Ga naar inhoud
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Strawberry Orange Banana Lime Leaf Slate Sky Blueberry Grape Watermelon Chocolate Marble
Martin

De Rode Ridder

Recommended Posts

In het geval van de rode ridder denk ik dat zowel dat potlood versie als de geinkte versie door Fabio zelf gedaan worden, en dan lijkt het mij normaal dat de geinkte versie duurder is dan de potlood versie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
4 minuten geleden, Mask zei:

In het geval van de rode ridder denk ik dat zowel dat potlood versie als de geinkte versie door Fabio zelf gedaan worden, en dan lijkt het mij normaal dat de geinkte versie duurder is dan de potlood versie.

Waarom? Het creatieve werk is de potlood versie. Daar bedenkt hij wat hij precies gaat tekenen per pagina en tekent hij het ook echt.

De inktversie is in feite gewoon overgetrokken. Voor mij is het daarom onbegrijpelijk dat een inkt-kopie 2x zo duur is (bijna) als een origineel werk.

Maar: ieder zijn ding - ieder zijn mening! Als iedereen nou inkt-versies koopt, dan pik ik later de overblijvende potloodtekeningen wel op :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, Rene zei:

De inktversie is in feite gewoon overgetrokken. Voor mij is het daarom onbegrijpelijk dat een inkt-kopie 2x zo duur is (bijna) als een origineel werk.

ouch....
En daar raak je een gevoelige snaar bij mij, aangezien ik een Full Supporter ben van de INKWELL AWARDS.

Zet 10 inkers naast elkaar op een eenzelfde assignment en de magie van inking zie je gebeuren!

Zoek hier eens op HELA http://www.inkwellawards.com/?p=6441

En hier op SAVAGE DRAGON http://www.inkwellawards.com/?p=6360

In de context van BONO begrijp ik dat Fabio zijn pencils als Prelims ziet, maar juist zijn inks als het volledige resultaat.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Rene zei:

Mooi man! Direct van Bono gekocht? Ik las een paar pagina's terug in dit forum dat hij de pagina's uit 250 en 251 aanbood. Potlood EN inkt versie apart (vreemd, ik neem aan dat hij dan inkt op een kopie). 

Ik heb die van mij van een verzamelaar gekocht, zonder het verhaal te kennen, dus op hoop van zegen! Ik neem aan dat die man in mijn pagina de RR is :)

Ja klopt, rechtstreeks gekocht. Hij heeft ze toen ook hier op het forum aangeboden. Ben er erg blij mee, want ik vind Fabio Bono een uitstekend tekenaar en ben sowieso al RR-liefhebber. Heb van Biddeloo en Scholz ook pagina's.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 minuut geleden, boomvavavoom zei:

ouch....
En daar raak je een gevoelige snaar bij mij, aangezien ik een Full Supporter ben van de INKWELL AWARDS.

Was een beetje gechargeerd. 

Wat ik al eerder zei: Een goede inkter kan een slechte pagina redden. 

Maar ik blijf wel vinden dat het echte creatieve werk in het tekenen zit. Vergelijk bij Sienkiewicz maar de prijzen van pagina's door hem getekend, en de prijzen van pagina's door hem geinkt. Er dat gaat op bij iedere goede auteur. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Anthony zei:

Ja klopt, rechtstreeks gekocht. Hij heeft ze toen ook hier op het forum aangeboden. Ben er erg blij mee, want ik vind Fabio Bono een uitstekend tekenaar en ben sowieso al RR-liefhebber. Heb van Biddeloo en Scholz ook pagina's.

Kan je er eentje van Scholz plaatsen hier? Die ken ik niet... Biddeloo heb ik ook! En Sels (of wie het dan ook was).

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Rene zei:

Kan je er eentje van Scholz plaatsen hier? Die ken ik niet... Biddeloo heb ik ook! En Sels (of wie het dan ook was).

Ik vond deze vooral leuk omdat het de laatste pagina was van Claus Scholz in de reguliere reeks (nr 249) met de cliffhanger van Johan's embryo :) En omdat Bahaal erop staat, blijft toch een van mijn favoriete karakters uit de reeks.

Ben ook wel benieuwd naar jouw Biddeloo, heb je er een afbeelding van?

20190211_121753_resized.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Rene zei:

Waarom? Het creatieve werk is de potlood versie. Daar bedenkt hij wat hij precies gaat tekenen per pagina en tekent hij het ook echt.

Maar: ieder zijn ding - ieder zijn mening! Als iedereen nou inkt-versies koopt, dan pik ik later de overblijvende potloodtekeningen wel op :)

Hoe je het ook draait of keert: de inktversie is de definitieve, gepubliceerde pagina.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 minuten geleden, Tom B zei:

Hoe je het ook draait of keert: de inktversie is de definitieve, gepubliceerde pagina.

Ja, klopt - sommigen zullen dat hoger waarderen dan ik dat doe. Je kan ook drukproeven kopen of de originele inkleuring (vroeger dan, nu gaat dat meestal digitaal). Of een zeefdruk - dan zit je nog dichter bij het gedrukte en heb je toch iets 'speciaals'. Het is maar net wat je verzamelt.

Bij comics, waar dit veel vaker speelt, kan je soms de originele potloodtekening van de tekenaar kopen, en ook de originele geinkte pagina van de inkter (dus geinkt op een kopie). In 9 van de 10 gevallen kost de potloodversie meer. Maar er zullen zat verzamelaars zijn die de geinkte versie willen omdat die uiteindelijk gedrukt wordt. 

Bij USA werk wordt onder 'de originele pagina' altijd de originele 'pencils' verstaan. Bono denkt er anders over - zijn goed recht en mijn geluk. Want wat ik als het echte origineel zie (de USA standaard volgend) is daarmee een stuk goedkoper.

