Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

Ik doel op deze  betekenis van "pulp" volgens Van Dale: voor­al van li­te­rai­re pro­duc­ten, film, to­neel iets van waar­de­lo­ze kit­sche­ri­ge kwa­li­teit, iets ba­naals, af­ge­stemd op een wei­nig kri­tisch pu­bliek. Dat waren de verhalen toch niet, maar oke, ook weer geen literatuur.

 

en ja, het was maar een soort krantenpapier.

Link naar reactie
4 minuten geleden, Willem II zei:

maar oke, ook weer geen literatuur.

 

Vandersteen was een kei in verhalen vertellen. Als hij een kei was in hoogstaande literatuur produceren zou hij nooit veel verkocht hebben. Dit is de eeuwige discussie over Kunst (let op de grote K) en volksvermaak, waarbij die eerste neerkijkt op de tweede, maar de tweede wel de massa weet te bekoren en daardoor rendabel is. En Vandersteen slaagde er niettemin in om in zijn verhalen toch iets extra's te steken.

Link naar reactie

Wikipedia geeft een veel betere uitleg aan pulp.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pulp_(literatuur)

 

Pulp sluit niet uit dat het goed kan zijn of was en dat Willy er speciale verhalende elementen in bracht. Maar de drijfveer was en bleef papier te verkopen. Dat merk je aan het gebrek aan continuiteit (wat in geen enkele Vandersteen reeks zat) en het terugkeren van templates in het verhaal.  Op zich niet anders dan de cowboy die in een vreemd stadje binnenkomt of Conan die het verhaal opent in een herberg. De verhalen van Willy en Karel Verschueren waren zeker goed en speciaal. Met nieuwe projecten van de studio werd het doorgegeven waardoor er wel eens herhaling (mysterieuze figuren etc) in durfde te zitten.  Na het bijna stopzetten kwam Biddeloo die een glorietijd bouwde maar echte pulpverhalen met aliens, samoerai etc. Wat naar het einde verwaterde naar wel echt slechte pulp.

Persoonlijk vond ik de periode na Biddeloo goed. Met samenhang en terugkerende nevenpersonnages. Eigenlijk is daar het model gelegd voor de reboot met Fabio die een meer moderne storytelling probeert te volgen, 

Spoiler

maar mijn inziens een goedkope stunt heeft gedaan door van de Rode Ridder een massamoordenaar te maken.

Toch is het weer prettig lezen. Maar het blijven albums die je een twintig minuten leest en dan weer tien jaar weg legt.

 

Dus pulp. Maar met alle respect voor de kwaliteiten van de (meeste) ideeën, verhalen en tekenaars.

 

 

Btw. Mijn favoriete fantasy-held is Conan. Die is zonder blozen pulp en heeft toch boeken, verhalen en strips van de grootste auteurs in het genre gekend. Maar je gaat mij hem nooit literatuur horen noemen.

 

 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Willem II zei:

Ik doel op deze  betekenis van "pulp" volgens Van Dale: voor­al van li­te­rai­re pro­duc­ten, film, to­neel iets van waar­de­lo­ze kit­sche­ri­ge kwa­li­teit, iets ba­naals, af­ge­stemd op een wei­nig kri­tisch pu­bliek. Dat waren de verhalen toch niet, maar oke, ook weer geen literatuur.

Goh, ik vind dat nochtans een goeie definitie voor de RR verhalen (en de meeste andere Studio Vandersteen reeksen). Wat niet betekent dat ze niet leuk om te lezen zijn, he.

Link naar reactie
7 hours ago, Ambreville said:

Pulp kan goed of slecht zijn. Het betekent gewoon dat het gemaakt wordt als produkt om papier te bedrukken en om tegen een meerwaarde te verkopen. Vandersteen was enorm commercieel ingericht en werkte puur naar een markt met tweestrokige cliffhangers om een krantenpubliek te binden en om daarna een album uit te brengen dat op krantenpersen gedrukt werk. Dus Pulp. Welliswaar goede pulp, zeker in de beginperiode. Maar ook zeker geen literatuur.  Het medium legde het ook op. In een krantenstrip kan je geen complexe cast hebben dag over dag omdat Jan Modaal zijn geheugen dat niet trekt.

Je ziet over het hoofd dat de strips van Willy voor kinderen bedoeld waren. De meeste strips, trouwens, ook nu nog.

 

Het is ook niet zo dat het " gemaakt wordt als produkt om papier te bedrukken". Strips werden heel belangrijk begin 20e eeuw in de VS, en daar dienden ze om kranten te verkopen. De uitgevers hadden ontdekt dat zondagedities met strips beter verkochten dan zonder strips.

Het is wel zo dat Spirou/Robbedoes naar het schijnt ontstond doordat de persen van Dupuis tijd over hadden.

Link naar reactie

De standaard in 2005 in de review van de Grot van de Beer.

 

Quote

OVER de doden niets dan goeds. Toen Karel Biddeloo vorig jaar na een slepende ziekte overleed, leek het wel alsof er een boegbeeld van de Vlaamse strip ter ziele was gegaan. Dat is lichtjes overdreven: Biddeloo had zijn verdiensten, maar een sleutelfiguur was hij niet. Wél was hij de man die sciencefiction introduceerde in De Rode Ridder , een strip die zich afspeelt ten tijde van koning Arthur en zijn ridders van de Ronde Tafel. Biddeloo maakte ook dankbaar gebruik van de kopieermachine en in zijn verhalen doken geregeld schaars geklede, rondborstige deernen op. De net niet psychedelische inkleuring van de albums benadrukte wat De Rode Ridder was geworden: pure pulp. Ongetwijfeld betreurden de fans van het eerste uur die evolutie, maar Vandersteen zou er waarschijnlijk geen graten in hebben gezien. Zolang een strip een breed publiek bereikt, is iedereen toch tevreden? En hoewel deze krant de voorpublicatie van De Rode Ridder in 1994 stopzette, had Biddeloo nog steeds een trouw publiek. Ook de stripwereld zag de serie nog steeds zitten: Standaard Uitgeverij ontving na de dood van Biddeloo heel wat spontane sollicitaties om de serie te mogen overnemen.

De keuze viel uiteindelijk op de tekenaar Claus Scholz (55), al bijna twintig jaar Hec Leemans' trouwe medewerker voor Bakelandt . De Nederlandse veteraan Martin Lodewijk (65) zal de scenario's voor zijn rekening nemen. Lodewijk geniet bekendheid als de auteur van de Bond-parodie Agent 327 en als scenarist van de moderne sf-klassieker Storm . In zijn eerste Rode Ridder -verhaal, De grot van de beer , zoekt Lodewijk inspiratie bij de Neanderthalers. Nu ja, inspiratie: in dit ronduit beschamende album bevrijdt Johan, de Rode Ridder, na enkele slaapverwekkende schermutselingen een stam overlevende Neanderthalers van het juk van enkele boosaardige foorkramers. Een slap verhaal dat Lodewijks niveau onwaardig is. Daar veranderen Scholz' aanvaardbare tekenwerk en de terloopse hommage aan Biddeloo niets aan. Alleen Lodewijks bankrekening wordt hier beter van.

image.png.d941a7b5e61611ce91ec89f4746d6541.png

 

Bespreking van Rode Ridder 200 in De Morgen : 

 

https://www.demorgen.be/nieuws/dit-is-pulpliteratuur~b443e2e6/

 

Quote

Biddeloo is ook, anders dan veel Vlaamse tekenaars, niet te beroerd om zijn werk te relativeren. "'De Rode Ridder' is pulpliteratuur. Niet meer, niet minder. Dertig pagina's die een kwartiertje ontspanning geven. Dat is het." Hij is ook de eerste om te stellen dat hij geen tekenwonder is. "Ik beschouw me niet als een artiest", biecht hij op, "meer als een fantast. Andere mensen tekenen veel beter dan ik. Ik heb ook geen tijd om heel lang over één plaat gebogen te zitten. De fantasie is mijn wapen, daar maak ik albums mee. Met een goed idee kun je alles doen.

 

@Peter Motte over de eerste integrale.

 

https://andreasmartens.wordpress.com/2018/10/18/de-rode-ridder-integraal/

Quote

De Rode Ridder wordt meer beshcouwd als pulp dan Suske & Wiske, en Karel Biddeloo is daar altijd eerlijk voor uitgekomen – waardoor ik hem zo’n toffe pee vind. Maar je moet toegeven dat de RR jarenlang veel kinderen en zelfs volwassen veel plezier heeft bezorgd, en dat het personage veel gedaanten heeft gekend.

 

De Rode Ridder.net

 

https://www.roderidder.net/nl/46-uitgaven/albums/575-221-de-spiegeldemon

 

Quote

Pulp met een grote P

 

En ga zo maar verder.

 

Het is Pulp. Het zal Pulp blijven. Maar het is wel verdomd lekker om te lezen en te herlezen. Na Conan toch :)

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...

De Rode Ridder - 263 De vervloekte Talisman

 

Beste nummer tot nog toe! Tekenwerk blijft heerlijk maar ik heb het gevoel dat er meer diepgang zit in Johan en wat meer openheid daar zijn reisgenote. Het dieper liggende verhaal wordt steeds beter en beter.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

De remake van de Toverspiegel vind ik prachtig getekend. Een beetje moeite heb ik toch met de gezichten van Johan en Galaxa. Ik vind ze minder sympathiek c.q. minder aantrekkelijk/vrouwelijk overkomen dan bij Biddeloo..

maar verder complimenten!

Wat mij betreft mag Cornelis er nog een doen, bijvoorbeeld nr. 36 De Zwarte Roos, of 20 Kerwijn de magiër.

Link naar reactie
Op 18/10/2019 om 12:36, Willem II zei:

De remake van de Toverspiegel vind ik prachtig getekend. Een beetje moeite heb ik toch met de gezichten van Johan en Galaxa. Ik vind ze minder sympathiek c.q. minder aantrekkelijk/vrouwelijk overkomen dan bij Biddeloo..

maar verder complimenten!

Wat mij betreft mag Cornelis er nog een doen

of Karpax :)
of die met die waternymf! Heerlijk!!

Ik ben het helemaal met je eens. Ik had geen moeite met hun gezichten, maar ik kan je wel begrijpen.

 

ik heb hem juist gisteravond voor de tweede maal gelezen (1 keer bladeren, 2e keer is écht lezen en details opsnuiven) en het verhaal raakte me alsook het artwork.
Heel erg fijn, dat ik dit nog mag beleven.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 18/10/2019 om 21:33, Timhardt zei:

niet gezegd, gewoon dat 2020 verdergaat. Ikzelf hoop tot voor de Horst cyclus.

Hier ben ik heel blij om. Ik hoopte het stiekem dat ze tot in de Biddeloo periode zouden geraken.
Tot nu toe kocht ik braaf alle integrales om het project zoveel mogelijk te steunen.
Mijn oude rode ridders vallen toch uit elkaar of ze zijn anachronistisch ingekleurd.

Godzijdank David Steenhuyse en Ivo de Wispelaere !

Link naar reactie
Op ‎22‎/‎10‎/‎2019 om 09:42, boomvavavoom zei:

of Karpax :)
of die met die waternymf! Heerlijk!!

Ik ben het helemaal met je eens. Ik had geen moeite met hun gezichten, maar ik kan je wel begrijpen.

 

 

Alsjeblieft niet Karpax! Dat vond ik toch een afknapper. :e011: Ongeloofwaardige SF. Hopelijk geen SF meer bij de Rode Ridder!:o

Link naar reactie
Op 25/10/2019 om 14:38, boomvavavoom zei:

tsja

Ik vond die 2 deeltjes erg leuk. Maar ja, blijkbaar niet iedereen :)

Hangt er waarschijnlijk vanaf wanneer je die voor de eerste keer gelezen hebt.

 

Als 10 jarige vond ik het geweldig. Ik stelde toen ook niks in vraag eigenlijk.

 

Nu heb ik ook meer mijn twijfels en vind ik het een ietsiepietsie ongeloofwaardig... (ja en de rest ook)

Link naar reactie

Ik las het als puber. Alles vond ik gaaf aan Rode Ridder dnek ik :)
Ik vond de oudere nummers vreselijk (door de ouderwetse tekeningen) en merk dat ik SF als nieuwe stroming ontdekte.

Tegenwoordig kijk ik ook meer naar andere zaken, lees ik een verhaal en kan bij mezelf denken 'er misten nog 2 pagina's' ofzo. Dat is idd een andere beleving.

 

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...