Ga naar inhoud

De Rode Ridder


Martin

Recommended Posts

2 minutes ago, acor said:

Die hele verhaallijn van Legendre heeft totaal niets meer te maken met wat eerder is vastgelegd door Vandersteen en Biddeloo. 

merci. Probeer ik het in mijn hoofd ook weg te zetten als "aparte serie" :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
12 minutes ago, Richard Boom-vavavoom said:

merci. Probeer ik het in mijn hoofd ook weg te zetten als "aparte serie" :)

Die verhaallijn was ook iets van een auteur die wilde spelen met fantasy-elementen en moderne thema's zoals PTSS, maar totaal geen afiniteit had met fantasy, heraldiek of de originele reeks. Ik hoop dat SU haar lesje geleerd heeft. Het is niet omdat je in Amoras geweldige dingen schrijft, dat je dat zomaar overal kan herhalen.

Een stap in de goede richting. Nu nog een nieuw team voor Storm en Roodhaar.

 

 

 

Link naar reactie
Just now, Ambreville said:

Een stap in de goede richting.

live and learn. Ik denk dat de gekozen kant wel prima was, in ieder geval voor de verkoopcijfers en branding. Maar idd, op naar een nieuwe richting. Hopelijk met iets meer samenhang. En een crossover met Galaxa wellicht :) of met een leuke schalkse referentie aan de nieuwe galaxa. Dan komt er balans in zowel de main alsook spinoff.

We zullen zien

 

 

Quote

Nu nog een nieuw team voor Storm en Roodhaar.

 

tsja... ik zit te wachten tot ze ook een stap maken in volwassenheid. Sommige boeken lezen met te zeer als "gericht op 12-16". An sich begrijpelijk, want goed publiek.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie

De gekozen richting had kunnen werken, met een schrijver die fantasy beheerst. Zet daar een Istin op en je krijgt met dezelfde elementen wel een verhaal dat steek houdt. Ok, de 32pagina's waren een zware handicap. Daar hadden ze ronduit de episodische kaart voor moeten trekken.

Een crossover met Galaxa zou moeilijk gaan zonder tijdgedoe dat de boel verwatert. het enige wat ik zie werken is zo'n crossover waar de ene een deel van het verhaal beleeft, en het dan opduikt in het vervolg honderden jaren later. Ervan uitgaande dat feeën van het licht wel wat tijd nodig hebben om te groeien in wijsheid, kennis, haarlengte en cupsize.

 

 

 

Link naar reactie
1 minute ago, Ambreville said:

Ervan uitgaande dat feeën van het licht wel wat tijd nodig hebben om te groeien in wijsheid, kennis, haarlengte en cupsize.

LOL

dat dus.

en dat de spinoff een soort flashback-scene in de main-reeks zou zijn.

maar we zullen idd zien.

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
26 minuten geleden, acor zei:

 

Zoals sommigen de 'Kronieken van Merlijn' uit hun geheugen proberen te wissen, zal ik hetzelfde doen met de run van Legendre. 

 

Ik heb daar geen moeite mee. Na nog geen half uur na het lezen van die moderne Rode Ridder had ik al geen flauw idee meer waar het alweer over ging. De verhalen zijn veel te flauw om memorabel te zijn en te matig om zo slecht te zijn dat ik me er aan zou ergeren.

 

Chance dat Bono nog af en toe een tetje tekent. Zo kan ik me zijn stijl toch min of meer herinneren. 

Link naar reactie

Net de nieuwste Rode Ridder gelezen. Tjah…

duidelijk kandidaat voor de slechtste strip van deze eeuw. Een scenarist die het niet meer zag zitten en een flutverhaaltje aflevert zonder respect voor zijn eigen plotlijnen. Een tekenaar die er op,automatische piloot wat pulp,door jaagt.

Het absolute dieptepunt ooit in de hele geschiedenis van de Ridder. Jammer. En te begrijpen dat SU eindelijk ingrijpt. Jammer dat ze niet voor een volledige reboot gaan met ook vers tekentalent.

 

 

 

 

Link naar reactie
4 minutes ago, dutch lines said:


Ik kan het tekenwerk van Fabio Bono juist heel erg waarderen. Voor mij een van de redenen om De Rode Ridder weer te gaan lezen. Wat vindt je 'pulp' aan zijn werk?

Even verduidelijken. In het algemeen is Fabio een bovengemiddelde tekenaar. In dit album druipt het er gewoon af dat hij er geen zin in had. Resultaat onmogelijke bewegingen, grote opvultekeningen en meer bloot dan in al de jaren van Biddeloo. Echt jammer dat ze niet in schoonheid konden eindigen.

 

 

 

Link naar reactie
2 hours ago, Ambreville said:

Net de nieuwste Rode Ridder gelezen. Tjah…

duidelijk kandidaat voor de slechtste strip van deze eeuw. Een scenarist die het niet meer zag zitten en een flutverhaaltje aflevert zonder respect voor zijn eigen plotlijnen. Een tekenaar die er op,automatische piloot wat pulp,door jaagt.

Het absolute dieptepunt ooit in de hele geschiedenis van de Ridder. Jammer. En te begrijpen dat SU eindelijk ingrijpt. Jammer dat ze niet voor een volledige reboot gaan met ook vers tekentalent.

 

Helaas akkoord. Maar als ik het goed begrijp, heeft SU niet ingegrepen. Integendeel: "Standaard Uitgeverij zag het liever anders en probeerde Legendre nog te overhalen om aan boord te blijven. De beslissing van Legendre stond echter vast."

Link naar reactie
On 10/25/2022 at 4:18 PM, acor said:

Beste nieuws van de dag! Peter Van Gucht kent én respecteert het DNA van de reeks en de hoofdfiguren zoals Vandersteen en vooral Biddeloo ze op papier gezet hebben. Kan ik eindelijk mijn favoriete reeks weer kopen ...

Willy Vandersteen is al 32 jaar niet meer onder ons en Karel Biddeloo is 18 jaar geleden heengegaan. Als je echt zo begaan bent met De Rode Ridder dan zou ik hun werk niet behandelen als de stenen tafelen. Een serie heeft een goede doorbloeding nodig want anders gaat het dood. En het gelinkte artikel stelt dat de verkoopcijfers meer dan goed waren. De aanpak van Marc Legendre en Fabio Bono werkte dus.

Als het eerste Galaxa album iets zegt over het schrijftalent van Peter van Gucht dan zou ik daar niet bijster enthousiast van worden. De man schrijft kopij en geen verhaal. Het is fijn voor de doelgroep maar dan geef je als uitgever dus de toekomst van deze serie op. 

 

Link naar reactie
On 10/26/2022 at 2:43 PM, Richard Boom-vavavoom said:

tsja... ik zit te wachten tot ze ook een stap maken in volwassenheid. Sommige boeken lezen met te zeer als "gericht op 12-16". An sich begrijpelijk, want goed publiek.

En wat is dan volwassenheid? Als je daarop zit te wachten dan kun je ook overwegen om ander materiaal op te pikken. Je bent het waarschijnlijk ontgroeid. 

Link naar reactie
42 minuten geleden, Retardi zei:

Willy Vandersteen is al 32 jaar niet meer onder ons en Karel Biddeloo is 18 jaar geleden heengegaan. Als je echt zo begaan bent met De Rode Ridder dan zou ik hun werk niet behandelen als de stenen tafelen. Een serie heeft een goede doorbloeding nodig want anders gaat het dood. En het gelinkte artikel stelt dat de verkoopcijfers meer dan goed waren. De aanpak van Marc Legendre en Fabio Bono werkte dus.

Als het eerste Galaxa album iets zegt over het schrijftalent van Peter van Gucht dan zou ik daar niet bijster enthousiast van worden. De man schrijft kopij en geen verhaal. Het is fijn voor de doelgroep maar dan geef je als uitgever dus de toekomst van deze serie op. 

 

Enig idee wie die albums nog koopt? Alvast niet meer de doelgroep. De vaste fans die de reeks kopen om ze volledig te houden. Daar ben ik zelfs mee gestopt, alhoewel RR altijd mijn favoriete reeks is geweest.

 

Ook opmerkelijk is dat SU al jaren niet meer communiceert over verkoopsaantallen. Ik moet steeds lachen als ze zeggen dat de verkoop goed is. Zelfs hun vlaggenschip Suske en Wiske is al jaren aan het zinken.

 

Er is een verschil tussen een reeks moderniseren en respect hebben voor het bronmateriaal. 

 

Legendre heeft vanaf het begin zijn eigen boek dat hij schreef herwerkt als het hoofdverhaal in de serie. Hoe is het afgelopen met zijn run als nieuwe Leopold Vermeiren? Afgevoerd na 2 boeken wegens faliekant geflopt. De jeugd lustte zijn verhalen niet.

 

Peter Van Gucht heeft al jaren zijn sporen verdiend als scenarist die weet wat zijn doelgroep graag leest. Als jij je baseert op één album ... 🤔

Link naar reactie
13 minutes ago, acor said:

Legendre heeft vanaf het begin zijn eigen boek dat hij schreef herwerkt als het hoofdverhaal in de serie. Hoe is het afgelopen met zijn run als nieuwe Leopold Vermeiren? Afgevoerd na 2 boeken wegens faliekant geklopt. De jeugd lustte zijn verhalen niet.

Volgens mij lustte de jeugd sowieso De Rode Ridder niet, want de reeks lijkt bij Manteau niet te zijn voortgezet? Ik heb die boeken hier trouwens ook nooit gezien. 

 

 

18 minutes ago, acor said:

Peter Van Gucht heeft al jaren zijn sporen verdiend als scenarist die weet wat zijn doelgroep graag leest. Als jij je baseert op één album ... 🤔

Ik heb vanmiddag ook een eerste Suske en Wiske van zijn hand gezien. En daar moest ik een beetje van huilen. Ook dat was zielloze kopij.  Dit keer wel afgeblust met wat 'dad jokes' over paddestoelen . Dus ja, hij weet wat zijn doelgroep wil lezen en dat zie je terug in zijn teksten. 

Maar goed, ik gun de vaste fans hun reeks. Maar maak jezelf geen illusie dat dit allemaal nog een toekomst heeft. 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Retardi zei:

Volgens mij lustte de jeugd sowieso De Rode Ridder niet, want de reeks lijkt bij Manteau niet te zijn voortgezet? Ik heb die boeken hier trouwens ook nooit gezien. 

 

 

Ik heb vanmiddag ook een eerste Suske en Wiske van zijn hand gezien. En daar moest ik een beetje van huilen. Ook dat was zielloze kopij.  Dit keer wel afgeblust met wat 'dad jokes' over paddestoelen . Dus ja, hij weet wat zijn doelgroep wil lezen en dat zie je terug in zijn teksten. 

Maar goed, ik gun de vaste fans hun reeks. Maar maak jezelf geen illusie dat dit allemaal nog een toekomst heeft. 

 

Ik neem dus aan dat jij de RR's van Legendre wel koopt.

 

Het verschijnen van nieuwe jeugdboeken rond de RR verscheen uitvoerig in de media. Dat heb je indertijd blijkbaar gemist.

 

Ik heb de indruk dat jij bepaalde reeksen een beetje ontgroeid bent ... Kan gebeuren.

Link naar reactie
11 uren geleden, Retardi zei:

Het is fijn voor de doelgroep maar dan geef je als uitgever dus de toekomst van deze serie op. 

 

Om eerlijk te zijn zou ik het niet erg vinden moest de beslissing vallen om de reeks te stoppen. 

 

Daarna kunnen er misschien hommagealbums komen, maar de tijd van  De Rode Ridder als reeks ligt achter ons. 

 

Het is jammer dat een uitgeverij als SU zichzelf al jaren laat doodbloeden op stripvlak omdat ze niet investeren in jonge projecten. 

Link naar reactie
10 hours ago, acor said:

Ik neem dus aan dat jij de RR's van Legendre wel koopt.

 

Het verschijnen van nieuwe jeugdboeken rond de RR verscheen uitvoerig in de media. Dat heb je indertijd blijkbaar gemist.

 

Ik heb de indruk dat jij bepaalde reeksen een beetje ontgroeid bent ... Kan gebeuren.

 

Ik las ze via de bibliotheek. Daar krijgen de heren ook een vergoeding voor. 😊

En ja, dat van die boeken heb ik gemist. Het verbaast me overigens niet dat het mislukt is. De vormgeving is erg oubollig. Als je De Rode Ridder niet kent dan laat je het liggen.  Daar zou ik Marc Legendre dan ook niet de schuld van durven geven.

 

 

 

 

Link naar reactie
1 hour ago, Gilles said:

 

Om eerlijk te zijn zou ik het niet erg vinden moest de beslissing vallen om de reeks te stoppen. 

 

Daarna kunnen er misschien hommagealbums komen, maar de tijd van  De Rode Ridder als reeks ligt achter ons. 

 

Het is jammer dat een uitgeverij als SU zichzelf al jaren laat doodbloeden op stripvlak omdat ze niet investeren in jonge projecten. 

Over de toekomst van SU gesproken? Dit al gezien: 

 

Link naar reactie
1 uur terug, Retardi zei:

Over de toekomst van SU gesproken? Dit al gezien: 

 

 

Ja, dat interview is al eens besproken, ook hier betreffende hun 'Galaxa-community' die ze zouden willen in het leven roepen.

 

"Je wil daar niet alleen de oude fan van de Rode Ridder mee bereiken, maar ook een publiek dat bezig is met gaming, met fantasy. Dus zijn we aan het kijken van hoe kunnen we binnengeraken op 'n beurs als F.A.C.T.S.

We moeten iemand vinden die dat karakter van Galaxa als cosplayer kan spelen, dus we zijn veel meer met die gegevens bezig. We zijn ook pins aan het maken van de lichtstraal die op haar kostuum prijkt, zodanig dat je bijna als Trekkie van Star Trek kunt uitdragen van 'kijk, ik ben fan van Galaxa' en dat daardoor een soort van Galaxa-community kan ontstaan."

 

Op 3/7/2022 om 05:29, Gilles zei:

Hij zegt er niet bij hoe ze dat publiek willen overtuigen... Ik ben er nog steeds volledig van overtuigd dat ze bij SU niet weten van welk hout pijlen te maken. 

 

 

Ook in deze thread vind je reacties op dat interview en de toekomstplannen van SU.

 

Link naar reactie
14 uren geleden, acor zei:

Peter Van Gucht heeft al jaren zijn sporen verdiend als scenarist die weet wat zijn doelgroep graag leest. Als jij je baseert op één album ... 🤔

 

Zeker mee eens. Ben een groot fan van wat deze man voor verschillende reeksen uit zijn hoed tovert. Je moet er maar opkomen. Uitzonderingen daar gelaten niet elk verhaal is even sterk. Maar voor zijn hele oeuvre krijgt hij van mij een zeer goede voldoende!

Link naar reactie

Ik lees altijd met grote belangstelling je mening over deze serie .... en alle nevenprojecten.
Dit zijn maanden van verandering, van transformatie.
De uitgeverswereld is bepaald niet eenvoudig, en helaas heeft niemand het recept voor succes bij het publiek, ondanks de goede wil van scenarioschrijvers, illustratoren en uitgevers.
Van mijn kant kan ik u verzekeren van mijn passie voor deze serie....
Geen enkele pagina die ik teken voor de Rode Ridder is overhaast. En Dimitri, al vele jaren mijn trouwe inkleurder, volgt mij hierin ook.
Hieronder staan enkele van mijn laatste illustraties over Galaxa (jong en 'oud'), Demoniah, Johan & Allis.
Veel leesplezier en een goede voortzetting van de discussie aan allen!

.... Ik voeg ook de Franse vertaling bij omdat ik de betrouwbaarheid van de Vlaamse vertaling niet kan controleren.

.;)

 

https://www.catawiki.com/it/u/9871567-user-c221c9c

 

FR: Je lis toujours avec grand intérêt vos avis sur cette série.... et tous les projets annexes.
Ce sont des mois de changement, de transformation.
Le monde de l'édition est loin d'être simple et, malheureusement, personne ne détient la recette du succès auprès du public, malgré la bonne volonté des scénaristes, des illustrateurs et des éditeurs.
Pour ma part, je peux vous assurer de ma passion pour cette série.....
Aucune page que je dessine pour le chevalier rouge n'est bâclée. Et Dimitri, mon fidèle coloriste depuis de nombreuses années, me suit également dans cette démarche.
Vous trouverez ci-dessous quelques-unes de mes dernières illustrations sur Galaxa (jeune et 'vieux'), Demoniah, Johan et Allis.
Bonne lecture et bonne continuation de la discussion à tous !

 

 

https://www.catawiki.com/it/u/9871567-user-c221c9c

 

 

IMG_20221013_144933.jpg

 

IMG_20221013_145121.jpg

Link naar reactie
1 uur terug, lukoste zei:

Dat expliciet naakt als extra bron van inkomsten is voor een reeks als RR echt niet op zijn plaats. Just my 2 cents.

Hoezo? Biddeloo deed niets liever dan (half)naakte dames tekenen. De reeks stond bekend voor het vrouwelijke schoon. Toen nog niet zo expliciet, maar dat had met de uitgevers en voorpublicaties te maken. Moest Biddeloo het gekund hebben, de reeks zat vol naakt.

Link naar reactie
2 hours ago, Fabio Bono said:

Ik voeg ook de Franse vertaling bij omdat ik de betrouwbaarheid van de Vlaamse vertaling niet kan controleren.

die is perfect :)

en ik kijk uit naar de volgende reeks, Fabio!!

 

2 hours ago, lukoste said:

Dat expliciet naakt als extra bron van inkomsten is voor een reeks als RR echt niet op zijn plaats. Just my 2 cents.

DAT kan, maar zo werkt het echte leven nu eenmaal. En als het nu eens niet mooi was, dan soit :)

The Sisterhood: [CCO] comic book series (creator, writer) ComicsForSinners [EIC] comic news website Boom Art Department: [CEO] Art Agency, Editor

 

 

Link naar reactie
  • 2 weeks later...
Op 31/10/2022 om 11:55, lukoste zei:

Dat expliciet naakt als extra bron van inkomsten is voor een reeks als RR echt niet op zijn plaats. Just my 2 cents.

Och ... dat naakt (vrouwelijk dan vooral). In de reeks Bakelandt werd in een bepaalde periode ook bijna keer op keer Rooie Zita in haar nakie afgebeeld: in de vijver in het bos of in bad te genieten, op de loop in haar dromen. Een keer zelfs op de daken in een stadje op de vlucht. Vele keren achtervolgt of belaagt door hitsige soldaten en andere mannen die zich verlustigen in het Eva-kostuum en wat er mee te doen. Tot op de voorkaft toe werd dat quasi getoond. In vele verhalen mocht ze zo paraderen.   Daarbij ook soms wat geseling en mishandeling, wat kielhalen enz. Scenariogewijze had het geen enkel nut. Maar onze commerciële tekenaar van eigen bodem zag er geen graten in om te pogen een bepaald soort publiek over te halen terug een boekje te kopen. Kassa toch?  Een genre publiek dat nog niet droog achter de oren was en dat deel die vroeger meer te vinden was in  ranzige bioscoopjes of boekjes onder de toog kocht of  afdelingen van de videotheek met onuitgesproken thema's bezocht. En nu het net afpluizen om "materiaal" te vinden voor hun onblusbare verlangens. Voor sommige "onvervulde" mannen, tekenaars en bedenkers incluis, behept met het Peter-Pansyndroom, is dat naar het schijnt de "echte" wereld.  RR ook in handen van dat genre mensen of platte commercie? Het zal wel beide zijn. 

 

Naakt niets op tegen.  Maar in de vorm van zo'n kinderachtige (mannelijke) fantasmen is het maar doorzichtig en saai. 

Link naar reactie

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Herstel opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laden...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...