Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Waakwater

Beursbeleggingen

Recommended Posts

Het probleem is vooral dat ik bij de KBC zit en de rente daar verlaagd is tot het wettelijke minimum. Ervanuit gaande dat er een jaarlijkse inflatie is van 3%, verliest mijn kapitaal dus jaarlijk 2,9% van zijn waarde. Hoe langer ik spaar, hoe armer ik word. Oh boy.

Edit door Koen : Afgesplitst van http://www.getekendereep.com/index.php?/topic/2728-prijsstijging-bij-ballon-media/

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het probleem is vooral dat ik bij de KBC zit en de rente daar verlaagd is tot het wettelijke minimum. Ervanuit gaande dat er een jaarlijkse inflatie is van 3%, verliest mijn kapitaal dus jaarlijk 2,9% van zijn waarde. Hoe langer ik spaar, hoe armer ik word. Oh boy.

Snel investeren in softcovers!

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik heb dit jaar al mijn spaarrekeningen stopgezet en was vorig jaar al overgegaan op beleggingsfondsen, maar alleen omdat ik een goede band heb met mijn bankier die niet in paniek schiet als het even minder gaat door situaties in Griekenland, China of elders. Ik kan een portfolio voorleggen van momenteel 32% opbrengst. Een vastgoedfonds in dat pakket staat op 49%. Ik maak vaak reclame voor mijn bankier en nog geen enkel iemand durft de stap te wagen want voor hen is beleggen = risico = geldverlies of ze vallen al over de 1 tot 1,5% instapkosten of het feit dat ze van bank moeten veranderen. Ik tel ondertussen mijn geld terwijl zij klagen. ;-)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb onlangs een grote hap geld van de KBC gehaald en geïnvesteerd in andere zaken. Een week later kreeg ik een telefoontje "kunnen wij eens praten". Voorlopig heb ik geen zicht op het nieuwe rendement. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Klopt, je moet gewoon actie ondernemen, zelfs bij een bank bij wie je wil blijven. Ik wilde vorig jaar een pensioenfonds weghalen bij de ene bank om over te zetten naar een andere. Ik mocht ook eens langskomen. Ze hadden ineens een beter voorstel na al die jaren. Het kwam zelfs tot een vlammenste ruzie tussen de ene en de andere bankier omdat ik dat fonds onder de betere voorwaarden liet staan.

Het is als met kortingen, als je het niet vraagt dan krijg je het niet. Ook voor zaken die niet aan kortingen worden verkocht moet je het durven vragen. Er is altijd marge.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die rente volgt gewoon de index. Je wordt dus niet armer dan anders alhoewel de banken dat je willen doen geloven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Je wordt wel armer met het geld dat je momenteel niet uitgeeft en wegzet om te sparen. Daar verlies je op, niet op je huidige koopkracht, het geld dat je nu verdient en uitgeeft.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Je kan ze inbrengen als bedrijfskosten ;)

Dat klopt voor een deel ervan, ja! Alles dat met info te maken heeft (dus ook achtergronddossiers in integrales) zal geboekt worden als documentatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je weet hoe dat komt, hé... :e011:

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je wordt wel armer met het geld dat je momenteel niet uitgeeft en wegzet om te sparen. Daar verlies je op, niet op je huidige koopkracht, het geld dat je nu verdient en uitgeeft.

Toch wel, alles wordt duurder. Vooral basisbenodigdheden.  Als men massaal geld bij creëert, dan is dat niet enkel het spaargeld dat aangetast wordt door inflatie.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tsja...Kontiki de belegger.....wees maar bedachtzaam.....die bankier zit er alleen voor zichzelf en als ie zo'n topper zou zijn...zal die echt geen peanuts voor anderen beleggen, dan doet ie wel met zijn eigen geld.

Iedereen kan tientallen procentjes scoren in opgaande markt, maar we hebben dit jaar ook al een paar zwarte maandagen en vrijdagen voorbij zien komen......monkey business

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Die bankier is een beste vriend van de familie.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Een bevriend bankier van me raadde me onlangs aan om te investeren in een uitgeverij. Ik was geïnteresseerd en vroeg naar meer info. Ik las het en wees haar (bankiers kunnen ook vrouwen zijn) op enkele serieuze lacunes in de "investering" die er helemaal geen bleek te zijn. Zij had haar geld er al ingestoken. Om maar te zeggen dat het ook mensen blijven, hebberige mensen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Tja sorry, maar ik heb andere ervaringen. En het is mij net zo goed om het geld te doen. Als werknemer bij De Tijd heb ik nog een bijkomend adviesorgaan bij de redactie van De Belegger.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tja sorry, maar ik heb andere ervaringen. En het is mij net zo goed om het geld te doen. Als ex-werknemer bij De Tijd heb ik nog een bijkomend adviesorgaan bij de redactie van De Belegger.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Tsja...Kontiki de belegger.....wees maar bedachtzaam.....die bankier zit er alleen voor zichzelf en als ie zo'n topper zou zijn...zal die echt geen peanuts voor anderen beleggen, dan doet ie wel met zijn eigen geld.

