Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Koen

2015, Het Jaaroverzicht - De Balans Weer Opgemaakt

2015 Jaaroverzicht  

72 leden hebben gestemd

1. 1. Hoeveel strips hebt u gekocht in 2015

• 1-10
      4
    • 11-50
      12
    • 51-100
      15
    • 101-200
      20
    • 201-500
      16
    • Meer dan 500
      5
  2. 2. Hebt u dit jaar minder of meer gekocht ?

• Minder
      20
    • Ongeveer evenveel
      34
    • Meer
      18
  3. 3. Bent u tevreden over het Stripjaar 2015 ?

• Nee, dit was een jaar om vlug te vergeten.
      4
    • Matig tevreden, toch enkele ontgoochelingen.
      13
    • 2015 was een goed stripjaar.
      49
    • 2015 was een super-jaar voor strips.
      6

Recommended Posts

Nu bijna de laatste strips van 2015 in de winkelschappen worden gelegd komt de tijd om terug te kijken op het voorbije jaar. Kocht u veel strips? Meer of minder dan het jaar ervoor? Wat waren de toppers van het jaar ? Welke stripmakers of uitgevers wisten u te verrassen ?

Blunder_Overzicht.png

Deel dit bericht

Link naar bericht

Oeps, dit jaar toch beduidend meer gekocht. Waren wel redelijk wat occasies en budget en promo's bij maar toch...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik denk dat in onze eindejaarswedstrijd Undertaker naar voor zal komen als de strip van het jaar.

2015 zal vooral het jaar van de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo blijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Wat opvalt dit jaar is het aantal integrales (die ik zou willen kopen). Ik heb er diverse laten liggen omdat het gewoon teveel werd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Dat was eind 2014 al voorspeld. Ik had er toen al veel opgesomd. Een aantal moet nog verschijnen trouwens: alle Hansjes van Berck, De Mini-Mensjes, Bruno Brazil, Bruce J. Hawker.

Bruno en Bruce lijken al dezelfde weg op te gaan als Frommeltje en Viola aan de voorbestellingen van winkels te oordelen: die zullen rap uitverkocht raken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er was één uitzonderlijk goed gebeuren: het verschijnen van België Gestript.

En er was één uitzonderlijk teleurstellend gegeven: het stilvallen van manga in het Nederlands.

Mede daardoor vond ik 2015 gewoon een goed jaar. Er waren ups en downs.

Deel dit bericht

Link naar bericht

40 NL strips van 2015 gekocht. Als ik de integrales moet opsplitsen, dan kom ik in de categorie 51-100 strips gekocht uit :e002:

Daarnaast ook nog wel wat oudere zaken (Robbedoes verzamelalbums) en Franse uitgaves (collectie 50/60, Spirou par Jijé, ...) gekocht, maar die tellen dus niet mee (oef! :e005: )

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik denk dat in onze eindejaarswedstrijd Undertaker naar voor zal komen als de strip van het jaar.

2015 zal vooral het jaar van de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo blijven.

Super veel gekocht dit jaar. En ik zei vorig jaar al dat ik ging minderen. Ik word nu ook voor het eerst geconfronteerd met leesachterstand... Gelukkig is de kwaliteit dit jaar veel toegenomen ( of ik selecteer alsnog beter :-) ). Undertaker mag voor mij gerust de doorbraak van het jaar genoemd worden. Het werd meer dan tijd dat er nog eens een nieuwe comm.topper genre Largo/Thorgal/... werd geboren.

2015 is voor mij voorals nog het jaar dat Peter van Strip2000 overleed. Een van de oh zo zeldzame visionairen in de stripwereld. Gelukkig zet de uitgeverij door. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn teller staat op 139 nieuwe strips die voor het eerst in 2015 verschenen zijn (geen tweedehandse of herdrukken). Daar schrok ik toch van. Had niet gedacht dat het er zoveel waren. Vooral te danken aan Strip2000/Gorilla. Een uitgever die me enorm kon en kan bekoren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Dat was eind 2014 al voorspeld. Ik had er toen al veel opgesomd. Een aantal moet nog verschijnen trouwens: alle Hansjes van Berck, De Mini-Mensjes, Bruno Brazil, Bruce J. Hawker.

