Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

5 minuten geleden, Mask zei:

Afgaande van de afbeeldingen hier getoond heeft de integrale alvast de eerste prijs van "lelijkste cover voor een integrale" binnen.

true.
Ik wilde het nog even niet zeggen, maar totally true.
Als ze hier nu eens.... ach.... laat ik mijn kop maar houden. Makkelijk lullen van de zijlijn

maar ik heb de reguliere nrs dus daar hou ik het dit keer toch maar bij

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Idem. Die eerste 36 zijn vrij gemakkelijk te vinden. Het dossier zal wel ergens te lezen zijn al hoop ik dat ze nu eindelijk uitleggen waarom Johan in die oude verhalen nooit een broek droeg. In een zwaardgevecht is je standbeen vrij kwetsbaar. Een Minirok heeft daar geen nut, tenzij er aan ander doel achter ligt. 

Eigenlijk waren die oude verhalen massaproduktie waar de verhaallijnen van Bessy en Winnetou vlot gerecupereerd werden. Pas na 41 en met Biddeloo werd de serie goed.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, Ambreville zei:

Idem. Die eerste 36 zijn vrij gemakkelijk te vinden. Het dossier zal wel ergens te lezen zijn al hoop ik dat ze nu eindelijk uitleggen waarom Johan in die oude verhalen nooit een broek droeg. In een zwaardgevecht is je standbeen vrij kwetsbaar. Een Minirok heeft daar geen nut, tenzij er aan ander doel achter ligt. 

Eigenlijk waren die oude verhalen massaproduktie waar de verhaallijnen van Bessy en Winnetou vlot gerecupereerd werden. Pas na 41 en met Biddeloo werd de serie goed.

+1

Link naar reactie
2 uren geleden, Ambreville zei:

Idem. Die eerste 36 zijn vrij gemakkelijk te vinden. Het dossier zal wel ergens te lezen zijn al hoop ik dat ze nu eindelijk uitleggen waarom Johan in die oude verhalen nooit een broek droeg. In een zwaardgevecht is je standbeen vrij kwetsbaar. Een Minirok heeft daar geen nut, tenzij er aan ander doel achter ligt.

Niet te ver zoeken; da's gewoon onwetendheid van de tekenaars.

Link naar reactie
43 minutes ago, Ambreville said:

Leve de malienkolder van Biddeloo. Ook niet realistisch, maar wel veel geloofwaardiger en macho.

 

Ik heb de Rode Ridder nooit als een geloofwaardige, laat staan realistische strip beschouwd. Ook niet als kind. Dat was een strip, zoals Suske en Wiske, van dezelfde maker Willy Vandersteen, maar dan over ridders. En ik heb me er ook nooit aan gestoord dat dat niet realistisch was. Waar ik me nu wel aan stoor is dat ze de huidige Rode Ridder strips wel als realistischer wilen voorstellen. Of dat stripliefhebbers beweren dat de Rode Ridder strips nu volwassener en realistischer geworden zijn.

Link naar reactie
2 minuten geleden, Mask zei:

 

Ik heb de Rode Ridder nooit als een geloofwaardige, laat staan realistische strip beschouwd. Ook niet als kind. Dat was een strip, zoals Suske en Wiske, , van dezelfde maker Willy Vandersteen, maar dan over ridders. En ik heb me er ook nooit aan gestoord dat dat niet realistisch was. Waar ik me nu wel aan stoor is dat ze de huidige Rode Ridder strips wel als realistischer wilen voorstellen. Of dat stripliefhebbers beweren dat de Rode Ridder strips nu volwassener en realistischer geworden zijn.

De huidige versie is duidelijk terug een stuk minder historisch correct. De versie van Claus en Lodewijk was de meest gedocumenteerde.

Link naar reactie
16 minuten geleden, Mask zei:

 

Ik heb de Rode Ridder nooit als een geloofwaardige, laat staan realistische strip beschouwd. Ook niet als kind. Dat was een strip, zoals Suske en Wiske, van dezelfde maker Willy Vandersteen, maar dan over ridders. En ik heb me er ook nooit aan gestoord dat dat niet realistisch was. Waar ik me nu wel aan stoor is dat ze de huidige Rode Ridder strips wel als realistischer wilen voorstellen. Of dat stripliefhebbers beweren dat de Rode Ridder strips nu volwassener en realistischer geworden zijn.

Ik denk dat ze het eerder presentere als up-to-date naar kwaliteit toe. Ze hebben de boeken wat groter gemaakt, een redelijk goede tekenaar binnengehaald. Met wat interesse van Legendre in zijn verhalen waren er wel wat mooie dingen uit gekomen. De scenario's helpen het wel om zeep. Modern is de serie-aanpak waar elke aflevering niet meer op zijn eigen staat. Maar dat is zeker niet origineel. Biddeloo had zijn rode draden met Galaxa en Bahaal, de recentere Lodewijk run had het ook. Blijft nog over realisticher. Kom daar niet mee af als je werkt met Bahaal, Demoniah en Merlijn.

Hoogstens een marketing-update.

Btw. waar zit Arthur?

 

 

 

Link naar reactie

Intéressant débat.
J'écris mon opinion mais je vous prie de me faire part de vos sentiments aussi.
Je vois cette série comme une scéne ouverte à la fantaisie et à la créativité maximale avec une tente médiévale.
En Italie, il existe une série similaire, mais située dans une forêt imaginaire à la vieille frontière du FarWest: Zagor.

C'était une de mes séries préférées.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Interesting debate.
I am writing my opinion but please share your feelings with me too.
I see this series as a scene open to fantasy and maximum creativity with a medieval tent.
In Italy, there is a similar series, but located in an imaginary forest on the old FarWest border: Zagor.

It was one of my favorite shows.

 

doponolitta_1.jpg

Link naar reactie
25 minuten geleden, Fabio Bono zei:

Je vois cette série comme une scéne ouverte à la fantaisie et à la créativité maximale avec une tente médiévale.

Voilà!

 

En meer moet dat niet zijn.

 

De enige moment dat ik vond dat het wat té ver begon te gaan was toen er ruimteschepen kwamen meedoen.

Link naar reactie
1 uur terug, Fabio Bono zei:

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Interesting debate.
I am writing my opinion but please share your feelings with me too.
I see this series as a scene open to fantasy and maximum creativity with a medieval tent.
In Italy, there is a similar series, but located in an imaginary forest on the old FarWest border: Zagor.

It was one of my favorite shows.

 

 

same here! That is why I love reading about it! Yet to disappoint me :)

44 minuten geleden, Tanuki zei:

 

De enige moment dat ik vond dat het wat té ver begon te gaan was toen er ruimteschepen kwamen meedoen.

KARPAX!! Och en dat vond ik juist toch 1 van de meest bijzondere en leuke strips. Denk ik nog met veel liefde op terug.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
20 uren geleden, Tom B zei:

 

De maagdenburcht ...

Die heb ik nooit gelezen...

De plotse verschijning van ruimteschepen hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn. In de Kiekeboes en PP/BB kon ik die wel smaken, ik ben zelfs een grote fan van SF en fantasy, maar bij de Rode Ridder, en nu ik er aan denk ook bij Asterix, pakte de SF-mayonaise niet naar mijn smaak.

Link naar reactie
21 minuten geleden, Tanuki zei:

Die heb ik nooit gelezen...

De plotse verschijning van ruimteschepen hoeft niet noodzakelijk slecht te zijn. In de Kiekeboes en PP/BB kon ik die wel smaken, ik ben zelfs een grote fan van SF en fantasy, maar bij de Rode Ridder, en nu ik er aan denk ook bij Asterix, pakte de SF-mayonaise niet naar mijn smaak.

Bij de RR heb ik daar nu eens helemaal geen probleem mee. Toch niet onder Biddeloo. Zijn verhalen waren sowieso een en al fantasy, horror en pulp, en sci-fi past daar mooi bij. Er is geen enkele redenen waarom ruimteschepen enkel maar in het heden zouden mogen opduiken.

De Maagdenburcht is RR-horror op zijn best. Duidelijk geïnspireerd door de verhalen van H.P. Lovecraft. Geen ruimteschepen dus, maar wel eeuwenoude wezens die uit de sterren zijn gekomen (in dit geval via een meteoriet) en een dorp waar de bevolking is gemuteerd in iets onmenselijks.

