Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

Quote

Galaxa uit De Rode Ridder krijgt eigen stripreeks

 

Tekenaar Romano Molenaar, scenarist Peter Van Gucht en inkleurder Shirow Di Rosso zijn de creatieve krachten achter de nieuwe reeks Galaxa. Het eerste deel verschijnt in september, deel 2 wordt eind dit jaar verwacht en het afsluitende album van de cyclus is voor begin 2023 gereserveerd. Bij succes wordt de reeks verlengd en vanaf dan legt het team zich toe op complete verhalen per album.

https://www.stripspeciaalzaak.be/stripnieuws/galaxa-uit-de-rode-ridder-krijgt-eigen-stripreeks

image.thumb.png.cff8621182ce307f9ebf8c1f6160b10e.png

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
3 uren geleden, TDPB zei:

Ook leuk voor die lezers hier die vinden dat 30 pagina's veel te weinig is voor de huidige albums van de RR: ze worden tien pagina's dikker.

Als er daarmee eindelijk een deftig verhaal verteld wordt, koop ik ze misschien weer ...

Link naar reactie
7 uren geleden, Richard Boom-vavavoom zei:

qua leeftijd?

 

 

Ik was nog neit eens geboren :D

Leeftijd zal er zeker mee te maken hebben...

't Is dat ik niet echt wild wordt van al die spin-offs, prequels en cross-over verhalen in 't algemeen, maar dat is nu net de waan van de dag ( allee, van de laatste decennia :) ). 

In dit geval, voor wat Galaxa betreft, heb ik het nogal moeilijk met zowel de narratieve als de visuele elementen.

Galaxa is de fee van het licht, en eigenlijk moet dat niet méér zijn.  Laat haar background maar in het ongewisse, de lezers zullen zelf wel invullen met hun eigen verbeelding.  Galaxa als een ontvoogde, rebelse sterke vrouw met een attitude uit de 21ste eeuw, dat wringt toch wat met de Galaxa van Biddeloo, nee?

Visueel doet het me veel te veel denken aan een aftreksel uit de kookpot van Arleston, en die sci-fi pakjes kunnen zo gebruikt worden in een Star Wars spin-off...

 

Nee, ik vind het niet echt mijn ding, maar zoals ik al aangaf, dat is vooral mijn probleem.

Ik ben er zeker van dat hier een publiek voor is dat hier veel plezier  gaat aan beleven, en dat is van harte gegund.

Ik hou het op Biddeloos Galaxa, hoewel ik eigenlijk altijd meer sympathie had voor Demoniah :)

 

 

 

Link naar reactie
1 uur geleden, lordofindifference zei:

, en die sci-fi pakjes kunnen zo gebruikt worden in een Star Wars spin-off...

 

Nu je het zegt, echt middeleeuws zijn die pakjes niet. En dat korte haar vind ik ook wel wat aan de jammere kant, want de stripfiguur Galaxa kon je herkennen aan drie dingen: haar jurk, dat stervormig juweel op haar voorhoofd en haar kapsel en daar blijft nu niets meer van over.

Maar dat gezegd zijnde: er zal hier wel een publiek voor zijn, en het zal ongetwijfeld vakkundig gemaakt zijn (PvG heeft de interessantste RR-scenario's geschreven van de laatste decennia). Ik zie liever iets als dit (een spin-off die dicht bij het bronmateriaal staat) dan een Rode Ridder als hedendaagse motar of een Gouden Stuntman als realistische superheld.

 

Link naar reactie
54 minuten geleden, TDPB zei:

 

Galaxa kon je herkennen aan drie dingen: haar jurk, dat stervormig juweel op haar voorhoofd en haar kapsel en daar blijft nu niets meer van over.

 

 

Ik wilde hier nog twee argumenten aan toevoegen maar bedenk net dat dat bij Biddeloo bij élk vrouwelijk personage van toepassing was.

De pakjes doen inderdaad niet echt middeleeuws aan, daarentegen is de kwaliteit van het textiel er wél op vooruit gegaan. Bij Biddeloo droeg Galaxa meestal wat gaas in plaats van een echt kleed.

 

Los van dat alles. Ik ga dit ongetwijfeld gewoon kopen, want ik ben wel benieuwd wat ze ervan gaan maken. In tegenstelling tot Red Rider en andere J.Roms.

Link naar reactie
20 hours ago, Peter Motte said:

 

Lijkt alleen maar de naam Galaxa gemeen te hebben met het origineel.