Iedereen kan tientallen procentjes scoren in opgaande markt, maar we hebben dit jaar ook al een paar zwarte maandagen en vrijdagen voorbij zien komen......monkey business

2!

Ik heb er al horen toegeven dat ze toch aardig wat centen zijn kwijtgespeeld toen de Chinese beurs chrashte, een paar maanden geleden.

Enfin, zeker niets tegen beleggen, maar het is dat de beurs gemanipuleerd wordt door diegene die de beurs overspoelt met geld uit het niets. Zo ontstaan bubbels. Het lijkt alsof er marktsegmenten zijn die reële groei doormaken, maar het is opgeklopte lucht. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik heb nochtans Griekenland en China gemakkelijk overleefd... Het klinkt alsof ik een veteraan ben.

Als je er niets van kent, moet je er niet aan beginnen, beleg geen geld dat je onmiddellijk nodig hebt, ga niet voor grote winst op korte termijn en bovenal sla niet in paniek als er elders ter wereld iets gaande is. Op die momenten heb ik zelfs goedkoop kunnen bijkopen. Ik beleg al sinds mijn vijftiende, hoor. Eerst heel kleinschalig, nu wat meer, afhankelijk van beschikbare financiën.

Ik blijf gewoon freelancen voor De Tijd, Stuvio.

Deel dit bericht

Link naar bericht

2!

Ik heb er al horen toegeven dat ze toch aardig wat centen zijn kwijtgepseeld toen de Chinese beurs chrashte, een paar maanden geleden.

Ik ben zo'n persoon. :lol:

Al kwam dat niet echt door de Chinese crisis, maar omdat het chinese bedrijf waarin ik geinvesteerd had plots onderzocht werd voor fraude. Het heeft dan bijna een jaar niet op de beurs gestaan (ik behield mijn aandelen natuurlijk), en later zijn ze vrijgesteld van verdenking, maar het kwaad was al geschied. Het aandeel heeft zich niet kunnen herstellen. Daar heb ik nu zo'n 98,5% verlies. :D

Ik twijfel om bij te kopen (ik heb berekend dat ik voor zo'n 5000 moet bijkopen om "break-even" te staan), maar ga't toch maar niet doen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik heb nochtans Griekenland en China gemakkelijk overleefd... Het klinkt alsof ik een veteraan ben.

Als je er niets van kent, moet je er niet aan beginnen, beleg geen geld dat je onmiddellijk nodig hebt, ga niet voor grote winst op korte termijn en bovenal sla niet in paniek als er elders ter wereld iets gaande is. Op die momenten heb ik zelfs goedkoop kunnen bijkopen. Ik beleg al sinds mijn vijftiende, hoor. Eerst heel kleinschalig, nu wat meer, afhankelijk van beschikbare financiën.

Ik blijf gewoon freelancen voor De Tijd, Stuvio.

Daar heb je wel gelijk in.

Deel dit bericht

Link naar bericht

In augustus of zo wat geld belegd op de DAX. 2 dagen later: VW sjoemelschandaal werd bekend, hopla DAX naar beneden. Is ondertussen weer 'genormaliseerd'. Je moet dat gewoon op lange termijn zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Gast Kontiki

Ik beleg niet in individuele aandelen of bedrijven, wel in fondsen waar dan bijvoorbeeld Apple en Microsoft ook deel van uitmaken. Die hoef ik ook niet elke dag na te kijken, een keer in de maand is voldoende. In Aziatische fondsen investeer ik niet meer. Die markt is te wispelturig, trekt zich weinig aan van regels en het kan te veel omhoog gaan om nog eens zo veel te kelderen en er zijn daar minder hulpmiddelen om het weer recht te trekken. En opnieuw, ik ken te weinig van hun cultuur en (werk)ethiek om daar mijn geld aan toe te vertrouwen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Je moet je beleggingshorizon instellen. Als je voor de lange termijn belegt moet je een offensief profiel kiezen: veel aandelen, ontwikkelende landen ed. Als je voor korte termijn gaat: meer obligatiefondsen. Je moet komen tot de spreiding die past bij jouw eigen voorkeur en vooral perspectief.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Nu maar hopen dat die speculatietaks er niet komt. Indien wel, dan zullen we wellicht weer een shift naar bitcoin zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die speculatietaks is net een goeie zaak, als ik het goed begrepen heb is die tax er alleen als je aandelen verkoopt binnen de 6 maanden. Voor langdurige beleggers is dat dus een goeie zaak en het zal de markt wat stabieler maken. Bitcoin is nog geen alternatief voor de gewone belegger, het is nog steeds te moeilijk om aan te kopen en te beheren.

