Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Donnie Darko

Film Thread: Hanzo The Celluloid Slicer

Recommended Posts

7 uren geleden, IvoVWS zei:

"Vampyros Lesbos"

was die gisteren op tv? Dju! Gemist.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Just now, Tanuki said:

was die gisteren op tv? Dju! Gemist.

Niet, ik heb hem op Blu-Ray.

Nu vraag ik me af welke zender dat zou programmeren...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Jan Verheyen heeft eens zo'n reeksje 'nacht van de wansmaak'-films mogen programmeren op VT4, toen dat nog een tettenzender was. Daar zaten toen een paar sexploitation-films bij als ik me niet vergis.

Het zou geen kwaad kunnen die reeks nog eens te brengen, nu we zo lang in ons kot zitten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Tanuki zei:

Jan Verheyen heeft eens zo'n reeksje 'nacht van de wansmaak'-films mogen programmeren op VT4, toen dat nog een tettenzender was. Daar zaten toen een paar sexploitation-films bij als ik me niet vergis.

Het zou geen kwaad kunnen die reeks nog eens te brengen, nu we zo lang in ons kot zitten.

Was op 2Be of Kanaal2 nog, de voorlopers van Q2. Toen richtte men zich nog naar de meerwaardezoekers (tetten zijn altijd een meerwaarde 😜)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Ik zou meteen kijken, COVID-19/20/42/84.c of niet. Verheyen deed geweldige inleidingen (op VT4 en in Cult Night op Q2) en van hem heb ik ook geleerd dat een film niet per se goed moet zijn om onderhoudend te zijn. 

In een interview had Verheyen uitgelegd dat hij ermee gestopt was omdat de "bron opgedroogd was": films vinden werden steeds moeilijker en moeilijker. Daarbovenop zijn de nieuwe films te gelikt en te "proper". De typische "grid" van B-films was nauwelijks nog te vinden.

Bovendien is de helft van de fun van exploitation het ontdekkingsproces. Je kan LotR of Harry Potter 500 keer uitzenden en toch nog altijd 10 000 kijkers of zo bereiken maar wie gaat thuis blijven omdat"Blacula 2" of "Ilsa She-Wolf of the SS" voor de vijfde keer op televisie is?

Even terzijde, vroeger had je ook op MTV Asia Mania waar je een Chinese/HK/Japanse/Koreaanse film kon meepikken, meestal ook in het nichegenre. Daar zat soms ook erg enge shit tussen. 

Alsook;

tetten.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

De echte reden is natuurlijk dat het geen kijkcijfers (genoeg) had, kijkers zapten weg alvorens de film van start ging.  Ik mag dat zeggen, ik weet het uit rechtstreekse bron.  Niet zozeer omdat de bron opgedroogd was.  Dat was wel de uitleg die door hem gegeven werd.  Persoonlijk vond ik de ellenlange inleidingen van Verheyen absoluut geen meerwaarde, maar dat is persoonlijk.  Hij had zelden iets interessants of nieuws te vertellen en heel vaak deed hij niet veel meer dan de film van A tot Z uit de doeken doen, inclusief tal van spoilers, alvorens de film begon.  Daar heb ik nooit het nut van in gezien.  Hij deed dat natuurlijk ook niet gratis.

Deel dit bericht

Link naar bericht

"Big Game"

Een heel erg leuke Fins-Amerikaanse actiefilm over een dertienjarige Finse Hillbilly die de president van de VS redt van een aanslag. 't Klinkt compleet van de pot gerukt, is het ook maar het is allemaal zo innemend gedaan dat ik het graag door de vingers zie.

Grootse cinema is het niet maar wie op zoek is naar een feel good-film die nooit melig wordt, kijk niet verder dan "Big Game" op Netflix.

Deel dit bericht

Link naar bericht

ik zal toch eens een abonnement op Netflix moeten nemen, tot nu toe nog niet gedaan vanwege bang voor overkill, te veel.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Mijn zus en ik hebben het nog over het filmaanbod op Netflix gehad en we zijn het, heel uitzonderlijk, eens: het zuigt, zeker als je een fan van nichefilms bent.

