridder website gekaapt was door anderen (waarop de site meteen doodbloedde), waardoor het interview met hem die eerstkomende zaterdag niet kon gepubliceerd worden (dat interview was onverwacht een emotionele beproeving voor hem geweest, waar hij hart en ziel in gelegd had), volgde er een overmatige en extreme woordenvloed van drek en solfer over de kop van acor.

Maar die had dat dan ook verdiend!

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Je mag nooit een tekenaar beoordelen op zijn allereerste pagina's (tenzij hij een paard als een pony tekent natuurlijk).

Het eerste album heet niet toevallig De Pony Van Bahaal of zo?

 

 

Persoonlijk vraag ik me af wat we ons moeten inbeelden bij dat 'meer volwassen worden'. Nog meer seks en geweld? Duisterder en minder fantasie?

Nee, naar 't schijnt wordt het een album met ruimtetuigen en een robot.

 

Nu alle gekheid op een stokje, ik ga toch mijn oordeel over Bono uitstellen tot ik daadwerkelijk een album gezien heb. Niet één of twee tekeningen.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...