Ga naar inhoud

Animatiereeksen


Lav

Recommended Posts

Strips en comics, allemaal goed en wel maar we hebben ook een algemene plek nodig waar over animatiereeksen geluld moet worden! (enfin, dat vind ik toch)

 

We kunnen met veel nostalgie praten over reeksen zoals Batman the animated seires maar er zijn enkele meer hedendaagse series die ik mensen wil aanraden om toch zeker eens te proberen. Ze zijn allen meer gericht voor volwassenen dan kinderen tenzij ik het vermeld in de omschrijving;

 

Rick & Morty; Echt een geweldige reeks imo. Om het heel kort te omschrijven gaat Rick (een gekke wetenschapper en alcoholieker) vaak op avontuur in de ruimte en neemt daarvoor zijn ietswat sullige kleinzoon Morty mee. De set-up is een parodie op back to the future maar het is hilarisch en soms ook wel vrij hard (de aflevering van seizoen 2 met Mr Poopybutthole is een goed voorbeeld van hoe ze in feite iets humoristisch toch kunnen omdraaien tot iets shockerend) en er komen zeker en vast heel boeiende onderwerpen aan bod. Ik zou het zeker niet met kinderen bekijken want het zou voor hun allemaal veel te verwarrend zijn (en toch ook wel wat te hard)

 

Harvey Birdman; Iedereen kent wellicht de animaties van Hanna-Barbera (Flintstones, The Jetsons, Yogi bear en Scooby Doo bvb). Harvey Birdman is ook een personage dat oorspronkelijk in een reeks van hun voor kwam maar is nu een advocaat in het universum van Hanna-Barbera. Ik vind deze reeks geweldig grappig maar je moet wel voor dat soort humor zijn

 

Archer; Ook een reeks met een specifiek soort humor en tekenstijl. Laat je echter niet door deze tekenstijl afhaken want wanneer je Archer volgt ga je deze steeds beter apprecieren aangezien het echt wel bij de reeks past. Archer is een secret agent bij ISIS (niet gelinkt aan islamitische staat), maar is een echte foute james bond en dus zeker niet bedoeld voor kinderen. Heel de reeks is een parodie op spionreeksen en de jaren '60 in het algemeen (parodieën slaan goed aan bij mij precies) Ook niet onbelangrijk, je kan Archer op Netflix volgen :)

 

Adventure Time; Dit is wel een reeks dat je gerust met kinderen kan kijken. Het is heel erg fun en onschuldig maar toch ook zeer uitgebreid.

 

Star Wars: Clone Wars; De 2D geanimeerde reeks. Een aanrader voor alle Star Wars fans en imo de beste animatiereeks van de franchise

 

Futurama; Oké, dit is misschien niets nieuw maar ik vond dat deze reeks vaak wat onderschat werd. Wie het nog niet gezien zou hebben, maak er werk van!

 

Van anime ben ik absoluut geen kenner maar ik ben wel fan van Cowboy Bepop (laat de cowboy u niet misleiden, het is sci-fi), Space Dandy en Kill la Kill (de reeks is zo fout dat het echt heerlijk wordt, wie dit een kans wil geven moet wel rekening houden dat je het als een satire moet beschouwen, enfin zo ervaar ik het toch)

Link naar reactie

Ow, en hoe kon ik vergeten om Batman: The Brave & the Bold te vermelden? De reeks ziet er kinderachtig uit omdat het gebaseerd is op de campy tv reeks uit de jaren '60 met Adam West. Batman The Brave & The Bold zit letterlijk vol met knipoogjes en verwijzingen naar verhaallijnen uit o.a. de silver age comics en zijn enorm fun als je wat van die oudere comics kent en in het laatste seizoen zit ook veel meta humor. Laat je niet misleiden door de looks, deze ondergewaardeerde reeks is echt geweldig voor comic fans