Voor series is het dan weer wel de max.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Het zou voor de series zijn, voor films heb ik nog een DVD collectie staan. Denk niet dat er veel animé op Netflix staat, als daar ooit eens een goeie streaming dienst van zou komen ...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Net  Crank 1 en 2 gezien, veel grappiger dan het zou mogen zijn. :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 13/4/2020 om 17:07, Bonte zei:

Het zou voor de series zijn, voor films heb ik nog een DVD collectie staan. Denk niet dat er veel animé op Netflix staat, als daar ooit eens een goeie streaming dienst van zou komen ...

Een 40-tal ongeveer, films en series bij elkaar.  Waarvan een 10-tal exclusief voor Netflix.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Toch iets, als ze dat zouden kunnen uitbouwen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 13/4/2020 om 16:25, Bonte zei:

ik zal toch eens een abonnement op Netflix moeten nemen, tot nu toe nog niet gedaan vanwege bang voor overkill, te veel.

Dat is een feit. Voor de films moet je het niet doen, maar sommige series zijn uitstekend. En spijtig genoeg niet altijd degenen die in het nieuws komen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
On 4/16/2020 at 10:15 PM, Zwendel said:

Dat is een feit. Voor de films moet je het niet doen, maar sommige series zijn uitstekend. En spijtig genoeg niet altijd degenen die in het nieuws komen.

Amen!  Ik probeer altijd de hitseries te vermijden maar af en toe trap ik erin omdat iemand me iets aanraadt.

OT nu...

"Ready or Not"

Een geestige en spannende horror/thrillerkomedie die net iets te lang duurt. Geen grootse cinema maar wel leuk.

"Maggie"

Een low budget-productie met Arnold Schwarzenegger! Dat ik dit nog mag meemaken.

Een originele film ook,  over de dochter van Ahnuld die na een beet van een zombie er langzaam zelf één wordt. Toegegeven, het klinkt niet bepaald als de nieuwe "Commando" en wie zat te wachten op oneliners, actiescènes en action figures die langzaam wegwandelen van explosies die een halve straat zouden doof maken, kan misschien beter deze film overslaan.

Degenen met een open geest en de freaks die alle dialogen van "Commando" van buiten kennen, mogen zich dan weer verheugen op een innemend zombiedrama (of familiedrama met zombies) te zien met een verrassend sterke Arnold. Bovendien komt de film ondanks haar releasedatum uit 2015 heel erg actueel over. Zeker, er zitten een paar tearjerker-momenten in maar ik zag ze met plezier door de vingers.

Ze is misschien ook wat traag maar dat past bij het verhaal dat hier verteld wordt en het laat ook de nodige ademruimte voor emoties en geeft het publiek de kans om mee te leven met de personages. Het is dan ook weer niet zo traag dat "serieuze" filmjournalisten het "poëtisch" kunnen noemen of zoals ik het noem "tijd om iets uit de frigo te pakken terwijl de acteurs geconstipeerd in het ijle zit te staren".

Soit, dit was een heel aangename verrassing.

Deel dit bericht

Link naar bericht

"Temple"

Het filmaanbod op Netflix is ondermaats. Veel films die ik al 20 keer gezien heb en goedkope, bijna op de band gemaakte rommel. En het horroraanbod is op een paar uitzonderingen na behoorlijk zielig. Gelukkig zie ik af en toe , niet vaak maar af en toe, iets voorbij komen zoals "El Hoyo" en deze Amerikaans-Japanse productie "Temple".  

Op de Amerikaanse hoofdacteurs na is dit een typische J-horror-film met een vrij trage maar intense opbouw met een korte maar heftige finale. Het verhaal zelf is erg voorspelbaar maar dat stoorde me niet. Aanrader.

"The Addams Family"

De nieuwe animatiefilm die, voor zover ik weet, gigantisch was geflopt. Wel jammer want dit was een plezant weerzien met Gomez, Morticia en co. Zo plezant dat ik in het begin vrolijk mee knipte met mijn vingers wanneer Lurch het Addams-lied speelde.

