Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

Hoeveel gelegenheidskopers heeft een reeks als RR nog? De verhalen zijn apart te lezen, maar er gebeurt niets in. Daarvoor heb je de andere delen nodig. Er wordt al sinds nummer 250 naar iets toe gewerkt, dat er maar niet komt.

 

Als kind kreeg ik vaak een album van RR cadeau. Die kon je probleemloos lezen. Johan beleefde een avontuur en aan het einde was het verhaal voorbij. Dat motiveerde me ook om de reeks te gaan verzamelen. Die zwart-witalbums kostten € 0,5 of zo.

 

De kostprijs van de albums tegenwoordig nodigt al niet meer uit tot het gaan verzamelen. Komt daar ook nog eens bij dat de doelgroep steeds minder leest, ook strips verliezen terrein. Een kind van tussen de 8 en 14 gaat zijn spaarcenten niet uitgeven aan stripverhalen. Wel aan online games en dergelijke.

 

Of SU het nu wil of niet, het merendeel van de albums wordt nog steeds door de oude garde gekocht. En die beginnen nu af te haken.

Link naar reactie

Ik kan me voorstellen dat er via tantes of ooms zo nog eens een willekeurig album bij één of ander neefje of nichtje terechtkomt als cadeau voor een verjaardag of Sinterklaas of zo. Op die manier heb ik vroeger ook enkele willekeurige strips van reeksen die ik niet volgde gekregen.

Link naar reactie
2 minuten geleden, cinco zei:

Ik kan me voorstellen dat er via tantes of ooms zo nog eens een willekeurig album bij één of ander neefje of nichtje terechtkomt als cadeau voor een verjaardag of Sinterklaas of zo. Op die manier heb ik vroeger ook enkele willekeurige albums van reeksen die ik niet volgde gekregen.

 

Dat klinkt niet erg anno 2021 om eerlijk te zijn. Een reeks als FC De Kampioenen zal nog wel eens cadeau gegeven worden aan kinderen in de lagere school door hun familieleden. Dat kun je volgens mij niet zeggen dat van De Rode Ridder, en als dat nog het geval is, zijn het albums die ze al jaren liggen hebben. 
 

Acor heeft gelijk. Het publiek voor De Rode Ridder is sowieso aan het slinken. Het is mogelijk dat er een aantal nieuwe lezers zijn bijgekomen (of oudere teruggekeerd), na de vernieuwing. Dat neemt niet weg dat er meer en meer volhouders aan het afhaken zijn.

 

Zelf vraag ik me ook af waarom ik d'r nog geld aan uitgeef. Ze blijven maanden ongelezen liggen en dan koop ik ze nog eens met drie a vier verhalen tegelijk. Tegen dat ik ze lees zijn er weer een aantal nummers verschenen... Om nu maar aan te geven dat de verhalen niet meer zo uitnodigend zijn als vroeger. 

Link naar reactie
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Om de zoveel tijd lees ik eens een paar albums die de laatste jaren verschenen zijn... Visueel leuke albums, maar daarmee heb je het ook gezegd. 

 

267. Mordred: Mordred is stout. Hij wil Johan en Allis aanvallen, oei! Merlijn, voodoobeeldje, oei! O ja, die kerel van wie ze zeggen dat het Lancelot is, komt hier ook in voor. 

 

268. De Mayameester: Uhm.... Allis wordt ontvoerd door Bahaal? In een kasteel dat niet bestaat? (Mooi kasteel, dat wel). Kijk daar! Tetten! O ja, die ambetante tegenstander van een aantal verhalen geleden is nu een zombie. Bahaal kan dat namelijk. 

 

Sorry, ik weet dat het negatief klinkt maar deze strips zijn inhoudelijk geen fluit waard. Wanneer gaat Merlijn nu eigenlijk zeggen aan Allis dat hij haar als opvolgster wilt? Waneer gaan zij en Johan hun diamanten jubileum vieren? Ze lijken namelijk al decennia getrouwd. Vooral 268 kent enkele mooie pagina's maar het is duidelijk dat ze gemaakt zijn omdat Legendre eigenlijk niets te vertellen heeft. 

Link naar reactie

Gisteren de volledige reeks van 1 tot 268 op de kop getikt voor 350 euro. De grijze reeks in een staat die ik niet eerder heb gezien. Volledig eerste druk en slechts een tweetal albums witte puntjes op de rug. Ook de blauwe reeks ongeveer de helft eerste druk, met enkele vroege nummers in nieuwstaat. De man had al zijn strips dan ook in plastic mapjes zitten, en zijn kinderen waren niet geïnteresseerd. 

Derde keer dat ik de reeks volledig heb gekocht. Deze keer laat ik em niet meer gaan.

Nu wachten tot er terug goede verhalen komen...

Link naar reactie
  • 4 weeks later...
On 9/22/2021 at 2:44 PM, lukoste said:

Yes. Ik ben heel content!

 

16323146409484672921984268366389.jpg

dat is prachtig, man!
Maar je hebt nu je collectie al eens vaker verkocht?

 

16 hours ago, SPeeDy said:

271 De Kruisvaarder gelezen

o verhip. Die moet ik dan nog even meenemen ergens!

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Ik ben juist begonnen aan een klus die ik al jaren heb uitgesteld... .precies na te gaan welke issues ik nu heb van de Rode Ridder

 

image.thumb.png.21ce5f8aa4c95f075044dec798ab58c3.png

 

Ik zie toch dat er grote gaten in zitten, vanaf #178-249, waarin ik voornamelijk voor de zomaar links en rechts wat ## heb gevonden, maar pas vanaf #250 weer serieus ben begonnen...

Ik ontdekte ook dat ik nog een stel oude 1e prints heb. Vanaf dat alles in kleur is verschenen is sowieso alles 1e druk maar die hele oude, zijn wel heel speciaal, denk ik zo.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 3 weeks later...

Bron: interview van De Stripspeciaalzaak met Marc Legendre

 

Nu we het over op tafel kloppen hebben, hoe zit het met het aantal pagina's van De Rode Ridder?

Legendre: "Verhalen van 30 platen schrijf je alsof je over de autostrade rijdt met je handrem aangetrokken. Wanneer ik aan een verhaal begin, heb ik materiaal voor minstens tachtig platen of meer. Dus moet ik sowieso dingen weggooien, ook voor De Kronieken van Amoras en andere reeksen. Maar als je slechts dertig platen mag overhouden, gaat er te veel in de vuilbak. Dat is frustrerend omdat elk verhaal ook nog eens afgerond moet zijn. Ik mag geen elementen meenemen naar een volgend deel. Uiteraard doe ik dat toch, maar met mondjesmaat en dan gaan sommige lezers mekkeren dat het volgens hen lang duurt voor ze het hele verhaal kennen. Wat willen die dan, niemendallen van dertig platen? Claus en Karel Biddeloo tekenden anders dan Fabio Bono, dus die kregen een veldslag op een pagina. Voor Fabio zijn zeven vakjes per plaat al veel. Die pakt grafisch graag uit met grote prenten waarin hij z'n kunnen kan tonen. Bovendien hebben wij een hekel aan talking heads, een fenomeen dat je vroeger wel vaak zag."

 

Niet iedereen is echter fan van wat je met De Rode Ridder gedaan hebt. Zal het aantal pagina's daar verandering in brengen?

Legendre: "De kritiek betreft vooral het karakter van Johan. Dat hij twijfelt, een crisis doormaakt en door spoken uit het verleden achtervolgd wordt, kan volgens enkele fans van het eerste uur niet. Johan hoort niet te aarzelen, maar zijn zwaard boven te halen en op de tegenstander in te hakken. Maar weinig van wat Biddeloo met Johan deed, is nu nog bruikbaar. Het heeft geen zin om de gloriedagen te willen nabootsen, dit is 2021. Je kan niet voor iedereen goed doen, maar dat blijft wel de betrachting."

 

Als we mekkeren, mijnheer Legendre, is het omdat je een personage dat al decennia lang geliefd is bij de lezers volledig verkloot hebt. Een zwak verhaal heeft niets te maken met de tekenstijl van Fabio Bono. De scenario's zijn in 2 lijntjes samen te vatten. Dat een verhaallijn over meerdere albums loopt is geen probleem. Het gebrek aan een deftig scenario wel.

 

Vandersteen en Biddeloo hebben een ouderwetse avonturenheld neergezet. Daar is nog steeds plaats voor, zelfs in deze tijd. Jij hebt er een mopperende zaag van gemaakt. Avonturen? Als je als lezer geluk hebt gebeurt er nog eens iets.