Originaliteit moet je niet zoeken hier. Ik vond het idee wel leuk van nieuwe content in continuiteit van de Rode Ridder, maar de voorbeeldpagina's hebben me terug op aarde gebracht. Ik kan me ook geen gesprek in Studio V. voorstellen waar Karel zegt 'en achter dienen spiegel leit een heel scheun fee'. Waarop Willy zou vragen, 'en edde gaa aan eur origin story gepeisd?'.

 

image.png.c8c350a88ccfae382774f2cc4050a637.png

 

image.png.bc64b1a4d45eb828c01f656df10964dd.png

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Uit het interview op SSZ:

"Het is een volkomen nieuw verhaal dat begint in een ver verleden waar de Rode Ridder nog lang niet zal aantreden. Als die in beeld komt — en dat zal hij — zullen beide levensdraden met elkaar verstrengelen, waarbij rekening gehouden wordt met de bekende feiten. Maar alles wordt duidelijk uitgelegd zodat enige voorkennis onnodig is. Galaxa wordt opgevoerd als een sterke vrouw, energiek, zonder vrees. Ze is nog erg jong en een flinke rebel. Ze kent weinig schaamte en is rad van tong. Ik maak me sterk dat ze heel wat vrouwelijke aanhang kan genereren. Het was een hele eer en een nog grotere uitdaging. Ik was meteen overtuigd van het potentieel dat hierin zit, maar dan moet je echt het onderste uit de kan halen. Ik vond het fascinerend om het leven van Galaxa zelf vorm te kunnen geven. Om haar geschiedenis niet te voor de hand liggend te maken, maar toch te doen kloppen met wat de fans van De Rode Ridder er al van kennen."

 

"Ik heb bij het schrijven Karel Biddeloo in het achterhoofd gehouden. Voor mij is hij — meer dan Willy Vandersteen — de auteur van De Rode Ridder waarin Galaxa verscheen. Er wordt dus geregeld een zwaard getrokken, een monster bestreden en hier en daar een beetje geshockeerd. Ook qua sfeer en zelfs taalgebruik heb ik me laten beïnvloeden. Toch is het geen copy/paste. Ik ben grote fan van zijn haast pulpachtige aanpak, maar wij zijn met Galaxa voor een iets volwassener, rijkere uitgave gegaan, wat voor alle duidelijkheid niets met de inhoud te maken heeft. De scenario’s van Biddeloo zijn qua inventiviteit trouwens een grote inspiratiebron. "

 

Peter Van Gucht heeft al bewezen dat hij degelijke eigentijdse scenario's voor De Rode Ridder kan schrijven. Het feit dat hij rekening houdt met de voorgeschiedenis zoals die door Biddeloo bedacht werd, geeft mij toch wel een beetje hoop dat dit goed kan worden. Legendre daarentegen moddert in de hoofdreeks al die jaren maar wat aan en vloekt en breekt alle voorgeschiedenis van de reeks volledig af. Géén voorkennis of respect voor de personages of gebeurtenissen uit de reeks. Haal die eindelijk van DRR af en laat Van Gucht de hoofdscenarist worden. Het kan alleen maar beter worden.

Link naar reactie
1 uur terug, Aerogi zei:

als 10 jarige was ik verliefd op de Biddeloo versie. 

 

Alle versies daarna door Claus of zelfs nu vond ik maar flauwa afkooksels. Ook in de herwerking van de toverspiegel vond ik het maar een flauw afkooksel.

Eventjes de verschillende versies op een rijtje zetten (en ja, onder Biddeloo was ze duidelijk het meest sexy)

 

afbeelding.thumb.png.112b8c60ad97851a521f5c5ddb56966e.png

 

 

afbeelding.png.c9753b2acbe5788500edffa3ec8d551f.png

 

afbeelding.png.2e2d056c5234e36dbf69287bb52dc217.png

afbeelding.thumb.png.73fc6e52abfa9c1ed4f6cbbe08bcd75c.png

 

afbeelding.thumb.png.4f02ecdadd14f078614c124a273e8669.png

 

afbeelding.thumb.png.6ac42e1a8358bb7d2e7107464e312e21.png

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Wat info over die Galaxa-reeks en ook wat persoonlijke bedenkingen erbij.

 

 

"Het eerste deel verschijnt in september, deel 2 wordt eind dit jaar verwacht en het afsluitende album van de cyclus is voor begin 2023 gereserveerd. Bij succes wordt de reeks verlengd en vanaf dan legt het team zich toe op complete verhalen per album."

 

Dus als het niet aanslaat blijft het bij 3 albums.

 

"Standaard Uitgeverij en de auteurs mikken op een breed en eigenlijk zelfs internationaal publiek dat niet vertrouwd is met De Rode Ridder."

 

Tja... hopelijk hebben ze een originele invalshoek voor de reeks om opgemerkt te worden tussen het rijke aanbod aan fantasy-stripverhalen.

 

"Nieuwe lezers moeten zich net zo goed aangesproken voelen om Galaxa een kans te geven. En er is ook aandacht geschonken aan wat vrouwelijke lezers kan interesseren."

 

Werkt dat op die manier?

 

"Het team bedacht dan wel een nieuwe wereld voor Galaxa met nieuwe nevenpersonages — waaronder drie figuren die Galaxa bijstaan, eentje ervan luistert naar de naam Morgenster — maar oudere lezers moeten er zich in kunnen terugvinden."

 

Ik weet het niet, hoor. Zoeken mensen bij het lezen naar personages waar ze zich in kunnen terugvinden? Zoeken mensen niet eerder gewoon boeiende personages, los van mogelijke vereenzelviging?

Mooie Navels is één van mijn favoriete reeksen die ik de laatste jaren ontdekt heb en ik ben nochtans geen schoolgaand tienermeisje.

 

"Galaxa zal gepresenteerd worden als een stoer meisje, een tomboy, maar ook met de nodige vrouwelijkheid."

 

Mijn kennis van de Rode Ridder is redelijk beperkt, dus ik weet niet in hoeverre dit in overeenstemming is met hoe het personage doorheen de reeks is gepresenteerd.

 

Met Romano Molenaar, Peter Van Gucht en Shirow Di Rosso heb je wel een degelijk team, maar om al dadelijk veel verder te reiken dan het bestaande Rode Ridderpubliek lijkt me niet zo vanzelfsprekend, tenzij de uitgeverij grote marketingplannen heeft zoals toen met Amoras.

 

afbeelding.thumb.png.96268e6c803fe2d00be1e816106d9189.png.b5548153bc9fc69f5568fa0e5614d827.png

 

Het doet me wat denken aan hun J.Rom-project dat ook bedoeld leek om internationaal te mikken.

 

afbeelding.png.132a24577181d5eebf28d63e66eee2dc.png

 

Link naar reactie

De kans dat deze reeks meer albums zal opleveren lijkt veel striplezers nagenoeg onbestaande. Tot nu toe heb ik nog geen enkele bevriende stripliefhebber gesproken die echt denkt dat dit een succes wordt. Wel juichen we het allemaal toe dat ze bij SU nog eens iets proberen.

Wat vernieuwing en kennis van de markt betreft hebben ze bij SU nooit goed gescoord. 

 

Begrijp me niet verkeerd. Inhoudelijk kan Galaxa fantastisch zijn, helaas is dat echt niet genoeg voor een strip zoals dit. Er is een waterkans dat een Franstalige vertaling goed verkoopt, alleen dan is er hoop. 

Link naar reactie
2 hours ago, Gilles said:

De kans dat deze reeks meer albums zal opleveren lijkt veel striplezers nagenoeg onbestaande. Tot nu toe heb ik nog geen enkele bevriende stripliefhebber gesproken die echt denkt dat dit een succes wordt. Wel juichen we het allemaal toe dat ze bij SU nog eens iets proberen.

Wat vernieuwing en kennis van de markt betreft hebben ze bij SU nooit goed gescoord. 

 

Begrijp me niet verkeerd. Inhoudelijk kan Galaxa fantastisch zijn, helaas is dat echt niet genoeg voor een strip zoals dit. Er is een waterkans dat een Franstalige vertaling goed verkoopt, alleen dan is er hoop. 

Ik ga het alvast niet kopen, ook al ben ik wel een Rode Ridder fan. 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Bert van Roy (Marketing/PR Standaard Uitgeverij) tijdens de Haarlem Stripdagen over de plannen rond Galaxa:

 

"Je wil daar niet alleen de oude fan van de Rode Ridder mee bereiken, maar ook een publiek dat bezig is met gaming, met fantasy. Dus zijn we aan het kijken van hoe kunnen we binnengeraken op 'n beurs als F.A.C.T.S.

We moeten iemand vinden die dat karakter van Galaxa als cosplayer kan spelen, dus we zijn veel meer met die gegevens bezig. We zijn ook pins aan het maken van de lichtstraal die op haar kostuum prijkt, zodanig dat je bijna als Trekkie van Star Trek kunt uitdragen van 'kijk, ik ben fan van Galaxa' en dat daardoor een soort van Galaxa-community kan ontstaan."

 

afbeelding.thumb.png.39079b7b7e4e44c55e7d00c82350ba81.png

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...