Link naar reactie

Futurama is de enige westerse animetiereeks waar ik echt fan van ben. Veel mensen vergelijken het (onterecht) met The Simpsons omdat het van dezelfde makers is (behalve dan het feit dat Groening na een half seizoen al aftaaide) maar Futurama is echt een heel ander beestje. Veel intelligenter en met meer nerd humor. Bovendien heeft Futurama ook daadwerkelijke character arcs. Dit valt misschien niet zo op als je één aflevering kijkt maar als je zoals ik alle vier de seizoenen kijkt en de vier films dan merk je dat tegen het eind dat de dynamiek onder de karakters fundamenteel is veranderd. De serie bevat bovendien een paar flinke plot twists en veel van de losstaande afleveringen zijn ijzersterk. Of dat nu is omdat ze een geniaal plot hebben of doordat ze verbazingwekkend emotioneel blijken. (één woord: Seymour) De tekenstijl is vrij simpel maar zeer goed uitgewerkt en de animatie is bij tijde behoorlijk indrukwekkend. Ik zag laatst nog weer een herhaling en was verbaasd over hoe goed ge-animeerd het wel niet is. Oh en just sayin...de eerste film "Bender's Big Score" is één van de beste sci fi films die ik gezien heb. Met een klapper van een plot twist. De laatste film is ook erg goed en een mooi einde voor de reeks. (de twee seizoenen erna kun je het best als niet bestaand beschouwen)

 

Voor de rest eh...heel veel anime he...Veel teveel om op te noemen. Maar hier zijn nog een paar laagdrempelige tips voor wie geintresseerd is in het medium:

 

Monster: Een psychologische thriller die zich afspeelt in Duitsland en heel erg het sfeertje heeft van de euro-noir als The Killing of Spiral. Vol fantastische personages, gigantisch plot twists en met een vrijwel onaflatende suspense. Met 74 alfeveringen is het best een kluif en het heeft een wat trage start maar als je bij afl 8 nog niet geintrigeerd bent en bij afl 26 nog niet op het puntje van je stoel zit zou mij dat zeer verbazen.

 

Jormungand: 24 afleverignen tellende actie thriller over een geniale wapen handelaar en haar troepje excentrieke body guards. De serie bestaat grotendeels uit losstaande verhalen vanmeestal twee of drie afleverignen. Maar deze verhalen zijn goed geshcreven, gaan verder in op de personages en zijn bovendien zeer vermakelijk. Bovendien ontwikkelt zich ondertussen een spionage subplot betreffende de toenemende rol van datastromen en electonica in de huidige oorlogsvoering. En de serie heeft nog het nodige te zeggen over geweld en de menselike natuur, Dit is een aanrader als je houdt van spionage en harde actie maar met net een beetje verfijning en intelligentie.

 

Michiko & Hatchin: Denk Cida de Deus meets Thelma en Louise. Een road movie (serie) over twee jongedames, de één een ontsnapte gevangenene, de ander een weeskind, die door Zuid Amerika trekken om de vader van de laatste te vinden. Rauw en soms behoorlijk gewelddadig maar ook luchtig en hartverwarmend. En zeeer mooi genaimeerd.

 

Welcome to the NHK: Een mooi, komisch en aangrijpend verhaal van twee zwaar getroubleerde mensen die elkaar nodig hebben om verder te komen in het leven. Is zowel een romantische comedy met een flinke dosis realisme als een kijkje in het typisch Japanse fenomeen van de "hikikomori". Extreem goed geschreven met fantastische personages en een perfect einde. Zeer herkenbaar voor wie wel eens een periode in zijn leven echt éénzaam is geweest.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Mijn huidige top 3:

Rick and Morty: Zoals Lav al zei.