Meneer blijft hameren op het verkoopsaantal dat stabiel blijft. Al eens uitgezocht wie die albums precies koopt? Het zijn NIET de huidige kinderen, toch altijd de doelgroep geweest van De Rode Ridder. Die albums worden gekocht door de vaste fans van de reeks, geen nieuwe fans. 

 

Voor mij hoeft deze Rode Ridder niet meer. Als Legendre overtuigd blijft van zijn eigen gelijk en de reeks zich steeds verder wil laten slepen, dat hij maar doet. Ik besteed er mijn geld niet meer aan. En jammer genoeg ben ik niet de enige fan die er zo over denkt. 

 

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/marc-legendre?fbclid=IwAR2szyDZZG0AEcphXpADjUznh08USUB4uX3TFW4iaDlj_4-YHKHinZdmqVg

Link naar reactie
15 hours ago, acor said:

 Een zwak verhaal heeft niets te maken met de tekenstijl van Fabio Bono. De scenario's zijn in 2 lijntjes samen te vatten.

Da's een beetje heel kort door de bocht. Het ene heeft juist wel met 't andere te maken.

 

Ik ben eens een vlugge search gegaan naar een Bono- en een Biddeloo-pagina met ongeveer dezelfde setting - Johan en een mooie madam doen een uitleg:

 

Bono.jpg

 

Biddeloo.jpeg

 

Met Bono heb je meer mooie madam, maar met Biddeloo heb je in kader twee al meer verhaal kunnen plooien dan in die hele pagina van Bono. En een goed scenarist weet dat je aan een tekenaar als Bono geen scenario zoals die pagina van Biddeloo kunt bezorgen.

 

 

 

Link naar reactie
12 minutes ago, Yncke said:

Da's een beetje heel kort door de bocht. Het ene heeft juist wel met 't andere te maken.

 

Ik ben eens een vlugge search gegaan naar een Bono- en een Biddeloo-pagina met ongeveer dezelfde setting - Johan en een mooie madam doen een uitleg:

 

Bono.jpg

 

Biddeloo.jpeg

 

Met Bono heb je meer mooie madam, maar met Biddeloo heb je in kader twee al meer verhaal kunnen plooien dan in die hele pagina van Bono. En een goed scenarist weet dat je aan een tekenaar als Bono geen scenario zoals die pagina van Biddeloo kunt bezorgen.

 

 

 

 

Die pagina van Bono is - zeker in vergelijking met die van Biddeloo - spuuglelijk. En dan heb ik het niet eens voor pagina's met zo veel tekst. Die personages van Biddeloo stralen kracht en passie uit. Die van Bono...niets.

Link naar reactie
7 minuten geleden, Yncke zei:

Da's een beetje heel kort door de bocht. Het ene heeft juist wel met 't andere te maken.

 

Ik ben eens een vlugge search gegaan naar een Bono- en een Biddeloo-pagina met ongeveer dezelfde setting - Johan en een mooie madam doen een uitleg:

 

Met Bono heb je meer mooie madam, maar met Biddeloo heb je in kader twee al meer verhaal kunnen plooien dan in die hele pagina van Bono. En een goed scenarist weet dat je aan een tekenaar als Bono geen scenario zoals die pagina van Biddeloo kunt bezorgen.

 

 

 

Maar je kunt er als scenarist wél voor zorgen dat er effectief een degelijk verhaal gebracht wordt dat door Bono getekend wordt. Dat het uitgesmeerd wordt over 2 of 3 albums maakt niet uit. Legendre werkt nog steeds ergens naartoe, sinds album 250, - we zitten ondertussen aan album 272 - terwijl het nog steeds niet duidelijk is waar hij wil eindigen.  Tussendoor hebben we massa's albums gehad waar eigenlijk amper iets in gebeurd is. En dan Bono als uitvlucht gebruiken ... Nogal goedkoop. Legendre is bezig aan zijn eigen Processie van Echternach.

 

Legendre kakt op alles wat de reeks ooit geweest is. Duidelijk geïllustreerd door het gebruik van Kilyon, een legendarische figuur in de reeks. Hoe hij afrekent met Kilyon lijkt wel een afrekening met de Rode Ridder van Biddeloo. 

 

De Rode Ridder van Legendre en Bono is een bloedmooie sportwagen met de motor van een grasmachine in.

Link naar reactie
17 uren geleden, acor zei:

 

 

"Bovendien hebben wij een hekel aan talking heads, een fenomeen dat je vroeger wel vaak zag." dixit Legendre

 

Waarvan trouwens die hekel aan talking heads  tegenwoordig? Voor mij maakt dat de wezen van een strip uit. Een strip is geen plaatjesboek en hoort een verhaal te vertellen. Protagonisten communiceren nu éénmaal ook met taal.