De film was weliswaar minder morbide dan wat ik gewoon ben maar dat houdt steek als je in gedachten houdt dat de film op kinderen gemikt was: de hoofdpersonages zijn voor eens niet niet de volwassenen maar de kinderen Wednesday en Pugsley, het had een moderne soundtrack en de moraal van het verhaal was "wees gelukkig met wie je bent want we zijn allemaal freaks". Desondanks dat ik al lang niet tot die doelgroep behoor, heb ik me kostelijk geamuseerd. De film was een stuk grappiger dan ik had verwacht en heel melig werd het nooit. Wat ik wel wat miste, was het enthousiasme van Christopher Lloyd en wijlen Raul Julia. Trouwens, één van de grootste gillers was de casting van Cousin It. :D Erg leuke film!

Deel dit bericht

Link naar bericht

"Don't Breathe"

Een film die ik al eerder had gezien maar hier nooit werd vermeld. Een geweldige suspensefilm met een iets te lang en vergezicht einde. Voor de rest helemaal het soort pulpfilms dat ik graag zie; hoog tempo, goedkoop genoeg om door te gaan voor pulp maar niet goedkoop genoeg om amateuristisch over te komen en gewoon allemaal goed gedaan.

"The Golem"

Recent gezien en misschien duurt de lockdown-periode te lang voor mij en begin ik mijn kot beu te worden maar dit vond ik gewoon een stomme film. Het verhaal raakte me niet, er zit meer spanning in een 9V-batterij en de acteurs waren op hun beste vergetelijk.  De hoogtepunten waren letterlijk wanneer ik opstond om een pot muntthee te zetten of even naar buiten te gaan om een sigaret te roken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

"The Maus"

De oorlog in voormalig Joegoslavië en de vele conflicten tussen de etnische & religieuze groepen biedt genoeg materiaal voor hele kast vol boeiende journalistiek, wonderlijke documentaires, bijtende satire en spannende doch informatieve films. De Spaans-Duits-Bosnische thriller "The Maus" hoort thuis in de vuilbak naast die kast.

Het verhaal rammelt harder dan een Lada op een spoorweg. We hebben hier een vervelend hoofdpersonage dat nauwelijks uitgediept wordt, twee antagonisten die geen enkele motivatie krijgen, een verhaal dat wordt verteld aan de hand van verwarrende flashbacks en bijna letterlijke deus ex machina die de film uit haar lijden komt verlossen. Met de minimalistische setting voelde dit eerder aan als een veredelde amateurfilm dan een professioneel afgewerkt product.

De acteurs doen hun best maar zonder ingrediënten kan zelfs de beste kok ter wereld nog geen soep maken.

Wegblijven.

Deel dit bericht

Link naar bericht

"Marathon Man" vs "Guns Akimbo"

Filmavond in CasaVWS!  In de ene hoek hebben we een ouwe kraker en in de andere jong, hyperkinetisch veulen.

De ouwe kraker is "Marathon Man" en het is een vakkundig gemaakte film met een paar geweldige stukken (bij de Joodse diamantairs) en puike acteerprestaties. Alleen is sinds 1976 de wereld erg veel veranderd en de film zit nog te erg vast in de Zeitgeist van toen. Overserieus en traag.
"Guns Akimbo" is daarentegen pulp aan een verschroeiend heet tempo. Elevator pitches komen niet veel lomper dan hier (Edward Scissorhands maar met pistolen) en het geweld is uitzinnig en kleurrijk en brutaal. Waar het in "Marathon Man" gestileerd en sober te werk ging, slaat "Guns Akimbo" drie blikken Redbull achterover, laat de broek zakken en begint in het rond te springen. "Marathon Man" heeft serieuze acteurs, "Guns Akimbo" een Brits kindersterretje dat niet altijd erin slaagt om zijn accent te verbergen. In 1976 moest alles zeer gericht en zorgvuldig gebeuren, in 2019 worden inconsistenties en complete willekeur weggelachen met "whateva lol" en zo kan ik even blijven doorgaan.

Was "Marathon Man" een slechte film? Bijlange niet. In 1976 was dit wellicht één van de hoogtepunten in de zalen. Alleen is de film niet zo waardig oud geworden. Er is niet mis met de ouwe school en ik heb een zwak voor de branie van de periode maar de film is jammer genoeg net niet sterk genoeg om de tand des tijds te weerstaan. 
Gaat "Guns Akimbo" waardig oud worden? Waarschijnlijk niet. Daarvoor hangt de film teveel vast aan aan 2019 en de esthetiek van nu. Snel, veel kleuren, veel puberaal cynisme, lichtvoetig thema en zo ver over the top dat je het moet gaan halen met een spaceshuttle. In de toekomst gaat het publiek misschien weer "echte" films vragen met een diep, betekenisvol verhaal (zie "The Joker", "Parasite" enz...) en het verhaal is in "Guns Akimbo" net zo belangrijk als de artikels in "Schwanzgeile Jungfrauen". Dat neemt niet weg dat ik me kostelijk geamuseerd heb. Meer dan eens heb ik gedacht dat dit het soort film was dat "Birds of Prey" en "Suicide Squad" hadden moeten zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht

"Your Name"

Hoge verwachtingen van deze anime en deels werden ze ingelost. De animatie is van de mooiste die ik in lange tijd gezien heb en het verhaal vond ik ook heel erg goed. Gelaagd, complex en zelfs poëtisch op een manier. Het was jammer genoeg teveel verhaal voor te weinig pellicule. Verder heb ik ook nog maar weinig met de nogal typisch Japanse manier waarop het verhaal verhaal verteld werd. Daardoor had ik steeds gevoel dat het tempo van de film zowel te laag als te hoog was. Misschien had ik 10 jaar geleden of zo dit een briljante film gevonden toen ik veel ontvankelijker was voor dit soort films maar goed, mensen veranderen en daar hoort nu eenmaal bij sommige dingen je gewoon minder aanspreken dan vroeger. Ik bedoel, wie heeft hier in zijn tienerjaren geen Cypress Hill-periode gehad en rondgelopen met een belachelijk hoedje?

Het kan ook zijn dat ik te lang alleen thuis zit en dat ik deze film toch nog geweldig ga vinden na een paar pinten aan de toog en een toeter vol jonko in de tuin. Misschien is dat nog eens een idee om het einde van de lockdown te vieren...

Deel dit bericht

Link naar bericht

Zou een comic zijn.

Comics is mijn ding niet, maar dit ziet er wel iets uit dat ik graag ga zien.

Deel dit bericht

Link naar bericht

"The Silence of the Lambs"

Tja, wat kan je er nog over zeggen? Voor mij is het bijna de perfecte film. De vertolkingen van Jodie Foster en Anthony Hopkins zijn fenomenaal goed. De fotografie is sober maar delivers op de belangrijkste momenten. Zoals de ontsnapping van Hannibel Lecter. Hoe geweldig blijft-ie wel niet. Naar moderne normen is het misschien heel traag maar samen met het weergaloze acteerwerk van Hopkins krijgt dit een enge, bevreemdende sfeer. Vanavond was het misschien de dertigste keer dat ik de film zag maar ik heb ze met veel plezier en in spanning uitgekeken en  er waren zelfs een paar momenten dat ik details opmerkte die me nooit eerder opgevallen waren. Machtige film en zelfs meer. De laatste tijd volg ik filmrecensenten The Critical Drinker en Filmento op YouTube en zij jagen zich nogal op over films die te hard proberen om een vrouwelijk hoofdpersonage door de strot van de kijkers te duwen. Voorbeelden? De nieuwe "Charlie's Angels", "The Last Jedi" en "Captain Marvel". Van dat lijstje heb ik alleen "The Last Jedi" gezien en ik heb Rey altijd een slecht geschreven personage gevonden. Het enige dat Rey definieert als vrouw is het gebruik van de voornaamwoorden in het script. Voor de rest is het gewoon een vent. Of zelfs nog erger, een karikatuur van een vent. Alsook, ik ben geen fan van Star Wars.