Gravity Falls: Prachtig geanimeerd.  Waar het eerste seizoen nog vooral gekke verhalen zijn met een hint naar iets meer gaat het tweede seizoen volledig los.
De serie volgt de avonturen van tweeling Dipper en Mabel Pines, die door hun ouders voor een zomer naar het dorp Gravity Falls in Oregon worden gestuurd om in de toeristenval van hun grootoom Stan vakantie te vieren. Na het vinden van een occult boek ontdekt Dipper een verscheidenheid aan mysteries die zich afspelen in het vreemde dorp, wat het leven van de tweeling voorgoed op zijn kop zet.



Steven Universe: Mijn all-time favoriet!  

e serie speelt zich voornamelijk af in Beach City, de thuishaven van de Crystal Gems. De Crystal Gems zijn buitenaardse, bovennatuurlijke wezens, die de wereld tegen het kwaad beschermen. Ze hebben een menselijke gedaante, maar dragen ergens op hun lichaam een edelsteen die hen magische eigenschappen geeft, zoals speciale wapens, gedaanteverandering, de kracht om met andere edelstenen te fuseren tot een nieuwe edelsteen, en de mogelijkheid om zelfs van normaal fatale verwondingen te genezen. De drie voornaamste Crystal Gems in de serie - Parel, Amethist en Granaat - zijn enkelen van de laatsten die nog over zijn van hun soort. De meeste Crystal Gems zijn echter vervallen tot het kwaad en hebben monsterlijke gedaantes aangenomen. Deze monsters worden door Parel, Amethist en Granaat bevochten. Later in de serie blijkt tevens dat Parel, Amethist en Granaat willens en wetens de toegang tot hun thuisplaneet hebben afgesloten en dit zo houden, omdat de andere Crystal Gems de aarde wilden gebruiken om meer Crystal Gems te maken, ten koste van het leven op aarde zelf.

Centraal staat Steven Universe, het jongste en tevens enige mannelijke lid van de Crystal Gems. Steven is half Crystal Gem, half mens; zijn vader was een gewone man die een relatie kreeg met een Crystal Gem genaamd Roos. Hij brengt zijn dagen vooral door met proberen zijn krachten onder controle te krijgen en zowel de Edelstenen als de mensen in zijn thuisstad bij te staan, al gaat dat niet altijd even soepel.

De serie heeft voor mij de perfecte balans tussen humor, slapstick, episch verhaal, vecht scenes,...  Een echte aanrader.

Link naar reactie

Ik ben gek op animatifilms. Heb zelfs een tijdje animatie gestudeerd. Echter vind ik de moderne animatiereeksen niet zo veel aan. Ik kijk soms naar South Park of Family Guy maar die humor vind ik maar zo zo. Liever kijk ik naar de klassieke korte films van Tex Avery, Chuck Jones of Friz Freleng. Ook de animaties van Paul Driessen of Bruno Bozzetto vind ik mooi (kijk maar eens op youtube). Van de meer volwassen tekenfilms hou ik van de Fritz the cat films en de films van Picha. Oké, ik ga een beetje off-topic maar ach. ;)

Link naar reactie

Futurama is de enige westerse animetiereeks waar ik echt fan van ben. Veel mensen vergelijken het (onterecht) met The Simpsons omdat het van dezelfde makers is (behalve dan het feit dat Groening na een half seizoen al aftaaide) maar Futurama is echt een heel ander beestje. Veel intelligenter en met meer nerd humor. Bovendien heeft Futurama ook daadwerkelijke character arcs. Dit valt misschien niet zo op als je één aflevering kijkt maar als je zoals ik alle vier de seizoenen kijkt en de vier films dan merk je dat tegen het eind dat de dynamiek onder de karakters fundamenteel is veranderd. De serie bevat bovendien een paar flinke plot twists en veel van de losstaande afleveringen zijn ijzersterk. Of dat nu is omdat ze een geniaal plot hebben of doordat ze verbazingwekkend emotioneel blijken. (één woord: Seymour) De tekenstijl is vrij simpel maar zeer goed uitgewerkt en de animatie is bij tijde behoorlijk indrukwekkend. Ik zag laatst nog weer een herhaling en was verbaasd over hoe goed ge-animeerd het wel niet is. Oh en just sayin...de eerste film "Bender's Big Score" is één van de beste sci fi films die ik gezien heb. Met een klapper van een plot twist. De laatste film is ook erg goed en een mooi einde voor de reeks. (de twee seizoenen erna kun je het best als niet bestaand beschouwen)

 

 

Goed geschreven! Maar ik vind de seizoenen erna ook niet slecht, het laatste seizoen is zelfs héél erg goed

Link naar reactie

Mijn huidige top 3:

 

Rick and Morty: Zoals Lav al zei.

 

Gravity Falls: Prachtig geanimeerd. Waar het eerste seizoen nog vooral gekke verhalen zijn met een hint naar iets meer gaat het tweede seizoen volledig los.

De serie volgt de avonturen van tweeling Dipper en Mabel Pines, die door hun ouders voor een zomer naar het dorp Gravity Falls in Oregon worden gestuurd om in de toeristenval van hun grootoom Stan vakantie te vieren. Na het vinden van een occult boek ontdekt Dipper een verscheidenheid aan mysteries die zich afspelen in het vreemde dorp, wat het leven van de tweeling voorgoed op zijn kop zet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=TMidxRg4Rrc

 

Steven Universe: Mijn all-time favoriet!

e serie speelt zich voornamelijk af in Beach City, de thuishaven van de Crystal Gems. De Crystal Gems zijn buitenaardse, bovennatuurlijke wezens, die de wereld tegen het kwaad beschermen. Ze hebben een menselijke gedaante, maar dragen ergens op hun lichaam een edelsteen die hen magische eigenschappen geeft, zoals speciale wapens, gedaanteverandering, de kracht om met andere edelstenen te fuseren tot een nieuwe edelsteen, en de mogelijkheid om zelfs van normaal fatale verwondingen te genezen. De drie voornaamste Crystal Gems in de serie - Parel, Amethist en Granaat - zijn enkelen van de laatsten die nog over zijn van hun soort. De meeste Crystal Gems zijn echter vervallen tot het kwaad en hebben monsterlijke gedaantes aangenomen. Deze monsters worden door Parel, Amethist en Granaat bevochten. Later in de serie blijkt tevens dat Parel, Amethist en Granaat willens en wetens de toegang tot hun thuisplaneet hebben afgesloten en dit zo houden, omdat de andere Crystal Gems de aarde wilden gebruiken om meer Crystal Gems te maken, ten koste van het leven op aarde zelf.

Centraal staat Steven Universe, het jongste en tevens enige mannelijke lid van de Crystal Gems. Steven is half Crystal Gem, half mens; zijn vader was een gewone man die een relatie kreeg met een Crystal Gem genaamd Roos. Hij brengt zijn dagen vooral door met proberen zijn krachten onder controle te krijgen en zowel de Edelstenen als de mensen in zijn thuisstad bij te staan, al gaat dat niet altijd even soepel.

 

De serie heeft voor mij de perfecte balans tussen humor, slapstick, episch verhaal, vecht scenes,... Een echte aanrader.

 

https://www.youtube.com/watch?v=_ddLpHci8hY

Gravity falls is inderdaad heel goed geanimeerd en een show die ik niet direct van Disney verwacht had maar ben er nog niet helemaal "into" geraakt

 

Steven Universe heb ik nog maar een aflevering van gezien maar was niet direct my cup of tea.

Heb je bravest warriors al gezien? Dat vond ik al wel iets leuker

Link naar reactie

Goed geschreven! Maar ik vind de seizoenen erna ook niet slecht, het laatste seizoen is zelfs héél erg goed

Hmmm...misschien dat ik te nostalgisch ben (kun je dat al zijn na een paar jaar) maar ik vond dat de latere seizoenen de magie en de intelligentie van de eerdere seizoenen miste. Plus: ik vind "Into the Wild Green Yonder" nog steeds een betere finale voor de serie dan 'Meanwhile" Niet dat "Meanwhile" een slechte finale was maar ik prefereer zelf het meer opene en symbolische van Into the Wild Green Yonder. Plus "Into the Wild Green Yonder" is gewoon een fantastische film en de grootse finale die de serie verdiende.