 

biddeloo_maagdenburcht.jpg

Link naar reactie
2 minutes ago, Tom B said:

Bij de RR heb ik daar nu eens helemaal geen probleem mee. Toch niet onder Biddeloo. Zijn verhalen waren sowieso een en al fantasy, horror en pulp, en sci-fi past daar mooi bij. Er is geen enkele redenen waarom ruimteschepen enkel maar in het heden zouden mogen opduiken.

De Maagdenburcht is RR-horror op zijn best. Duidelijk geïnspireerd door de verhalen van H.P. Lovecraft. Geen ruimteschepen dus, maar wel eeuwenoude wezens die uit de sterren zijn gekomen (in dit geval via een meteoriet) en een dorp waar de bevolking is gemuteerd in iets onmenselijks.

2. Ik heb altijd gezegd dat RR onder Biddeloo eigenlijk verstripte exploitation is; zie zijn geflipte voorgeschiedenis van monsters, ninja's die Vlaams spreken, goden uit de Mesopotaamse en Griekse mthologie die ook allemaal Vlaams spreken, avonturen in het Midden-Oosten waar de voertaal alweer Vlaams is, heen- en weergespring in de tijd, robots, onderwatervolkeren, demonen en Vlaams-sprekende ruimtewezens. 😁

En ik ben een enorme fan van exploitation, het totaal schaamteloze karakter en het wam-bam-thank you, ma'am-tempo. 

Link naar reactie

In 98% van alle strips spreken alle personages dezelfde taal. Doet er niet toe van waar ze zijn. Dat hoort nu eenmaal bij het genre.

 

Vandersteen mag blij zijn dat hij onder zijn personeel vertellers zoals Biddeloo en Geerts had zitten. Mannen die op basis van de meest fantastische gegevens een onderhoudende strip konden maken.

Link naar reactie

Ik vind de reeks de laatste jaren achteruit gaan. Ik heb niet veel albums, een stuk of 20, maar wel allemaal uit verschillende tijdsperiodes. En als ik het inhoudelijk bekijk denk ik dat de Bideloo jaren het beste waren. Ik ben persoonlijk erg weg van de laatste paar albums voor de reeks van Claus Scholz.  pakweg 180 tot 206. Die vind ik qua stijl en inkleuring het beste bij dit soort verhalen passen. Ik heb van de nieuwe reeks hooguit de uitverkorene cyclus en de Slavin, daarna ben ik gestopt...ik vind Fabio Bono heel goed tekenen, daar niet van. Maar voor mij worden strips te duur dus ik moet kiezen :)

Link naar reactie
29 minuten geleden, DeRillendeRots zei:

 Ik ben persoonlijk erg weg van de laatste paar albums voor de reeks van Claus Scholz.  pakweg 180 tot 206. Die vind ik qua stijl en inkleuring het beste bij dit soort verhalen passen.

Serieus? Dat was Biddeloo als tekenaar op zijn slechtst. Haastwerk vol fouten en een doorsnee computerinkleuring.

Link naar reactie

Karpax was eigenlijk een soort Album 26. Leek eerder een soort gimmick van Biddeloo.

Ik ben na Biddeloo zo goed als gestopt met RR en nu terug aangesloten bij start van het Bono-tijdperk. Tot hiertoe geen spijt, maar qua scenario’s nog geen hoogvlieger (maar hopelijk komt dat nog).

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
20 uren geleden, DeRillendeRots zei:

Ik vind de reeks de laatste jaren achteruit gaan. Ik heb niet veel albums, een stuk of 20, maar wel allemaal uit verschillende tijdsperiodes. En als ik het inhoudelijk bekijk denk ik dat de Bideloo jaren het beste waren. Ik ben persoonlijk erg weg van de laatste paar albums voor de reeks van Claus Scholz.  pakweg 180 tot 206. Die vind ik qua stijl en inkleuring het beste bij dit soort verhalen passen. Ik heb van de nieuwe reeks hooguit de uitverkorene cyclus en de Slavin, daarna ben ik gestopt...ik vind Fabio Bono heel goed tekenen, daar niet van. Maar voor mij worden strips te duur dus ik moet kiezen :)

huh? ik ben toen helemaal afgehaakt. T.e.m. nr 130 vond ik Biddeloo geweldig bezig. Maar de Horst cyclus vond ik meteen een enorm abrubt verschil. Precies iets te veel Horst willen promoten, te veel historie willen toevoegen, en bovenal veel te veel personages. Na de hele Horst cyclus was het kalf helemaal verdronken. En die laatste albums zijn in mijn ogen een absoluut drama, flinterdunne verhaaltjes, grote tekeningen, composities die op niks trokken. Nu ja, smaken verschillen zeggen ze.

Link naar reactie

Laatst een mooie originele pagina gevonden - bleek er eentje te zijn uit Rode Ridder 250 door 'Bono'. Gigantisch verschil met de (Vandersteen)/Biddeloo/Sels RR platen!

Ik ken alleen behoorlijk wat verhalen uit de eerste 43 nummers  -jeugdsentiment. Ik denk dat ik die integrale versie maar ga bestellen - als ze nou 8 delen uitbrengen heb je daarmee in ieder geval die eerste 43 waar Vandersteen (beperkt) aan heeft meegetekend weer mooi (op de cover na) gebundeld te pakken. Is er al bekend of ze na de eerste 4 delen verder gaan?

Met veel plezier dit forum doorgelezen en zojuist de reeks vanaf 250 besteld. Biddeloo solo en Schultz sla ik vooralsnog even over.

Ik ben benieuwd!

 

 

Link naar reactie
2 uren geleden, Rene zei:

delen uitbrengen heb je daarmee in ieder geval die eerste 43 waar Vandersteen (beperkt) aan heeft meegetekend weer mooi (op de cover na) gebundeld te pakken.

Zéér beperkt dan. Als ik het goed begrijp heeft hij eigenlijk maar één album (nr 2) voor een stuk getekend en bleef zijn inbreng bij de rest beperkt tot de scenario's.

Link naar reactie
25 minuten geleden, Tom B zei:

Zéér beperkt dan. Als ik het goed begrijp heeft hij eigenlijk maar één album (nr 2) voor een stuk getekend en bleef zijn inbreng bij de rest beperkt tot de scenario's.

Dat staat overal anders. Meestal zie je dat Vandersteen wordt opgevoerd als auteur tot en met 43. Wat ik begreep is dat hij tot die tijd de schetsen maakte - al zal dat steeds minder zijn geweest. Echt ‘af’ tekenen alleen de eerste 2 nummers. Maar je kan goed gelijk hebben! 

Link naar reactie
30 minuten geleden, Rene zei:

Dat staat overal anders. Meestal zie je dat Vandersteen wordt opgevoerd als auteur tot en met 43. Wat ik begreep is dat hij tot die tijd de schetsen maakte - al zal dat steeds minder zijn geweest. Echt ‘af’ tekenen alleen de eerste 2 nummers. Maar je kan goed gelijk hebben! 

Die schetsen slaan wellicht op het feit dat hij zijn scenario's schetste. Waarna de tekenaars dat opnieuw op groter formaat tekenden. Ik heb daar voor de RR nog nooit een voorbeeld van gezien, maar wel van S&W (zie hieronder) . Vergeet niet dat de eerste pakweg 40 RR-albums werden gemaakt in een periode dat er nog een hele reeks andere Vandersteen-reeksen werden gemaakt. Het is technisch gewoonweg onmogelijk voor één man om dat allemaal zelf te tekenen en te schrijven. Alleen al het werk aan Suske en Wiske was genoeg om een man voltijds bezig te houden.

1d472c16-1ee1-11e4-8986-277c28b8b8a8.jpg

Link naar reactie

Er staat overigens in het dossier van de eerste bundeling vermeld dat hij helemaal niets tekende aan het eerste nummer (wegens op reis) en dat hij enkel het tweede nummer tekende.

Of zoals de stripspeciaalzaak daarover weet te vermelden: "Eduard De Rop beweerde dat enkel De Gouden Sporen volledig door Willy Vandersteen zelf is getekend. In werkelijkheid bezorgde Vandersteen aan Verschuere en De Rop een synopsis van het verhaal, meestal aangevuld met wat tekeningen op klein formaat."

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...