Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

12 uren geleden, Jos Van Brussel zei:

De meest recente Bonds zijn toch wel van een indrukwekkende grootte-orde qua box office: https://www.the-numbers.com/movies/franchise/James-Bond#tab=summary

Ja maar dit geeft een ranking op basis van geld. En een dollar was 50 jaar geleden wel wat meer waard dan tegenwoordig hoor. ALs je dit zou corrigeren voor de inflatie wil ik het nog wel even zien.

 

Ik ben steeds op zoek naar mooie zwart/wit originelen om mijn verzameling aan te vullen.

Aarzel dus niet om mij te contacteren als je er één te koop hebt. 

 

https://www.2dgalleries.com/profile/mzee

Link naar reactie
On 11/12/2021 at 11:29 AM, TDPB said:

Hele mooie pagina. Ook qua inkleuring.

 

Vind ik ook. Als de Rode Ridder er zo uitzag, ik zou het misschien ook kopen. Ik vind het veel knapper om een pagina met veel plaatjes er goed uit te laten zien. 

 

Persoonlijk heb ik al lang voor Biddeloo's laatste albums afgehaakt. Veel te veel gefotocopieerde foto's en lelijke tekeningen. Het moest allemaal duidelijk snel-snel gaan. Maar Biddeloo op zijn hoogtepunt, die albums ga ik me toch ooit eens aanschaffen.  

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, Mzee zei:

Ja maar dit geeft een ranking op basis van geld. En een dollar was 50 jaar geleden wel wat meer waard dan tegenwoordig hoor. ALs je dit zou corrigeren voor de inflatie wil ik het nog wel even zien.

 

Plus dat er nu de laatste 50 jaar twee keer zoveel mensen op de aarde rondlopen. Veel meer potentiele kijkers dus.

 

 

2 uren geleden, Lük Bey zei:

Persoonlijk heb ik al lang voor Biddeloo's laatste albums afgehaakt. Veel te veel gefotocopieerde foto's en lelijke tekeningen. Het moest allemaal duidelijk snel-snel gaan.

het werk van Claus was op dat vlak (terug) een grote verbetering.

Link naar reactie
4 hours ago, Mzee said:

Ja maar dit geeft een ranking op basis van geld. En een dollar was 50 jaar geleden wel wat meer waard dan tegenwoordig hoor. ALs je dit zou corrigeren voor de inflatie wil ik het nog wel even zien.

 

Je hebt gelijk. 'k Heb mijn Google-fu nog eens efkes bovengehaald en deze site gevonden: inflation-adjusted (2020) Bond box office en plots staat good old Sean op nummer één. Zelfs Roger Moore staat twee keer in de top tien, maar Pierce Brosnan is nergens te zien, en Timothy Dalton ook niet (maar dat was te verwachten): https://rateyourmusic.com/list/fervent36/top-ten-james-bond-films-adjusted-box-office/

Link naar reactie

Tegen de tekeningen van Bono heb ik eerlijk gezegd geen bezwaar, maar toen de RR-afleveringen van de dikkere nieuwe aflevering van het duo Bono-Legendre overging naar de iets dunnere afleveringen, begon ik de verhalen zelf ook wat dunner te vinden.

 

Wat Biddeloo betreft: hij heeft inderdaad gezegd dat RR pulp is, maar hij heeft er ook bijgezegd: "Wat verwacht je als je een pagina per week moet tekenen?"

Link naar reactie
15 minuten geleden, Peter Motte zei:

Tegen de tekeningen van Bono heb ik eerlijk gezegd geen bezwaar, maar toen de RR-afleveringen van de dikkere nieuwe aflevering van het duo Bono-Legendre overging naar de iets dunnere afleveringen, begon ik de verhalen zelf ook wat dunner te vinden.

 

Wat Biddeloo betreft: hij heeft inderdaad gezegd dat RR pulp is, maar hij heeft er ook bijgezegd: "Wat verwacht je als je een pagina per week moet tekenen?"

hij zal wel over drie of vier pagina's gesproken hebben. of één per dag.

Link naar reactie

Mogelijk.

 

Wat De Toverspiegel betreft:

ik heb zowel de oude z/w als de nieuwste kleurenversie, en al zijn de tekeningen goed, en in zekere zin een verbetering, toch vind ik dat ze het verhaal niet beter uitbeelden dan de vroegere z/w.

Het lijkt of Biddeloo scenario en tekeningen heel goed bij elkaar deed passen.

 

Link naar reactie
6 uren geleden, Lük Bey zei:

Persoonlijk heb ik al lang voor Biddeloo's laatste albums afgehaakt. Veel te veel gefotocopieerde foto's en lelijke tekeningen. Het moest allemaal duidelijk snel-snel gaan. Maar Biddeloo op zijn hoogtepunt, die albums ga ik me toch ooit eens aanschaffen.  

 

  

3 uren geleden, TDPB zei:

het werk van Claus was op dat vlak (terug) een grote verbetering.

 

 

Yes!

 

Link naar reactie
7 uren geleden, Lük Bey zei:

rsoonlijk heb ik al lang voor Biddeloo's laatste albums afgehaakt. Veel te veel gefotocopieerde foto's en lelijke tekeningen. Het moest allemaal duidelijk snel-snel gaan. Maar Biddeloo op zijn hoogtepunt, die albums ga ik me toch ooit eens aanschaffen.  

Dan ben ik benieuwd om welke albums dat gaat volgens jou.

Link naar reactie
1 hour ago, Willem II said:

Dan ben ik benieuwd om welke albums dat gaat volgens jou.

 

Ikzelf egenlijk ook :). Ik ben nu eens naar de titellijst gaan kijken en ben niet zeker vanaf wanneer Biddeloo (volgens mij) op z'n best was. Ik heb er eigenlijk maar weinig gelezen, besef ik nu. Maar goed, ik zie titels als 'De Galeislaaf', 'De Duistere Bondgenoot', 'De Ijsvorstin' en 'De Gezellen van Nimrod' en die herinner ik me toch als goeie titels. Ik veronderstel dat er tussen de 30+ albums die hij vóór 'De Ijsvorstin'  maakte, ook al wel wat parels zaten maar ik zou ze dus eigenlijk eens moeten herlezen. 

 

Uit de krant herinner ik me de periode vanaf pakweg 'De Levende Doden' als een reeks verhalen die goed getekend en verteld waren (lhoewel ik me dat precieze verhaal niet echt herinner, maar 'De Leeuw van Vlaanderen' enkele albums later wél); ik veronderstel dat de verhalen er net voor ook wel goed waren.

 

Maar ik herinner me ook dat het niet veel later (wat relatief is in deze reeks, dus een goeie tien-twintig titels later zeker?) steil bergaf ging. Onnozele verhalen met alsmaar voluptueuzere babes die een opvallende entree moesten maken, in poses die zo uit een erotisch boekje leken te komen. Maar dan niet eens mooi getekend en nog slordiger geïnkt. Jammer genoeg lijken wel meer goede tekenaars dat vroeg of laat te krijgen, zo'n dip in kwaliteit, en dat zelf niet te realiseren. 

 

 

6 hours ago, TDPB said:

het werk van Claus was op dat vlak (terug) een grote verbetering.

 

Ja, ik heb daar indertijd wel in gebladerd, en dat was inderdaad weer heel wat properder getekend. Maar het deed me niet veel, er was toch iets aan Biddeloo's stijl dat me meer aansprak. Maar dus enkel wanneer hij er tijd en werk in  stak.

 

Link naar reactie
1 uur terug, TDPB zei:

Vanaf pakweg nr 70 tot ongeveer 130 zit je vrij goed.

Ik zou zelfs durven zeggen vanaf nummer 50 tot 130. De watermolen, De samoerai, De kluizenaar van Ronceval, De toverspiegel, Het sprekende zwaard, Het labyrinth, ... Biddeloo was daar verhaaltechnisch al zeer goed op dreef en zijn tekenwerk werd steeds beter en evolueerde tot de bekende stijl die we algemeen als de Biddeloo-Johan definiëren. 

Link naar reactie
On 11/10/2021 at 8:25 AM, Fabio Bono said:

Finally we are getting a small victory and readers should be curious or happy about it.
At least we are working to continue to improve this series from the 60's to this difficult second millennium.

Applause :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
Op 15/11/2021 om 20:03, acor zei:

k zou zelfs durven zeggen vanaf nummer 50 tot 130. De watermolen, De samoerai, De kluizenaar van Ronceval, De toverspiegel, Het sprekende zwaard, Het labyrinth, ... Biddeloo was daar verhaaltechnisch al zeer goed op dreef en zijn tekenwerk werd steeds beter en evolueerde tot de bekende stijl die we algemeen als de Biddeloo-Johan definiëren. 

Wat mij betreft beste Biddeloo's: tussen 50 en 80. Daarna ging de tekenkwaliteit al langzaam achteruit en volgden ook enkele idiote SF-verhalen.

Link naar reactie
21 uren geleden, Peter Motte zei:

Biddeloo was wel erg afgeweken van het uitgangspunt van Leopold Vermeiren. Ik heb 1 of 2 keer die laatste zijn boeken eens geprobeerd, en ze alle twee aan de kant gelegd.

Vandersteen zelf was al heel erg afgeweken van de boekenreeks. Geen Koenraad de schildknaap en Johan zelf na een aantal boeken vertrokken op kruistocht. Ik heb die boeken als kind verslonden: vol avontuur en mooie tekeningen.

Link naar reactie
Op 12/11/2021 om 13:19, Tom MDP zei:


Ciao Fabio,

penso che sia proprio una delle trappole da evitare per De Rode Ridder.
Per renderlo TROPPO cinematografico. 
Perché prima di tutto: è un mezzo diverso.
Correlati, ma non intercambiabili. 

Ma la cosa più importante è: non tutti i fumetti sono adatti a diventare una grande epopea cinematografica.
E nonostante le battaglie e la cavalleria, Il Cavaliere Rosso è uno di questi. 
È fondamentalmente un "cattivo della settimana", programma televisivo horror polposo.
Come lo show televisivo originale di Star Trek. L'Enterprise arriva su un pianeta in cui si sta svolgendo uno scenario horror, Kirk, McCoy, Spock e il resto dell'equipaggio lo aggiustano e alla fine dello spettacolo, si spostano sul pianeta successivo.

Ciò non significa che a volte non possa esserci una grande storia approfondita (come The Menagerie parte 1 e 2 o i film) 

ma al centro si tratta di esplorare mondi esterni e influenze. Non roba da personaggi interni.

E De Rode Ridder è lo stesso. 

De Rode Ridder è al suo meglio quando arriva in un luogo in cui si sta svolgendo uno scenario horror, Johan, una damigella locale in difficoltà e un comico locale lo riparano e alla fine Johan bacia la signora e si sposta al villaggio successivo .
Non ha bisogno di imparare qualcosa di nuovo da se stesso, non ci interessa davvero come si sente... ci interessa come si comporta. Che dovrebbe essere giusto e per il bene morale e sempre dalla parte dei deboli. Johan non dovrebbe essere un personaggio interessante. È il nostro punto fermo nei mondi bizzarri, strani, meravigliosi e pericolosi che esploreremo.

(La stessa ragione per cui i nuovi spettacoli di Star Trek, Discovery e Picard, sono spazzatura. Star Trek parla di esplorazione, non di personaggi cupi e lunatici e calci di kung fu sulle scale... ma quello'

 

I think you'll like #274.
Effectively The Red Knight will follow this storyline, the old-fashioned way.  :))))))))

 

58214348_08DERR274T2.thumb.jpg.cd9b4c3f149d691bb7a503312a4fec3c.jpg

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
On 11/15/2021 at 8:03 PM, acor said:

Ik zou zelfs durven zeggen vanaf nummer 50 tot 130. De watermolen, De samoerai, De kluizenaar van Ronceval, De toverspiegel, Het sprekende zwaard, Het labyrinth, ... Biddeloo was daar verhaaltechnisch al zeer goed op dreef en zijn tekenwerk werd steeds beter en evolueerde tot de bekende stijl die we algemeen als de Biddeloo-Johan definiëren. 

agreed. Ik kan me denk ik geen enkel slecht album bedenken. Behalve misschien de zijsprong met de aliens, dat was er een beetje los over dat ze een middelleeuws ridder nodig hebben om zich te behelpen.

 

De eerste twee albums die ik als 10 jarige had waren de toverspiegel, Nevelsteen en het dodenschip. Ik heb die albums verslonden 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...