Denk ik om te bewijzen dat ik ben?

Link naar reactie

Gravity falls is inderdaad heel goed geanimeerd en een show die ik niet direct van Disney verwacht had maar ben er nog niet helemaal "into" geraakt

 

Steven Universe heb ik nog maar een aflevering van gezien maar was niet direct my cup of tea.

Heb je bravest warriors al gezien? Dat vond ik al wel iets leuker

 

Bravest warriors heb ik het eerste seizoen van gezien.  Seizoen 2 niet maar spreekt me toch wat minder aan.

K,ik heb wat Gravity Falls gebinge-watched (of hoe je dat ook schrijft) terwijl ik wat ziekjes was en het is inderdaad een zalige reeks :D voor de papa's/mama's/nonkels/tantes die hier zijn, je kan hem gerust met kinderen zien (als ze engels kunnen)

Seizoen 1 staat op netflix met nederlandse dub.  Laatste aflevering van de reeks is op 15/2.  Spannend!

 

Ook een super aanrader (maar dan misschien meer in de herfst) is "Over the garden wall"

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ik ben blij dat ik Rick & Morty via het forum heb ontdekt, super. :)

 

M'n andere favoriete tekenfilmreeksen zijn de volgende al worden de meeste niet meer getoond op TV. :(

 

Futurama

01 futurama.jpg

 

Ed, Edd n Eddy

02 ed e.jpg

 

Dexter's laboratory

03 dexter.jpg

 

Samurai Jack

04 samurai jack.jpg

 

Penguins of Madagascar

05 penguinsnews-620x320.jpg

 

Avatar

06 Avatar-The-Last-Airbender-season-3-release-date-premiere-2015.jpeg

 

Phineas and Ferb

07 phineas-and-ferb-image.jpg

 

Flintstones

08 flintstones.jpg

 

SpongeBob SquarePants

09 SpongeBob SquarePants.jpg

 

Ben 10

Ben-10-2013-slate.jpg

 

Tex Avery en Fred Quimby

10 CABALLERO DROOPY.png

 

Tom and Jerry

11 tom and jerry.jpg

Link naar reactie
  • 4 weeks later...

Ik ben gek op animatifilms. Heb zelfs een tijdje animatie gestudeerd. Echter vind ik de moderne animatiereeksen niet zo veel aan. Ik kijk soms naar South Park of Family Guy maar die humor vind ik maar zo zo. Liever kijk ik naar de klassieke korte films van Tex Avery, Chuck Jones of Friz Freleng. Ook de animaties van Paul Driessen of Bruno Bozzetto vind ik mooi (kijk maar eens op youtube). Van de meer volwassen tekenfilms hou ik van de Fritz the cat films en de films van Picha. Oké, ik ga een beetje off-topic maar ach. ;)

 

Bij deze een filmpje van Paul Driessen :

 

 

en een filmpje van Bruno Bozzetto (iets langer maar wel leuk) :

 

Link naar reactie
  • 6 months later...
  • 3 weeks later...

Trailer voor een "nieuwe" Ghibli-animatiefilm. Het gaat hier eigenlijk om een film die alweer stamt uit 1993. Die was oorspronkelijk bedoeld als televisiefilm om de jonge werkkrachten uit de Ghibli-stal te laten oefenen. Nu pas krijgt hier een internationale bioscooprelease.

Het verhaal gaat over een driehoeksverhouding tussen twee goede vrienden die allebei hard vallen voor een nieuw meisje uit Tokyo. Zij is naar hun school in de stad Kochi overgeplaatst, op het eiland Shikoku.

 

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...