Ga naar inhoud

Strips In De Klas


Recommended Posts

Voor mijn lessen Nederlands (vierde jaar, leerlingen lezen o.a. graphic novels) ben ik op zoek naar een lezersbrief (?) van Hec Leemans, verschenen in Stripschrift, waarin hij het heeft over de nieuwe garde tekenaars. Ik las een fragment uit deze brief in ‘Loslopend Wild – de nieuwe generatie Vlaamse stripauteurs’ van Geert De Weyer en het leek mij boeiend om mijn leerlingen hiermee aan de slag te laten gaan.

 

Hier het fragment uit het boek van De Weyer:

 

‘Ooit werden strips gemaakt als ontspanning voor een breed publiek dat in hoofdzaak uit kinderen bestond. (…) Hier is dat gelukkig nog steeds zo. If you don’t like it, stuff it. Infantiele pubers als Geert De Weyer en consoorten koesteren maar één genre: het manisch-depressieve. De strips moeten vervelend zijn, er artistiek en pretentieus uitzien en mogen in geen geval meer verkopen dan 1500 exemplaren. Gebrekkige kennis van de tekenkunst is ook al geen bezwaar. Dat heet dan persoonlijkheid.’

 

Wie kan mij aan de volledige brief helpen? Of wie kan mij vertellen in welk nummer van Stripschrift ik deze brief kan vinden?

 

Alvast bedankt!

(Sorry als er voor dit onderwerp al een rubriek bestaat, ben nog een forummaagd!)

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie

Het is wel een grappig fragment die de basis kan zijn van een goeie discussie, lijkt me ideaal voor de les Nederlands.

 Dat zou een goeie discussie kunnen zijn tussen ons.

Laat die kinderen eerst maar eens kennis maken met wat graphic novels en goede strips.

En als ze er een aantal gelezen en bestudeerd hebben, gooi dan de knuppel eventueel in het hoenderhok als het absoluut moet.

Link naar reactie

Dat zou een goeie discussie kunnen zijn tussen ons.

Laat die kinderen eerst maar eens kennis maken met wat graphic novels en goede strips.

En als ze er een aantal gelezen en bestudeerd hebben, gooi dan de knuppel eventueel in het hoenderhok als het absoluut moet.

Volgens TAYF lezen ze al graphic novels, waarschijnlijk betreft het hier het 4e middelbaar, niet 4e lagere.

 

Net de leeftijd van m'n dochter maar die zit compleet in de online manga reeksen tegenwoordig, een combinatie van love, vampire and horror.

Link naar reactie

Het nut was niet echt wat ik in gedachten had, maar echt wel wat ze dan lezen. Toen ik in het vierde secundair zat las ik al strips met hopen, maar nog niet echt graphic novels. Is het dan ineens zo ingeburgerd? Het is nu zo'n 12 jaar geleden dat ik in de schoenen van een scholier in het vierde secundair stond, tussen de leerlingen van mijn jaar was ik de enige echte stripliefhebber. 

Link naar reactie

Bedankt voor de hulp! Het gaat hier over leerlingen van het vierde middelbaar en ze hebben wel wat voorkennis. Bedoeling is om ze in de tweede graad, naast heel wat boeken, ook nieuwe stripreeksen te leren kennen. In het derde jaar werken we aan een vergelijking tussen jeugdstrips en strips voor volwassenen. In het vierde jaar volgt dan de vergelijking (nu ja, meer dan een vergelijking) tussen de strip voor volwassenen en de graphic novel. Boeiend lesmateriaal en enorm fijn om te zien dat er voor heel wat leerlingen echt een wereld opengaat, ze nadien ook nog blijven lezen.

 

Lezersbrief is voornamelijk bedoeld om hen zelf een standpunt te laten innemen: je hebt nu zelf een graphic novel en extra fragmenten gelezen, je hebt interviews met makers bekeken, je hebt heel wat achtergrondinformatie gekregen... Hoe sta jij nu tegenover deze stelling van Hec Leemans (voor vele leerlingen één van de weinige striptekenaars die ze kennen wanneer ze in het derde jaar zitten, want de tekenaar van FC De Kampioenen)? Je zou benieuwd zijn hoe grondig leerlingen van die leeftijd hun mening met argumenten kunnen staven.

 

Meneer Linthout: twee jaar terug een fantastisch werkje gelezen over 'Jaren van de olifant'! Twee leerlingen waren toen compleet weggeblazen door je verhaal en vermelden het boek in het zesde jaar, tijdens hun laatste mondeling proefwerk Nederlands, als één van de boeken die hun leeswereld/blik op het lezen enorm hebben veranderd. Altijd welkom trouwens om eens naar de klas te komen en te komen vertellen of je fascinerende beroep!

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie

Het nut was niet echt wat ik in gedachten had, maar echt wel wat ze dan lezen. Toen ik in het vierde secundair zat las ik al strips met hopen, maar nog niet echt graphic novels. Is het dan ineens zo ingeburgerd? Het is nu zo'n 12 jaar geleden dat ik in de schoenen van een scholier in het vierde secundair stond, tussen de leerlingen van mijn jaar was ik de enige echte stripliefhebber. 

Strips zijn nu toch al wat meer ingeburgerd bij jongeren. Ik zit in het vierde middelbaar en als ik naar mijn omgeving kijk zitten er toch veel stripliefhebbers bij, weliswaar voornamelijk manga en comics.

Link naar reactie

De brief in kwestie is terug te vinden in Stripschrift nummer 369 van juni 2005.  Ergens in die tijd moet Geert De Weyer ook het begrip "waspoederstrips" gelanceerd hebben.  Hec Leemans voelde zich persoonlijk aangesproken en ik herinner me nog de de geanimeerde discussie(s) tussen beiden op dit Stripforum (of zaten we toen nog met zijn allen op een ander forum?).

Anyway, nadat in het redactioneel van Stripschrift 366 ook de (negatief bedoelde en intussen ingeburgerde) term "waspoederstrips" was gebezigd, reageerde Hec Leemans ook daar met een vlammende brief.  Deze werd dus enkele nummers later gepubliceerd. 

Het citaat hierboven is al bijna de helft van de gepubliceerde brief en de integrale versie heb ik eventjes ingescand.

 

post-197-0-53444500-1453333969_thumb.jpg

a thing of beauty is a joy forever (John Keats 1795-1821)

Link naar reactie

De brief in kwestie is terug te vinden in Stripschrift nummer 369 van juni 2005.  Ergens in die tijd moet Geert De Weyer ook het begrip "waspoederstrips" gelanceerd hebben.  Hec Leemans voelde zich persoonlijk aangesproken en ik herinner me nog de de geanimeerde discussie(s) tussen beiden op dit Stripforum (of zaten we toen nog met zijn allen op een ander forum?).

Anyway, nadat in het redactioneel van Stripschrift 366 ook de (negatief bedoelde en intussen ingeburgerde) term "waspoederstrips" was gebezigd, reageerde Hec Leemans ook daar met een vlammende brief.  Deze werd dus enkele nummers later gepubliceerd. 

Het citaat hierboven is al bijna de helft van de gepubliceerde brief en de integrale versie heb ik eventjes ingescand.

Held!! Bedankt!

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie
  • 2 years later...

Even een oud draadje naar boven toveren! Ik blijf het trouwens apart vinden dat Google deze site beter heeft geïndiceerd dan de site zelf...

 

Margriet de Heer, momenteel in Nederland Stripmaker des vaderlands, is bezig om een boekje samen te stellen met de titel Graphic Novels voor de leeslijst. Het is de bedoeling dat het boekje, met daarin een selectie van 50+ Nederlandstalige strips, op 20 november, de dag van het literatuuronderwijs, wordt verspreid onder leraren Nederlands. Ik hoop van harte dat er dankzij dit initiatief er toch eens wat meer aandacht komt voor strips lezen voor de Nederlandse literatuurlijst.

 

afbeelding.thumb.png.a9378bc016fbe3657cb7e4193fb7bb09.png

 

Meer informatie kun je hier vinden: http://stripmakerdesvaderlands.nl/blog/graphic-novels-voor-de-leeslijst/

 

Link naar reactie
5 uren geleden, Daan zei:

Even een oud draadje naar boven toveren! Ik blijf het trouwens apart vinden dat Google deze site beter heeft geïndiceerd dan de site zelf...

 

Margriet de Heer, momenteel in Nederland Stripmaker des vaderlands, is bezig om een boekje samen te stellen met de titel Graphic Novels voor de leeslijst. Het is de bedoeling dat het boekje, met daarin een selectie van 50+ Nederlandstalige strips, op 20 november, de dag van het literatuuronderwijs, wordt verspreid onder leraren Nederlands. Ik hoop van harte dat er dankzij dit initiatief er toch eens wat meer aandacht komt voor strips lezen voor de Nederlandse literatuurlijst.

 

afbeelding.thumb.png.a9378bc016fbe3657cb7e4193fb7bb09.png

 

Meer informatie kun je hier vinden: http://stripmakerdesvaderlands.nl/blog/graphic-novels-voor-de-leeslijst/

 

Enig idee of je deze uitgave ook ergens kan betellen? Ben wel geïnteresseerd. 

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie
Op 19/1/2016 om 15:24, Gilles zei:

Het nut was niet echt wat ik in gedachten had, maar echt wel wat ze dan lezen. Toen ik in het vierde secundair zat las ik al strips met hopen, maar nog niet echt graphic novels. Is het dan ineens zo ingeburgerd? Het is nu zo'n 12 jaar geleden dat ik in de schoenen van een scholier in het vierde secundair stond, tussen de leerlingen van mijn jaar was ik de enige echte stripliefhebber. 

Barbaren waren het ... 😉

Link naar reactie

@Daan Vandaag reactie gekregen op mijn vraag!

 

Dank voor je belangstelling. We hebben meerdere vragen hierover gehad vanuit België, dus we gaan binnenkort bespreken met het bestuur hoe we dit op kunnen pakken. We houden je op de hoogte!

 

Hoor ik iets meer, post ik het hier!

There's more to life than books, you know - But not much more (Morrissey)

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...