Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Martin

De Rode Ridder

Recommended Posts

Ik heb genoten van het nieuwste album Het Bloedkleed. Prachtig tekenwerk weer van Fabio Bono in een spannend op zichzelf staand verhaal van Marc Legendre. Heerlijk vermaak.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Rene zei:

delen uitbrengen heb je daarmee in ieder geval die eerste 43 waar Vandersteen (beperkt) aan heeft meegetekend weer mooi (op de cover na) gebundeld te pakken.

Zéér beperkt dan. Als ik het goed begrijp heeft hij eigenlijk maar één album (nr 2) voor een stuk getekend en bleef zijn inbreng bij de rest beperkt tot de scenario's.

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 uren geleden, Rene zei:

Met veel plezier dit forum doorgelezen en zojuist de reeks vanaf 250 besteld. Biddeloo solo en Schultz sla ik vooralsnog even over.

Ik ben benieuwd!

Nr. 249 is nochtans een van de hoogtepunten van de recentere nummers.

Deel dit bericht

Link naar bericht
25 minuten geleden, Tom B zei:

Zéér beperkt dan. Als ik het goed begrijp heeft hij eigenlijk maar één album (nr 2) voor een stuk getekend en bleef zijn inbreng bij de rest beperkt tot de scenario's.

Dat staat overal anders. Meestal zie je dat Vandersteen wordt opgevoerd als auteur tot en met 43. Wat ik begreep is dat hij tot die tijd de schetsen maakte - al zal dat steeds minder zijn geweest. Echt ‘af’ tekenen alleen de eerste 2 nummers. Maar je kan goed gelijk hebben! 

Deel dit bericht

Link naar bericht
30 minuten geleden, Rene zei:

Dat staat overal anders. Meestal zie je dat Vandersteen wordt opgevoerd als auteur tot en met 43. Wat ik begreep is dat hij tot die tijd de schetsen maakte - al zal dat steeds minder zijn geweest. Echt ‘af’ tekenen alleen de eerste 2 nummers. Maar je kan goed gelijk hebben! 

Die schetsen slaan wellicht op het feit dat hij zijn scenario's schetste. Waarna de tekenaars dat opnieuw op groter formaat tekenden. Ik heb daar voor de RR nog nooit een voorbeeld van gezien, maar wel van S&W (zie hieronder) . Vergeet niet dat de eerste pakweg 40 RR-albums werden gemaakt in een periode dat er nog een hele reeks andere Vandersteen-reeksen werden gemaakt. Het is technisch gewoonweg onmogelijk voor één man om dat allemaal zelf te tekenen en te schrijven. Alleen al het werk aan Suske en Wiske was genoeg om een man voltijds bezig te houden.

1d472c16-1ee1-11e4-8986-277c28b8b8a8.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er staat overigens in het dossier van de eerste bundeling vermeld dat hij helemaal niets tekende aan het eerste nummer (wegens op reis) en dat hij enkel het tweede nummer tekende.

Of zoals de stripspeciaalzaak daarover weet te vermelden: "Eduard De Rop beweerde dat enkel De Gouden Sporen volledig door Willy Vandersteen zelf is getekend. In werkelijkheid bezorgde Vandersteen aan Verschuere en De Rop een synopsis van het verhaal, meestal aangevuld met wat tekeningen op klein formaat."

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minuten geleden, Tom B zei:

Er staat overigens in het dossier van de eerste bundeling vermeld dat hij helemaal niets tekende aan het eerste nummer (wegens op reis) en dat hij enkel het tweede nummer tekende.

Of zoals de stripspeciaalzaak daarover weet te vermelden: "Eduard De Rop beweerde dat enkel De Gouden Sporen volledig door Willy Vandersteen zelf is getekend. In werkelijkheid bezorgde Vandersteen aan Verschuere en De Rop een synopsis van het verhaal, meestal aangevuld met wat tekeningen op klein formaat."

Wel grappig die achtergrondinfo over hoe het eraan toeging (gaat) in een studio!