Link naar reactie

22000-1-1+1-1+1…

In feite is de RR van Legendre/Bono eerder een spinoff dan de verderzetting.

De uitgeverij heeft er puur commercieel voor gekozen om dit als verderzetting in de markt te zetten. En heeft er ook voor gekozen om er een andere draai aan te laten geven. De juiste keuze? Blijkbaar zijn er zowel af- als aanhakers. Als het aantal verkochte exemplaren op peil blijft dan vermoedelijk wel.
Bevalt het je niet? Spijtig maar herlees dan gewoon albums 1 tot 250 nog eens en geniet daarvan. Er blijven over doorbomen gaat echt niet helpen.

 

Tomorrow  Saturday Sunday Today is my favorite day

Link naar reactie
3 minuten geleden, SPeeDy zei:

De juiste keuze? Blijkbaar zijn er zowel af- als aanhakers. Als het aantal verkochte exemplaren op peil blijft dan vermoedelijk wel.
Bevalt het je niet? Spijtig maar herlees dan gewoon albums 1 tot 250 nog eens en geniet daarvan. Er blijven over doorbomen gaat echt niet helpen.

 

 

Ik begrijp die mening wel, maar een reeks als RR is voor velen hier al een levenslange gewoonte. Dat het dan moeilijk te aanvaarden is dat het wordt verdergezet onder dezelfde naam maar volledig anders, is begrijpelijk. 

 

Tot nu toe koop ik ze nog steeds aan, zij het dan als koopje (nieuwprijs daarvoor? Nee dus). Dat gezegd zijnde, als ik ze dan effectief lees stel ik me ook de vraag of ik niet beter gewoon zou stoppen. De enige reden tot aankoop is nog om de reeks volledig te houden. 

Link naar reactie
Op 6/11/2021 om 20:01, acor zei:

Bron: interview van De Stripspeciaalzaak met Marc Legendre

 

Nu we het over op tafel kloppen hebben, hoe zit het met het aantal pagina's van De Rode Ridder?

Legendre: "Verhalen van 30 platen schrijf je alsof je over de autostrade rijdt met je handrem aangetrokken. Wanneer ik aan een verhaal begin, heb ik materiaal voor minstens tachtig platen of meer. Dus moet ik sowieso dingen weggooien, ook voor De Kronieken van Amoras en andere reeksen. Maar als je slechts dertig platen mag overhouden, gaat er te veel in de vuilbak. Dat is frustrerend omdat elk verhaal ook nog eens afgerond moet zijn. Ik mag geen elementen meenemen naar een volgend deel. Uiteraard doe ik dat toch, maar met mondjesmaat en dan gaan sommige lezers mekkeren dat het volgens hen lang duurt voor ze het hele verhaal kennen. Wat willen die dan, niemendallen van dertig platen? Claus en Karel Biddeloo tekenden anders dan Fabio Bono, dus die kregen een veldslag op een pagina. Voor Fabio zijn zeven vakjes per plaat al veel. Die pakt grafisch graag uit met grote prenten waarin hij z'n kunnen kan tonen. Bovendien hebben wij een hekel aan talking heads, een fenomeen dat je vroeger wel vaak zag."

 

Niet iedereen is echter fan van wat je met De Rode Ridder gedaan hebt. Zal het aantal pagina's daar verandering in brengen?

Legendre: "De kritiek betreft vooral het karakter van Johan. Dat hij twijfelt, een crisis doormaakt en door spoken uit het verleden achtervolgd wordt, kan volgens enkele fans van het eerste uur niet. Johan hoort niet te aarzelen, maar zijn zwaard boven te halen en op de tegenstander in te hakken. Maar weinig van wat Biddeloo met Johan deed, is nu nog bruikbaar. Het heeft geen zin om de gloriedagen te willen nabootsen, dit is 2021. Je kan niet voor iedereen goed doen, maar dat blijft wel de betrachting."

 

Als we mekkeren, mijnheer Legendre, is het omdat je een personage dat al decennia lang geliefd is bij de lezers volledig verkloot hebt. Een zwak verhaal heeft niets te maken met de tekenstijl van Fabio Bono. De scenario's zijn in 2 lijntjes samen te vatten. Dat een verhaallijn over meerdere albums loopt is geen probleem. Het gebrek aan een deftig scenario wel.

 

Vandersteen en Biddeloo hebben een ouderwetse avonturenheld neergezet. Daar is nog steeds plaats voor, zelfs in deze tijd. Jij hebt er een mopperende zaag van gemaakt. Avonturen? Als je als lezer geluk hebt gebeurt er nog eens iets.

Meneer blijft hameren op het verkoopsaantal dat stabiel blijft. Al eens uitgezocht wie die albums precies koopt? Het zijn NIET de huidige kinderen, toch altijd de doelgroep geweest van De Rode Ridder. Die albums worden gekocht door de vaste fans van de reeks, geen nieuwe fans. 

 

Voor mij hoeft deze Rode Ridder niet meer. Als Legendre overtuigd blijft van zijn eigen gelijk en de reeks zich steeds verder wil laten slepen, dat hij maar doet. Ik besteed er mijn geld niet meer aan. En jammer genoeg ben ik niet de enige fan die er zo over denkt. 

 

 

https://www.stripspeciaalzaak.be/interviews-reportages/marc-legendre?fbclid=IwAR2szyDZZG0AEcphXpADjUznh08USUB4uX3TFW4iaDlj_4-YHKHinZdmqVg

Goed interview met Marc Legendre. Cono vind ik nog steeds het grappigste boek.

Link naar reactie
Op 7/11/2021 om 12:09, lukoste zei:

 

Die pagina van Bono is - zeker in vergelijking met die van Biddeloo - spuuglelijk. En dan heb ik het niet eens voor pagina's met zo veel tekst. Die personages van Biddeloo stralen kracht en passie uit. Die van Bono...niets.

 

Je kan nu toch niet menen dat je die pagina van Biddeloo ook maar een heel klein beetje leesbaar vindt? Behalve dan uit jeugdsentiment.

 

De plaat van Bono is ook niet onvergetelijk, maar zeker niet slecht, en toch alleszins al (veel) leesbaarder.

'If you can't be a good example, you'll just have to be a horrible warning' - Find me on Facebook

 

Link naar reactie
On 6/3/2021 at 5:43 PM, Tom MDP said:

Zinspelen op mogelijke verhalen hoort bij de heerlijke pulp van Karel.

Het nageslacht dat plots verzekerd was in het verdronken land.
Dat meisje dat met dieren kon spreken dat door Merlijn ging worden opgeleid in de twee Vlad Dracul verhalen.

Of andersom ook, een gefakete voorgeschiedenis zoals die paardenstaart ridder in de dame van de poorten.
Of de ronde tafel redshirts ridders die nog nooit zijn langsgekomen in de koning arthur verhalen die ergens liggen te sterven tot ze op het laatste nippertje aan een personage een boodschap kunnen doorgeven die de plot vooruitduwt. :)

Zonder dit album van Marc en Fabio (dat ik voor de goede orde niet gelezen heb, dus daar kan ik niet over oordelen), wist ik zelfs niet meer hoe Kylion heette.
Karel De Montabour als Karel's alter ego vond ik een pak legendarischer. 

de twee verhalen met Vlad Dracul waren voor mij de laatste 'echte' Bideloo albums. Nadien kwam de Horst cyclus, waar er veeeeeeeeeel te veel personages een (bij)rol moesten krijgen. Dit was echt een enorme breuklijn met de geweldige albums voordien, want je had ook nog Necronomicon, de Rode Herberg, etc allemaal geweldige albums en uitmuntende inkleuring.

 

En na het hele Horst gedoe, was het niveau dan weer fel naar beneden qua verhaallijnen. 

Link naar reactie
On 11/7/2021 at 10:32 AM, dutch lines said:

Ik ben De Rode Ridder juist weer gaan lezen.

ik ook... en ik hou toch nog even vol, al zijn er (toth) zeker fikse issues af en toe

On 11/7/2021 at 12:09 PM, lukoste said:

 

Die pagina van Bono is - zeker in vergelijking met die van Biddeloo - spuuglelijk. En dan heb ik het niet eens voor pagina's met zo veel tekst. Die personages van Biddeloo stralen kracht en passie uit. Die van Bono...niets.

dat is dus JOUW mening... in mijn ogen laat jij 1 van de lelijkste pages van Biddeloo zien, juist door de belachelijke hoeveelheid txt.