Maar het erge is dat waar die drie films faalden, "The Silence of the Lambs" slaagt. Clarice Starling is een sterk vrouwelijk personage maar geen action figure. Ze is geen zeurderig personages dat wat komt zeiken over wat vrouwen allemaal wel niet kunnen maar demonstreert het op haar eigen manier op een geloofwaardige manier. Ze zwoegt en zweet en gebruikt haar beste wapen, haar koppie. Ze is een voorbeeld zonder dat het geforceerd overkomt.  En het publiek leeft met haar mee.
Misschien is het de wodka-campari van eerder maar ik vind het triestig dat een klassieker uit 1991 films in 2020 het nakijken moet geven als het gaat over protagonistes. Een heldin. Het kan, het publiek staat er open voor maar laat de schrijvers hun werk doen en niet het marketingteam of, nog erger, Twitter.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Gisteren The Fifth Element voor de tiende keer bekeken, om de 2 jaar halen we die wel eens boven.

Super film al zijn de maskers en poppen iets te duidelijk geworden in HD waardoor het wat begint te dateren. Maar dat heeft de pret niet gedrukt, extravagante kledij, cyberpunk en over the top aliens van begin tot eind. Ideale film tot we via Cyberpunk 2077 in zo'n wereld virtueel kunnen rondlopen.

fifth-element.jpg

7b13acef8d6d03dad0895f6325391e8d.jpg

Cyberpunk 2077

2077.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 23/5/2020 om 01:46, IvoVWS zei:

"The Silence of the Lambs"

Tja, wat kan je er nog over zeggen? Voor mij is het bijna de perfecte film. De vertolkingen van Jodie Foster en Anthony Hopkins zijn fenomenaal goed. De fotografie is sober maar delivers op de belangrijkste momenten. Zoals de ontsnapping van Hannibel Lecter. Hoe geweldig blijft-ie wel niet. Naar moderne normen is het misschien heel traag maar samen met het weergaloze acteerwerk van Hopkins krijgt dit een enge, bevreemdende sfeer. Vanavond was het misschien de dertigste keer dat ik de film zag maar ik heb ze met veel plezier en in spanning uitgekeken en  er waren zelfs een paar momenten dat ik details opmerkte die me nooit eerder opgevallen waren. Machtige film en zelfs meer. De laatste tijd volg ik filmrecensenten The Critical Drinker en Filmento op YouTube en zij jagen zich nogal op over films die te hard proberen om een vrouwelijk hoofdpersonage door de strot van de kijkers te duwen. Voorbeelden? De nieuwe "Charlie's Angels", "The Last Jedi" en "Captain Marvel". Van dat lijstje heb ik alleen "The Last Jedi" gezien en ik heb Rey altijd een slecht geschreven personage gevonden. Het enige dat Rey definieert als vrouw is het gebruik van de voornaamwoorden in het script. Voor de rest is het gewoon een vent. Of zelfs nog erger, een karikatuur van een vent. Alsook, ik ben geen fan van Star Wars.

Maar het erge is dat waar die drie films faalden, "The Silence of the Lambs" slaagt. Clarice Starling is een sterk vrouwelijk personage maar geen action figure. Ze is geen zeurderig personages dat wat komt zeiken over wat vrouwen allemaal wel niet kunnen maar demonstreert het op haar eigen manier op een geloofwaardige manier. Ze zwoegt en zweet en gebruikt haar beste wapen, haar koppie. Ze is een voorbeeld zonder dat het geforceerd overkomt.  En het publiek leeft met haar mee.
Misschien is het de wodka-campari van eerder maar ik vind het triestig dat een klassieker uit 1991 films in 2020 het nakijken moet geven als het gaat over protagonistes. Een heldin. Het kan, het publiek staat er open voor maar laat de schrijvers hun werk doen en niet het marketingteam of, nog erger, Twitter.

Probeer is Manhunter van Michael Mann. Die is net iets beter ;)

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

• Nieuwe aanmaken...