Is bekend wie precies wat deed tussen Sels en Verschuere? Ik ging er altijd vanuit dat Sels het leeuwendeel van het werk deed totdat Biddeloo mee ging doen. Dat De Rop er ook aan meewerkte wist ik niet... 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Er was een aantal jaar geleden dat boek over Studio Vandersteen van Ronald Grossey. Dat is heel plezant om te lezen en vertelt ook hoe een massaproduktie er indertijd was in de studio. Dat ging zo ver dat Karl May's verknipt werden tot Bessy's. Een aanrader als je dat nog kan vinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Rene zei:

Wel grappig die achtergrondinfo over hoe het eraan toeging (gaat) in een studio!

Is bekend wie precies wat deed tussen Sels en Verschuere? Ik ging er altijd vanuit dat Sels het leeuwendeel van het werk deed totdat Biddeloo mee ging doen. Dat De Rop er ook aan meewerkte wist ik niet... 

De stripspeciaalzaak.be heeft daar toch heel veel over gepubliceerd.

http://stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/RodeRidder/RodeRidderStory/RodeRidderStory.pdf 

Die eerste 40 albums is één grote soep betreffende wie wat deed.

Deel dit bericht

Link naar bericht
6 uren geleden, Rene zei:

Laatst een mooie originele pagina gevonden - bleek er eentje te zijn uit Rode Ridder 250 door 'Bono'.

o dat is geweldig!!! Kan je het laten zien?

afbeelding.png.b7b06db40405036e56446e75902dfaef.png

in de winkel of bijna in de winkel !! Ik kijk er weer naar uit!!

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Tom B zei:

De stripspeciaalzaak.be heeft daar toch heel veel over gepubliceerd.

http://stripspeciaalzaak.be/beelden/Toppers/RodeRidder/RodeRidderStory/RodeRidderStory.pdf 

Die eerste 40 albums is één grote soep betreffende wie wat deed.

Bedankt, ik heb het gedownload.

Wat te lezen voor het weekend, want m'n RR albums 250-260 krijg ik volgende week pas binnen. En ik loop al meteen weer achter want ondertussen is 261 dus ook uit.

Deel dit bericht

Link naar bericht
26 minuten geleden, boomvavavoom zei:

o dat is geweldig!!! Kan je het laten zien?

afbeelding.png.b7b06db40405036e56446e75902dfaef.png

in de winkel of bijna in de winkel !! Ik kijk er weer naar uit!!

Ja hoor, potlood komt alleen niet zo goed op de foto. 

Bono-rr250p13.JPG

Deel dit bericht

Link naar bericht
14 minuten geleden, Rene zei:

Ja hoor, potlood komt alleen niet zo goed op de foto. 

Bono-rr250p13.JPG

Mooi Rene! Ik heb er ook twee, uit 250 en 251.20190208_170547.thumb.jpg.77b70fba1d00789ee0c9b01c50bcede4.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op ‎8‎/‎02‎/‎2019 om 17:11, Anthony zei:

Mooi Rene! Ik heb er ook twee, uit 250 en 251.

Mooi man! Direct van Bono gekocht? Ik las een paar pagina's terug in dit forum dat hij de pagina's uit 250 en 251 aanbood. Potlood EN inkt versie apart (vreemd, ik neem aan dat hij dan inkt op een kopie). 

Ik heb die van mij van een verzamelaar gekocht, zonder het verhaal te kennen, dus op hoop van zegen! Ik neem aan dat die man in mijn pagina de RR is :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 minuten geleden, Rene zei:

Potlood EN inkt versie apart (vreemd, ik neem aan dat hij dan inkt op een kopie). 

veel comic artiesten maken eerst een potlood versie en maken daar een Blue Line copy van voor het Inking proces.
Voordeel van die Blue Lines is dat die verdwijnen bij het scannen, dus dan hoeft men niet meer te gaan gummen. Lijntjes die door de inker dus niet worden meegenomen (of die er bij nader inzicht gewoon niet mooi meer uitzien in het geheel) verdwijnen dan gewoon.

Deel dit bericht

Link naar bericht
7 minuten geleden, boomvavavoom zei:

veel comic artiesten maken eerst een potlood versie en maken daar een Blue Line copy van voor het Inking proces.
Voordeel van die Blue Lines is dat die verdwijnen bij het scannen, dus dan hoeft men niet meer te gaan gummen. Lijntjes die door de inker dus niet worden meegenomen (of die er bij nader inzicht gewoon niet mooi meer uitzien in het geheel) verdwijnen dan gewoon.

