Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
gast

2015, Het Jaaroverzicht - De Balans Weer Opgemaakt

2015 Jaaroverzicht  

72 leden hebben gestemd

1. 1. Hoeveel strips hebt u gekocht in 2015

• 1-10
      4
    • 11-50
      12
    • 51-100
      15
    • 101-200
      20
    • 201-500
      16
    • Meer dan 500
      5
  2. 2. Hebt u dit jaar minder of meer gekocht ?

• Minder
      20
    • Ongeveer evenveel
      34
    • Meer
      18
  3. 3. Bent u tevreden over het Stripjaar 2015 ?

• Nee, dit was een jaar om vlug te vergeten.
      4
    • Matig tevreden, toch enkele ontgoochelingen.
      13
    • 2015 was een goed stripjaar.
      49
    • 2015 was een super-jaar voor strips.
      6

Recommended Posts

Voor het eerst sinds een eeuwigheid minder dan 100 strips gekocht. En het aandeel okkaziestrips wordt steeds groter.

Natuurlijk wordt de inhaalbeweging om reeksen te vervolledigen minder door de jaren heen, omdat ik de reeksen die me interesseren bijna of helemaal heb.

Maar de vermindering in zijn globaliteit heeft er ook mee te maken dat mijn kapitaalkracht verminderd is, alle Turteltaksen nog aan toe!

Het aankoopcijfer is lang ongeveer hetzelfde gebleven, maar vermindert sinds een viertal jaar stelselmatig.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik lees alles wat ik koop, soms is dat een hele opgave......

Ik vind verzamelen dan weer (véél) leuker dan lezen.

Al heb ik dit jaar nog geen strips gekocht (en als ik me niet vergis: in 2014 ook al geen).

Deel dit bericht

Link naar bericht

En alle 3 tot 500 gelezen? Natuurlijk niet. Verzamelen om het verzamelen bij een hoop gok ik.

Waarom niet? Ik lees quasi elke dag een tot twee strips. In het weekend wat meer.  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb er net iets meer dan 100 gekocht. Dat is dezelfde grootteorde van vorig jaar. Wel erg weinig comics.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bedoel je dat ze niet meetellen voor de enquete? Waarom niet?

Enkel Nederlandstalige strips die in 2015 verschenen zijn. De verzamelalbums van Robbedoes dateren uit de jaren '60, de Franse uitgaves zijn wel van 2015, maar zijn in het Frans :e005:

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

IK heb gelijk welke aangekochte strip in rekening gebracht. Nieuw, oud, tweedehands, Frans, Amerikaans en een verzamelalbum reken ik ook als een strip/uitgave/album. Allerlei (strip)tijdschriften dan weer niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ook. Ik koop niet zomaar in het wilde weg nieuwe dingen. Ik wacht ook liever tot reeksen volledig zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nee, ik vond het niet zo best. In mijn optiek kwam er heel veel rotzooi uit.
Hier en daar wart uitschieters. 
Undertaker is zonder enige twijfel het album van het jaar en drie Nederlandse graphic novels die zeer goed waren: Tibet, Jheronimus en De Aanslag.
Integrales erg leuk maar ook wel erg voor de oude liefhebber, maar zeker een aanwinst in je boekenkast.
En wat me echt heeft verrast is de nieuwe Asterix.

Zaten verder wat aardige titels tussen (De Bank, Rhonda en Robbedoes door), maar verder vooral mwa mwa...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik bedenkt me dat ik voor het eerst meer dan 100 strips op een jaar gekocht heb. Ik heb mezelf altijd eerder gezien als een eerder kleine verzamelaar, dus ik vind dat veel. Waar ik vroeger bijna elke strips minstens 3 keer las, heb ik nu nog een stapel 'ongelezen' liggen. Ik zou eigenlijk wel wat willen minderen, maar er zijn dit jaar gewoon erg veel goeie dingen uitgekomen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik probeer bij te houden wat ik koop, dat lukt aardig. Maar niet wanneer ik het koop. Dus ik kan geen exact getal plakken op het aantal gekochte strips in 2015. Het zullen er eind december ongeveer 120 zijn denk ik. Daarvan zijn er amper 20 in het nederlands, de rest zijn comic books in het engels. Een tendens die bij mij al een aantal jaren aan de gang is.

In dat opzicht vind ik 2015 dan ook een geslaagd jaar. Veel van de reeksen bij Image zijn zeer de moeite (Copperhead, Descender,The Autumnlands...). De zoveelste reboot (of hoe moet je dat noemen) bij Marvel, heeft mij aangezet om nu ook de superhelden wereld eens te proberen. En moet gezegd, nieuwe reeksen van bv. Vision en Dr. Strange zijn zeer de moeite, zelfs zonder al te veel voorkennis van het hele Marvel universum. En Vertigo heeft toch ook weer een paar reeksen die veelbelovend zijn (The Clean Room bv). In het nederlands konden vooral Gung-ho en Urban me bekoren. Aama moet ik nog lezen maar ik verwacht er wel veel van. Undertaker was leuk, maar ik snap niet goed waarom iedereen daar zo wild over doet. Het heeft iets voorspelbaar. Zal wel aan mij liggen. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb er net iets meer dan 100 gekocht. Dat is dezelfde grootteorde van vorig jaar. Wel erg weinig comics.

Wel allemaal lezen hoor. Of ben je weer aan het verzamelen om het verzamelen ?

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik durf er niet aan te denken dat ik 200 strips/jaar zou kopen.

Na 5 jaar zijn dat er 1000. Waar blijf je dat allemaal zetten?

Bij elke abonnemenstverlenging op Spirou vraag ik het me ook al af, en dat zijn maar 52 dunne boekjes per jaar.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bij de andere 7000... 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het jaar is uiteraard nog niet voorbij maar voorlopig :

141 gekocht

200 gelezen

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is in elk geval duidelijk: De Getekende Reep is het forum van de veel-koper: als striplezer kom je gemakkelijk aan 50 albums/jaar (dat is uiteindelijk niet meer dan één avondje leesplezier per 6 dagen), maar meer dan 200 ... ! Dan lees je d'er niet veel naast, vermoed ik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

ik probeer zes strips per dag te lezen. Met lange treinritten en een uur pauze over de middag kom ik daar doorgaans makkelijk aan... als ik al niet in slaap val, zelfs op mijn werk! Op zaterdag ben ik het striplezen een dagje beu en op zondagmorgen probeer ik ook nog wat bij te lezen, meestal strips die ik om een of andere reden niet durf mee te nemen op de trein (dure strips of meer erotisch van aard).

Ik ben het ook wel verplicht om mee te zijn met de nieuwste strips. Sinds dit jaar is het op dat gebied werkelijk bijbenen want ik kan niet meer mee. Gelukkig heb ik een tiental medewerkers die goud waard zijn. Alleen dankzij hen kunnen we zoveel besprekingen publiceren en blijft er nog tijd over voor updates in de andere rubrieken.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het zullen er wel uiteindelijk een 160-tal worden dit jaar.  Het kleinste aantal strips dat ik in de laatste 10 jaar heb gekocht.  

Bijna alle superheldenstrips van DC en Marvel lijken me niks meer te doen. Net nu Standaard Uitgeverij besluit Marvel te vertalen zit die uitgever in een creatief dal. Image neemt de hoofdbrok van mijn comics-aankopen in beslag.  

Het lijkt van de jaren '90 geleden dat ik weer zo enthousiast ben over Nederlandstalige strips : Nogal wat sterke nieuwe reeksen als Gung-Ho en Undertaker, die mooie integrales, beresterke stripromans (ook gekend als 'graphic novels'), ... 

Ook tevreden over het forumgebeuren.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bij elke abonnemenstverlenging op Spirou vraag ik het me ook al af, en dat zijn maar 52 dunne boekjes per jaar.

Ik hanteer al een aantal jaren de regel: wanneer ik aan 3000 strips kom, verplicht ik mezelf om er 500 te verkopen.

Nog maar van 1 reeks naderhand spijt gehad, nl. De Mof.

En deze dus toch terug aangeschaft.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik (her)lees gemiddeld 2 strips per dag en schaf er zo'n 150 per jaar aan. Ik kan nog een jaar of 5 vooruit zonder dat ik in de problemen kom dat ik ze niet meer kwijt kan  :e005:.

ik heb al mijn strips, sinds 1975, nog steeds in mijn bezit...

ik lees niet alles meer maar wegdoen is geen optie :e012:  

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik zit voor dit jaar aan 35.

Of minstens 100 minder dan gemiddeld de laatste 15 jaar. Er staan er nog wel een 25-tal op mijn lijstje.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ga waarschijnlijk uitkomen op 141 in 2015 uitgebrachte strips. Dat is dan zowel Nederlands- (56) als Engelstalig (85), van totaal 33 uitgevers. Mijn voornemen was minder kopen dan in 2014 en dat is met 34 minder gelukt qua aantallen strips, maar qua euro's is het nagenoeg gelijk gebleven.

De kwaliteit t.o.v. vorige jaren? Ik weet het nog niet zo goed, want heb er te weinig gelezen. Maar wat ik heb gelezen was veelal erg goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Stomme confronterende statistieken. Ik schatte mijn aankoop aan strips in 2015 in tussen de 10 en de 50. Net eens mijn ingevoerde albums gechecked in Catawiki; het zijn er 300.

Stripalbums verschenen in 2015 bleven wel beperkt: 9 waarvan al 5 gelezen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik ga ze allemaal noemen:

Stalag IIB (Ik Rene Tardi, Tardi),

De kleur van de lucht (Enki Bilal) (nog niet gelezen),

Wiske,

Barabas (Beide Amoras),

Gekonkel in het Quartier Latin (Nestor Burma) (Gisteren),

Het Mobiuskluwen (Deep 3) (gisteren),

Moord op het Meer (Canardo),

Tibet (Hendriks),

Terminus (Capricornus).

Gisteren 2 strips, er zit zowaar nog een kleine stijgende lijn in 2015!!

NB. voor wie geen zin heeft om te tellen, het zijn er 9. Mag ik me dan wel een stripverzamelaar/liefhebber noemen?

Deel dit bericht

Link naar bericht

We wachten het antwoord af. U heeft het recht op een advocaat, alles wat u zegt kan en ZAL tegen u gebruikt worden.

Maar tussen ons gezegd en gezwegen:

het ziet er niet goed uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...