Ik blijf halsstarrig bij m'n Apple's al hebben ze het laatste jaar slechts 3% bewogen en geven ze maar 1% dividend, voor wie erin geloofd zijn de vooruitzichten gigantisch. Amerikaanse aandelen mag je echter niet bijhouden bij een gewone bank, die rekenen jaarlijks een klein percentje maar dat telt vlug op. Dus je moet wel naar een online bank of kleinere bank die geen kosten aanrekent.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die taks verstoort alweer het beursgebeuren. Niet vergeten dat wanneer je short je risico neemt. De winst die je maakt is uw verdienste voor het nemen van risico. Wat is daar nou weer niet aan te begrijpen?

De overheid wil met dergelijke taksen de spaarder sturen met zijn kapitaal naar de instituten waar de overheid belang bij heeft. Langdurig beleggen in zaken waar de overheid mee winst kan uithalen. Daarom worden de andere spaarders gestraft. Dus je moet dan betalen op je winst nadat je geld hebt geïnvesteerd waar ook al op betaald werd - belasting op je inkomen.
Daarvoor creëert men een sfeer van onveiligheid waar een zondebok aan gekoppeld wordt, nl.: de spaarder en de shorter en een sfeer van veiligheid en vertrouwen wanneer je langdurig belegt in de vertrouwde en brave huisvaderaandelen, uitgeschreven door de instituten die samen met de overheid in bed liggen.

Natuurlijk wil de overheid een "stabiele" markt. Anders is hij niet te overzien voor hen en weten ze niet wie ze moeten bestelen. Dat staat ook in de statuten van de centrale bank: "Om de economische stabiliteit te kunnen garanderen..."

Zelfde argumentatie die steekt achter de zogenaamde rijkentaks en afschaffing van nalatenschap.

Het zijn niet de shorters en spaarders en eigenaars van kapitaal/eigendommen door erfenissen die zorgen voor welvaartsdestructie en economische malaises.

Wanneer zullen mensen nu eens beginnen beseffen dat een overheid enkel maar uit zijn eigenbelang en dus zijn eigen voortbestaan handelt en niet voor het algemeen belang.

Het is de prooi - parasiet/parasitoide relatie en niet mutualisme.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Die speculatietaks is net een goeie zaak, als ik het goed begrepen heb is die tax er alleen als je aandelen verkoopt binnen de 6 maanden. Voor langdurige beleggers is dat dus een goeie zaak en het zal de markt wat stabieler maken. Bitcoin is nog geen alternatief voor de gewone belegger, het is nog steeds te moeilijk om aan te kopen en te beheren.Ik blijf halsstarrig bij m'n Apple's al hebben ze het laatste jaar slechts 3% bewogen en geven ze maar 1% dividend, voor wie erin geloofd zijn de vooruitzichten gigantisch. Amerikaanse aandelen mag je echter niet bijhouden bij een gewone bank, die rekenen jaarlijks een klein percentje maar dat telt vlug op. Dus je moet wel naar een online bank of kleinere bank die geen kosten aanrekent.

Het is op zich een goede zaak, maar het geldt enkel voor particuliere beleggers. Dat is nauwelijks 5% van de transacties. De professionele handelaars die het grootste probleem vormen blijven buiten schot.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het is op zich een goede zaak, maar het geldt enkel voor particuliere beleggers. Dat is nauwelijks 5% van de transacties. De professionele handelaars die het grootste probleem vormen blijven buiten schot.

Bedoel je de institutionelen of particulieren? Er zijn ook particulieren die professioneel bezig zijn met beleggen en daar hun inkomen uithalen.

De institutionelen die werken met het gratis geld van Mario. Natuurlijk blijven die buiten schot.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Bedoel je de institutionelen of particulieren? Er zijn ook particulieren die professioneel bezig zijn met beleggen en daar hun inkomen uithalen.

De institutionelen die werken met het gratis geld van Mario. Natuurlijk blijven die buiten schot.

Voor wie geldt de speculatietaks?

De speculatietaks is van toepassing op natuurlijke personen die in België aan de personenbelasting onderworpen zijn. Belgische vennootschappen en entiteiten onderworpen aan de rechtspersonenbelasting (bv. vzw’s, private stichtingen,…) worden niet geviseerd. 

Op dit ogenblik is het nog onduidelijk of ook niet-inwoners onderworpen zijn aan deze speculatietaks.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...