Ga naar inhoud

Updates Stripspeciaalzaak.be


Gast Kontiki

Recommended Posts

Ik vind Franka best wel goed.

Nederland had volgens mij last van remmende voorsprong met Tom Poes en Heer Bommel, die bovendien liberaal waren en door de Vlaamse katholieke pers niet werden aanvaard.

In Nederland zelf heeft de dominante van de Marten Toonder-studio's verhindert dat échte strips in Nederland doorbroken (doorbraakten?).

En verder is Vlaanderen een van de weinige regio's ter wereld waar de eigen productie het beter doet dan Walt Disney-strips. Franka moet opboksen tegen Donald Duck. Zelfs Geert Wilders is fan van Donald Duck (hij volgt 19 personages ervan via Twitter :e010: )

Link naar reactie

Nederland had volgens mij last van remmende voorsprong met Tom Poes en Heer Bommel, die bovendien liberaal waren en door de Vlaamse katholieke pers niet werden aanvaard.

 

Vandaar dat destijds hier in Vlaanderen Tom Poes en Heer Bommel gepubliceerd werd in de liberale krant Het Laatste Nieuws.

Die jarenlange publicatie bewees dat de reeks wel degelijk populair was.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ook niet.

De Kiekeboes, dat is tegenwoordig 80-95.000 exemplaren per nieuw album (komende van enkele tienduizend meer). Enkel F.C. De Kampioenen, Jommeke en Suske en Wiske zijn van een gelijkaardige grootte. Volgens mij komt geen enkele Nederlandse serie in die buurt, al verkoopt Suske en Wiske wel aanzienlijk veel meer in Nederland dan in België (volgens cijfers uit 2013: 1/3 Vlaanderen, 2/3 buitenland van een verkochte (?) oplage van 1,2 miljoen exemplaren per jaar) waar De Kampioenen, Jommeke en De Kiekeboes dan weer zo goed als onbestaande verkopen kennen.

 

Ik weet niet hoe de situatie nu is, maar niet zo lang geleden verkocht de Rode Ridder meer exemplaren in Nederland dan Suske en Wiske.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ook niet.

De Kiekeboes, dat is tegenwoordig 80-95.000 exemplaren per nieuw album (komende van enkele tienduizend meer). Enkel F.C. De Kampioenen, Jommeke en Suske en Wiske zijn van een gelijkaardige grootte. Volgens mij komt geen enkele Nederlandse serie in die buurt, al verkoopt Suske en Wiske wel aanzienlijk veel meer in Nederland dan in België (volgens cijfers uit 2013: 1/3 Vlaanderen, 2/3 buitenland van een verkochte (?) oplage van 1,2 miljoen exemplaren per jaar) waar De Kampioenen, Jommeke en De Kiekeboes dan weer zo goed als onbestaande verkopen kennen.

 

Ik mis de cijfers van Jan, Jans en de Kinderen in je onderbouwing.

Exclusieve workshops en masterclasses door de beste striptekenaars.

Link naar reactie

Ik ken ze niet ook, maar er is geen haar op mijn hoofd dat eraan twijfelt dat Jan en co in Vlaanderen geen topper is. Dan had er wel al eens een album in de verkooptop 100 moeten staan, wat Storm integendeel wel al is gelukt. Die peilingen zijn gebaseerd op de kassaverkoop van alle Vlaamse supermarkten, winkelketens en diverse meer.

Link naar reactie

Vandaar dat destijds hier in Vlaanderen Tom Poes en Heer Bommel gepubliceerd werd in de liberale krant Het Laatste Nieuws.

Die jarenlange publicatie bewees dat de reeks wel degelijk populair was.

 

Tom Poes en Heer Bommel werd al sedert eind jaren '40 in de krant "Het Volk" gepubliceerd (uitgegeven door de Christelijke Arbeidersbeweging en dus katholiek en zeker niet liberaal).  En ik denk dat "Het Volk" dat is blijven doen tot Marten Toonder met Tom Poes stopte.  Ik herinner me dat ik zelf in die krant halverwege de jaren '70 Tom Poes ben beginnen lezen met als eerste verhaal "Het Spook van Bommelstein" en daarna alle nieuwe verhalen (en hernemingen) tot aan "Het Einde van Eindeloos".

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

"Uitgeverij Saga Uitgaven presenteert op deze speciale infopagina de releases voor februari. Deze maand verschijnen ook Er Was Eens deel 5 en 6."

 

De brochure van februari bevatte de pagina's niet van Er Was Eens want daar was in januari een brochure voor gemaakt. Maar ik zet ze er beter nog eens apart bij.

Link naar reactie

Tom Poes en Heer Bommel werd al sedert eind jaren '40 in de krant "Het Volk" gepubliceerd (uitgegeven door de Christelijke Arbeidersbeweging en dus katholiek en zeker niet liberaal).  En ik denk dat "Het Volk" dat is blijven doen tot Marten Toonder met Tom Poes stopte.  Ik herinner me dat ik zelf in die krant halverwege de jaren '70 Tom Poes ben beginnen lezen met als eerste verhaal "Het Spook van Bommelstein" en daarna alle nieuwe verhalen (en hernemingen) tot aan "Het Einde van Eindeloos".

 

Bommel in een christelijke krant ? Dat verbaast me. In Nederland verscheen Tom Poes, na een korte periode Telegraaf, decennia in de Nieuwe Rotterdamsche Courant (in 1970 gefuseerd met het Handelsblad). De NRC is een liberaal nieuwsblad dat, wanneer het in Rommeldam zou uitkomen, zeker op de leestafel van de kleine club gelegen zou hebben.

Link naar reactie

Zijn die Cartlands vroeger in een verkeerde volgorde verschenen in het Nederlands? 

 

Ik speelde al lang met het idee om ze allemaal opnieuw te kopen, maar als er zo'n mooie HC's komen, dan kan ik wel even wachten. Zouden ze alle 10 uitkomen? 

 

Comanche kocht ik van't weekend tweede hands, 1ste druk, 50 euro. In goede staat. 

Deze van Sherpa, is dat een tweede integraal, of gewoon een eenmalige? Heb ik een vorige gemist? 

 

Dan nog Roodbaard... 

Ja, mooie dingen  :hartje:

 

En CAP 19&20 niet te vergeten.

 

Blueberry volg ik gewoon verder in de Dargaud Integrales. 

Link naar reactie

Zijn die Cartlands vroeger in een verkeerde volgorde verschenen in het Nederlands? 

 

Ik speelde al lang met het idee om ze allemaal opnieuw te kopen, maar als er zo'n mooie HC's komen, dan kan ik wel even wachten. Zouden ze alle 10 uitkomen? 

 

Comanche kocht ik van't weekend tweede hands, 1ste druk, 50 euro. In goede staat. 

Deze van Sherpa, is dat een tweede integraal, of gewoon een eenmalige? Heb ik een vorige gemist? 

 

Dan nog Roodbaard... 

Ja, mooie dingen  :hartje:

 

En CAP 19&20 niet te vergeten.

 

Blueberry volg ik gewoon verder in de Dargaud Integrales. 

 

 

De indianenvriend is het allereerste verhaal van Cartland en is als album 4 uitgebracht. De overige albums waren wel op volgorde.

 

Sherpa heeft geen andere integrales uitgebracht van Comanche. De cyclus van de Dobbsbroertjes is de eerste, en mogelijk, de enige.

 

En ja, Roodbaard is inderdaad prachtig  :e005:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

De volgorde van de  2 nieuwe Roodbaards is wel wat merkwaardig, waarom zit het deel met de Pellerin verhalen (deel 7) tussen het vervolg van het verhaal van bundel 6?

 

Voor de rest is Sherpa met afstand beste uitgever van Nederland imo :)

 

Inderdaad apart. Volgens mij hebben ze gekozen voor een bundeling per auteur maar om Pellerin eerder uit te brengen dan het  album van Jijé?

Voor de rest deel ik je mening over Sherpa  :e012:

Omnia mutantur nihil interit

Link naar reactie

Sherpa moet de Franse volgorde aanhouden. Zelf zagen ze het ook liever anders. Maar ik denk dat het meer te maken heeft met de daaropvolgende integrales van Gaty als opvolger van Jijé.

Link naar reactie

 

"De oplage is gelimiteerd op zeshonderd exemplaren, maar wie weet of Franse verzamelaars hier plots niet voor je neus mee weglopen want Sherpa publiceert de albums in hardcover terwijl de Franse uitgaven enkel in softcover op de markt kwamen".

 

Dat zal denk ik niet het geval zijn wanneer de albums in het Nederlands worden uitgegeven (is dat al bekend?).

Link naar reactie

De volgorde van de  2 nieuwe Roodbaards is wel wat merkwaardig, waarom zit het deel met de Pellerin verhalen (deel 7) tussen het vervolg van het verhaal van bundel 6?

 

 

En "La Mouete" (1978) van Hubinon ontbreekt.

"The bitterness about fragile softcovers remains long after the sweetness of low price is forgotten." 

Link naar reactie

"De oplage is gelimiteerd op zeshonderd exemplaren, maar wie weet of Franse verzamelaars hier plots niet voor je neus mee weglopen want Sherpa publiceert de albums in hardcover terwijl de Franse uitgaven enkel in softcover op de markt kwamen".

 

Dat zal denk ik niet het geval zijn wanneer de albums in het Nederlands worden uitgegeven (is dat al bekend?).

Natuurlijk verschijnen die in het Nederlands. Maar er zijn Franse verzamelaars die Amerikaanse, Italiaanse, Duitse en anderstalige edities kopen. Uiteraard was het ook bedoelt als grapje om aan te tonen dat de uitvoering van Sherpa beter zal zijn dan de Franse omdat het in hardcover is.

Link naar reactie

En "La Mouete" (1978) van Hubinon ontbreekt.

Dat verhaal, Meeuwtje, heeft helemaal niets te maken met Roodbaard en hoeft dus niet in een integrale te staan. Het was een soloproject van Hubinon voor het weekblad Robbedoes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.








×
×
  • Nieuwe aanmaken...