Klopt, maar in dat geval wordt de potloodtekening als het echte origineel gezien, niet de geinkte versie (het blijft tenslotte een overgetrokken kopie).

Ik koop daarom zelden originelen van na 2000 - grote kans dat het blueline is. Of het moet direct op de originele potloodtekening geinkt zijn door de originele (zelfde) tekenaar. 

Maar hier is het zo raar dat er een geinkte versie te koop staat voor 900 euro (al is het een mooie pagina) terwijl de ECHTE pagina's 500 kosten.

https://www.galerienapoleon.com/auteur-bande-dessinee_planche-originale-fabio-bono-galerie-napoleon-original-comic-page_fr_366.html

Da's een beetje de wereld op zijn kop.  

Er staat bij de geinkte versie ook niet dat het blueline is.... beetje kwalijk - als het inderdaad inkt op kopie is. Kan ook zo zijn dat de potlood een preliminary is, en dat hij steeds overnieuw is begonnen met direct inkt. Gezien de tijdsdruk lijkt me dat onwaarschijnlijk, maar het kan (?).

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, Rene zei:

Of het moet direct op de originele potloodtekening geinkt zijn door de originele (zelfde) tekenaar.  

Ik heb 2 pages

Paul Gulacy met direct inks van Jimmy Palmiotti
Billy Tucci met direct inks van niet-Billy

Persoonlijk vind ik dat ook gaver :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
12 minuten geleden, Chia zei:

o waw! dat wil ik ook ene van bono!

Zie link in mijn vorige post - ik zou dus wel voor de potlood gaan, totdat 'het mysterie' is opgelost :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Zojuist, boomvavavoom zei:

Ik heb 2 pages

Paul Gulacy met direct inks van Jimmy Palmiotti
Billy Tucci met direct inks van niet-Billy

Persoonlijk vind ik dat ook gaver :)

Van NA 2000? Ik heb er ook wel hoor, maar ik zoek altijd eerst goed uit dat het dan inderdaad inkt op pencils is!

Deel dit bericht

Link naar bericht
13 minutes ago, Rene said:

Klopt, maar in dat geval wordt de potloodtekening als het echte origineel gezien, niet de geinkte versie (het blijft tenslotte een overgetrokken kopie).

Ik koop daarom zelden originelen van na 2000 - grote kans dat het blueline is. Of het moet direct op de originele potloodtekening geinkt zijn door de originele (zelfde) tekenaar.

En wat dan met al die geinkte pagina's uit het verleden die overgetrokken zijn op lichtbakken. ZIjn die voor jou dan ook minder waard dan de schetsen waarvan ze overgetrokken zijn?

Wanneer een geinkte pagina op blueline lager gewaardeerd wordt dan de potlood of pen versie is dat vrijwel altijd omdat het door iemand anders geinkt is en de inkter minder bekend/gegeerd/... is dat de tekenaar. Met enkel het feit dat het toch maar om een inkt op een bleuline gaat heeft dit niet echt te maken.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, Mask zei:

En wat dan met al die geinkte pagina's uit het verleden die overgetrokken zijn op lichtbakken. ZIjn die voor jou dan ook minder waard dan de schetsen waarvan ze overgetrokken zijn?

Als uitgangspunt: Ja. Bij een overgetrokken pagina betaal je voor het werk van de inkter, niet voor de tekenaar.

Maar het ligt er natuurlijk ook aan wie de tekenaar was en wie de inkter. Als je een onbekende/slechte tekenaar hebt, maar de pagina wordt gered door inktwerk van Bill Sienkiewicz of Wallace Wood (om er maar een paar te noemen), dan koop je de pagina om het inktwerk. Maar die zijn veel goedkoper dan pagina's getekend door Sienkiewicz of Wood. 

Vaak heb je ook nog dat de 1e tekenaar de lay-outs doet, een 2e tekenaar werkt het uit, en dan gaat er nog eens een inkter overheen. Om het makkelijk te maken. 

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen