Ga naar inhoud

Neil Gaiman


Timhardt

Recommended Posts

Heeft hier nog geen draad zeg. Hij mag me er nu wel eens voor bedanken ;)

Sandman las ik al vroeg toen ik met comics begon, jaren geleden.

Ik las daarna ook Lucifer, maar van Gaiman zelf las ik verder niets.

 

In mijn nimmer aflatende zoektocht naar the next best thing kwam ik 'the graveyard book' tegen.

Ik zit halfweg deel 1, maar wat is dit goed zeg....

 

Als het uit is, vertel ik nog meer.

 

In de tussentijd dient deze draad voor andere boeken van Gaiman, of andere nieuwtjes over hem.

Link naar reactie

Nee nog niet, maar ik heb er nogal wat schrik van, van zo'n doorstarts... de doorstart van watchmen heb ik ook links laten liggen.

New lone wolf & cub daarentegen vind ik wel heel erg goed.

 

Mijn oog op andere Gaiman boeken viel voornamelijk op neverwhere, american gods, death & coraline.

 

Ervaringen met die boeken?

Link naar reactie

1) doorstart is een lelijk woord. 

2) de nieuwe van Sandman is geen doorstart, maar een prequel. Een mini reeks. 

 

Dit gezegd zijnde: ik kreeg dat boek niet gelezen. En dat komt vooral door de tekeningen. het verhaal was ook niet denderend (denk ik), maar die tekeningen... Iemand moet die man eens zeggen dat hij zich wat meer moet inhouden. Totaal gebrek aan ritme en flow, door de te experimentele bladschikking. het experiment om het experiment heb ik nog nooit goed gevonden. 

De 10 bundels van de Sandman reeks vind ik meesterlijk, de ene al wat meer dan de andere. Alles wat daarna onder de noemer Sandman is uitgekomen, vond ik niks. 

Link naar reactie

 

Maar een doorstart is iets anders dan een prequel mini reeks. Dat bedoelde ik. 

 

 

Uiteraard! Maar de geest om iets populairs en afgesloten weer op te warmen, dat bedoelde ik dus, een grotere noemer.

Anders moeten we Peter Motte eens vragen naar een definitie van doorstart? Of is dat niet goed voor uw maagzweren? ;)

Link naar reactie

Mijn oog op andere Gaiman boeken viel voornamelijk op neverwhere, american gods, death & coraline.

 

Ervaringen met die boeken?

American Gods is erg goed geschreven, wat mij betreft een mooie geestelijke opvolger van Sandman. Gaiman heeft in dit boek opnieuw veel oog voor mythologie. Uitgangspunt is dat goden bestaan omdat mensen in ze geloven. Naarmate er meer mensen geloven is de god in kwestie krachtiger, met als gevolg dat veel oude goden langzaam verdwijnen. Daartegenover staat de opkomst van moderne varianten die uit onze hedendaagse obsessie met de media voortkomen. Aanrader!

 

Coraline is ok, eigenlijk een duister sprookje voor kinderen. Niet slecht, zolang je maar niet meer verwacht dan dat.

 

Dan zou ik eerder The Ocean at the End of the Lane aanraden, dat draait om het verliezen (en vergeten) van je jeugd. Veel mooier uitgewerkt!

Link naar reactie

Warning: Beetje van een Neil Gaiman fanboy dus neem alles met een korrel zout.

 

American Gods is voor mij 1 van de beste boeken die ooit geschreven zijn.

Als je ziet in welke verschillende categorieën het boek prijzen heeft gewonnen (zowel horror, als SF, als fantasy) en zowel van het publiek als van zijn collega's, ben ik duidelijk niet de enigste. Het boek speelt ook met je verwachtingen op veel niveaus o.a. in welke mindset meeste lezers een boek lezen. Sommige dingen had ik pas door, alhoewel dat ik het 2 maal gelezen heb, bij een podcast van 4 andere schrijvers die terloops even het boek gebruikten als voorbeeld.

 

Coraline: Enkel de film gezien. Vergelijkbaar met Nightmare before christmas qua setting en sfeer. Horrorsprookje voor kinderen maar nog steeds aangenaam om als volwassene naar te kijken.

 

Neverwhere: Enkel de comic gelezen. Wederom een zalig verhaal en goed opgebouwd mysterie. Het is ook leuk om te zien hoe hij een ganse semi-folklore opbouwt rond de wijken/straten van Londen.

 

Nevenreeksen van Sandman: Tales of the Endless en death zijn Iets wisselvalliger maar nog steeds de moeite aangezien hij daar voor elke van de endless samenwerkt met een andere tekenaar. Het verhaal van Desire is, bv, door Manara getekend. Niet alle verhalen zijn evensterk maar als het sandman universe je maar enigszins boeit is het zeker aan te raden.

 

Graveyard: aangezien je daar al in bezig bent zal ik hierover zwijgen.

 

Miss Finch: Vind ik persoonlijk 1 van de mindere. Heb de vorige print en toch ook 2 maal gelezen maar deze boeide mij minder. Misschien moet ik nogmaals eens proberen.

Link naar reactie

Coraline is ooit uitgeroepen tot het beste kortverhaal van de 20ste eeuw. Het is oorspronkelijk een kinderverhaal (duister sprookje zoals hierboven geopperd wordt) maar kan zeker door volwassenen gelezen worden. 

Ha, dat wist ik niet! Ik heb mijn oordeel gebaseerd op de stripversie van P. Craig Russell, maar dan ga ik toch snel eens het echte boek proberen.

Link naar reactie

Dit gezegd zijnde: ik kreeg dat boek niet gelezen. En dat komt vooral door de tekeningen. het verhaal was ook niet denderend (denk ik), maar die tekeningen... Iemand moet die man eens zeggen dat hij zich wat meer moet inhouden. Totaal gebrek aan ritme en flow, door de te experimentele bladschikking. het experiment om het experiment heb ik nog nooit goed gevonden. 

 

Heb je het verhaal uitgelezen?

 

Mij pakte het halfweg ook nog niet maar niets maar de finale maakt alles meer dan goed.

Link naar reactie

Aw, dat is wel zeer hard :e005:

 

Ik moet wel toegeven dat ik de originele sandman lang links heb laten liggen vanwege de inkleuring die mij echt niet aan stond.

Eenmaal ik eraan begon echter werd ik zo meegesleept in het verhaal dat ik de storende inkleuring zelf niet meer opmerkte.

 

Ik moet ook toegeven dat ik meestal wel eens vloek als je ploteseling de comic moet beginnen ronddraaien voor hem deftig te kunnen lezen.

Link naar reactie

Zijn beste werk is denk ik wel genoemd in dit topic (met name American Gods, Coraline en natuurlijk Sandman). Andere aanraders wat mij betreft

Stardust (is ook verfilmd en als ik me niet vergis ook een strip van gemaakt maar de geïllustreerde versie met Charles Vess heeft mijn voorkeur).

Mr. Punch (met Dave McKean)

Violent Cases (ook met McKean)

 

Black Orchid (wederom met McKean) is niet zijn beste werk maar toch vind ik het de moeite waard.

 

Zijn nieuwste boek (Trigger Warning, met korte verhalen) is nog onderweg dus daar kan ik nog niets over zeggen.

Link naar reactie
  • 5 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...

Voor wie er nog eentje wenst, snel zijn is de raad want er rest nog maar een exemplaar van Sandman: Tha Annotated Edition, geschonken, gesigneerd en voorzien van een dédi door Gaiman zelve om een prachtig project te steunen (lees: het laatste filmproject van een mijner persoonlijke goden, Jan Svankmajer):

 

https://www.indiegogo.com/projects/the-last-film-by-jan-svankmajer-insects--4/x/14310542#/updates

I was taught to dream this dream people call human life

 

I was thought to dream

Link naar reactie
  • 1 month later...

Ik heb een vraagje, is Gaiman's "Books of Magic" leesbaar voor iemand die niet door Sandman geraakte? En dan niet enkel qua tekeningen maar vooral qua verhaallijn en taal (mijn Engels is zeer slecht).

 

 

Beter laat dan nooit...ik heb afgelopen weekend Books of Magic voor het eerst sinds lange tijd herlezen. Grafisch is het erg goed (vooral de delen van Bolton en Vess) maar het is zeker niet Gaimans beste verhaal. Er zitten net als in Sandman de nodige verwijzingen naar allerlei klassieke DC figuren (Zatana, Dr. Fate en nog een stel, Dream, Destiny en Death komen ook nog even langs). Als je niet door Sandman komt, dan zal je ook hier niet doorheen komen vrees is, zeker omdat ik de verhalen van Sandman beter vindt. 

Link naar reactie

Beter laat dan nooit...ik heb afgelopen weekend Books of Magic voor het eerst sinds lange tijd herlezen. Grafisch is het erg goed (vooral de delen van Bolton en Vess) maar het is zeker niet Gaimans beste verhaal. Er zitten net als in Sandman de nodige verwijzingen naar allerlei klassieke DC figuren (Zatana, Dr. Fate en nog een stel, Dream, Destiny en Death komen ook nog even langs). Als je niet door Sandman komt, dan zal je ook hier niet doorheen komen vrees is, zeker omdat ik de verhalen van Sandman beter vindt. 

Ok, bedankt voor de info :)

Link naar reactie

Heeft er iemand How to talk to girls at parties al gelezen? Lijkt me wel een leuk boekje.

 

htgap.jpg

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...