Ga naar inhoud

'voyages D'ulysses' : Nieuw Project Van Lepage & Follet


Veto

Recommended Posts

Vandaag hadden Gert en ik een dubbelinterview met Emmanuel Lepage en René Follet in de schaduw van het Brusselse stadhuis. Voor beide heren was het de eerste keer dat ze over hun gezamelijk project praatten. Altijd leuk om als allereerste journalisten bij een stripmaker op 'schoot' te mogen kruipen.

Het gaat om 'Les Voyages d'Ulysses', een ambitieus project op scenario van Sophie Michel (die ook al met Lepage samenwerkte voor het tweeluik 'Hé, meisjes!'). Het tekenwerk is een unieke combinatie van stripplaten door Lepage en illustraties van Follet erdoorheen geweven. Het boek zal ongeveer 200 bladzijden tellen en wordt uitgegeven door de Parijse galerijhouder 'Daniel Maghen'. Datum van verschijning staat gepland voor augustus 2016.

Lepage en Fo​llet hadden alle stripplaten en illustraties die al klaar waren mee en het zal een mooi, heel mooi album worden. Het verhaal is een soort 'vervolg' op 'Les Voyages d'Anna' dat in 2005 al verschenen is, ook bij Daniel Maghen. Ook nu zal de schilder Julien Toulet de hoofrol spelen.

Over de rest van de inhoud ga ik nu​ nog niet te veel verklappen. Je zal er alles over kunnen lezen in het eerste nummer van Brabant Strip van dit jaar.

post-69-0-33478400-1455377979_thumb.jpg

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Jammer dat de meeste uitgaven van Daniel Maghen nog geen plek hebben gevonden bij een Nederlandstalige uitgever. Temudjin, Dorian Gray en de indianenverhalen van Prugne zou ik graag vertaald zien.

Silvester heeft Canoë Bay uitgegeven, wat ik nog steeds hun mooiste uitgave ooit vind. Ik hoop nog altijd dat ze ook Pawnee en Frenchman zullen uitgeven...

"I wanna see the Frontier before it's gone" - John Dunbar - Dances with Wolves

 

DvDkes

Link naar reactie

Vandaag hadden Gert en ik een dubbelinterview met Emmanuel Lepage en René Follet in de schaduw van het Brusselse stadhuis. Voor beide heren was het de eerste keer dat ze over hun gezamelijk project praatten. Altijd leuk om als allereerste journalisten bij een stripmaker op 'schoot' te mogen kruipen.

 

 

Nee hoor, jullie zijn niet de eerste. Ik las een jaar geleden al in Stripschrift dat Emmanuel ermee bezig was.  Maar jullie zullen ongetwijfeld nu meer over het werk kunnen melden.

Link naar reactie

 

Nee hoor, jullie zijn niet de eerste. Ik las een jaar geleden al in Stripschrift dat Emmanuel ermee bezig was. Maar jullie zullen ongetwijfeld nu meer over het werk kunnen melden.

 

 

In BSM 175 uit 2010 vertelde Lepage al over deze plannen,en dat het een samenwerking ging zijn met zijn goede vriend René Follet.

Van hoe de samenwerking er ging uitzien,hadden ze toen nog geen flauw idee.

Maar omdat beide heren het toen te druk hadden met andere zaken,plaatsten ze het in de diepvries.

Na 6 jaar EINDELIJK maakten ze er werk van,en gaat het dus in augustus van dit jaar verschijnen!

Link naar reactie

@Mr. Ego : in dat bewuste interview stond trouwens totaal foutieve informatie. Ik hoop (vermoed) dat het aan een foute vertaling ligt. Bij het antwoord op de laatste vraag laat de interviewer uitschijnen dat het een stripbewerking van "Ulysses", het bekende werk van James Joyce is. Dat klopt helemaal niet. De 'Ulysse' waar het wél over gaat is 'Odysseus', want zo heet die Griekse held in het Frans. Het gaat hier om Ulysse ZONDER s op het eind, in de titel van Joyces boek is het mét s...
Een totaal verkeerde inte​rpretatie dus in Stripschrift. Jammer, zou eigenlijk niet mogen, dit soort fouten.

 

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Silvester heeft Canoë Bay uitgegeven, wat ik nog steeds hun mooiste uitgave ooit vind. Ik hoop nog altijd dat ze ook Pawnee en Frenchman zullen uitgeven...

Onze Oosterburen hebben deze 2 allang uitgegeven. Prachtige uitgaven. Ik vrees dat ze in het Nederlands niet verschijnen. Misschien wel hetzelfde gedoe als bij "Apache Junction"? 

Link naar reactie

Onze Oosterburen hebben deze 2 allang uitgegeven. Prachtige uitgaven. Ik vrees dat ze in het Nederlands niet verschijnen. Misschien wel hetzelfde gedoe als bij "Apache Junction"? 

 

Volgens Bedetheque zijn dit Canoë Bay en Franchmen verschillende series, al is het wel dezelfde tekenaar en Franse uitgever.

 

Formaat van Canoë Bay wijkt nogal af van wat normaal is, 80 blz. Aangezien hij nu voor 9,95 te koop is bij Silvester was het waarschijnlijk geen commercieel succes. Lekker goedkope, dikke oneshot, dus die ga ik vast nog wel eens een keer kopen.

Link naar reactie

 

 

 

Je hebt het over een gezamenlijk project, maar op de voorkant zie alleen de naam Lepage ?!?

 

 

De cover in deze thread is die van het vorige album van Lepage bij Daniel Maghen uit 2005. Daaraan werkte Follet niet mee. De cover voor 'Les Voyages d'Ulysse' is nog niet klaar.

Voor al mijn recensies, interviews met striptekenaars, dédicaces en eigen strips en illustraties :

http://vetostript.weebly.com

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...








×
×
  • Nieuwe aanmaken...