On 11/7/2021 at 2:13 PM, SPeeDy said:

 

In feite is de RR van Legendre/Bono eerder een spinoff dan de verderzetting.

 

 

goed punt... zo zie ik het momenteel ook wel.

 

Quote

Legendre: "In tegenstelling tot wat enkele waakvlammen op sociale media insinueren, is de verkoop van De Rode Ridder nooit ingezakt (in tegenstelling tot zowat alle andere grote Vlaamse reeksen, nvdr). Tot spijt van wie 't benijdt, is het de meest stabiele reeks van Standaard Uitgeverij. Tot zover de doemscenario's. Maar we zijn over dat aantal platen aan het praten. De optie van vier albums van 38 platen (wat albums van 40 pagina's zou moeten opleveren, nvdr) per jaar ligt op tafel. Er komt veel rekenwerk bij kijken, want het is een hele aanpassing."

kijk... en hierdoor krijg ik dan weer hoop!!!!  De verkoop is dus niet ingezakt, alsook komen er boeken met meer pages! Super!

 

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
29 minutes ago, Richard Boom-vavavoom said:

 in mijn ogen laat jij 1 van de lelijkste pages van Biddeloo zien, juist door de belachelijke hoeveelheid txt.
 

Gewoon even verduidelijken, ik heb "roder ridder bono pagina" en "rode ridder biddeloo pagina" door DuckDuckGo gedraaid, en uit 't begin van dat lijstje een pagina genomen met een conversatie met een mooie madam. Kwestie van ongeveer eenzelfde scene te hebben. Dit was gewoon om aan te geven dat je gewoon verhaaltechnisch een hoop minder verhaal per pagina kwijt krijgt in de ene stijl dan in de andere. Voor de rest geen bedoelingen achter de keuze. Shoot the duck. ;)

 

 

Link naar reactie
5 minutes ago, Yncke said:

Dit was gewoon om aan te geven dat je gewoon verhaaltechnisch een hoop minder verhaal per pagina kwijt krijgt in de ene stijl dan in de andere

true that. Not shooting any ducks today :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

Als ik doorheen de geschiedenis van de reeks kijk, valt het me op dat op heel veel willekeurige pagina's die ik aanklikte er al meer gebeurt in die ene pagina dan in de eerste 5 pagina's van een willekeurig RR-album van Bono en Legendre samen. En hier geen overdaad aan grote tekstballonnen die de tekeningen en de actie verdringen. Zowel merkbaar in de oude verhalen van Vandersteen en Sels als in de verhalen van Biddeloo. Die speelde doorheen de jaren enorm met de paginaindeling en week steeds verder af van het klassieke 'zoveel kadertjes per plaat'.

 

En zelfs toen de reeks onder Biddeloo in een dieptepunt zat door het verminderd aantal pagina's en het verschroeiend aantal van 5 à 6 albums dat hij jaarlijks afleverde, hadden de verhalen nog steeds meer inhoud dan wat Legendre ons geeft. En Biddeloo maakte toen ook al gretig gebruik van héél grote afbeeldingen per plaat, genre comics. 

 

Als de verkoop niet ingezakt is, dan komt dat door de vaste fans die de albums blijven kopen bij verschijnen, gewoon om de reeks compleet te houden, zoals Gilles zei. Ik wacht nu ook wel tot ze ergens in de uitverkoopbakken liggen. Mocht de vaste fanbasis die de reeks niet goed meer vindt massaal de nieuwe albums links laten liggen, dan hebben we een heel ander verhaal. Laat Legendre dan nog maar eens komen opdraven met zijn verkoopcijfers ...

 

Deze zomer meegedraaid achter de schermen bij het stripfestival in Middelkerke en tijdens die 3 weken een goed zicht gekregen op de gemiddelde Jan en Mie met de pet die met de kroost - die wél nog strips leest (ook al een uitstervend fenomeen) - strips aankoopt. De klassiekers blijven populair en dit effectief in de betekenis van 'de klassiekers': bij de Rode Ridder bleven de nieuwe albums meestal staan. Af en toe iemand die er eens in bladerde en ze meteen terug bij de rest zette. Volwassenen spraken wel vol nostalgie over 'hun' Rode Ridder. Die nieuwe albums lustten ze niet. Wat verkocht er wel goed, ook aan kinderen: de klassieke zilveren versies voor album 250. Idem bij Suske en Wiske. De 'gewone Suske en Wiskes' - zowel van de oude als nieuwe teams - verkochten als zoete broodjes. Amoras en De Kronieken bleven ook hier veelal staan. Zelfde verhaal. De volwassenen vonden het maar niets en de kinderen hadden er geen interesse in. (Wat spijtig is, want leerlingen die ik kon overhalen om Amoras te lezen vinden het echt heel erg goed).

 

Welk publiek zit hier op dit forum? Liefhebbers van strips, grote liefhebbers, kopers die zonder problemen € 6,99 of € 7,25 neertellen voor een nieuwe strip. Face it, wij behoren tot een nichepubliek. Dat er hier een aantal net de Rode Ridder weer beginnen lezen zijn, zal zeker niet de verkoop omhoog gestuwd hebben.

 

Laat Legendre boeken schrijven over de Rode Ridder ... Oh ja, heeft hij al gedaan. De verkoop was zodanig succesvol dat het bij 2 verhalen bleef. En dat ene zit hij nog steeds te recycleren in zijn huidige run bij de stripreeks. Blijkbaar wel heel erg overtuigd van zijn eigen 'succesverhaal'.

 

Van bij de start was meteen al duidelijk wat die nieuwe stripheld (Vermeiren vergeten we even) zijn lezers ging bieden: een dolende ridder op zoek naar een gelegenheid om zijn zwaard in dienst van het recht te stellen. Dat ene openingsplaatje bevat voor de volle 100 % het DNA van de reeks. En net dat DNA is verdwenen sinds Legendre de verhalen schrijft. Sommigen noemen het een spin-off, maar het wordt nog steeds als 'Dé Rode Ridder' verkocht.

 

Geef Patrick Cornelis eens een nieuwe kans. Die heeft al bewezen wat hij met de reeks kan doen op visueel gebied en als auteur kan hij er ook wat van. 

 

PS Voor de liefhebbers: het 'klassieke' Jommeke bleef samen met De Kampioenen dé verkoopstopper. 'Jomme' en de versie door Jelle De Beule en Thijs Decloedt bleven netjes staan waar ze stonden. Amper interesse voor.

 

3-0.jpg

PlancheA_406654.jpg

Rode-Ridder-109-PL (1).jpg

biddeloo_witte_hel (1).jpg

PlancheA_406643.jpg

05-05-00.JPG.076209d5be522e9c8e3b611c359c6a9d.jpg

karel-biddeloo-originele-pagina-p-6-de-rode-ridder-157-avalon-1995-2vbq.jpg

BiddelooLorelei28.jpg

Rode-Ridder-058-PL.jpg.17b1efc7e26eca8c607fc6083ffdb799.jpg

Link naar reactie

Nu, op mijn werk is er een "Rode Ridder" fan van het eerste uur, een jongeman nog, die is opgegroeid met de Rode Ridder van Biddeloo, die de nieuwe aanpak in het geheel niet smaakt, zelfs heel teleurgesteld is in de nieuwe Rode Ridder.

 

Verder ben ik erg benieuwd op de stripbeurs van Sint-Truiden naar het genre publiek dat er komt. Ik heb er wel geen Rode Ridders eerste drukken te koop, maar wel vele klassiekers in eerste druk.  Met lekker veel tekst. 😉

Link naar reactie

Wat betreft die stabiele verkoopcijfers stel ik me ook vragen. Waar wordt mee vergeleken? De laatste jaren? De Claus -Lodewijk-periode? De laatste jaren van Biddeloo? Toch alleszinds niet de topperiode van enkele decennia terug? 

 

Het is jammer dat er niet met absolute cijfers wordt gewerkt. Enfin, er is sprake van 22 000 exemplaren. Maar er zijn geen andere cijfers om te vergelijken.

Link naar reactie

Ik zal zeker niet zeggen dat ik alles gelezen heb, maar ik vind die Rode Ridders v Legendre en Bono vrij vermakelijk en tof getekend, zeker in vergelijking met wat Biddeloo in zijn laatste jaren produceerde. Edoch blijft de periode v Frank Sels voor mij een eenzaam hoogtepunt. 

This is Planetary: “These are the moments I live for. I put up with all the other crap just to get seconds like this. The moments when you know the world is a better place than advertised.”

Link naar reactie
Op 7/11/2021 om 11:53, Yncke zei:

È un po' troppo miope. Uno ha a che fare con l'altro.

 

Una volta ho fatto una rapida ricerca per una pagina di Bono e Biddeloo con circa la stessa impostazione - Johan e una bella signora spiegano:

 

Bono.jpg

 

biddeloo.jpeg

 

Con Bono hai signora più bella, ma con Biddeloo hai già potuto piegare più storia nel riquadro due che in tutta quella pagina di Bono. E un bravo sceneggiatore sa che non puoi consegnare una sceneggiatura come quella pagina di Biddeloo a un disegnatore come Bono.

 

 

 

Goedemorgen, iedereen.
Ik heb al uw kritiek, zowel de negatieve als de positieve, zeer aandachtig gelezen.
En ik dank u allen zonder onderscheid.
Ik zal in twee talen schrijven, aangezien ik niet helemaal zeker ben of de automatische vertaler correct is. ;)

 

Good morning, everyone.
I have read all your comments, both negative and positive, very carefully.
And I thank you all indiscriminately.
I will write in two languages, as I am not completely sure if the automatic translator is correct. ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

1) 

Ook ik heb het interview met Marc gelezen, dat veel interessante inzichten geeft en ook een antwoord is op de twijfels over onze geliefde serie.
Het beperkte aantal pagina's was voor ons ook een beperking.
De laatste jaren is de tendens, zelfs in Frankrijk, om het aantal pagina's te vergroten, om velerlei redenen (meer diepgaande psychologische studie van de personages, meer ruimte voor het tekenen van omgevingen en decoraties, enz...)
Strips zijn meer filmisch geworden en pratende hoofden alleen zou te "oude stijl" zijn.
Eerlijk gezegd, zou ik ze ook graag tekenen... mijn job zou zeker gemakkelijker zijn! ;)

 

I read the interview with Marc as well, which gives many interesting insights and is also an answer to the doubts about our beloved series.
The limited number of pages was also a limitation for us.
In recent years, even in France, the trend has been towards an increase in the number of pages, for many reasons (more in-depth psychological study of the characters, more space for drawing environments and decorations, etc.).
Comics have become more cinematographic and talking heads alone would be too "old style".
Honestly, I'd love to draw them too...my job would certainly be easier! ;)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

2)

De vergelijking tussen deze twee pagina's van Galaxa is niet op zijn plaats, althans naar mijn mening.
Ik begrijp de constructieve geest van de lezer, maar ze reageren op verschillende behoeften.
Op mijn pagina, heeft mijn versie van Galaxa zijn debuut gemaakt. Ik moest de lezer het volledige beeld geven van mijn restyling.
Ik heb ook een idee gegeven van de omgeving waarin het zich bewoog.
Op Bidelooo's pagina was het personage al bekend en zij vertelde een lang verhaal aan Johan.
Zulke lange teksten zijn nu voorbehouden voor boeken en niet voor verschillende strips... hun ruimte is te groot in verhouding tot de tekeningen.
Tijden veranderen en zo ook de smaak van veel lezers.

In Italië, Tex is een van mijn favoriete strips.
De voetafdruk van de teksten is in de loop der decennia veranderd.

 

The comparison between those two pages of Galaxa is not appropriate, at least in my opinion.
I understand the constructive spirit of the reader, but they respond to different needs.
On my page, my version of Galaxa made her debut. I had to offer the reader the complete image of my restyling.
I also offered an idea of the environment around which it moved.
On Bidelooo's page the character was already known and she was telling a long story to Johan.
Such long texts are now reserved for books rather than for comics... their space is too big in relation to the drawings.
Times change and so do the tastes of many readers.

In Italy, Tex is one of my favourite comics.
The size of the texts has changed over the decades.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

unnamed (1).jpg

tex-magazine-2021-02.jpg

Link naar reactie

3) 

Het is niet gemakkelijk een middenweg te vinden tussen grafische en verhalende eisen.
En Marc en ik vragen de uitgever nu al twee jaar om het aantal pagina's uit te breiden.
Eindelijk boeken we een kleine overwinning en de lezers moeten daar nieuwsgierig of blij om zijn.
Uiteindelijk werken wij tweeën aan de verdere verbetering van deze serie, om hem van de jaren zestig naar dit moeilijke tweede millennium te brengen.

 

Finding a middle ground between graphic requirement and narrative requirement is not easy.
And Marc and I have repeatedly asked the publisher for an increase in page count for about two years.
Finally we are getting a small victory and readers should be curious or happy about it.
At least we are working to continue to improve this series from the 60's to this difficult second millennium.

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...