Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

't is een goeie quote, maar het komt zeker niet van Shakespeare. Sommige beweren dat het van Oscar Wilde is, maar ook dat is niet bewezen.

Laat me jou helpen. :-) Het is een geleende en aangepaste versie van "A thing of beauty is a joy forever", de eerste regel uit het gedicht Endymion van John Keats. 

A THING of beauty is a joy for ever: Its loveliness increases; it will never Pass into nothingness; but still will keep A bower quiet for us, and a sleep Full of sweet dreams, and health, and quiet breathing.
Link naar reactie

 

Laat me jou helpen. :-) Het is een geleende en aangepaste versie van "A thing of beauty is a joy forever", de eerste regel uit het gedicht Endymion van John Keats. 

A THING of beauty is a joy for ever: Its loveliness increases; it will never Pass into nothingness; but still will keep A bower quiet for us, and a sleep Full of sweet dreams, and health, and quiet breathing.

 

Bedankt. Ik was te lui om dat er zelf nog allemaal bij te typen.

 

Wat vinden wij van het forum overigens van de Latijnse spreuk op de titelpagina van het nieuwe album?

Link naar reactie

Ik ben fan ook van fabio Bono , en zal die nieuwe rode ridder zeker kopen , 

Maar wil wel meegevn hier dat ik gisteren die sticker van het rode kruis heb gekocht met de rode ridder erop hey .

 

Maar ben ik alleen die dat zo ziet , ik vind dat die tekening op de sticker echt zo raar ziet ???????????

 

Die verhoudingen zijn volgens mij niet juist !!! ik vind dat met de groote van sommige lichamen , die kokjes wel heel klein zijn ?? 

 

ben ik alleen met die opvatting of zien jullie dat ook ?? 

Link naar reactie

Merci beaucoup belgiumdog! :)

 

Pour les stickers:

Effectivement je n'ai pas travaillé très bien sur ce format. La dimension extrêmement allongée et étreinte et le choix d'insérer nombreux personnages il a causé un manque de soin des détails.  
En outre je pensais que le format imprimé du sticker fût inférieur. Quand j'ai vu les photos des premiers acheteurs j'ai compris que les sticker étaient vraiment très grands!  :blink:
Link naar reactie
Gast Kameraad Mauser

Claus (rond 0:50): "Ik heb geen auto, ik heb ook nooit een rijbewijs gemaakt."  :e009:

 

Dus daarom rijden jullie Belgen zo beroerd, jullie maken zelf je rijbewijs.

Konden we dat maar...

Link naar reactie

 

Merci beaucoup belgiumdog! :)

 

Pour les stickers:

Effectivement je n'ai pas travaillé très bien sur ce format. La dimension extrêmement allongée et étreinte et le choix d'insérer nombreux personnages il a causé un manque de soin des détails.  
En outre je pensais que le format imprimé du sticker fût inférieur. Quand j'ai vu les photos des premiers acheteurs j'ai compris que les sticker étaient vraiment très grands!  :blink:
thx voor je antwoord Fabio , ik ben dus echt wel fan van je werk , ik heb zeer mooie dedi"s van jou hand ook. 
maar zoals je aanheeft voor die stickers , zit er wel het een en ander niet juist, denk wel dat het niet door jou zal zijn geweest , maar door zoals jij aanhaalt , het formaat en het type dat buiten het normale formaat valt .
Maar heb die nieuwe : de rode ridder gezien , de eerste 13pagina's die standaard uitgeverij al heeft vrij gegeven , en die zal ik dus zekers aankopen want in vind die wel TOP !!! en hoop je misschien in Middelkerke te mogen zien , deze zomer ? 
Link naar reactie

Thx Fiera Goer, Belgiumdog et tous les lecteurs qui liront le nouveau Rode Ridder sans préjugés et avec le plaisir d'affronter une belle aventure ensemble.  :e012:

 

J'adore le Festival de Middelkerke mais pour cet an j'ai décidé d'éviter Festivals et dédicaces pour concentrer toutes mes énergies et mon temps sur le travail et l'étude de cette série.  
Cependant pour le début à Anvers.... ;)
Link naar reactie

Merho komt aan het woord en hij bleek een vat vol anekdotes te zijn over zijn vroegere collega Karel Biddeloo en Studio Vandersteen!

 

De studio heeft misschien gedacht dat het niemand opviel dat ze insprongen bij 'de verborgen berg', en de meeste lezers gaan wellicht idd niets gemerkt hebben, maar ik herinner me dat ik toch opkeek bij het plotse verschil in de tekeningen. Zo zag het vrouwelijke hoofdpersonage er op een prentje plots dertig jaar ouder uit en Johan had een paar pagina's lang weer zijn gezicht uit de vroegere albums. Nu was het natuurlijk wel zo dat je als lezer gewoon was aan plotse stijlveranderingen midden in een Vandersteen-album. Vooral bij Suske en Wiske gebeurde dat in de jaren '70 en '80 regelmatig. Maar het is natuurlijk wel knap dat de studio zo gesmeerd liep dat de collega's van de ene dag op de andere gewoon voor elkaar konden invallen. Aan de tekeningen te zien was Karel inactief vanaf strook 102 tem 126.

Link naar reactie

De studio heeft misschien gedacht dat het niemand opviel dat ze insprongen bij 'de verborgen berg', en de meeste lezers gaan wellicht idd niets gemerkt hebben, maar ik herinner me dat ik toch opkeek bij het plotse verschil in de tekeningen. Zo zag het vrouwelijke hoofdpersonage er op een prentje plots dertig jaar ouder uit en Johan had een paar pagina's lang weer zijn gezicht uit de vroegere albums. Nu was het natuurlijk wel zo dat je als lezer gewoon was aan plotse stijlveranderingen midden in een Vandersteen-album. Vooral bij Suske en Wiske gebeurde dat in de jaren '70 en '80 regelmatig. Maar het is natuurlijk wel knap dat de studio zo gesmeerd liep dat de collega's van de ene dag op de andere gewoon voor elkaar konden invallen. Aan de tekeningen te zien was Karel inactief vanaf strook 102 tem 126.

 

Dat heb jij goed opgemerkt, Tom. Die stroken zijn inderdaad anders dan de rest van het album, vooral Johan verschilt duidelijk van de Biddeloo Rode Ridder.

Destijds heb ik waarschijnlijk gedacht dat het onaandachtig getekend werd.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

De studio heeft misschien gedacht dat het niemand opviel dat ze insprongen bij 'de verborgen berg', en de meeste lezers gaan wellicht idd niets gemerkt hebben, maar ik herinner me dat ik toch opkeek bij het plotse verschil in de tekeningen. Zo zag het vrouwelijke hoofdpersonage er op een prentje plots dertig jaar ouder uit en Johan had een paar pagina's lang weer zijn gezicht uit de vroegere albums. Nu was het natuurlijk wel zo dat je als lezer gewoon was aan plotse stijlveranderingen midden in een Vandersteen-album. Vooral bij Suske en Wiske gebeurde dat in de jaren '70 en '80 regelmatig. Maar het is natuurlijk wel knap dat de studio zo gesmeerd liep dat de collega's van de ene dag op de andere gewoon voor elkaar konden invallen. Aan de tekeningen te zien was Karel inactief vanaf strook 102 tem 126.

Om eerlijk te zijn, het is het enige album waarbij ik het als kind echt heb opgemerkt dat er iets aan de hand was. Zijn het aantal stroken ook niet plots anders ingedeeld? Stijlveranderingen in andere albums heb ik nooit opgemerkt, maar die bij de verboden berg kun je écht niet naast kijken.

Link naar reactie
Gast Kontiki

Dat vond ik ook eigenlijk. En het was ook niet zo'n best invalwerk.

 

Indertijd werd er ook 'onthuld' dat Dirk Stallaert Nero had overgenomen van Marc Sleen, maar het kleinste kind kon toch zien dat daar een andere tekenaar aan de slag voor was?

Link naar reactie

Nu weten we het tenminste zeker, dank zij Merho. Er was voordien nooit iets officieel bekend dat Karel Biddeloo even vervangen werd.

Dat blijkt nu tijdens minstens twee gelegenheden wél gebeurd te zijn. Plus dan ook nog eens het invalwerk van voornamelijk Paul Geerts.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Ik herken vooral de inktstijl van Eduard De Rop in die stroken en hier en daar een paar typische Vandersteen-composities zoals je ze ook tegenkwam in Robert en Bertrand. Verder is het maar de vraag in welke mate iedereen zich dat nog juist herinnert.

Link naar reactie

Inderdaad Tom, Johan ziet er op de meeste plaatjes uit als degene die jaren voordien door Edward De Rop in inkt gezet is.

Merho zei zelf dat hij niet meer wist om welk album het ging betreffende die vervanging van Karel Biddeloo gedurende zes weken. We spreken dan ook over een gebeurtenis die meer dan veertig jaar geleden is.

Eric De Rop zei daarop in eerste instantie dat ook hij zich niet meer herinnerde om welk album het ging. Het was pas een paar dagen later dat hij aangaf dat het om De Verboden Berg ging.

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

Dat vond ik ook eigenlijk. En het was ook niet zo'n best invalwerk.

 

Indertijd werd er ook 'onthuld' dat Dirk Stallaert Nero had overgenomen van Marc Sleen, maar het kleinste kind kon toch zien dat daar een andere tekenaar aan de slag voor was?

 

Jaha! Je herkent Stallaert ook heel goed in Kiekeboe (om nog maar over Suske en Wiske te zwijgen).

Het is overigens straf hoe men steeds over de mooie getekende vrouwen van Sleen spreekt, terwijl het net die van Stallaert zijn. Hulde dus aan Dirk Stallaert!

 

In hetzelfde bedje ziek: Suske en Wiske. Hoe komt het dat de tekenstijl tussen het schabouwelijk geïnkte De Mompelende Mummie (nr. 255) en het fijn getekende De Vogels der Goden (nr. 256) zo verschillend is. Zijn hier twee verschillende tekenaars aan het werk, of gaat het daarentegen om twee verschillende inkters? Ik gok op het laatste.

Robotkop (nr. 248) moet het eerste album zijn in een - in mijn ogen - nieuwe, klungelige inkting. Ook de covers van nr. 255 en nr. 256 lijken me in dezelfde onvaste stijl, evenals de cover van Amber (nr. 259).

Het volledige album Het Berenbeklag (nr. 261) heeft ook die flauwe inkting, al is de stijl hier al vlotter. Gelukkig maar, want ik meen dat alle albums sinds nr. 261 door deze inkter zijn getekend.

 

Hierdoor ben ik sinds ca. nr. 255 afgehaakt: te dikke lijnvoering, te karikaturaal.

De fijnere, meer gedetailleerde inktlijnen van vb. De Mysterieuze Mijn (nr. 226) horen mijns inziens beter bij Suske en Wiske.

 

(hopelijk niet te ver off topic)

Link naar reactie

In hetzelfde bedje ziek: Suske en Wiske. Hoe komt het dat de tekenstijl tussen het schabouwelijk geïnkte De Mompelende Mummie (nr. 255) en het fijn getekende De Vogels der Goden (nr. 256) zo verschillend is. Zijn hier twee verschillende tekenaars aan het werk, of gaat het daarentegen om twee verschillende inkters? Ik gok op het laatste.

Robotkop (nr. 248) moet het eerste album zijn in een - in mijn ogen - nieuwe, klungelige inkting. Ook de covers van nr. 255 en nr. 256 lijken me in dezelfde onvaste stijl, evenals de cover van Amber (nr. 259).

Het volledige album Het Berenbeklag (nr. 261) heeft ook die flauwe inkting, al is de stijl hier al vlotter. Gelukkig maar, want ik meen dat alle albums sinds nr. 261 door deze inkter zijn getekend.

 

Hierdoor ben ik sinds ca. nr. 255 afgehaakt: te dikke lijnvoering, te karikaturaal.

De fijnere, meer gedetailleerde inktlijnen van vb. De Mysterieuze Mijn (nr. 226) horen mijns inziens beter bij Suske en Wiske.

 

(hopelijk niet te ver off topic)

De inkters bij S&W durven wel eens te variëren. Soms binnen één album (zie bijvoorbeeld De Pompenplanters of Angst op de Amsterdam). In de jaren 70 gebeurde het wel eens dat Goossens een paar pagina's inktte in een album dat normaal werd geinkt door Eduard De Rop (die vele jaren lang de reeks intke onder Vandersteen en Geerts). Als je heel goed kijkt kan je ook zien dat de personages soms geinkt werden door een andere inkter dan de decors. Goosens nam vanaf ongeveer nr 180 ook definitief als vaste inkter het inktwerk over. Vanaf 211, De Woeste Wespen nam Eric De Rop die taak over. Maar soms gaat iemand op vakantie, of moeten er extra albums gemaakt worden en dan werden andere inkters ingezet. Bij albums als De eenzame eenhoorn, De woeste waterzak (beide albums met potloodtekeningen door Vandersteen) of De parel in de lotusbloem gebeurde dat helaas door iemand die normaal de lettering verzorgde en duidelijk geen zo'n goeie tekenaar was. Het zou kunnen zijn dat die persoon ook de covers die je hierboven vermeld inktte. Maar ze zouden ook het werk van Paul Geerts zelf kunnen zijn, want ik vrees dat hij als inkter ook niet zo goed was. Het ziet er allemaal een beetje onzeker en iel uit bij hem. Maar Eric De Rop bleef ondertussen wel de vaste inkter tot een paar albums geleden (van 211 tot 330 of 331).

Ondertussen waren er natuurlijk ook verschillende potloodtekenaars actief, dat geeft ook zijn invloed op de tekeningen.

Link naar reactie

Het is te afgemeten allemaal (naar mijn smaak), teveel techniek en te weinig buikgevoel.

't is echt studiowerk geworden he. Hoeveel mensen tekenen/werken er tegenwoordig aan een doorsnee S&W-pagina? Drie, vier, vijf? Wiens buikgevoel zou moeten primeren?

Link naar reactie

Hebben we het nog over de Rode Ridder? :)

 

Dat is even relevant als dit ridderlijk evenement op de Abdijsite in Herkenrode nabij Hasselt.

Zelf vechten in een duel, een ontmoeting met een echte eenhoorn, theater, muziek, boogschieten, dans, acrobatie, workshops en lekkernijen op een unieke historische site. Op Pinksterzondag 15 mei 2016 brengen we voor de 4de keer de middeleeuwen tot leven tijdens het magisch familiespektakel 'de Sage van de Eenhoorn'.

Wat staat er op het programma?

Verspreid over het hele domein vind je een waaier aan activiteiten voor alle leeftijden. Soms met een knipoog of vol spektakel, soms magisch en mysterieus, maar altijd vervuld van beleving.  

Zet je schrap voor een groots avontuur! Welkom op de Sage van de Eenhoorn.

Download een tijdschema met de meer dan 50 activiteiten om je dag te plannen!

http://www.abdijsiteherkenrode.be/de-sage-van-de-eenhoorn/programma/

Bij Sint-Joris!

Link naar reactie

't is echt studiowerk geworden he. Hoeveel mensen tekenen/werken er tegenwoordig aan een doorsnee S&W-pagina? Drie, vier, vijf? Wiens buikgevoel zou moeten primeren?

Ieder zijn eigen buikgevoel maar de andere stappen ook loslaten.

 

Een rough animator heeft ook niets te zeggen over het kleurenpalet van de achtergrond bijvoorbeeld.

 

Wanneer de stijlen veranderden in de verboden berg, het viel op, maar niemand die zei: "de volgende koop ik niet meer hoor!"

 

Dat vind ik juist heerlijk bij FC de kampioenen waar de trukken van de foor ziet, of een haastig prentje in zit. Je voelt als lezer dat daar iemand aan heeft zitten sleutelen en op heeft zitten wroeten.

 

Bij een potje danone denk je daar niet bij na, maar grootmoeders yoghurt heeft dat tikje extra. Het is nooit twee keer hetzelfde van smaak, maar er zit ziel in.

Link naar reactie

't is echt studiowerk geworden he. Hoeveel mensen tekenen/werken er tegenwoordig aan een doorsnee S&W-pagina? Drie, vier, vijf? Wiens buikgevoel zou moeten primeren?

 

Tekenfilms als Sneeuwwitje of Pinocchio zijn ook studiowerk, waar honderden mensen met hun handen aan hebben gezeten, maar daar hoor je nooit iemand over klagen.

Link naar reactie
Considération excellente Tweetie!  

 

Personnellement Je préfère gérer le travail presque entièrement de moi même.

Pour le Chevalier Rouge L'éditeur m'a demandé de créer une studio de collaborateurs pour respecter les remises des prochains livres

mais j'ai préféré sacrifier mes participations à Festivals et dédicaces plutôt que diviser ce travail avec autres.  

Le collaborateur extérieur unique pour le Chevalier Rouge est mon coloriste fidèle Fogolin

que j'ai exigé quand l'éditeur m'a confié cette charge.

Je fais l'encrage et la création des bulles aussi.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...