Deel dit bericht

Link naar bericht
25 minuten geleden, Anthony zei:

Ik vond deze vooral leuk omdat het de laatste pagina was van Claus Scholz in de reguliere reeks (nr 249) met de cliffhanger van Johan's embryo :) En omdat Bahaal erop staat, blijft toch een van mijn favoriete karakters uit de reeks.

Ben ook wel benieuwd naar jouw Biddeloo, heb je er een afbeelding van?

20190211_121753_resized.jpg

Gaaf, bedankt!

Van Biddeloo heb ik er een heel stel - allemaal uit Parcival. Ik zal ze binnenkort even fotograferen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

De pet van Bahaal heb ik altijd moeilijk tekenbaar gevonden.

Is die tekening in de post hiervoor van Claus Scholz? Dat is heel goed.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Claus wordt als RR-tekenaar precies ondergewaardeerd en vaak over het hoofd gezien. Hij heeft het niveau van de reeks behoorlijk de hoogte ingetrokken na de laatste decennia van Biddeloo. En hij documenteerde zich ook veel beter. (Hij was volgens mij ook de laatste tekenaar van een Vandersteen product die ooit nog effectief voor  Vandersteen zelve werkte. Tenzij er na Claus' laatste RR-albums toch nog een junior S&W van Jef Broeckx verscheen) 

Bono is ook een goeie tekenaar, maar zij die zeggen dat de reeks tekentechnisch zoveel beter is geworden sinds hij de reeks tekent dwalen. Het werk van Bono ziet er wel stukken hedendaagser uit, dat wel. Maar Claus had natuurlijk de opdracht gekregen om zoveel mogelijk in de bestaande stijl te werken. Wat hij dus prima deed. Ook als scenarist overigens.

Deel dit bericht

Link naar bericht
59 minuten geleden, Tom B zei:

Claus wordt als RR-tekenaar precies ondergewaardeerd en vaak over het hoofd gezien. Hij heeft het niveau van de reeks behoorlijk de hoogte ingetrokken na de laatste decennia van Biddeloo. En hij documenteerde zich ook veel beter.

QFT.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Op 11/2/2019 om 10:10, Rene zei:

Klopt, maar in dat geval wordt de potloodtekening als het echte origineel gezien, niet de geinkte versie (het blijft tenslotte een overgetrokken kopie).

Dat is natuurlijk wel een punt van discussie. 

Tenslotte wordt de gedrukte versie gebaseerd op de geinkte versie en niet de geschetste versie. 

Verder vat op te merken dat het bij US en Frans-Belgische strip meestal andersom werkt. In de US is meestal de schetsversie de duurste en de geinkte versie goedkoper, terwijl in Europa de geinkte versie het duurst is. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Tom B zei:

Bono is ook een goeie tekenaar, maar zij die zeggen dat de reeks tekentechnisch zoveel beter is geworden sinds hij de reeks tekent dwalen. 

Dat ligt natuurlijk ook aan de inkleuring.  Die is ongetwijfeld veel beter dan vroeger.  

Deel dit bericht

Link naar bericht
2 minuten geleden, Tweetie zei:

Verder vat op te merken dat het bij US en Frans-Belgische strip meestal andersom werkt. In de US is meestal de schetsversie de duurste en de geinkte versie goedkoper, terwijl in Europa de geinkte versie het duurst is. 

Heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat in de US schetser en inkter twee verschillende mensen zijn, waarbij de schetser meestal de grootste naam is, en in Europa tekenaars hun eigen werk inkten.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur geleden, Tweetie zei:

Dat ligt natuurlijk ook aan de inkleuring.  Die is ongetwijfeld veel beter dan vroeger.  

roderidde.thumb.jpg.68a6961bb29ae1eb520eb90c36ecaea9.jpg

rood.thumb.jpg.7c138ca929b00f524b3a143d68afd7fb.jpg

roderid.thumb.jpg.c8bac4864c1cce66fd1d10597ef2c206.jpg

Deel dit bericht

Link naar bericht
35 minutes ago, Rene said:

Biddeloo origineel, pagina 2 uit Parcifal (43).

05-05-00.JPG

Dat lijkt mij toch ook een goeie tekenaar. Kijk is naar die vallende ruiter-met-paard rechtsonder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 uur terug, Peter Motte zei:

Dat lijkt mij toch ook een goeie tekenaar. Kijk is naar die vallende ruiter-met-paard rechtsonder.

Biddeloo was zeker een goeie tekenaar. Alleen koos hij na een tijdje meer voor kwantiteit dan voor kwaliteit.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Onder druk of omdat hij zelf wou? 6 rr’s per jaar is moordend... zeker omdat hij ook nog scenarist was

Deel dit bericht

Link naar bericht
1 hour ago, Tom B said:

Als ik me niet vergis heeft hij daar zelf om gevraagd.

Dat is juist, Tom. Karel was een bourgondiër, en dat kostte geld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
3 hours ago, Tweetie said:

Het verschil is dat de Claus albums door Studio Leonardo ingekleurd werden, en nu door een inkleurder, met name Dimitri Fogolin.

Ik heb destijds voor RodeRidder.be een uitgebreide reportage gemaakt over Studio Leonardo. Vittorio Leonardo werkte samen met zijn echtgenote aan de inkleuringen van heel wat reeksen. Je zou het een inkleuringsfabriekje kunnen noemen.

De Rode Ridder inkleuringen vond ik meer dan goed.

Dimitri Fogolin is meer een artiest, en zijn werk is kwalitatief dus nog beter dan de Studio Leonardo inkleuringen.

Deel dit bericht

Link naar bericht

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen