Ga naar inhoud

'bizu' En 'diogenes, De Terriër'... De Moeite ?


Veto

Recommended Posts

Bizu kan ik wel aanraden. Fijn tekenwerk van Fournier (zijn beste, vind ik zelf). Sprookjesachtige verhalen voor jong en oud, met veel humor. Met een hoofdpersoon waarvan ik nog steeds niet 100% weet welk geslacht die heeft.
Te vergelijken met? Dokter Zwitser?

 

Diogenes heeft denk in een tijdschrift van Averbode gestaan, en heb ik toen wel gelezen. Maar school, dat is al even geleden. Als ik me juist herinner meer gericht op de jeugd en tekeningen toch iets minder strak dan die in Bizu.

Link naar reactie

Diogenes is voor zeer jonge lezertjes. De strips zijn vrij kort en eenvoudig van plot. De pagina's bestaan uit 3 strookjes. Wel zeer leuke decors en met veel fantasie getekend. 

Wel moeilijk om met iets te vergelijken. Qua moeilijkheidsniveau denk ik aan Donald Duck, maar Diogenes is origineler en verfijnder getekend.

Ik herinner mij het laatste album, "Het feest van de zeurpieten" nog heel goed, dit verscheen destijds in Zonneland (of was het Zonnestraal?) waar ik via de school een abonnement op had. De plot was wel origineel.

Voor zijn doelpubliek is dit een heel mooie strip.

 

Bizu is wat complexer maar een typische "Robbedoes" strip voor de jeugd. Hij zit wat in hetzelfde segment van "Dokter Zwitser" en "Bobo" (Deliège).

Link naar reactie

Ik herlas laatst een Robdoes verzamelband en daar stond een verhaal in over een heel lelijk prinsje dat veranderde in een vlo. Bizu toverde de vlo terug in een prinsje dat weer zo schrok van zijn lelijkheid dattie maar weer liever vlo werd en zijn dagen ging slijten in de vacht van het eerder genoemde harige wezen. Vintage Robbedoes met de bekende Robbedoes neuzen en licht bizarre plots.

 

En een pratende (irritant zeurende) paddestoel.

Link naar reactie

Ik geloof dat ik Diogenes ook nog ken vanuit schooltijd. Stond in Zonneland of Zonnestraal of zoiets. Ovide en zijn vriendjes is een beetje vergelijkbaar denk ik. Zat daar ook geen slechterik in in de vorm van een slang en zijn daar ook geen tekenfilmpjes van gemaakt? Ik las ze vroeger alleszins beiden graag, en zou ze louter vanuit nostalgisch oogpunt zeker herlezen moest ik de kans hebben.

 

Bizu vind ik persoonlijk een heel gezellig reeksje, alleen jammer dat niet alle verhalen uit het Frans zijn vertaald...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Bizu ken ik. Aanrader. Fijne tekenstijl. Fijne verhalen. Enige irritante puntje: Bizu krijgt de ... euh .. dinges ... alleen te zien als hij hen oproept. Dat komt dus in zowat alle verhalen terug, en dat is soms wel irritante herhaling van een al eerder gebruikt plot device.

Maar verder heeft Bizu iets sprookjesachtigs zonder per se kinderachtig te worden, en slaagt Fournier erin te veel geweld te vermijden.

Fournier is trouwens ook de man van het verhaal "De doodsman" uit de reeks Robbedoes en Kwabbernoot, waarin hij een standpunt tegen kerncentrales innam. De geringe hoeveelheid geweld in zijn verhalen heeft dus volgens mij iets te maken met zijn alternatieve opvattingen.

Link naar reactie

Er zijn eigenlijk twéé Bizu's: een vroegere reeks, waarmee Fournier is gestopt toen hij Robbedoes en Kwabbernoot tekende, en een jongere versie waarmee hij begon toen hij met R&K was gestopt.

Er zijn sterke verschillen in tekenstijl en verhaalstijl.

De jongere Bizu's zijn fijner getekend, en zitten minder in de "grote-neuzen" stijl.

De verhalen veranderden ook. De humor is anders.

De jongere Bizu's zouden mooie integrales opleveren. Ik zou ze in elk geval verkiezen bij de integraels van 421. Dat heb ik altijd een beetje een mislukte reeks gevonden. Veel James Bond-parodieën zijn trouwens mislukt.

Link naar reactie

Ik herlas laatst een Robdoes verzamelband en daar stond een verhaal in over een heel lelijk prinsje dat veranderde in een vlo. Bizu toverde de vlo terug in een prinsje dat weer zo schrok van zijn lelijkheid dattie maar weer liever vlo werd en zijn dagen ging slijten in de vacht van het eerder genoemde harige wezen.

De Schnockbul?

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...