Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Waakwater

Beursbeleggingen

Recommended Posts

De repo markt dient om voor zeer korte tijd geld uit te lenen. Geef mij nu wat geld en ik geef u een papiertje en morgen of over enkele dagen geef ik je het geld plus een heel klein beetje intrest weer terug in ruil voor dat papiertje. En als ik dat geld niet kan teruggeven heb je nog altijd dat papiertje dat je aan iemand anders kan verkopen. Dat papiertje is praktisch zo goed als altijd overheidsobligaties.

Als jij nu op de markt komt met je papiertje dat 100 euro waard is  en waar je 100 euro voor wil krijgen met de belofte om het terug te kopen aan 101 euro, en niemand wil dat, dan ga je je prijs moeten verlagen naar 95 euro, 90 euro, ... In feite wil dit zeggen dat de rente die je wil betalen stijgt van 1% naar 12% . En je geraakt het nog niet kwijt. Dat kan dan verschillende oorzaken hebben. Owel is er niemand met voldoende cash, ofwel vertrouwen ze dat papiertje niet meer, ofwel vertrouwen ze jou niet meer. De Fed ziet dat, krijgt schrik dat die hogere rente wel eens zou kunnen doorsijpelen naar de obligatiemarkten, en smijt er dan maar zelf wat geld tegenaan om dit kost wat kost te vermijden..

Kun je dat een beetje volgen waakwater?

Deel dit bericht

Link naar bericht
54 minutes ago, Waakwater said:

Ik ben weer mee

OK. Dan gaan we verder.

De overheid brengt in 2000 obligaties op de markt aan een rente van 5% met een looptijd van 30 jaar. Voor 100 euro krijg je een briefje ter waarde van 100 euro. De houder van dit briefje krijgt jaarlijks 5 euro en in 2030 kan hij dit briefje weer terug inruilen voor 100 euro. Dat briefje mag je zelf verhandelen als je dat wil.

Dan komt er een crisis, en enkele jaren later een lange periode zonder regering, waardoor 'de markten geen vertrouwen meer hebben'. Rente stijgt naar 7%, 8% en meer. Als er nu iemand mij dat briefje met die 5% wil verkopen, ga ik daar geen 100 euro meer voor betalen. Prijs van dat briefje daalt dan ook tot 80 euro. Ik kan nu dus dat briefje kopen voor 80 euro. En met dat briefje krijg ik dan jaarlijks nog altijd 5 euro (dat is nu dus 6,25%) en in 2030 zal ik het kunnen inruilen voor 100 euro.

We krijgen weer een regering, orde herstelt en de markten herademen. En dan komt er de ene renteverlaging na de andere.
Als de rente maar 0,5% meer bedraagt, dan ga ik dat briefje met die jaarlijkse 5 euro niet meer verkopen voor 80 euro. Daar wil ik nu meer voor hebben. Ik kan dat nu dus verkopen voor 145 euro. Degene die dat koopt krijgt dan jaarlijks nog altijd 5 euro (3.45%) en in 2030 kan hij het inruilen voor 100 euro. Hij betaalt nu 145, krijgt in totaal 10jx5=50 eur aan intrest, en op het einde 100 euro. Winst: 5 euro bruto op een inleg van 145

Mijn winst daarentegen: gekocht aan 80 eur, verkocht aan 145 eur en 7jx5=35 eur totaal aan intrest. Winst: 100 euro bruto op een inleg van 80

Iets wat maar 100 euro waard is wordt verkocht aan 145 euro. De lage rente heeft dus een bubbel in de obligatiemarkt tot gevolg. De prijzen in de obligatiemarkten kunnen enkel maar stijgen door de rente enkel maar te verlagen. En vermits we al aan ~0% rente zitten, kunnen die prijzen dus niet veel meer stijgen. Er zijn dus maar twee uitkomsten. Ofwel blijven we voor eeuwig en altijd geld pompem en met een nul rente zitten ofwel stijgt de rente. Maar dan daalt de waarde, waardoor de rente nog meer stijgt, en de waarde nog meer daalt met een crash van de obligatiemarkten tot gevolg.

Deel dit bericht

Link naar bericht
59 minutes ago, Mask said:

. Maar dan daalt de waarde, waardoor de rente nog meer stijgt, en de waarde nog meer daalt met een crash van de obligatiemarkten tot gevolg.

Wanneer verwacht je de crash?

Deel dit bericht

Link naar bericht
51 minutes ago, Waakwater said:

heel helder, veel dank. Zit jij in't bankwezen?

Neen. Totaal niet. Enkel wat geluk gehad door op het juiste moment wat ervaring op te doen met handelen in obligaties en futures.

Deel dit bericht

Link naar bericht
30 minutes ago, Kameraad Mauser said:

Wanneer verwacht je de crash?

Als ze je zeggen "de crash komt dan" of "de crash zal zich op die dag voordoen", geloof ze niet. Zij dwalen. Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip de crash zal komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 20/9/2019 om 14:26, Mask zei:

Als ze je zeggen "de crash komt dan" of "de crash zal zich op die dag voordoen", geloof ze niet. Zij dwalen. Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip de crash zal komen.

Bijbel-referenties! Zoals de Pixies! Fantastisch!

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...