Bruno en Bruce lijken al dezelfde weg op te gaan als Frommeltje en Viola aan de voorbestellingen van winkels te oordelen: die zullen rap uitverkocht raken.

Goed dat je het zegt van Bruce. Ik was die al vergeten! Straks een mailtje sturen om ene opzij te laten leggen. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nu vraag ik me af: ik heb een jaarabo op Spirou, telt dat dan als 52 gekochte strips?

Vroeger kocht mijn vader elke week Robbedoes, en dat waren zowat de enige strips die hij kocht. We hadden wel wat albums, maar niet veel. Sommige van die andere reeksen, zoals Kuifje en Blake & Mortimer, had ik zelf aangevuld.

Nu ik een abo op Spirou heb, kan ik wel begrijpen waarom hij zo weinig extra strips kocht: je vindt op de duur de tijd niet meer om dat allemaal te lezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Daarnaast ook nog wel wat oudere zaken (Robbedoes verzamelalbums) en Franse uitgaves (collectie 50/60, Spirou par Jijé, ...) gekocht, maar die tellen dus niet mee (oef! :e005: )

Bedoel je dat ze niet meetellen voor de enquete? Waarom niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik vraag me ook af op welke categorie stripland steunt.

Ik bedoel:

stel:

10 mensen kopen 10 strips = 100 verkochte strips

2 mensen kopen 100 strips = 200 verkochte strips

Dan zijn die 2 van de 100 strips/jaar samen 2x zo belangrijk als de 10 van de 10 strips, en als die 2 om een of andere reden wegvallen (ze "komen schielijk te overlijden", ze worden blind, analfabeet, beginnen een muziekhobby, of krijgen plots een vreselijke aversie van strips omdat hun jongste dochtertje overleed toen het hun hele bibiotheek op haar kannis kreeg), dan stort de sector in.

Maar als die 10 mensen van 10 strips/jaar ermee stoppen (want ze hebben al zo veel strips), dan heeft de sector het moeilijk, maar kan-ie het wel redden.

Daarom dus dat ik me afvraag wat het relatieve gewicht van elke categorie is.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb denk ik net iets meer dan 50 strips gekocht dit jaar. Ik ben dit jaar slechts 1 keer naar een stripwinkel geweest en niet op een beurs geweest, anders had ik er vast meer gekocht.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik geraak net niet aan 100, merkelijk meer dan vorig jaar, maar op niveau van 2013 en een stuk onder de jaren daarvoor (telkens rond de 200)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn conclusie is dat stripland steunt op iedereen die 50 of meer strips koopt. Het aantal mensen dat minder dan 50 strips koopt bepaald of je handelaar op vakantie kan naar Camping De Worp of Frankrijk.

Dat gezegd hebbende zit ik denk ik op ongeveer evenveel stips als vorig jaar, ik heb ze niet geteld maar mijn uitgaven blijven ongeveer hetzelfde. Het jaar had een moeilijke start. Er zaten wel een aantal zeer goede albums bij zoals Little Tulip en Gung Ho maar over het algemeen werd ik er niet enthousiast van. Na de zomer kwamen er daarentegen weer heel veel goede stips uit: het lang verwachte Lone Sloan, Sin City,  De Campbells en het laatste deel van Arq. Ook het inhalen van de serie Philemon was een welkome aanvulling van het stripjaar. Toch ook een paar dompers: Zonder Pardon, Het Paradijs Verloren en Niourk alleen als softcover om er een paar te noemen. Uiteindelijk gematigd positef. Desondanks staat er nog het nodige in de SSZ klaar voor het nieuwe jaar dus ik blijf optimistisch.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb het zojuist nog eens nageteld en ik kom aan 223 albums. En de maand december is nog niet voorbij. :D

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zo rond de 300-325. Daarbij tel ik integrales als één stripje.... Ruim de helft van de aangekochte waar is met dedie.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zo rond de 300-325. Daarbij tel ik integrales als één stripje.... Ruim de helft van de aangekochte waar is met dedie.

Veel beurzen gedaan?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...