Ga naar inhoud

Steve Van Bael : Figaro - De Figaro's


Kurt M.

Recommended Posts

Op 15-4-2018 om 15:47, Tom MDP zei:


Laurel and Hardy, Buster Keaton en Charlie Chaplin brachten volkshumor. Maar iedereen kent hen nog, terwijl niemand nog Little Tich of Dan Leno kent. (Twee invloeden waar vooral Chaplin elementen uit heeft 'overgenomen')

 

één van de allereerste BV-strips was een Charlie Chaplin-strip. Getekend door Elsie Segar.

Link naar reactie
14 uren geleden, marioboon zei:

één van de allereerste BV-strips was een Charlie Chaplin-strip. Getekend door Elsie Segar.

5ad867c4d0fe5_s01.thumb.jpg.9205914dd31af74dc7959dce2f738a6c.jpg

 

Een van de allereerste BV-strips (of misschien gewoon de eerste) was Schipper naast Mathilde van Ryssack. Waarvan meer in het binnenkort te verschijnen Archief van Ryssack.

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Tom B zei:

5ad867c4d0fe5_s01.thumb.jpg.9205914dd31af74dc7959dce2f738a6c.jpg

 

Een van de allereerste BV-strips (of misschien gewoon de eerste) was Schipper naast Mathilde van Ryssack. Waarvan meer in het binnenkort te verschijnen Archief van Ryssack.

 

Er bestaat ook een versie van Schipper naast Mathilde getekend door Eduard De Rop, onder de titel Geschipper naast Mathilde. Ik dacht uit 1959.

image.thumb.png.4b619147991fc0648884eb69ed26648b.png

Mijn collectie originelen vind je hier: http://www.comicartfans.com/GalleryDetail.asp?GCat=61986

Link naar reactie
Op 16-4-2018 om 00:01, Tom MDP zei:

Het enige voordeel dat Baba Yega nog heeft tegenover de dadaïsten is dat ze nog een publiek bereiken.

 

Maar hoe lang, dat is de vraag. In mijn hoofd was Baba Yega al voorbij eens ze Belgium's got talent gewonnen hadden. Het blijft uiteindelijk een dance act hé. In landen als Japan zou je daar succesvol verder mee kunnen gaan omdat ze daar een heel budget tegen smijten, maar in Vlaanderen? Ze proberen nu krampachtig vanalles uit: een serie op tv, een film, een strip,... maar naar mijn aanvoelen is 't verhaal al uit. Mijn kinderen zapten de serie gelijk weg. Er zit te weinig vlees aan die figuren om er een verhaal mee te maken. Mochten ze daar nu werk van gemaakt hebben...

 

Naar mijn aanvoelen verschijt Steve nu noodgedwongen een hoop tijd aan een eindig verhaal terwijl zijn echte werk op de plank blijft liggen.

 

Wat BV-strips betreft, ik dacht dat Willy de eerste was die er één maakte, met Urbanus. En dat voor de term BV eigenlijk bestond. Hij was wel de eerste die er een succesvolle reeks van maakte, en naast de Kampioenen ook de enige. Wat mij sterkt in de overtuiging dat de Baba Yega-strip snel weer zal verdwijnen.

Link naar reactie
1 uur terug, Tanuki zei:

Maar hoe lang, dat is de vraag. In mijn hoofd was Baba Yega al voorbij eens ze Belgium's got talent gewonnen hadden. Het blijft uiteindelijk een dance act hé. In landen als Japan zou je daar succesvol verder mee kunnen gaan omdat ze daar een heel budget tegen smijten, maar in Vlaanderen? Ze proberen nu krampachtig vanalles uit: een serie op tv, een film, een strip,... maar naar mijn aanvoelen is 't verhaal al uit. Mijn kinderen zapten de serie gelijk weg. Er zit te weinig vlees aan die figuren om er een verhaal mee te maken. Mochten ze daar nu werk van gemaakt hebben...

 

Naar mijn aanvoelen verschijt Steve nu noodgedwongen een hoop tijd aan een eindig verhaal terwijl zijn echte werk op de plank blijft liggen.

 

Wat BV-strips betreft, ik dacht dat Willy de eerste was die er één maakte, met Urbanus. En dat voor de term BV eigenlijk bestond. Hij was wel de eerste die er een succesvolle reeks van maakte, en naast de Kampioenen ook de enige. Wat mij sterkt in de overtuiging dat de Baba Yega-strip snel weer zal verdwijnen.

Ola, Baba Yega is dus een muziekgroep. Ik dacht dat het een strip was. 😮

Link naar reactie
1 uur geleden, Tanuki zei:

Wat BV-strips betreft, ik dacht dat Willy de eerste was die er één maakte, met Urbanus. En dat voor de term BV eigenlijk bestond. Hij was wel de eerste die er een succesvolle reeks van maakte, en naast de Kampioenen ook de enige. Wat mij sterkt in de overtuiging dat de Baba Yega-strip snel weer zal verdwijnen.

Zeker niet de eerste BV-strip. Daarvoor had je onderandere al stripversies van/over Bobbejaan Schoepen en Gaston en Leo. Dat werden geen series, maar Pats was dan weer wél een serie gebaseerd op een bekende figuur (weliswaar een poppenkastpop). En als je het zo bekijkt is Kiekeboe ook een soortement BV strip.

Samson en Gert hield het 33 albums lang uit. En W817 26 albums. Dat is toch ook vrij succesvol.

Link naar reactie
3 uren geleden, Zwendel zei:

Ola, Baba Yega is dus een muziekgroep. Ik dacht dat het een strip was. 😮

Ik ben geen fan van al die talent-varianten op tv en zeker niet als er gedanst wordt, maar de kinderen wel en die beslissen tegenwoordig mee wat er op tv komt. Ik was dus ook maar half aan 't kijken toen ze aan hun auditie begonnen, maar ik was wel direct verkocht. Zeker hun eerste act vond ik echt knap gedaan. Maar daar stopt het ook voor mij. Alles wat erna kwam, het verhaal dat het ruimtemannetjes zijn, ... ik ben niet mee. Wel een héél knappe dansact en verdiende winnaars.

 

Link naar reactie
24 minuten geleden, Tanuki zei:

Samson en Gert, hoe kon ik die vergeten :e005: 

Schande! :P  Dat is nu eens een stripreeks die ik, puur uit nostalgie, alsnog graag volledig in huis zou willen halen.  Ooit lag "Dat is toch geen plobreem" onder de Kerstboom en als Samson-fan van (letterlijk) het allereerste uur vond ik dat helemaal geweldig.

STEUNACTIE 🍀 #SHARINGISCARING #DELENISLIEF

Link naar reactie
6 uren geleden, Tanuki zei:

Maar hoe lang, dat is de vraag.

 

Dat kan je van alles zeggen.

Disney werd uitgelachen en voor gek verklaard omdat hij dacht dat er volk geïnteresseerd zou zijn in een avondvullende cartoon. "Disney's folly" noemden ze het.

 

Dat was Sneeuwwitje en de 7 dwergen en die viert eind dit jaar haar 81ste verjaardag. 

 

Tegelijkertijd zijn er miljarden producten die niet blijven plakken. Maar het moet ergens beginnen.

Kijk naar FC De Kampioenen, kijken de jonge lezers die fan zijn van de stripreeks nog naar de talloze herhalingen? Of überhaupt nog klassieke tv? (of zijn dat de ouders en grootouders die er op afstemmen?)

Die strip, netzoals De Kiekeboes, is zijn basis volledig ontgroeid en is zijn eigen ding geworden.

Bij De Kampioenen is het zelfs zo dat de films eigenlijk dichter bij de strips staan dan bij de tv serie. :D

Link naar reactie
1 uur geleden, Tom MDP zei:

Bij De Kampioenen is het zelfs zo dat de films eigenlijk dichter bij de strips staan dan bij de tv serie. :D

Dat heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat Hec Leemans aan de eerste twee films meeschreef. Zeker de eerste film was verfilmd stripverhaal. Bij de derde film zijn ze op een punt gekomen dat er nog amper gelijkenissen met de stripreeks zijn. Je zou bijna een nevenstripreeks kunnen beginnen gebaseerd op de kampioenen van de film die compleet anders is dan de bestaande stripreeks.

Link naar reactie
3 minuten geleden, Tom B zei:

Dat heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat Hec Leemans aan de eerste twee films meeschreef. Zeker de eerste film was verfilmd stripverhaal. Bij de derde film zijn ze op een punt gekomen dat er nog amper gelijkenissen met de stripreeks zijn. Je zou bijna een nevenstripreeks kunnen beginnen gebaseerd op de kampioenen van de film die compleet anders is dan de bestaande stripreeks.

 

"Saint Tintin", kon ook niet anders dan van Hec komen. :D

 

Ik heb enkel de eerste gezien, over de rest kan ik mij niet uitspreken.

Link naar reactie
51 minuten geleden, Tom B zei:

Dat heeft natuurlijk veel te maken met het feit dat Hec Leemans aan de eerste twee films meeschreef. Zeker de eerste film was verfilmd stripverhaal. Bij de derde film zijn ze op een punt gekomen dat er nog amper gelijkenissen met de stripreeks zijn. Je zou bijna een nevenstripreeks kunnen beginnen gebaseerd op de kampioenen van de film die compleet anders is dan de bestaande stripreeks.

Ik heb als Hollander met een bovenmatige interesse voor Vlaanderen ( Pallieter, de Leeuw van Vlaanderen en Uilenspiegel zijn mijn lievelingsboeken!) Fc de kampioenen altijd bijzonder graag gekeken. Dat wil zeggen... tot serie 8. Toen Jaques Vermeire de reeks verliet werd het wat minder. BTW was niet de gedroomde opvolger. Fernand daarentegen was wel een waardig vervanger, maar tegen dat hij in de reeks kwam was de stripserie al zò populair dat de absurdistische scenario’s en de uitvergrotingen van de karakters uit de strips de overhand namen. Daarmee werd de serie flauwer en voorspelbaarder in mijn ogen. Situaties waren zo “toevallig” en herhaalden zich zo vaak ( de idiotie van Markske die echt totaal overtrokken was)  waardoor het een pak kinderachtiger werd dan aan het begin van de reeks. Daardoor ben ik op een gegeven moment afgehaakt, ondanks de nog steeds erg sterke acteurs en het destijds al opgebouwde patrimonium.... ik kijk de eerste seizoen nog erg graag terug, vooral vanwege de amikale sfeer en het prachtige Vlaamse taalgebruik... De stripverhalen vind ik ook na het afhaken van de tv-serie  nog steeds kekkere luchtige tussendoortjes.  Als familiestrip dus prima, als tvserie te kinderlijk...

Link naar reactie
  • 1 month later...
  • 5 years later...
Op 4/6/2018 om 12:00, Steve Van Bael zei:

Man man man, wat hoop gezever lees ik hier weer 😉

Niet iedereen zal mijn Kameraad zijn, zo blijkt...

Gelukkig lig ik er niet wakker van 😉

 

 

Ik lig er ook niet wakker van.

Hopelijk zijn deel 7 en deel 8 (tweeluik) af voor je op pensioen gaat.

Werk nu maar goed door aan De Kiekeboes met een belangrijke bijrol voor Firmin Van De Kasseien.  

Link naar reactie
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...